Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?

Vierailija
28.04.2024 |

Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.

Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"

Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.

Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?

Kommentit (394)

Vierailija
301/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi ihminen, joka pyytää majoittamaan, on pekkä moukka. Ei sellaista kukaan tarvitse lähipiiriinsä. 

Onko tosiaan niin että jo pelkkä majapaikan pyytäminen on moukkamaista ja sitä ei saisi suoraan kysyä siis missään tapauksessa? Kuulostaa jo melkoiselta säätämiseltä. Miksi olettaisin ettei toisella ole jo majapaikkaa, ellei hän erikseen sanoisi? Kovasti harmittaisi, jos olisi tarvinnut majapaikkaa enkä tajunnut tarjota koska ei sanonut suoraan. 

Kyllä se niin on. Aikuinen ihminen järjestää ja maksaa majoituksensa itse. Ainakin jossain kaupungissa, mikä on hotelleja ja airbnb:tä väärällään. Oletus on, että ihminen ei lähde reissuun jos ei kykene hoitamaan majoitustaan.

Ei itseään voi kutsua kenenkään luo vieraisille. Niin ei vaan tehdä.

Keskustele voi mennä va

Nyt kuulostaa kyllä siltä että haluat lähinnä tuomita ihmiset joilla on erilainen tapakulttuuri kuin sinulla. Ei pyytäminen ole moukkamaista, tuppautuminen ehkä on. 

Vierailija
302/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti joku uskoo, että ihminen joka ei kykene edes hotellia maksamaan kustantaisi omat ruokansa ja maksaisi vielä apnkin ruuat? Eiköhän tämä tulisi syöttilääksi. Itsehän hän kertoi rahaongelmista heti alkuun.

Kaipa tiukalla budjetilla liikkuva syö kotonaankin, miksei myös reissun päällä? Vai meinaatko ettei kustanna omia ruokiaan kotonakaan? Eihän tiukka budjetti tarkoita samaa kuin muiden ruokien syöminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku aika sitten ollut vastaava jossa "kaveri" oli tulossa Tukholmassa järjestettävään konserttiin...

Vierailija
304/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti joku uskoo, että ihminen joka ei kykene edes hotellia maksamaan kustantaisi omat ruokansa ja maksaisi vielä apnkin ruuat? Eiköhän tämä tulisi syöttilääksi. Itsehän hän kertoi rahaongelmista heti alkuun.

Kaipa tiukalla budjetilla liikkuva syö kotonaankin, miksei myös reissun päällä? Vai meinaatko ettei kustanna omia ruokiaan kotonakaan? Eihän tiukka budjetti tarkoita samaa kuin muiden ruokien syöminen

En ole ap, mutta lapsuudenkodissani oli usein tällaisia "tiukalla budjetilla liikkuvia" vieraita, koska jostain syytä äitini halusi aina kestitä vieraita vaikka kerta toisensa jälkeen sanoi, että ei enää. Lähes poikkeuksetta tällaiset vieraat toivat tuliaisina vain viinipullon, jonka joivat itse.

Yksi vieras halusi, että koirat lukitaan yläkertaan, koska hän ei pitänyt niistä. Toinen paljastui kleptomaaniksi, joka varasti kaikenlaista outoa, kuten lastenvaatteita (?!). Kolmas yritti iskeä äitini miehen, siis ihan konkreettisesti hyökkäsi suutelemaan... En tiedä miten voi olla, että normaalilta vaikuttaneet tuttavat paljastuivat aina tavalla tai toisella päästään pimahtaneiksi, kun tulivat meille yökylään.

Vierailija
305/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harmin paikka, mutta ei onnistu. Onneksi Tukholmassa on paljon erilaisia yöpymisvaihtoehtoja, löydät varmaan sopivan."

Tuo olisi mun vastaus ja sitten blokkaisin, koska en haluisi kuulla enää mitään tosta ääliöstä.

Vierailija
306/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO sitten on tämä vieras syömättä. Ei mikään pakota hänelle ruokaa tarjoamaan. Todennäköisesti lähtisin itse yksin ravintolaan ja jättäisin tämän puolitutun asunnolleni vettä juomaan. 

