Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruoka, kun maha ei siedä palkokasveja?

Vierailija
16.05.2024 |

Kokeilin taas: herne, papu tai linssit ja paksusuoli ärtyy. Aivan pienet määrät käy. Pähkinöihin ei ole rahaa, ovat kalliita. Quonit ja härkikset maksaa myös liikaa. Mistä siis proteiini kasvisruokaan?

Jos joku nyt naukaisee jostain sosekeitosta, niin pahastun. Ei niitä kukaan koko ajan jaksa vetää.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäkurpitsa

Vierailija
42/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurekset ovat yleensä hyvin siedettyjä ainakin keitettyinä. Niitä kun syö tarpeeksi, niin tarvitsee vain vähän jotain  proteiinipitoisempaa. Äkkiseltään ei kannata aloittaa, vaan ensin totuttaa mahansa uuteen ruokaan. Ei pähkinöitä tarvitse paljon mättää, 30 grammaa on sopiva päiväannos, niin ei kovin kalliiksi tule.

Kaura on yleensä hyvin siedetty ainakin leipänä.

Mää siedän linssejä ja kvinoaa, mutta en papuja.

Itse teen usein pihvejä tai mureketta kasviksista, niihin voi upottaa kaikenlaista, sipuleita, purjoa, porkkanaa ym ja jos sietää niitä linssejä, munia, kaurajauhoa. Oikeastaan mistä tahansa sietämästään aineksesta niitä voi tehdä.

Mitäs niistä kypsytetyistä juureksista sitten saa? Muuta kuin hiilihydraattia. Ei ainakaan vitamiineja, joita aina niin kovasti mainostetaan.

Ne voi kypsyttää höyryssä, jolloin kivenmäisaineet ja vitamiinitkin säilyy paremmin. Itse syön näin kypsennettyjä porkkanoita, perunoita, vihreitä papuja, ruusukaalta, parsakaalta ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehdään kasvisruokaa ilman niitä palkokasveja. Mitä luulit saavasi vastaukseksi?

Vierailija
44/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet ovat halpoja ainakin silloin, kun niitä kerää itse.

Vierailija
45/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet, jos sinulla ei ole trehaloosi-intoleranssia.

Vierailija
46/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ratkaisin niin että syön myös kalaa pari kertaa viikossa. Muuten sitten rahkaa ja raejuustoa, kananmunia. Ja silloin tällöin tofua tai härkistä. 

Vierailija
47/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vatsa kestää palkokasveja jos niiden tiellä ei ole suolessa mätänevää lihaa. 

Vierailija
48/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vatsa ei siedä palkikasveja, voi syödä niitä vihanneksia ja juureksia, joita vatsa sietää. Kasvisruokavalio ei ole kenellekään pakollinen.

Sekaruoka on elimistölle paras mahdollinen, syö kaikkea sitä vatsa ja koko keho kestää ja sietää. Se on myös ylivoimaisesti ravintorikkainta.  

Siis monipuolinen sekaruoka.

Vierailija
49/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auringonkukansiemenet.

Jos on mahavaivoja, ei kannata syödä mitään siemeniä. Tai jos haluaa syödä, pitää oleskella vessojen läheisyydessä ja esim töissä ollessa kuljettaa mukanaan varapikkareita.

Vierailija
50/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auringonkukansiemenet.

Jos on mahavaivoja, ei kannata syödä mitään siemeniä. Tai jos haluaa syödä, pitää oleskella vessojen läheisyydessä ja esim töissä ollessa kuljettaa mukanaan varapikkareita.

Mitä ihmettä? Minulla on IBS ja syön joka päivä siemeniä ja pähkinöitä, ongelmitta. Papuja en syö. Enkä lihaa.

Vierailija
51/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vatsa kestää palkokasveja jos niiden tiellä ei ole suolessa mätänevää lihaa. 

Ei. Ei kestä kaikkien vatsa.  Palkokasveissa on sellaisia aineita, että ne eivät kaikkien ruuansulatuselimistössä toimi ja sula normaalisti.

Lihalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Itselle jo keitettyt herneey lisukkeena, aiheuttavat vatsan kouristuksia. Sitten vatsa alkaa kuplia, koska sinne muodostuu kaasua liikaa, ja lopulta kun se ilma ei pääse heti ylhäältä suolistosta asti ulos.  Niin sekin aiheuttaa kipuja, kun se ilma venyttää suolistoa, yrittäessään päästä peräsuolen kautta ulos.

Vierailija
52/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä palautin punaisen lihan ruokavalioon. Iho, hiukset, suolisto ja mieliala kiittävät. 

Ei enää veganismia minulle. Tofua vatsani kestää, ja sitä syön silloin tällöin. Samoin tuoreita herneitä. 

Oletpa aika huonosti syönyt. Minä en ole syönyt punaista lihaa varhaislapsuuden jälkeen koskaan. Nyt olen 60-v eikä ole edes hiukset alkaneet harmaantua vielä. 

Kaljuunnuit 15 vuotta sitten, joten et voi harmaantua. 

Vierailija
53/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt aloittaja etsii itselleen sopivaa kasvisruokaa, eikä kysele lihansyöjien allergioista. Ketään ei kiinnosta teidän kasvisruoka-allergiat, jotka taitavat olla osin korvien välissä.

Kuka puhui allergioista? Sinulla taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. 

Ei mennyt. En puhu aloittajasta, vaan näistä "Olen valmis luopumaan rakastamastani lihasta sitten kun..." Hoh-hoijaa.

Hob-hoijaa itsellesi. Luetun ymmärrys sakkaa, eli korvien välien vika on sinussa. Aivosi eivät ole saaneet tarpeeksi B12-vitamiinia.

Vierailija
54/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe on ehkä kaikkein halvinta. Syön joka aterialla jotain proteiinia, soijamaitoa, -rouhetta, tofua, hummusta, sieniä, pähkinöitä. Joskus valmisruokia, mutta ne ovat kyllä aika kalliita.

Vierailija
55/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet, maitotuotteet, merilevä. Ei kaikki pähkinät ja siemenet ole myöskään niin kalliita (vrt.liha ja kala). Käyhän tarkastelemassa eri kauppojen hyllyjä vähän paremmin. Maapähkinävoi, tahini, halva. Kaurassa on myös kohtuu paljon proteiinia. Hampunsiemenissä kaikki amonohapot, ei tarvi isoa märää täydentämään hyvin proteiininsaantia. Ravintohiivahiutaleet.

Vierailija
56/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet ovat halpoja ainakin silloin, kun niitä kerää itse.

Kaikkien vatsa vain ei kestä sieniä mm. trehaloosin vuoksi. Sienet muutenkin yleensä jakavat syöjät aika tehokkaasti tykkääjiin ja niihin jotka eivät koske pitkällä tikullakaan, kuten minä.

Vierailija
57/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tehdään kasvisruokaa ilman niitä palkokasveja. Mitä luulit saavasi vastaukseksi?

Vajaaymmärryksinen olet. Ymmärrätkö sinä edes sitä, mikä on ruokasieni?

Vierailija
58/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkokasvituotteet eivät sovi, kananmunan lisäksi proteiinia saa hyvin merilevästä, mukaanlukien spiruliina, chian siemenistä ja proteiinipitoisista kasviksista kuten bataatti, pinaatti ja artisokka.

Ja, miksei ostaisi itselleen ihan proteiinijauhetta? Äidillä, jolla myös paha IBS, todettiin proteiininpuutos ja lääkäri määräsi ottamaan proteiinijauhetta ruokavalioon, kunnes vaje tasaantuu.

Vierailija
59/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksissa on myös proteiinia, kuten kaaleissa. Ne eivät tosin useinkaan ole vatsaystävällisiä, mutta itse kestän hyvin parsa- ja kukkakaalia. Maissia ei kannata unohtaa ja on myös maissista tehtyä proteiinijauhoa. Itse leivon usein kotona ja teen maissileipää, kun pidän siitä kovasti eikä sitä saa kaupoista.

Vierailija
60/136 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä proteiinia tulee myös kasviksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän