Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?

Vierailija
28.04.2024 |

Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.

Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"

Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.

Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?

Kommentit (394)

Vierailija
281/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet tässä ketjussa tuntuvat puhuvan ihan eri asioista. Joidenkin mielestä olisi mukavaa jos "vanha kaveri" tulisi kylään, joidenkin mielestä ei, mutta sehän on ihan erilainen juttu. On erillinen keskustelu, olisiko ok mennä lomailemaan vanhan kaverin luokse ulkomaille vai onko se lokkeilua.

Tässä tapauksessa kuitenkin ap:n vanha tuttava on menossa jonkin kolmannen osapuolen häihin ja kaipaa vain majapaikkaa. Minusta tuo tekee tästä pyynnöstä erityisen loukkaavan. Ei edes kyläilyn varjolla tulla lomailemaan, vaan matkan syy on joku ihan muu ystävä, ja ap on tässä skenaariossa vain kätsy ilmainen majatalo.

Tässä pyydetään vanha ystävä tekee palveluksen. Esim mun tuttu asuu ulkomailla. Hänen siskonsa odottaa vauvaa ja tää tuttu löysi kivat vaunut netistä. Ne tuli mulle ja tuttu hakee ne mun luota, kun tulee Suomeen,

Ei toiminut. Ja ne vaunut olisi pitänyt ensiksi löhettää sinne ja sitten tuoda mukanaan. Vaunut sai vähemmän osumaa, kun tuli tänne

Vierailija
282/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90 luvulla mun entinen luokkakaveri muutti Nykkiin asumaan. Kävi kerran vuodessa Suomessa ja aina sanoi kaikille tulkaa. Meitä sitten lähti 3 mimmiä, ensimmäistä kertaa Amerikkaan. Sähköpostit toimi silloin. Kaikki oltiin sovittu jo ja sitten ehkä 2 viikkoa ennen kysyi missä aiomme asua. Tämä oli jo käsitelty aikanaan, hän lupasi majoittaa meidät.

Yhtäkkiä tuli stoppi ja me oltiin ihan ihmeissään. Sanoi tässä on hotellien yhteystietoja. Meillä kenelläkään ei ollut luottokortteja, sanoi soita tähän numeroon. 90 luvulla puhelut maksoivst mansikoita. Sanoi tää on ilmaisnumero, niin maan sisällä.

Hän oli tilannut meiltä vaikka mitä, mm ruisjauhoja jne ja vastasi voimle tuoda ne ja sitten mennä hotelliin. Lopputulos oli, me lennettiin, tietenkin, kun liput oli ostettu ja mentiin matkailubeuvontaan. Sieltä ohjasivat meidät jonnekin asuntolaan, lähellä keskuspuistoa. 

Tämä nykkiläinen pyysi meidät. Oltiin käyty kirjeenvaihtoa useita kymmeniä viestejä mitä tuodaan tuliaiseksi, pitääkö tuoda lakanat jne. Yhtenä päivänä käänsi kelkan ja ei oltu enää tervetulleita. Pelkästään lentolippu maksoi tosi paljon. Ei oltaisin edes lähdetty, jos oltaisiin alunperin tiedetty, siis ei lltais ostettu lipuja

mistä me tiedettiin asuu kimppakämpässö ? On aika pitkä aika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät tuskin neljää päivää kestävät, joten mitä tuo kaveri puuhailisi muun ajan? Veikkaan että rahaa riittäisi kuitenkin kaupungilla kiertelyyn ja shoppailuun.

No tämä ystävä tietenkin pyytäisi ap:tä ja hänen luottokorttiaan mukaansa kaupungin yöelämään, vanhan ystävyyden verestämiseksi. Kohotetaan siinä malja jos toinenkin jne. Ja toki ap voisi kamulle vaikka lainata jonkun kivan summan, kyllähän se kaveri takaisin maksaa, eiku...

Vois olla aika orpo olo; neljä yötä loisittu sun sohvalla, jääkaappi tyhjennetty useamman kerran ja lopuksi odotat saavasi rahat takaisin. Kaverista ei enää kuulu mitään...

Onko sun ystävät tällaisiä ?

Vierailija
284/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti joku uskoo, että ihminen joka ei kykene edes hotellia maksamaan kustantaisi omat ruokansa ja maksaisi vielä apnkin ruuat? Eiköhän tämä tulisi syöttilääksi. Itsehän hän kertoi rahaongelmista heti alkuun.

