Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?
Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.
Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"
Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.
Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä miksi ihmiset ulisee, että menettää kotirauhan. Kyse on neljästä (4j päivästä. Jää sitten vuoteen (2024) vielä 362 päivää olla ihan itekseen ja rauhassa.
Ap tietty tekee ihan niin kuin haluaa, ilmiselvästi tuntuu vaivaannuttavalta tavata tämä ihminen kotonaan.
Pistäpä osoite jakoon, niin tulen sulle kyläilemään ensi viikoksi. Ei mitään vaivaa, saat olla silti rauhassa 51 viikkoa!
Eikö aloituksessa ollut kyse vanhasta kavaerista eikä random vauvapalstalaisesta?
Tyypistä, josta ap on edes kuullut yli vuosikymmen sitten. Eipä järin kaverikaan.
Ihan yhtä tunnettu kuin kylään tunkeva random. Majoitushalut näyttää vaan menneen, kun sattuukin omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä miksi ihmiset ulisee, että menettää kotirauhan. Kyse on neljästä (4j päivästä. Jää sitten vuoteen (2024) vielä 362 päivää olla ihan itekseen ja rauhassa.
Ap tietty tekee ihan niin kuin haluaa, ilmiselvästi tuntuu vaivaannuttavalta tavata tämä ihminen kotonaan.
Pistäpä osoite jakoon, niin tulen sulle kyläilemään ensi viikoksi. Ei mitään vaivaa, saat olla silti rauhassa 51 viikkoa!
Eikö aloituksessa ollut kyse vanhasta kavaerista eikä random vauvapalstalaisesta?
"Vanha kaveri", joka ei ole vuosikausiin ottanut yhteyttä ap:hen?
Olisi nyt edes lämmitellyt kaveruutta vaikka muutama kuukausi ennen pyyntöä, ettei vaikuttaisi niin röyhkeältä.
Samaa mietin. Ei kai ketään enää huhtikuussa kesähäihin kutsuta? "Kaveri" on siis tiennyt tulevista häistä jo pidempään ja olisi voinut lämmitellä välejä aiemmin jottei vaikuttaisi niin tökeröltä. Myös hotellin olisi voinut löytää halvemmalla jos olisi etsinyt aikaisin.
Vastaisin että tule vaan, mutta täällä osallistutaan arkihommiin eikä ole mikään täyshoito. Mutta hauska nähdä pitkästä aikaa.
Onko täällä todella aikuisia ihmisiä kun neuvotte valehtelemaan ja keksimään tekosyitä kieltäymiselle. Selkeä ei sovi minulle tällä kertaa riittää. Aiheesta ei tarvitse sen enempää edes keskustella. Jos olet reilu niin tietenkin voit vinkata edullisia majoituksia kaupungilla. Täytyy sanoa, että yksi yö ei olisi mulle ongelma sikäli kun tilat ja aikataulut antaa myöten mutta neljä yötä menee jo liian vaikeaksi. Sitoo aivan liikaa ja käytännössä tyyppi on sulle ventovieras eli et voi jättää yksinään asuntoosi. En edes antaisi avainta vieraalle ihmiselle. Vaikka olitte joskus hyviä(?) kavereita ette ole nähneet vuosiin etkä tiedä yhtään mikä tyyppi on miehiään/naisiaan nykyään.
Ja ihan sattumalta pari muutakin kaveria tuli mukana yöpymään kun oli jotain sekaannuksia hotelleissa, ja tietty voit olla lapsenvahtina kun olikin hups lapsivapaat häät ja korvatulehdus kierteessä olevat pikkupetterit tuli ihan vahingossa mukaan reissuun. Hoidat varmaan myös matoille ripuloivat ja oksentelevat lemmikit. Lainaat myös ehdottomasti menevimmät ja kalleimmat vaatteesi. Ja maksat pikkutuntien taksit majapaikkaasi. Pyydä ihmeessä pari ludetta tuliaisiksi ja helvetinmoinen syyhy.
Yhden yön voisi ehkä majoittaa mutta neljä päivää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua lukemalla selviää hyvin miksi suomalaisilla ei ole ystäviä 🤯 jo on taas ongelmat, majoittaa vanha kaveri muutamaksi yöksi! Ei se sun luo ole muuttamassa, nyt valoja päälle
Mulla on laaja kansainvälinen ystäväpiiri, näin ulkomailla asuvana sitä saisi pitää ilmaista majataloa vuoden ympäri jos en olisi opetellut sanomaan ei.
en ole ap
No sun tapaushan on selvä: et halua ihmisiä kotiisi, ja kaikkien ei tietenkään tarttekaan. Mutta ymmärsin aloituksesta, että sinänsä voisi majoittaa, mutta ehkei sittenkään juuri tätä kysyjää.
Jos tuo kaveri tuokin myös kolme neljä tuttuansa asuntoon iltaa viettämään ja tarjoaa heillekin yösijan. Auttaa epäitsekkäästi heitäkin säästämään majoituskuluissa, jotta pääsevät seuraamaan illan otteluita.
Kesken illan hieman nahistelevat, mutta lupaavat jälkikäteen maksaa hajonneen oven ja ikkunan korjauksen ja vessan siivouksen.
Kuinka paljon teillä arvostelijoilla on kokemusta vst ?
Kun sanotte tuo mukanaan 3-4 vierasta, häntä pitää paasata, syöttää, juottaa jne. Tai tulisi tyhjin käsin?
