Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?
Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.
Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"
Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.
Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?
Kommentit (394)
Sanoisin että suksi ...... Ja syvälle.
1 yö menisi, mutta kuka on häissä 4 päivää? Taitaa olla keksitty tuo hääkuvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan hyväksy. Tämä kaveri käyttää sinua vain hyväksi. Vastaa vain lyhyesti, että ei sovi.
Sitähän varten kaverit ovat! Tehdään palveluksia toisille. Meillä on yöpynyt kymmeniä kertoja kavereita. Yksittäisiä ja kokonaisia perheitä! Joskus nuorempana minulla on Helsingissä asuessani yksiöönkin ja kaksioon otettu kavereita yöpymään, kun heillä tarvetta ollut yöpaikalle Helsingissä.
Mikä ihmisille on nykypäivänä tullut? Kaikki ilmeisesti erakoituu? Ja ainut asia, mitä kaverin kanssa voi tehdä on ehkä syömässä jossain ulkona tavintolassa käynti, kunhan jokainen maksaa vain omat syömisensä ja juomisensa?
Kyllä sukulaisia ja kavereita autetaan, mutta mulla menee raja näihin tuttuihin, joiden kanssa ei ole muuten missään tekemisissä. Ei kiinnosta auttaa vaan oletan sen hääparin auttavan häntä.
Älä missään tapauksessa majoita häntä! Hän selvästi haluaa vain hyötyä sinusta. Ette ole olleet tekemisissä vuosiin, et voi tietää, onko hän muuttunut kuinka paljon ja onko edes luotettava.
Itse en vastaisi tuollaiseen viestiin yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan hyväksy. Tämä kaveri käyttää sinua vain hyväksi. Vastaa vain lyhyesti, että ei sovi.
Sitähän varten kaverit ovat! Tehdään palveluksia toisille. Meillä on yöpynyt kymmeniä kertoja kavereita. Yksittäisiä ja kokonaisia perheitä! Joskus nuorempana minulla on Helsingissä asuessani yksiöönkin ja kaksioon otettu kavereita yöpymään, kun heillä tarvetta ollut yöpaikalle Helsingissä.
Mikä ihmisille on nykypäivänä tullut? Kaikki ilmeisesti erakoituu? Ja ainut asia, mitä kaverin kanssa voi tehdä on ehkä syömässä jossain ulkona tavintolassa käynti, kunhan jokainen maksaa vain omat syömisensä ja juomisensa?
Tässä ei nyt ole kyse kaverista vaan puolitutusta, jota ei ole tavannut moneen vuoteen. Kaverit ovat ihan erikseen sitten ja totta kai kaveria aina autetaan.
No, minä olen kyllä kutsunut meille yöpymään pariskunnan, jonka olin vain yhden kerran nähnyt pari kuukautta aikaisemmin. Olivat Helsinkiin tulossa ulkomailta ja sanoin, että jos haluavat turistikierroksen ja ilmainen yöpyminen kelpaa, niin tuossa on puhelinnumero. Ilmoittivat päivää aikaisemmin ja kaikki meni ihan hienosti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt ole kyse kaverista vaan puolitutusta, jota ei ole tavannut moneen vuoteen. Kaverit ovat ihan erikseen sitten ja totta kai kaveria aina autetaan.
Ap kirjoitti, että kyse oli vanhasta kaverista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta ja hyvässä hengessä kysyn, missä menee sinulle tutun ja kaverin ero? Minulle se ero on hyvin pieni, jopa olematon. Jos on kerran oltu kavereita, ollaan sitä vastaisuudessakin ellei satu jotain erityisen hienoa tai huonoa. Ystävät on toki ystäviä, mutta heitä on vain muutama.
"No, minä olen kyllä kutsunut meille yöpymään pariskunnan, jonka olin vain yhden kerran nähnyt pari kuukautta aikaisemmin. Olivat Helsinkiin tulossa ulkomailta ja sanoin, että jos haluavat turistikierroksen ja ilmainen yöpyminen kelpaa, niin tuossa on puhelinnumero. Ilmoittivat päivää aikaisemmin ja kaikki meni ihan hienosti!2
Niin sinä itse halusit heille sen yöpaikan tarjota. Jos tapaan jonku kivan tyypin, niin voisin minäkin tarjota, mutta en välttämättä tarjoa vanhalle kaverille, josta en edes välitä niin erityisesti ja suunnittelen poistamista facebookkavereista.
Ankeeta porukkaa täällä. Mutta niinhän suomalaiset onkin ankeita. Oliko nyt niin röyhkeä pyyntö??? Voit toki kieltäytyä mutta ei pyyntö ole röyhkeä. Olette olleet läheisiä aiemmin.
uu, mua ei saa hyväksikäyttää, uuu, minä ja minun omaisuus, uu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt ole kyse kaverista vaan puolitutusta, jota ei ole tavannut moneen vuoteen. Kaverit ovat ihan erikseen si
Jos ei ole ollut moneen vuoteen yhteydessä, niin kyllä se on sitten puolituttu vain. Tuossa välissä ihminen voi muuttua niin paljon, etten kaveriksi enää sanoisi, kun ihmistä ei enää tunne.