NO sitten on tämä vieras syömättä. Ei mikään pakota hänelle ruokaa tarjoamaan. Todennäköisesti lähtisin itse yksin ravintolaan ja jättäisin tämän puolitutun asunnolleni vettä juomaan. 

Tulisihan siitä jo silloinkin kuluja, kun itse pitäisi mennä ravintolaan syömään eikä voisi syödä omassa kodissaan 🙄

Vierailija
285/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti joku uskoo, että ihminen joka ei kykene edes hotellia maksamaan kustantaisi omat ruokansa ja maksaisi vielä apnkin ruuat? Eiköhän tämä tulisi syöttilääksi. Itsehän hän kertoi rahaongelmista heti alkuun.

NO sitten on tämä vieras syömättä. Ei mikään pakota hänelle ruokaa tarjoamaan. Todennäköisesti lähtisin itse yksin ravintolaan ja jättäisin tämän puolitutun asunnolleni vettä juomaan. 

Tulisihan siitä jo silloinkin kuluja, kun itse pitäisi mennä ravintolaan syömään eikä voisi syödä omassa kodissaan 🙄

Miksi pitää mennä ravintolaan syömään ?

Hirveesti yleistyksiä. Vieras syö kaapit tyhjäksi, tuo mukanaan muita jne

Vierailija
286/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 luvulla mun entinen luokkakaveri muutti Nykkiin asumaan. Kävi kerran vuodessa Suomessa ja aina sanoi kaikille tulkaa. Meitä sitten lähti 3 mimmiä, ensimmäistä kertaa Amerikkaan. Sähköpostit toimi silloin. Kaikki oltiin sovittu jo ja sitten ehkä 2 viikkoa ennen kysyi missä aiomme asua. Tämä oli jo käsitelty aikanaan, hän lupasi majoittaa meidät.

Yhtäkkiä tuli stoppi ja me oltiin ihan ihmeissään. Sanoi tässä on hotellien yhteystietoja. Meillä kenelläkään ei ollut luottokortteja, sanoi soita tähän numeroon. 90 luvulla puhelut maksoivst mansikoita. Sanoi tää on ilmaisnumero, niin maan sisällä.

Hän oli tilannut meiltä vaikka mitä, mm ruisjauhoja jne ja vastasi voimle tuoda ne ja sitten mennä hotelliin. Lopputulos oli, me lennettiin, tietenkin, kun liput oli ostettu ja mentiin matkailubeuvontaan. Sieltä ohjasivat meidät jonnekin asuntolaan, lähellä keskuspuistoa. 

Otettiin huone kolmeen pekkaan ja maksoihan se hirve

Taas tuo häiriintynyt että-sanan kammoaja satuilee tänne höpöjuttujaan.

Vierailija
287/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haliat olla suora: "Sori, kämppääni ei mahdu olemaan, voidaan kaffella nähdä jos aikataulut mätsää"

Jos haluat keksiä jonkun tekosyyn: "Tuolla viikolla kumppanini on lapsineen luonani, ei valitettavasti mahdu tänne muita"

Jos haluat olla tyly: "Kaffella voisi venyä käymään, mutta majoitusliikkeeksi en ala"

Vierailija
288/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kiitos ei.

Vierailija
289/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain kulttuurien yhteentörmäys. Joissakin kulttuureissa tämä pyyntö olisi täysin normaalia. Suomalaisessa tai ruotsalaisessa kulttuurissa tämä ei ole normaalia. Joten se riippuu sinusta kuinka reagoit siihen. Jos tämä ystävä on toisesta kulttuurista ja haluat säilyttää yhteyden, sinun on siedettävä näitä eroja. Varsinkin jos tämä ystävä tekisi samoin sinulle. Jos se tuntuu sinulle liian epämukavalta, sinulla on oikeus hylätä tämä pyyntö.

Vierailija
290/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden yön voisin majoittaa ja loppuajaksi ohjaisin airbnb:hen.

Vierailija
291/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Siis miten kolme mimmiä olettaa, että saa kaikille majoituksen toisen luota? New Yorkissa ei varmaan mitään isoja asuntoja ole yhdellä ihmisellä. Miten teillä edes tuli mieleen, että saatte ilmaisen majoituksen?"