On mahdollista tulisi ihan hyvien tuliaisten kanssa, olisi oma-aloitteinen omien menojen kanssa ja hänestå olisi kivaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Olen asunut ulkomailla 29 vuotta. Sinä aikana täällä on käynyt sukulaisia ja ystäviä enkä yhtään ainoaa kertaa ole ketään majoittanut kotiini. Tässä on useita hotelleja 500 metrin säteellä, lähin alle 100 metrin päässä. Olen neuvonut sinne. Olen kyllä mielelläni nähnyt heitä, näyttänyt nähtävyyksiä ja ollaan käyty syömässä. Mutta kotiini en halua ketään. Ei minulla olisi edes mahdollisuutta vaikka asuntoni onkin 75 neliötä. Ei minulla ole vuodesohvaa eikä mitään varapatjoja.
Asuin 25 vuotta ulkomailla eikä yksikään vieraani mennyt hotelliin vierailun ajaksi. Minusta oli tosi mukavaa, kun he tulivat minun luokseni kylään eikä vain nähtävyyksiä katsomaan. Tosin kylässä kävivät vain läheiset ystävät, joista osa kävi useita kertoja kylässä. Yhden ystävän kanssa käytiin joka toinen vuosi toistemme luona kylässä ja näin nähtiin kerran vuodessa. Ap:n tapauksessa en majoittaisi tätä vierasta, koska otan kotiini vain läheiset ystävät.
Ei kai kukaan nyt kaveriaan rupea auttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teillä arvostelijoilla on kokemusta vst ?
Kun sanotte tuo mukanaan 3-4 vierasta, häntä pitää paasata, syöttää, juottaa jne. Tai tulisi tyhjin käsin?
On mahdollista tulisi ihan hyvien tuliaisten kanssa, olisi oma-aloitteinen omien menojen kanssa ja hänestå olisi kivaa seuraa.
Jo se asenne, että tahtoo kaverinsa luota ilmaista majoitusta eikä ole muuten hänen kanssaan tekemisissä, viittaa siihen, ettei hänellä ole suuria aikomuksia käyttää omia rahojaan kaverinsa hyväksi. Jos hänellä olisi rahaa ostella merkittäviä tuliaisia, muutakin kuin yksi kahvipaketti, hän ottaisi hotellista majoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan nyt kaveriaan rupea auttelemaan.
No ei tuo mikään kaveri ole enää, jos ei vuosiin olla oltu yhteydessä. Hän on vaan tuttava, jota en itse ainakaan majoittaisi. Kysyköön hääparilta majoitusapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Olen asunut ulkomailla 29 vuotta. Sinä aikana täällä on käynyt sukulaisia ja ystäviä enkä yhtään ainoaa kertaa ole ketään majoittanut kotiini. Tässä on useita hotelleja 500 metrin säteellä, lähin alle 100 metrin päässä. Olen neuvonut sinne. Olen kyllä mielelläni nähnyt heitä, näyttänyt nähtävyyksiä ja ollaan käyty syömässä. Mutta kotiini en halua ketään. Ei minulla olisi edes mahdollisuutta vaikka asuntoni onkin 75 neliötä. Ei minulla ole vuodesohvaa eikä mitään varapatjoja.
Asuin 25 vuotta ulkomailla eikä yksikään vieraani mennyt hotelliin vierailun ajaksi. Minusta oli tosi mukavaa, kun he tulivat minun luokseni kylään eikä vain nähtävyyksiä katsomaan. Tosin kylässä kävivät vain läheiset ystävät, joista osa kävi useita kertoja kylässä. Yhden ystävän kanssa käytiin joka toinen vuosi toistemme luona kylässä ja näin nähtii
Ja minusta oli tosi mukavaa, kun luokseni tultiin kylään eikä vain oletettu, että nähdään, kun minä kävin Suomessa vaan ystävät näkivät vaivaa myös minun vuokseni. Asuinpaikkaani ei ollut edes suoria lentoja Suomesta ja ne lennot ei aina ollut niin halpoja.
En majoittaisi ketään puolituttuja. Eiköhän hääpari itse järjestäisi huoneen hyvälle ystävälleen, joka tulee heidän häihinsä.
Vastaisin vaan, että olen pahoillani, mutta en nyt voi ottaa sinua vieraaksi. Toivottavasti ystäväsi voivat auttaa sinua majapaikan löytämisessä.
En vastaisi viestiin ollenkaan ja estäisin numeron.😈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valoja päälle siellä. En mä ole majoittamassa tuntemattomia, tässähän oli kyseessä vanha tuttu
Kyllä se on jo tuossa vaiheessa tuntematon, jos vuosiikausiin ei olla oltu tekemisissä. Sehän voi olla vaikka joku rikollinen nykyään, joten itse en ainakaan tuntemattomia asuntooni päästäisi.
Mulla on huonoja kokemuksia kun olen luvannut yöpaikan kaverilleni, niin hän onkin tullut parin mulle täysin tuntemattoman henkilön kanssa ja sysännyt minut sivuun kaikesta muusta. Tietenkään en voinut jutella kaverini kanssa kun ne kaksi muuta tuntematonta nököttivät siinä koko ajan. Kiusallista, enkä kyllä enää toimi majapaikkana, sori nyt vaan.
Niinpä, saattaa olla vaikka kuinka kamala sottapytty tai muuten rasittava. Hyvässä lykyssä joutuisit kuskaamaan häntä sinne sun tänne tai yötä myöten lähteä pelastamaan jostain ihme paikasta.
Mulle on kaksikin kertaa käynyt niin, että kaveri onkin ilmoittamatta lähtenyt tapaamansa miehen luo. Siinä sitten päivystät ja ihmettelet.