Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?
Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.
Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"
Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.
Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?
Kommentit (394)
Et voi tietää miten olisi luonasi ja onko vaivaa vai ei. Sina huono piirre että rahaa on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukemalla selviää hyvin miksi suomalaisilla ei ole ystäviä 🤯 jo on taas ongelmat, majoittaa vanha kaveri muutamaksi yöksi! Ei se sun luo ole muuttamassa, nyt valoja päälle
Eri asia majoittaa joku oikeasti läheinen (perheenjäsen, ystävä kenen kanssa säännöllisesti yhteydessä) kuin muinainen ystävä/kaveri jonka kanssa ollut yhteyksissä viimeksi ties koska.
Minä en ole Facebookissa,instagramissa, snapchatissä enkä yhtään missään,mutta minä olen täällä joka päivä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä miksi ihmiset ulisee, että menettää kotirauhan. Kyse on neljästä (4j päivästä. Jää sitten vuoteen (2024) vielä 362 päivää olla ihan itekseen ja rauhassa.
Ap tietty tekee ihan niin kuin haluaa, ilmiselvästi tuntuu vaivaannuttavalta tavata tämä ihminen kotonaan.
Pistäpä osoite jakoon, niin tulen sulle kyläilemään ensi viikoksi. Ei mitään vaivaa, saat olla silti rauhassa 51 viikkoa!
Eikö aloituksessa ollut kyse vanhasta kavaerista eikä random vauvapalstalaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä miksi ihmiset ulisee, että menettää kotirauhan. Kyse on neljästä (4j päivästä. Jää sitten vuoteen (2024) vielä 362 päivää olla ihan itekseen ja rauhassa.
Ap tietty tekee ihan niin kuin haluaa, ilmiselvästi tuntuu vaivaannuttavalta tavata tämä ihminen kotonaan.
Pistäpä osoite jakoon, niin tulen sulle kyläilemään ensi viikoksi. Ei mitään vaivaa, saat olla silti rauhassa 51 viikkoa!
Eikö aloituksessa ollut kyse vanhasta kavaerista eikä random vauvapalstalaisesta?
"Vanha kaveri", joka ei ole vuosikausiin ottanut yhteyttä ap:hen?
Olisi nyt edes lämmitellyt kaveruutta vaikka muutama kuukausi ennen pyyntöä, ettei vaikuttaisi niin röyhkeältä.
Itseäni ahdistaa vierailijat. Vaikka paras ystäväni pyytäisi majapaikkaa yhdeksi yöksi, en itse tuntisi olevani kotonani. Toki monesti yhden hetken voin emännöidä, mutta se ahdistaa. En todellakaan ottaisi nurkkiini kaveria neljäksi yöksi. Varsinkin, jos ottaa yhteyttä lähinnä hyötyäkseen jotenkin.
Luulisi, että häävieraiden joukossa on hänen tuttujaan, joiden kanssa voisi sopia kimppamajoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vaiva kaverista on kuin tuntemattomasta.
Vastasit just oikein ap. Nyt tuohon hänen viimeisimpään viestiin ei kannata mitään edes vastata kun selvästi yrittää jankata. Hänen vuoronsa ehdottaa kahvittelua, ja ei varmasti sitä tule tekemään
Vanhan sanonnan mukaan kala ja vieraat alkavat haista kolmantena päivänä. Itsellä tekee tiukkaa majoittaa jo sukulaisiakin pari yötä, saati että pitäisi majoittaa joku jonka kanssa ei ole ollut missään yhteydessä ja tekemisissä vuosiin. Ei vaikka oltaisiin oltu kuinka paljon tekemisissä ja läheisiä silloin vuosia sitten. Kumpikaan ei ole enää sama ihminen joka oli silloin aikoinaan. Niin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukemalla selviää hyvin miksi suomalaisilla ei ole ystäviä 🤯 jo on taas ongelmat, majoittaa vanha kaveri muutamaksi yöksi! Ei se sun luo ole muuttamassa, nyt valoja päälle
Mulla on laaja kansainvälinen ystäväpiiri, näin ulkomailla asuvana sitä saisi pitää ilmaista majataloa vuoden ympäri jos en olisi opetellut sanomaan ei.
en ole ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vanha kaveri", joka ei ole vuosikausiin ottanut yhteyttä ap:hen?
Olisi nyt edes lämmitellyt kaveruutta vaikka muutama kuukausi ennen pyyntöä, ettei vaikuttaisi niin röyhkeältä.
Toisaalta tuo voi kertoa kaverin vilpittömyydestä. Ehkä hän on itse niitä ihmisiä, jotka mielellään majoittavat vaikka puolitutut luokseen ja siksi kysyi noin suoraan. Lokimpi tapaus nimenomaan lämmittelisi alkuun.
No ihan yksinkertainen ei onnistu :D Miten tuota tarvitsee edes miettiä? Ihan selkeästi vaan yrittää käyttää sinua. Sanot, että pidä hauskaa häissä, toivottavasti löytyy majoitus jostain.
Heh. Olen asunut ulkomailla 29 vuotta. Sinä aikana täällä on käynyt sukulaisia ja ystäviä enkä yhtään ainoaa kertaa ole ketään majoittanut kotiini. Tässä on useita hotelleja 500 metrin säteellä, lähin alle 100 metrin päässä. Olen neuvonut sinne. Olen kyllä mielelläni nähnyt heitä, näyttänyt nähtävyyksiä ja ollaan käyty syömässä. Mutta kotiini en halua ketään. Ei minulla olisi edes mahdollisuutta vaikka asuntoni onkin 75 neliötä. Ei minulla ole vuodesohvaa eikä mitään varapatjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on laaja kansainvälinen ystäväpiiri, näin ulkomailla asuvana sitä saisi pitää ilmaista majataloa vuoden ympäri jos en olisi opetellut sanomaan ei.
en ole ap
No tässä nyt oli kuitenkin kysymys yhdestä ihmisestä. Eikä tässäkään minusta ollut kyse mistään härskistä pyynnöstä tai siitä, että tuttava olisi jotenkin erityisen huono ihminen. Saahan pyynnöstä kieltäytyä, ja aina saa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin suoraan, että miksi rahatilanteesi on niin tiukilla. Jututtaisin perin pohjin. Ehkä järjestäisin kaverille hotellihuoneen. Voihan asia olla niin, että hän on eksynyt rikollisille teille. En ainakaan lupasi heti majoitusta. Missä ne häät ovat, vai onko hän tulossa tekemään huumebisnestä. Hotellit ovat majoitusta varten.
Hotellin hinta on helposti kesällä 300 e yö.
Siihen päälle matkat,lahja, ollaan kuukausipalkassa.
Miksi tämän pitäisi olla Ap:n ongelma? Jos lokilla ei ole varaa matkustaa häihin ja maksaa oheiskulut, sitten hän jättää menemättä.
Tietenkin ottaisin yöksi. :) Laittaisin viestiä, että mitä kivaa keksittäisiin yhdessä, mitä haluaisi tehdä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole ap
Asun ulkomailla eikä ole tunkua yövieraista. Ehkä se kertoo jotain minusta itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valoja päälle siellä. En mä ole majoittamassa tuntemattomia, tässähän oli kyseessä vanha tuttu
Ihan yhtä tunnettu tyyppi kuin tuokin. Vuosikausiin olla oltu yhteydessä.
No me oltiin kavereita joskus Facebookin kulta-aikoina yli 10 vuotta sitten eikä hän liittynyt sinne silloin (ja jos on sittemmin liittynyt niin ei ole ainakaan lisännyt kaveriksi). Instagramissa en tiedä myöskään hänen olevan mutta voihan hän ollakin, en tiedä.
Ap