Tulisihan siitä jo silloinkin kuluja, kun itse pitäisi mennä ravintolaan syömään eikä voisi syödä omassa kodissaan 🙄

No ei tule lisäkuluja, kun omat ruoat vain maksaa. Muutenkin tulee syötyä ravintolassa, mutta en kuitenkaan toisen annoksia maksa. 

Vierailija
307/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilaa olisi, ja olisin paikalla, niin toivottaisin tervetulleeksi. Ihmisiä on mukava auttaa. Ei se ystävyys siitä varmaan ehkä sen enempää elpyisi, ja ei se olisi niin kamalaa.

Itse kun aikoinani asuin Helsingissä oli kyllä sinnekin tulijoita. Ilomielin tarjosin yöpaikan. Joskus löhdin itse toiselle kaverille, että suurempi porukka mahtui majoittumaan. Ei heistä sen jälkeen ole juuri kuulunut, mutta en sitä varten ketään majoittanutkaan. Auttamisesta tulee hyvä mieli.

Vierailija
308/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Rakas ystävä suuressa hädässä pyytää apua, ja hänen nokkansa edestä pitäisi tylysti sulkea ovi paiskoen ja heittää hänet kylmälle kadulle yöksi, tämä on joidenkin kirjoittajien tyly ja epäinhimillinen vastaus.

Ap ei ole missään maininnut kyseessä olevan rakas ystävä, vaan vain kaveri vuosien takaa. Miten ylipäätään sellainen ihminen voi olla rakas ystävä, josta ei ole vuosikausiin mitään kuulunut? Nyt tämä  ap:n 'rakas ystävä' vuosien takaa pyytää majapaikkaa päiväkausiksi rahapulassaan, ja vain majoittuakseen jonkun häiden vuoksi ap:lla. Rakas ystävä voisi tosiaan pyytää yllättäen majapaikkaa, mutta ei vuosien takainen kaveri.

Vaikka vieraanvarainen olenkin, niin missään nimessä en majoittaisi kotiini ykskaks ketään vuosien takaista kaveria. Toki jos tällainen kaveri haluaisi tavata minut, niin kahville voisin harkita tavata hänet kahvilassa tai ravintolassa. 

Vierailija
309/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

305 jatkaa, että lisäisin vielä " hääparin vanhemmat tai kaaso osaavat varmaan neuvoa sinulle parhaiten sopivan majoituksen". 

Koko asia ei liity ap sinuun vaan hääpariin.

Vierailija
310/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta lapsuudenkodissani oli usein tällaisia "tiukalla budjetilla liikkuvia" vieraita, koska jostain syytä äitini halusi aina kestitä vieraita vaikka kerta toisensa jälkeen sanoi, että ei enää. Lähes poikkeuksetta tällaiset vieraat toivat tuliaisina vain viinipullon, jonka joivat itse.

Yksi vieras halusi, että koirat lukitaan yläkertaan, koska hän ei pitänyt niis

Päästään pimahtaneita ystäviä päästään pimahtaneella äidilläsi. Ei kukaannormaali noita olisi majoittanut jatkuvasti.

Vierailija
311/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät tuskin neljää päivää kestävät, joten mitä tuo kaveri puuhailisi muun ajan? Veikkaan että rahaa riittäisi kuitenkin kaupungilla kiertelyyn ja shoppailuun.

No tämä ystävä tietenkin pyytäisi ap:tä ja hänen luottokorttiaan mukaansa kaupungin yöelämään, vanhan ystävyyden verestämiseksi. Kohotetaan siinä malja jos toinenkin jne. Ja toki ap voisi kamulle vaikka lainata jonkun kivan summan, kyllähän se kaveri takaisin maksaa, eiku...

Vois olla aika orpo olo; neljä yötä loisittu sun sohvalla, jääkaappi tyhjennetty useamman kerran ja lopuksi odotat saavasi rahat takaisin. Kaverista ei enää kuulu mitään...

Onko sun ystävät tällaisiä ?