"Ihan mielenkiinnosta ja hyvässä hengessä kysyn, missä menee sinulle tutun ja kaverin ero? Minulle se ero on hyvin pieni, jopa olematon. Jos on kerran oltu kavereita, ollaan sitä vastaisuudessakin ellei satu jotain erityisen hienoa tai huonoa. Ystävät on toki ystäviä, mutta heitä on vain muutama. "
Kaverin kanssa ollaan tekemisissä, mutta tutun kanssa ei olla sen kummemmin tekemissä vaan ehkä tavataan jossain yhteisissä tapaamisissa, kun tunnetaan kaverin kautta. Voi sanoa, että ollaan tuttuja, kun ollaan joskus tavattu ja on yhteisiä kavereita. Keskenään ei kuitenkaan olla tekemisissä ellei tavata vaikka yhteisen kaverin kautta. Se on vaan joku tuttu eikä sitten muuta.
Vierailija kirjoitti:
"Ihan mielenkiinnosta ja hyvässä hengessä kysyn, missä menee sinulle tutun ja kaverin ero? Minulle se ero on hyvin pieni, jopa olematon. Jos on kerran oltu kavereita, ollaan sitä vastaisuudessakin ellei satu jotain erityisen hienoa tai huonoa. Ystävät on toki ystäviä, mutta heitä on vain muutama. "
Kaverin kanssa ollaan tekemisissä, mutta tutun kanssa ei olla sen kummemmin tekemissä vaan ehkä tavataan jossain yhteisissä tapaamisissa, kun tunnetaan kaverin kautta. Voi sanoa, että ollaan tuttuja, kun ollaan joskus tavattu ja on yhteisiä kavereita. Keskenään ei kuitenkaan olla tekemisissä ellei tavata vaikka yhteisen kaverin kautta. Se on vaan joku tuttu eikä sitten muuta.
Voi olla myös vaikka työkaveri, joka ei ole kaveri, mutta on kuitenkin tuttu. Muutenkin tuttu on kaukaisempi kuin kaveri. Tuttu on vaan tuttu jostain yhdeydestä vaikka kaverin kaveri. Jotekin ollaan päädytty samoihin piireihin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös vaikka työkaveri, joka ei ole kaveri, mutta on kuitenkin tuttu. Muutenkin tuttu on kaukaisempi kuin kaveri. Tuttu on vaan tuttu jostain yhdeydestä vaikka kaverin kaveri. Jotekin ollaan pä
Kavereissakin on eroja. On hyviä kavereita ja sitten kavereita, joiden kanssa mennään vaikka drinkille töiden jälkeen, mutta mitään henkilökohtaisia asioita ei jaeta. On siis hengailukavereita ja sitten erikseen on vielä läheiset kaverit, joiden kanssa myös hengaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös vaikka työkaveri, joka ei ole kaveri, mutta on kuitenkin tuttu. Muutenkin tuttu on kaukaisempi kuin kaveri. Tuttu on vaan tuttu jostain y
Ystävät ovat vielä sitten erikseen myös. Heille kerrotaan ihan kaikki asiat, mitä ei edes kaikille kavereille kerrota vaikka heillekin kerrotaan paljon. Luokittelen neljään kategoriaan läheiset ihmiset ja sukulaiset siihen päälle.
No ei kyllä mulle kävisi. Hyväksikäytön makua. Ja minkä takia noin pitkä aika vielä? Kaksi yötä on maksimi itsellä, kun jaksan kyläilijöitä nurkissani. Nekin vain, jos ovat läheisiä.
Juu ei. Sanot vain tiukasti ei. Opit lopulta kovettamaan itsesi, kun saat haukut näiltä.
Minulle kävi joskus niin, että muutin pieneltä paikkakunnalta ihan vain Helsinkiin ja sain jatkuvasti näitä kyselyitä.
Eräs mies, jonka kanssa olin vain viestitellyt (siis ei edes suudeltu tms) vuotta aiemmin, pyysi ilmaista yöpaikkaa festareiden ajaksi. Olin juuri ruvennut tapailemaan nykyistä miestäni ja sanoin, että tuskinpa uusi heila ilahtuu, jos raijaan tänne jonkun itselle lähes tuntemattoman tyypin.
Sain sitten haukut tyyliin:Ei jestas, ei voi ku nauraa ku oot nii vtun säälittävä. Oot naurettava. Miks en voi tulla? Jep. Kyseessä vielä hyvässä virassa oleva kouluja käynyt mies.
Kolmen päivän jälkeen vieraat alkaa haista, jopa ne läheiset ystävät saatikka sitten vanhat tutut, joita kestää max yhden päivän. En ottaisi tällaista vierasta vastaan vaan sanoisin, että sori nyt ei käy.
Vierailija kirjoitti:No, minä olen kyllä kutsunut meille yöpymään pariskunnan, jonka olin vain yhden kerran nähnyt pari kuukautta aikaisemmin. Olivat Helsinkiin tulossa ulkomailta ja sanoin, että jos haluavat turistikierroksen ja ilmainen yöpyminen kelpaa, niin tuossa on puhelinnumero. Ilmoittivat päivää aikaisemmin ja kaikki meni ihan hienosti!
onhan se nyt ihan eri asia jos on itse tarjonnut yöpaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vastasin. Kirjoitin hänelle, että "Ei kyllä onnistu silloin, mutta yritetään silti nähdä joku päivä? 🙂"
Kaveri vastasi: "Ei musta olisi sulle mitään vaivaa, mutta siis ok."
Ap
Jaa ei mitään vaivaa? Laitat vuoteen, peset lakanat, se käyttää vessaa ja suihkua ja vessapaperia ja pyyhettä, varmaan se syökin ja jos et anna avainta niin joudut päivystämään milloin se tulee ja pitää päästää sisälle milloin mistäkin bileistä. Tuo sen vastaus jo kertoo ettei se todellakaan tajua. Ihme lokki.
No oikeesti, ne on mun omat häät kun ajateltiin että samalla menis häämatka ja budjetti on tosiaan tiukka