Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?
Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.
Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"
Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.
Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?
Kommentit (394)
Eipä ole suomalaiset näköjään kovin vieraanvaraista väkeä. Ei taida ap olla Itä-Suomesta ainakaan kotoisin? Siellä kansa pitäisi suunnilleen loukkauksena, jos ei saisi majoittaa vanhaa tuttua, joka tulee käymään paikkakunnalla.
Valitettavasti ei sovi. Tällaiset on oma ihmisryhmänsä. Ei kiitos siipeilijöille.
Vierailija kirjoitti:
Miten laittaa tällaisen aloituksen Suomen suomituimmalle keskustelupalstalle, jossa se kaverikin varmasti hengailee. No kaveri näkee täältä mitä mieltä olet sieltä Ruotsista käsin
Suurin osa suomalaisista ei todellakaan hengaile täällä eikä edes tiedä tällaisesta palstasta.
Vierailija kirjoitti: Te olette ihmispetoja! Hädässä olevaa ystävää ei auteta! Kun te ette pääse hyötymään hänestä tarpeeksi!
Mikä hätä on kyseessä? Kukaan ei pakota ketään huvimatkalle. Kyse ei ole hyödystä eikä rahasta, vaan tavasta, jolla tämä hyödyn tavoittelija kohtelee muita. Ottaa yhteyttä, kun tarvitsee jotain etua, muuten ei ota. Miksi hänen hääystävänsä ei järjestä vierailleen majoitusta?
Olin korona-aikana lomautettuna ja pari entistä työkaveriani ovat linkkarissa yhteydessä, vai miksi tätä sanotaankin.
Olin työn ohella opiskellut samaa alaa, mitä he tekevät työkseen ja pyysin suosittelua työharjoitteluun. Kumpikin vastasi ei. Työpaikalla on aina mitattu numeroin työtä, olen kärkipäässä, jne. Kumpaakin olen nähnyt vapaa-ajalla ja kysyin ihan suoraan miksi sanoit ei. Toinen vastasi jotain ihmeellistä ja toinen sanoi ei periaatteessa. Vaikka on linkkarissa. Pääsin sitten ilman suosituksia töihin, minuun ollaan tyytyväisiä jne
Ehkä me suomalaiset ollaan tällaisiä. Ei auteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olette te mammat itsekkäitä ja pihejä, kun ei voi edes auttaa vanhaa kaveria, jonka kanssa on ollut joskus paljonkin tekemisissä.
No miksi hääpari ei auta, kun ovat näin edelleenkin paljonkin tekemisissä? Miksi joku iän vanha kaveri pitää auttaa, jonka kanssa ei ole edes missään tekemisissä?
En ole koskaan kuullutkaan sellaisesta, että kaupunkihäissä hääpari auttaisi etsimään majoitusvaihtoehtoja tai peräti maksaisi majoituksen. Eihän tässä ole kyseessä mikään syrjäinen maaseutu jossa majoitusvaihtoehtoja ei ole ollenkaan vaan Tukholma, joka on täynnä hotelleja.
Vierailija kirjoitti:
Olin korona-aikana lomautettuna ja pari entistä työkaveriani ovat linkkarissa yhteydessä, vai miksi tätä sanotaankin.
Olin työn ohella opiskellut samaa alaa, mitä he tekevät työkseen ja pyysin suosittelua työharjoitteluun. Kumpikin vastasi ei. Työpaikalla on aina mitattu numeroin työtä, olen kärkipäässä, jne. Kumpaakin olen nähnyt vapaa-ajalla ja kysyin ihan suoraan miksi sanoit ei. Toinen vastasi jotain ihmeellistä ja toinen sanoi ei periaatteessa. Vaikka on linkkarissa. Pääsin sitten ilman suosituksia töihin, minuun ollaan tyytyväisiä jne
Ei se ole siitä kiinni vaan kokivat etteivät voi suositella sinua. Itsekin olen kieltäytynyt monesti mutta suostunut niiden kohdalla joita voin aidosti suositella.
Vierailija kirjoitti:
Ei toista voi "auttaa" kun itsellä menee maine mikäli ei voi 100% seisoa sen suosittelun takana. Vaikka olisit numeroin hyvä, et välttämättä ole hyvä tiimipelaaja tms. Siihenhän tuo suoraan viittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toista voi "auttaa" kun itsellä menee maine mikäli ei voi 100% seisoa sen suosittelun takana. Vaikka olisit numeroin hyvä, et välttämättä ole hyvä tiimipelaaja tms. Siihenhän tuo suoraan viittaa.
Pointti on siinä, että minä olen hyvä. Olen ollut uudessa työpaikassa yli 3 v ja olen 2 krt saanut palkankorotuksen.
Eiks sun oma auto kulje, onko rikki.
No, tapaamista ei tullut kun toinen osapuoli yritti TAAS pummia kyytiä vaikka sillä on omakin auto. Ääliö.
Valehtelen kirkkain silmin millon mitäkin kun ystävä yrittää kuskauttaa itseään minun autollani. Siis olettaa että kuskaan automaattisedti. Ei, autoni ei ole taksi. Eteenkin kun heillä perheessä useitakin autoja. Kyllä on röyhkeää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole suomalaiset näköjään kovin vieraanvaraista väkeä. Ei taida ap olla Itä-Suomesta ainakaan kotoisin? Siellä kansa pitäisi suunnilleen loukkauksena, jos ei saisi majoittaa vanhaa tuttua, joka tulee käymään paikkakunnalla.
Joo just todellakin tämä. Kun menin ensimmäisen kerran käymään mieheni kotona Itä-Suomessa, oli yhden perheenjäsenen synttärijuhlat. Oletin, että olemme ainoat majoittujat, ja meille on annettu vierashuone käyttöön. Vierashuone olikin annettu sukulaisperheen vanhemmille, ja heidän kolme lastaan nukkuivat olohuoneen lattialla. Siellä samaisella olohuoneen lattialla majoituimme sitten me, sekä neljä muutakin aikuista sukulaista.
Teidän on helppo kieltäytyä kun teillä ei ole kavereita ollenkaan.
Mitä sä ap täältä kysyt, oletko trolli vai tyhmä? Jokainen päättää ihan itse.
Mä ilahduin kesällä kun kumpikin tyttäreni mielellään majoittui mun luokseni ja vielä toisen hollantilainen Erasmus-vaihtokaveri.
Tuskin olisin kotona, jos joku ei-toivottu kyselisi majapaikkaa. Mä olisin matkoilla ja vuokrannut kämppäni pois
Jos haluat niin ota vain, ei kai se niin vakavaa ole. Riippuu tietysti millainen kaveri ja suhde. Ruoat tietysti vieras ostaa sinullekin, sehän on varmaan kaikille selvää.