Tiedän minäkin rikollisia olevan olemassa, vaikka eivät ystäviäni olekaan, etkö sinä tiedä? Ikäviä asioita tapahtuu, vaikka et itse olisikaan niissä mukana. Yllätys?

Vierailija
312/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi vieras halusi, että koir

"Päästään pimahtaneita ystäviä päästään pimahtaneella äidilläsi. Ei kukaannormaali noita olisi majoittanut jatkuvasti."

No ei se yksi ja sama päästään pimahtanut vieras ikinä kahdesti tullut kyläilemään. Kerta riitti äidilleni.

Sinänsä olet kyllä oikeassa, että oli äidiltäni aika päästä pimahtanutta innostua vierailijoista aina uudelleen, vaikka edelliset vierailijat olivat melkein aina olleet katastrofeja. Kai hän optimistina odotti, että tällä kertaa kaikki menisi hyvin ja kaikilla olisi mukavaa. Kai se tuntui jotenkin tilastollisesti mahdottomaltakin, että vierailut menisivät noin usein pieleen.

Jotkut ihmiset nyt vaan tykkäävät kestitä muita.

Vierailija
313/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olis myöskään suostunut.

Tuommoiset asiat vaatii vastavuoroisuutta. Sitä ei ole, jos joku ottaa vuosien jälkeen yhteyttä vain hyötyäkseen sinusta.

Asuin vuosia ulkomailla ja majoitettiin säännöllisesti perhettä ja hyviä ystäviä, jotka vastavuoroisesti majoitti tai muuten halusi nähdä meitä käydessämme Suomessa. 

Yhden tuttavan majoittamisesta kieltäydyin siksi, että puolisoni ei tuntenut häntä kunnolla ja koti on meille sen verran yksityinen paikka, ettei ole ok tuoda toiselle tuntematonta ihmistä sinne majoittumaan, jos toisella on yhtään epämukava olo asiasta. Tapasimme kyllä muuten.

Mistä se vastavuoroisuus sitten alkaa, jos ei siitä ensimmäisestä kerrasta? Siitähän voisi herätellä tuttavuuden uudelleen henkiin. 

Se on alkanut kauan sitten ja säilynyt kaikki nämä vuodet. Ihan kuin siitä nyt alkaisi yhtään mitään hyvää, jos toinen ottaa yhteyttä vain saadakseen sinulta ilmaisen majoituksen. Jos tosissasi koitat tällaisilta saada vastavuoroisia palveluksia, niin he ovatkin kovin kiireisiä juuri silloin eikä nyt (tai itse asiassa ikinä) sovi.

En minä ainakaan yritä tekohengittää ihmissuhteita, jotka on jo kuolleet.

Vierailija
314/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan hyväksy. Tämä kaveri käyttää sinua vain hyväksi. Vastaa vain lyhyesti, että ei sovi.

Sitähän varten kaverit ovat! Tehdään palveluksia toisille. Meillä on yöpynyt kymmeniä kertoja kavereita. Yksittäisiä ja kokonaisia perheitä! Joskus nuorempana minulla on Helsingissä asuessani yksiöönkin ja kaksioon otettu kavereita yöpymään, kun heillä tarvetta ollut yöpaikalle Helsingissä.

Mikä ihmisille on nykypäivänä tullut? Kaikki ilmeisesti erakoituu? Ja ainut asia, mitä kaverin kanssa voi tehdä on ehkä syömässä jossain ulkona tavintolassa  käynti, kunhan jokainen maksaa vain omat syömisensä ja juomisensa?

Vierailija
315/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olis myöskään suostunut.

Tuommoiset asiat vaatii vastavuoroisuutta. Sitä ei ole, jos joku ottaa vuosien jälkeen yhteyttä vain hyötyäkseen sinusta.

Asuin vuosia ulkomailla ja majoitettiin säännöllisesti perhettä ja hyviä ystäviä, jotka vastavuoroisesti majoitti tai muuten halusi nähdä meitä käydessämme Suomessa. 

Yhden tuttavan majoittamisesta kieltäydyin siksi, että puolisoni ei tuntenut häntä kunnolla ja koti on meille sen verran yksityinen paikka, ettei ole ok tuoda toiselle tuntematonta ihmistä sinne majoittumaan, jos toisella on yhtään epämukava olo asiasta. Tapasimme kyllä muuten.

Mistä se vastavuoroisuus sitten alkaa, jos ei siitä ensimmäisestä kerrasta? Siitähän voisi herätellä tuttavuuden uudelleen henkiin. 

Se on alkanut kauan sitten ja säilyn

Eli voit jotain antaa kaverille, jos se sitten maksaa sinulle takaisin sen sinulle ja korvaa? Ei tuo ole mitään kaveruutta ja ystävyyssuhdetta, tuo on liiketoimintaa, jos pitää lähteä miettimään, että mitä kaveri voisi sitten vastavuoroisesti tehdä minulle, jos minä tarjoan hänelle yösijan!

Vierailija
316/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan hyväksy. Tämä kaveri käyttää sinua vain hyväksi. Vastaa vain lyhyesti, että ei sovi.

Sitähän varten kaverit ovat! Tehdään palveluksia toisille. Meillä on yöpynyt kymmeniä kertoja kavereita. Yksittäisiä ja kokonaisia perheitä! Joskus nuorempana minulla on Helsingissä asuessani yksiöönkin ja kaksioon otettu kavereita yöpymään, kun heillä tarvetta ollut yöpaikalle Helsingissä.

Mikä ihmisille on nykypäivänä tullut? Kaikki ilmeisesti erakoituu? Ja ainut asia, mitä kaverin kanssa voi tehdä on ehkä syömässä jossain ulkona tavintolassa  käynti, kunhan jokainen maksaa vain omat syömisensä ja juomisensa?

En todellakaan ymmärrä. Mutta ihmisten uupumukset ja yksinäisyys selittyvät kyllä näillä ketjuilla. Toisilta ihmisiltä ei siedetä mitään, eivät saisi näkyä eivätkä kuulua elleivät ole jo valmiiksi suunnilleen perheenjäseniä. En ihmettele sitäkään, että monille on vaikea muodostaa ystävyyssuhteita aikuisena. 

Vierailija
317/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri pyysi tänään exäni numeroa että "booty call" ... näitä ajattelematon röyhkimyksiähän riittää. 

Vierailija
318/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukemalla selviää hyvin miksi suomalaisilla ei ole ystäviä 🤯 jo on taas ongelmat, majoittaa vanha kaveri muutamaksi yöksi! Ei se sun luo ole muuttamassa, nyt valoja päälle

Mulla on laaja kansainvälinen ystäväpiiri, näin ulkomailla asuvana sitä saisi pitää ilmaista majataloa vuoden ympäri jos en olisi opetellut sanomaan ei. 

en ole ap

No sun tapaushan on selvä: et halua ihmisiä kotiisi, ja kaikkien ei tietenkään tarttekaan. Mutta ymmärsin aloituksesta, että sinänsä voisi majoittaa, mutta ehkei sittenkään juuri tätä kysyjää. 

Paitsi oikeasti läheisiä ihmisiä majoitan mielläni, mutta jotain muinaista random tuttua en. 

Muuten näitä kylään tuppaajia yhdistää usein se etteivät heole valmiita minkäälaisen vastapalvelukseen, majoittamaan minua Suomessa käydessäni tai vaikka tuomaan salmiakkia, ruisleipää ja naistenlehtiä tullessaan. 

Vierailija
319/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi vieras halusi, että koirat lukitaan yläkertaan, koska hän ei pitänyt niis

Okei, no minulla ei ole lainkaan tällaisia kokemuksia enkä siten ymmärtäisi, että joki tulkitsee omien huonojen kokemustensa kautta pyyntöni röyhkeäksi. 

Vierailija
320/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei nyt ole kyse kaverista vaan puolitutusta, jota ei ole tavannut moneen vuoteen. Kaverit ovat ihan erikseen sitten ja totta kai kaveria aina autetaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi