Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?

Vierailija
28.04.2024 |

Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.

Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"

Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.

Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?

Kommentit (394)

Vierailija
361/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vastaa sitä että päättäisi antaa 500e kaverille jota ei ole tavannut vuosiin. Tai vastaavasti - kaveri jota et ole tavannut vuosiin pyytää sinulta 500e "ihan muuten vaan". Itse en suostuisi, on eri asia majoittaa ystäviä ja sukulaisia joihin pitää muutenkin yhteyttä kuin vanhaa ystävää johon yhteydenpito on katkennut kauan sitten.

Vierailija
362/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tiukka budjetti reissussa voi viipyä vain yhden yön ja etsiä halvimman mahdollisen majoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan ne hänen kaverinsa häät kestävät, kun pitää neljäksi yöksi majoitus saada?

Yllättävän useat tuntuu takertuneen tähän. Jos minä lähtisin Tukholmaan asti häihin, niin kyllä minä haluaisin pörrätä siellä muutaman päivän lisäksi. Ehkä on myös kavereita, joita haluaa nähdä häiden ulkopuolella. Joskus matkustin Lontooseen häihin ja viivyin siellä viikon ihan muuten vaan. Häät kesti kyllä sen yhden päivän ja illan. 

Vierailija
364/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saattaa luulla että olet ihminen joka ihan mielellään majoittaa muita. Vastaa kohteliaasti että et majoita ihmisiä koska on tärkeää saada olla yksin iltaisin ja yöt kodissa mutta hän saa mielellään päivisin kyläillä tai tavata kahvilassa. 

Vierailija
365/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette ihmispetoja! Hädässä olevaa ystävää ei auteta!

Kun te ette pääse hyötymään hänestä tarpeeksi!

Vierailija
366/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Te olette ihmispetoja! Hädässä olevaa ystävää ei auteta!

Kun te ette pääse hyötymään hänestä tarpeeksi!

Jos hän olisi herra toimitusjohtaja, kyllä saisi yösijan ja aamupalan vuoteelleen. Mutta kun hän on tavallinen virtanen, hänelle käännetään selkä, eikä
olla huomaavinaan.

Vierailija
367/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai otat 100€/ per päivä yöpymisestä. Ja jos haluaa myös aamupalan ja muut palvelut tähän päälle, niin lasku etukäteen tilille. 

Vierailija
368/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Te olette ihmispetoja! Hädässä olevaa ystävää ei auteta! Kun te ette pääse hyötymään hänestä tarpeeksi!

Ap ei ole tavannut vanhaa kaveriaan vuosiin joten ei ole kysymys mistään aktiivisesta ystävyydestä. Eikä kyseinen ihminen ole missään hädässä, ei vaan pääse lomailemaan Tukholmaan neljäksi päiväksi. Yksikin yö riittää jos häihin on pakko päästä. Yöpyy vaikka hostellissa jos ei muuta keksi.

Vierailija
369/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Te olette ihmispetoja! Hädässä olevaa ystävää ei auteta! Kun te ette pääse hyötymään hänestä tarpeeksi!

Ei tässä mistään oikeasta hädästä ole kyse. Nyt vähän valoja päälle siellä, prkl!

Vierailija
370/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä päivää on kohtuuton aika majoittaa entistä ystävää joka ei olisi muuten edes ottanut yhteyttä ellei olisi tarvinnut palvelusta. Eikä tuo ole mikään hätätilanne, ei häihin ole pakko osallistua eivätkä ne neljää päivää kestä muutenkaan. Todella nolo yritys hyötyä. 

Vierailija
371/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan ne hänen kaverinsa häät kestävät, kun pitää neljäksi yöksi majoitus saada?

Menin häihin Italiaan. Pe oli harjoitusdinneri, la häät ja su lähdin kotiin. Olin matkalla viikon. Matkat oli iso kustannus. Samalla kävin mm Milanossa.

Etkö ole koskaan ollut häissä ulkomailla ?

Vierailija
372/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin häihin Italiaan. Pe oli harjoitusdinneri, la häät ja su lähdin kotiin. Olin matkalla viikon. Matkat oli iso kustannus. Samalla kävin mm Milanossa.

Etkö ole koskaan ollut häissä ulkomailla ?

Voihan sitä olla vaikka kuukauden reissussa, mutta jos ei rahaa ole niin luulisi että olisi vaan mahdollisimman lyhyen aikaa. 

Vierailija
373/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asettukaa itse sen kaverin rooliin: et ole pitänyt vuosiin yhteyttä ystävääsi mutta nyt kun tarvitset ilmaista majoitusta moneksi päiväksi hän tulee mieleesi ja päätät kysyä käykö. Itselle tulee tunne että hyväksikäytän häntä. 

Mielestäni tuohon voi vastata että ei se nyt käy ja että ei tunnu luontevalta kun ei olla vuosiin pidetty yhteyttä. Pyynnöstä tekee erityisen röyhkeän se että kyse on neljästä yöstä eikä yhdestä.

