Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?
Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.
Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"
Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.
Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?
Kommentit (394)
Ap taitaa itse olla majapaikkaa vailla ja kyselee reaktioita, ennen kuin ilmestyy entisen kaverinsa oven taakse.
Mikä estää sanomasta suoraan tuota mitä sanot alussa? Rohkeasti vaan kertomaan omista tunteista avoimesti. Jos toinen suuttuu tai ghostaa, niin se on hänen ongelmansa sitten.
En antaisi yösijaa, koska itse en ainakaan kehtaisi pyytää yöpaikkaa tutulta, johon ne ole ollut moneen vuoteen yhteydessä. Ei vaan kehtaisi.
Heh.
Vähän vastaavassa omasta mielestäni kohtuuttomassa pyynnössä vastasin, että valitettavasti ei onnistu terveydentilaan liittyvän seikan takia.
Vastausta tähän en saanut, ei edes kyselyjä voinnista tms. Siinä kohtaa aloin ymmärtää, mitä tämä "ystävyys" todellisuudessa on. Minuun ollaan yhteydessä vain jos tarvitaan jotain, muuten kuulumiseni yms. ei voisi vähempää kiinnostaa.
Mä niin näen tän. AP odottelee yövierasta tulevaksi, lopulta ovikelloa soittaa kolmea kaljalaatikkoa raahaava vanhalta viinalta haiseva seurue, josta yksi sössöttää olevansa vanha frendi, kaksi muuta kaveria löytyivät laivalta ja olivat niin hyviä tyyppejä, että piti ottaa mukaan, kun ilmanen majapaikka. Toinen tuntemattomista tyypeistä rynnistää suoraan vessaan, josta kuuluu yrjöämisen ääntä ja paskakin lentää. AP toivoo, että edes toinen osui pönttöön. Vanha kaveri toteaa, että he voivat nukkua kolmistaan emännäns sängyssä, kun siinä on enemmän tilaa ja emäntä voi nukkua yksinään sohvalla. Suvereenisti porukka siirtyy asuntoon ilmoittaen, että ei heistä ole vaivaa, osaavat itse ottaa ruokaa jääkaapista jne.
Monet tässä ketjussa tuntuvat puhuvan ihan eri asioista. Joidenkin mielestä olisi mukavaa jos "vanha kaveri" tulisi kylään, joidenkin mielestä ei, mutta sehän on ihan erilainen juttu. On erillinen keskustelu, olisiko ok mennä lomailemaan vanhan kaverin luokse ulkomaille vai onko se lokkeilua.
Tässä tapauksessa kuitenkin ap:n vanha tuttava on menossa jonkin kolmannen osapuolen häihin ja kaipaa vain majapaikkaa. Minusta tuo tekee tästä pyynnöstä erityisen loukkaavan. Ei edes kyläilyn varjolla tulla lomailemaan, vaan matkan syy on joku ihan muu ystävä, ja ap on tässä skenaariossa vain kätsy ilmainen majatalo.
Vierailija kirjoitti:
Monet tässä ketjussa tuntuvat puhuvan ihan eri asioista. Joidenkin mielestä olisi mukavaa jos "vanha kaveri" tulisi kylään, joidenkin mielestä ei, mutta sehän on ihan erilainen juttu. On erillinen keskustelu, olisiko ok mennä lomailemaan vanhan kaverin luokse ulkomaille vai onko se lokkeilua.
Tässä tapauksessa kuitenkin ap:n vanha tuttava on menossa jonkin kolmannen osapuolen häihin ja kaipaa vain majapaikkaa. Minusta tuo tekee tästä pyynnöstä erityisen loukkaavan. Ei edes kyläilyn varjolla tulla lomailemaan, vaan matkan syy on joku ihan muu ystävä, ja ap on tässä skenaariossa vain kätsy ilmainen majatalo.
Juuri näin. Ja lisäksi vielä, ettei tästä "ystävästä" ole vuosiin kuulunut mitään.
Mahtaisi tämä edes yrittää viettää aikaa aapeen kanssa vai olisko aapee vain majoitustilan emäntä?
Koska on varannut 4pvä reissuun, viittaa minusta siihen, että on yksi häiden järjestelijöistä, joten eiköhän aika kuluisi siihen.