No tuo nyt on ihan erilainen tapaus kuin ap:llä, mutta tiedän kyllä itsekin ihmisiä joille on noin käynyt. Kai sitä nyt olettaa saavansa ilmaisen majoituksen jos siitä nimenomaan on puhe. Yhdelle lähisukulaiselleni kävi niin, että yksi Pariisissa asuva ystävä jatkuvasti pyysi häntä käymään, ja ihan selväsanaisesti kertoi, että ei puhettakaan mistään hotellista vaan totta kai majoitut meillä. No, sitten kun lähisukulaiseni oli Pariisissa asti, ystävä ei ollut kotona (tai ei ainakaan avannut ovea) eikä vastannut puhelimeenkaan.

Koskaan ei selvinnyt, mitä tuossa tapahtui, koska kyseinen ystävä ei ollut enää yhteyksissä sen jälkeen. Vaikea sanoa oliko tämä jokin tahallinen höynäytys vai mitä ihmettä. Yhteisten tuttujen kautta kyllä selvisi, ettei kyseiselle ystävälle ainakaan mitään pahaa ollut tapahtunut vaan asuu siellä Pariisissa kait edelleenkin.

Vierailija
292/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin suostuakin, jos on kämpässä tilaa. Kertoo kuitenkin reilusti syyn. Olen joskus majoittanut ex-työkaverin, kun täällä oli kaikki hotellit piukassa, siis oli vapaata vain jossain hirmukalliissa luxushotelleissa. Teillä voi olla ihan mukavakin kohtaaminen. 

Vierailija
293/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi sydänystävä, jonka kanssa olisit ollut koko ajan paljon tekemisissä ja joka olisi aiemmin pyytteettömästi auttanut sinuakin, niin silloin joo. Mutta tässä tapauksessa ehdoton EI.

Vierailija
294/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa että sopii jos sitoudut olemaan koko viikon etkä lähde neljän päivän jälkeen, aion laittaa oven takalukkoon. Mulla vielä panta jalassa ja en voi liikkua kotoa yhdeksän jälkeen mutta  tervetuloa ja mukava nähdä pitkästä aikaa! 

Vierailija
295/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät tuskin neljää päivää kestävät, joten mitä tuo kaveri puuhailisi muun ajan? Veikkaan että rahaa riittäisi kuitenkin kaupungilla kiertelyyn ja shoppailuun.

No tämä ystävä tietenkin pyytäisi ap:tä ja hänen luottokorttiaan mukaansa kaupungin yöelämään, vanhan ystävyyden verestämiseksi. Kohotetaan siinä malja jos toinenkin jne. Ja toki ap voisi kamulle vaikka lainata jonkun kivan summan, kyllähän se kaveri takaisin maksaa, eiku...

Vois olla aika orpo olo; neljä yötä loisittu sun sohvalla, jääkaappi tyhjennetty useamman kerran ja lopuksi odotat saavasi rahat takaisin. Kaverista ei enää kuulu mitään...

Onko sun ystävät tällaisiä ?

Mistä niin päättelit? Yleissivistykseni ja tietämykseni ansiosta olen selvillä siitä, millaisia ihmiset voivat pahimmillaan olla. Ei tähänkään varsinaista omaa kokemusta tarvita.

Vai etkö itse ole koskaan kuullut kenenkään sanovan harmissaan, kuinka kaveri jätti velat maksamatta? Tai entäs lainojen takaajien velkahelvetti, täysin uusi asia? Pummi, lokki ja loinen, ihan outoja termejä sinulle?

Vierailija
296/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kävisi sellaisen kaverin kohdalla, jonka kanssa ei ole tullut pidettyä yhteyttä vuosiin. Muiden kyllä.

Vierailija
297/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi mitään valheita keksimään, vaan vastaisin "majoittuminen ei valitettavasti onnistu, mutta esim. tämä on edullinen hyvä motelli ja lisäksi täällä on....". Jos tuohon tulee lisäkyselyä, että jaa miksi ei, niin sellaisiin en vastaisi.

Vierailija
298/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin: "Haista v**tu" paitsi että korvaisin nuo tähdet oikeilla kirjaimilla.

Vierailija
299/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin näin: "Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että tulet toisen kaverisi häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus." Luulisi tuosta ymmärtävän.

Vierailija
300/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kysymys tuo on? Vastaisin ettei käy jos kerran ei käy. Vai ajattelitko ap että pitäisi kehittää joku keksitty kehystarina tähän ympärille eli valehdella suoraan? Sen sijaan, että puhuisi totta ja asia selviäisi kerralla.