Tulee myös epäilys onko oikeasti kyse tiukasta budjetista vai vaan halusta säästää kustannuksissa. Tukholmassa pystyy yöpymään myös edullisesti esim. jos useampi henkilö vuokraa airbnb asunnon. Varmasti myös retkeilymajoja löytyy. Ja hostelleja. Tai sitten voi viipyä vain yhden yön, siinä jo ehtii häät juhlia. 

Mä asetun. Heinäkuussa ei voi majoittua halvalla Tukholmassa missään. Halvin vaihtoehto on valvoa koko yö ja lähteä su aamulaivalla Turkuun.

Ja jos ei tunne muita vieraita, vai muut ovat samanlaisia, kuin täällä valtaosa, ei haluta olla missään tekemisissä.

Myöskään matkat heinäkuussa, etenkin laivalla, ovat hyvin arvokkaita. Kuka haluaa maksaa 300 e yö hotellista ?

Vierailija
374/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vastaa sitä että päättäisi antaa 500e kaverille jota ei ole tavannut vuosiin. Tai vastaavasti - kaveri jota et ole tavannut vuosiin pyytää sinulta 500e "ihan muuten vaan". Itse en suostuisi, on eri asia majoittaa ystäviä ja sukulaisia joihin pitää muutenkin yhteyttä kuin vanhaa ystävää johon yhteydenpito on katkennut kauan sitten.

Miten saat tästä maksullista ? Jos tuttu tulee nukkumaan sun sohvalle, mitä lisäkustannuksia siitä tulee ?

Et tietenkään suostuisi, kun lasket petipaikan hinnaksi 500 e.

Vierailija
375/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin. Kirjoitin hänelle, että "Ei kyllä onnistu silloin, mutta yritetään silti nähdä joku päivä? 🙂"

Kaveri vastasi: "Ei musta olisi sulle mitään vaivaa, mutta siis ok." 

Ap

Jaa ei mitään vaivaa? Laitat vuoteen, peset lakanat, se käyttää vessaa ja suihkua ja vessapaperia ja pyyhettä, varmaan se syökin ja jos et anna avainta niin joudut päivystämään milloin se tulee ja pitää päästää sisälle milloin mistäkin bileistä. Tuo sen vastaus jo kertoo ettei se todellakaan tajua. Ihme lokki. 

lakanoiden vaihtamisessa menee mitä

? 4 min. Kyllähän itsekin käyttää vessaa, eiköhän tää tiedä jos tuttu on sotkuinen. 

Enpä tiedä mitä päivystämistä tänä päivänä on, kun kännykkä on kädessä.

Bileissä ? Tuskin tuntee ketään Tukholmasta ja hääparilla tuskin on aikaa lähteä minnekään rnnen häitä. Liikaa mielikuvitusta nyt pelissä

Vierailija
376/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin, että valitettavasti minulla on muuta, mutta voidaan jossain välissä käydä esim. syömässä. 

Vierailija
377/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuussa ei voi majoittua halvalla Tukholmassa missään.

Heinäkuussa, kuten kaikkina muinakin aikoina, voi majoittua Tukholmassa halvalla kaikissa hotelleissa ja niitä on paljon. Sinä vain olet köyhä jos tuntuu kalliilta. Kaikki ei ole.

Vierailija
378/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuvana voin kertoa, että tuttu ilmiö. Eikä pelkästään vanhat tutut, myös tuntemattomat ihmiset. Röyhkein pyyntö tuli kahdelta naiselta, jotka olivat saaneet yhteystietoni somen kautta. Laittoivat meseen viestiä, että haluaisivat majoittua 3 yötä asunnossani. 

Kerron, etten ole tuona kyseisenä ajankohtana edes kotona. Jolloin he kysyivät voisinko jättää avaimen heille, että pääsisivät kotiini. Heheh.  

Vierailija
379/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, hyvinkin voisin ottaa vanhan kaverin kylään, jos ei olisi muita suunnitelmia. Neljä yötä tosin aika pitkä aika, yleensä pari yötä menee ihan huomaamatta, mutta kolmas tuntuu jo työltä. Meillä on ollut yötä ihan puolituttujakin ja itsekin ollaan yövytty vaikka kenen kaverin kaiman sohvilla, mutta tämä kylläkin Englannissa. Suomessa meillä on onneksi useampi asunto, niin on ollut helppo laittaa vieraat yksiöön.

Vierailija
380/394 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea neuvoa mitä vastata kun ole sinä.

On ihmisiä, jotka iloitsevat jos kavereita tulee ja sitten taas sellaisia (niinkuin minä), jotka ilomielin ottavat porukkaa vastaan mökillä, mutta ei kaupunkiasunnolleen.

Ei auta kuin kerta muille näistä periaatteistaan. Ei siinä sen kummempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi