Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?
Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.
Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"
Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.
Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
olette te mammat itsekkäitä ja pihejä, kun ei voi edes auttaa vanhaa kaveria, jonka kanssa on ollut joskus paljonkin tekemisissä.
No miksi hääpari ei auta, kun ovat näin edelleenkin paljonkin tekemisissä? Miksi joku iän vanha kaveri pitää auttaa, jonka kanssa ei ole edes missään tekemisissä?
Ihan vaan yhtä röyhkeästi kieltäytyisin tästä kunniasta auttaa.
Kumma että on olevinaan budjetti tiukilla mutta on varaa juhlia viikko jonkun kaverin häitä? Ei kuulosta uskottavalta, kaverisi varmaan yrittää piileksiä poliisia tai alamaailmaa...
Vierailija kirjoitti:
Kumma että on olevinaan budjetti tiukilla mutta on varaa juhlia viikko jonkun kaverin häitä? Ei kuulosta uskottavalta, kaverisi varmaan yrittää piileksiä poliisia tai alamaailmaa...
Joo kuka persaukinen lähtee viettämään kaverinsa häitä neljäksi päivää.
Sanoisin vaan, että sori nyt en voi auttaa.
Ilahtuisin ja majoittaisin kyllä.
Olettehan olleet aiemmin paljon tekemisissä joten olisi kiva lämmitellä suhdetta. Voithan itse pyytää vastapalvelusta, kun käyt suomessa.
Tuon takia suomalaiset on yksinäisiä. Keräillään toisten tarkoitusperiä eikä olla vieraanvaraisia.
Ulkomailla ollaan vieraanvaraisia täysin vieraillekin usein. The more the merrier!
Voisihan se olla hauskaa.
Låhettåisin linkkejä Tukholman kalleimpiin hotelleihin ;-)
Jos asunnossa olisi ylimääräinen huone, voisin majoittaa 1-2 yötä, mieluummin vain yksi. Mitkään häät ei kestä koko viikkoa.
"Totta kai, tervetuloa! Voitko samalla tuoda syyhylääkettä, täällä on apteekeista ollut viime aikoina loppu?"
"Minulla onkin asunnossa huone airbnb, voit toki tulla jos maksat saman mitä saan sieltä. 80e/vrk, se on puolet mitä hotellit maksaa".
Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Olettehan olleet aiemmin paljon tekemisissä joten olisi kiva lämmitellä suhdetta. Voithan itse pyytää vastapalvelusta, kun käyt suomessa.
Tuon takia suomalaiset on yksinäisiä. Keräillään toisten tarkoitusperiä eikä olla vieraanvaraisia.
Ulkomailla ollaan vieraanvaraisia täysin vieraillekin usein. The more the merrier!
Minä olen vieraanvarainen ystävilleni enkä vieraille ihmisille vaikka kavereita joskus ollaankin oltu, mutta eipä olla enää, jos vuosikausiin ei olla oltu tekemisissä. Joku raja sentään nyt. Toisekseen miksi majoittaisin tätä vanhaa kaveria, joka ei edes tule minun luokseni kylään vaan on menossa tapaamaan hyviä ystäviään. Mitä ihmeen tekemistä minulla on tässä välissä?
Me asuimme Turussa monta vuotta. Joka vuosi vanhat kaverit muistivat olemassa oloni, kun Ruisrock lähestyi. Kehtasivat oikeasti pyytää festarimajoitusta, kun meillä oli pienet lapset. Elettiin ihan eri elämänvaihetta, kun tehtiin lapset kesken opiskeluiden, mutta olisi voinut olettaa, että korkeakoulussa opiskelevat olisivat tajunneet, että pikkulasten kotiin ei rymytä kännissä festareilta keskellä yötä. Puhumattakaan siitä, että minun olemassaoloni ja kaveruutemme muistettiin aina vain festareiden alla.
Sanoisin että en pidä kenenkään majoittamisesta ja tuo aika on melko pitkä. Yhden yön voin vielä joustaa jos tehdään yhdessä jotain mukavaa siinä samalla. Voisitko kolmeksi muuksi yöksi saada jonkun muun majoituksen ?
Tulisin siis vastaan enkä olisi jyrkästi kieltämässä mutta tekisin selväksi että on kiva tavata mutta minulla on rajat joista pidän kiinni.
Jos alkaa vängätä tai jankata koko reissun yöpymisestä niin ei ollut oikea ystävä. Ystävä kunnoittaa toisen rajoja ja on myös valmis kompromisseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vieraanvarainen ystävilleni enkä vieraille ihmisille vaikka kavereita joskus ollaankin oltu, mutta eipä olla enää, jos vuosikausiin ei olla oltu tekemisissä. Joku raja sentään nyt. Toisekseen miksi majoittaisin tätä vanhaa kaveria, joka ei edes tule minun luokseni kylään vaan on menossa tapaamaan hyviä ystäviään. Mitä ihmeen tekemistä minulla on tässä välissä?
Sinun tehtävä on olla ilmainen majoituspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että en pidä kenenkään majoittamisesta ja tuo aika on melko pitkä. Yhden yön voin vielä joustaa jos tehdään yhdessä jotain mukavaa siinä samalla. Voisitko kolmeksi muuksi yöksi saada jonkun muun majoituksen ?
Tulisin siis vastaan enkä olisi jyrkästi kieltämässä mutta tekisin selväksi että on kiva tavata mutta minulla on rajat joista pidän kiinni.
Jos alkaa vängätä tai jankata koko reissun yöpymisestä niin ei ollut oikea ystävä. Ystävä kunnoittaa toisen rajoja ja on myös valmis kompromisseihin.
Olin juuri tulossa ehdottamaan samaa! Yksi yö (max 2), tiedä vaikka teillä olisi kuinka hauskaa ja ystävyys taas tiivistyisi? :)
(mutta jos pelkkä hyötyminen mielessä nin sitten ei, muitta senhän näkee kokeilemalla?)
Onko hän edes tulossa mihinkään häihin vai muuten vaan haluaa ilmaisen majoituksen ryyppyreissulle Tukholmaan. Hääjuttu on varmaan ihan keksitty juttu. Oletko edes kysynyt kenen häihin on tulossa?
Oi kauhistus, että ihan typertynyt olo! Kyllä ihmiset järkyttyy pienistä. Joko asia käy tai ei käy, se siitä. Itse voisin kyllä majoittaa vaikka vanhan työkaverin viikoksi. En näe ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Oi kauhistus, että ihan typertynyt olo! Kyllä ihmiset järkyttyy pienistä. Joko asia käy tai ei käy, se siitä. Itse voisin kyllä majoittaa vaikka vanhan työkaverin viikoksi. En näe ongelmaa.
Itse en ainakaan halua olla vain ilmainen majoituspaikka, mutta jos vieras tulee minun luokseni kylään, niin ilman muuta voi yöpyä eikä tarvitse mennä hotelliin. Ketään puolituttua en majoittaisi muuten vaan. Jos vanha työkaveri tulee luokseni kylään ja haluaa tavata minut pitkästä aikaa, niin tervetuloa, mutta muuten saa kyllä hakea ihan hotellimajoitusta.
Mulla ei olisi edes petivaatteita ylimääräisille vieraille. Miten edes päästit heidät sisään? Itse olisin sanonut, että sori tänne ei mahdu kuin yksi vieras ja teille muille ei täältä yöpaikkaa nyt löydy.