Itse en edes miettisi asiaa. Vastaisin että valitettavasti on kyseiselle ajankohdalle omia menoja niin emme voi tavata. En siis haluaisi edes nähdä
Jyrkkä ei pösilökaverille! Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
En huomaa oleellista eroa. Kuulostaa siltä kuin aikuinen ihminen olisi mustis siitä ettei hän ole reissun ykköskohde.
Joo en ala kenenkään ilmaiseksi hotellihuoneeksi, kun tämä kaveri ei ole edes kiinnostunut tapaamaan minua vaan haluaa vaan ilmaisen majoituksen. Ehdoton EI siis ilman mitään selittelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä todella aikuisia ihmisiä kun neuvotte valehtelemaan ja keksimään tekosyitä kieltäymiselle. Selkeä ei sovi minulle tällä kertaa riittää. Aiheesta ei tarvitse sen enempää edes keskustella. Jos olet reilu niin tietenkin voit vinkata edullisia majoituksia kaupungilla. Täytyy sanoa, että yksi yö ei olisi mulle ongelma sikäli kun tilat ja aikataulut antaa myöten mutta neljä yötä menee jo liian vaikeaksi. Sitoo aivan liikaa ja käytännössä tyyppi on sulle ventovieras eli et voi jättää yksinään asuntoosi. En edes antaisi avainta vieraalle ihmiselle. Vaikka olitte joskus hyviä(?) kavereita ette ole nähneet vuosiin etkä tiedä yhtään mikä tyyppi on miehiään/naisiaan nykyään.
Eikö tuo juuri ole selittelyä? Miksi sanoo, ettei sovi tällä kertaa jos ei ylipäätään koe että tuo kysymys on kohtuullinen?
Rakas ystävä suuressa hädässä pyytää apua, ja hänen nokkansa edestä pitäisi tylysti sulkea ovi paiskoen ja heittää hänet kylmälle kadulle yöksi, tämä on joidenkin kirjoittajien tyly ja epäinhimillinen vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huomaa oleellista eroa. Kuulostaa siltä kuin aikuinen ihminen olisi mustis siitä ettei hän ole reissun ykköskohde.
En ole mustis, mutta en vaan halua, että minua käytetään hyväksi. Miksi ottaisin jonkun luokseni, joka ei paskan vertaa ajattele minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mustis, mutta en vaan halua, että minua käytetään hyväksi.
Kuulostaa vaan tosi äärimmäiseltä tulkinnalta minusta.
Vierailija kirjoitti: Rakas ystävä suuressa hädässä pyytää apua, ja hänen nokkansa edestä pitäisi tylysti sulkea ovi paiskoen ja heittää hänet kylmälle kadulle yöksi, tämä on joidenkin kirjoittajien tyly ja epäinhimillinen vastaus.
Hän ei ole rakas ystävä vaan hänen rakkaat ystävät ovat tämä hääpari, joka pitäisi hoitaa tämän majoituksen eikä joku kaukainen kaveri, jonka kanssa ei olla edes enää kavereita. Hän on tulossa rakkaiden ystäviensä häihin, joten tämä majoitusongelma kuulu hääparille eikä minulle.
Miksi majoittaisit ihmisen luoksesi, jonka kanssa et ole ollut vuosiin missään tekemisissä? Tuohan on vain sinun hyväksikäyttöäsi eikä mitään muuta. Jos hänet majoittaisit ja hän sitten aikanaan lähtisi takaisin kotiinsa, niin luuletko, että kuulisit hänestä enää mitään? Enpä usko, että kuulisit. Niin, tai ehkä sitten kun tämä nyt naimisiin menevä pariskunta saa ensimmäisen lapsensa ja pyytää hänet kummiksi, niin sitten hän ehkä tarvitsisi taas asuntoa....
Tällä entisellä kaverillasi on tiukka budjetti. Se ei ole millään lailla sinun ongelmasi, tuo hänen taloudellinen tilanteessa. Sanot hänelle vain, että ei käy. Ei sinun tarvitse hänelle mitään perustella, se on sinun päätöksesi aikuisena ihmisenä.
Sanoisin, että valitettavasti en voi auttaa.
Eikö Suomen lakien mukaan heitteillejättö ole rikos, josta voidaan tuomita sakkoihin tai jopa vankilaan?
Tää olisi hyvä aloitus jollekin niistä hönöistä Nordic Noir -rikossarjoista tai -kirjoista. Onko sellanen jo olemassa?