Aamuteeveessä ihmeteltiin miksei eläkeläispommiin varauduttu vaikka siitä tiedettiin vuosikymmeniä
Syy on Nokia tai Nokia-huuma. Kuviteltiin lapsekkaina että Suomi on niin vauras menestyjä tulevaisuudessakin ettei eläkeläispommia varten tarvitse säästää & sopeuttaa. Ja nyt sitten ollaan suossa.
Kommentit (270)
Ja toinen mihin ei ole varauduttu on kuolemat. Vainajat joutuvat odottamaan hautaamistaan tai tuhlausta jopa kuukausia konteissa?? Krematoriot eivät vedä vaikka olisivat käytössä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin"
"Eläkkeistä vain viidennes maksetaan rahastoista ja sijoitustuotoista."
"Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa eläkemaksuilla, toteaa Siimes."
Vierailija kirjoitti:
"Eläkemaksut palkasta menevät nyt eläkkeellä oleville."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005325719.html
Kommenteissa joku boomeri väittää, että suuret ikäluokat ovat rakentaneet Suomen itsenäisyyden, joten heiltä ei saa ottaa pois "ansaittuja" etuja. Jännästi harhaista. Suuret ikäluokat syntyivät sille sodan käyneelle sukupolvelle, sille joka sen itsenäisyyden oikeasti taisteli.
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta joista miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkkeellä.
Myös eläkeläisten terveydenhoito maksaa.
Kun tel tuli, mistähän rahoista maksettiin eläkkeet silloin koska kaikki eläkkeelle jäävät jäivät tel-eläkkeelle?
Minusta on niin hauskaa jos tuo Siimes ja yle ovat keksineet itsestäänselvyyden. Eläkkeitä maksetaan kertyneillä elökemaksuilla.
Vierailija kirjoitti:
Kun tel tuli, mistähän rahoista maksettiin eläkkeet silloin koska kaikki eläkkeelle jäävät jäivät tel-eläkkeelle?
Minusta on niin hauskaa jos tuo Siimes ja yle ovat keksineet itsestäänselvyyden. Eläkkeitä maksetaan kertyneillä elökemaksuilla.
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä esim. sai kansaneläkettä vain.
Jotkut haluaisivat eläkerahastot sellaisiin käsiin missä ne kipinkapin siirrettäisiin veroparatiiseihin ja muihin kivoihin paikkoihin eli jaettaisiin kriminaaleille "nuorisoliiton" vapaalla jalalla oleville "bisnesmiehille" uudelleen sijoitettavaksi. Veikkaan tosissani että näin tulee käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen eläkeläisiä oli vähemmän ja eläkkeet pienempiä esim. sai kansaneläkettä vain.
Ennen oli vähän eläkeläisiä ja oli kotiavustajia jotka siivosivat eläkeläisen kodin.
Kotiavustajat laitettiin pois 1990-luvun lamassa ja nykyään eläkeläisen kodin siivoaa omainen tai kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 % , jos on 53-vuotta. Mitä pienempi palkka sitä vähemmän menee eläkemaksua.
Miten 34,9 miljardin eläkkeet rahoitetaan, jos tulee paikallinen sopiminen ja palkat pienevät.
Hallitus suunnittelee myös toimeentulotuki työtä, josta ei mene eläkemaksua.
Työnantaja maksaa valtaosan, eli 24,81% yhteensä.
Työnantaja tilittää sen palkansaajan puolesta. Se on osa palkkaa. Se voisi olla kokonaisuudessaan se palkka saajan tilinauhassa, jossa merkintä, että palkansaaja maksaa sen kokonaisuudessaan itse. Järjestely on todennäköisesti työnantajaa suosiva, ja hän saa sen osuutensa avulla työnantajavähennyksiään enemmän. Vastaavalla tavalla kuin ammattiliittomaksut on osa palkkaa, jotka työnantaja vain tilittää työntekijän puolesta. Eikä tosiaan maksa niitä työntekijän puolesta.
Ja se, minkä prosenttiosan kukakin maksaa tai tilittää, ei muuta edellisen kirjoittajan esiintuomaa asiaa. Eläkeläisten elättäminen vaikeutuu rahamäärän pienentyessä, ja tulevat eläkkeet maksajilla itsellään jäävät pienemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä ne luvatut työpaikat ovatkaan? Nykyisin yksi ihminen tekee kahden työt. Ennen oli luppotyöpaikkoja paljon.
Työnantajille palkkaaminen tehty niin kalliiksi ettei voi palkata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 % , jos on 53-vuotta. Mitä pienempi palkka sitä vähemmän menee eläkemaksua.
Miten 34,9 miljardin eläkkeet rahoitetaan, jos tulee paikallinen sopiminen ja palkat pienevät.
Hallitus suunnittelee myös toimeentulotuki työtä, josta ei mene eläkemaksua.
Työnantaja maksaa valtaosan, eli 24,81% yhteensä.
Työnantaja tilittää sen palkansaajan puolesta. Se on osa palkkaa. Se voisi olla kokonaisuudessaan se palkka saajan tilinauhassa, jossa merkintä, että palkansaaja maksaa sen kokonaisuudessaan itse. Järjestely on todennäköisesti työnantajaa suosiva, ja hän saa sen osuutensa avulla työnantajavähennyksiään enemmän. Vastaavalla tavalla kuin ammattiliittomaksut on osa palkkaa, jotka työnantaja vain tilittää työntekijän puolesta. Eikä tosiaan maksa niitä
Työntekijä maksaa eläkemaksua 7,15 % palkasta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläke on eri rahoista. Mutta jotka okivat työelämässä jäivät tel-eläkkeelle, laskennassa käytettiin neljää viimeistä työvuotta.
Minulta ainakin lähtee eläkemaksua 177 euroa 2400 bruttopalksta, se on merkitty erikseen tilinauhaan ja sitten vielä verot.
Vierailija kirjoitti:
Minulta ainakin lähtee eläkemaksua 177 euroa 2400 bruttopalksta, se on merkitty erikseen tilinauhaan ja sitten vielä verot.
Eläkemaksut on pakko poistaa tai talous ja työllisyys ei kasva.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti boomerit kärsivät siellä hoitokodissa kunnolla. Saavat maata 3 päivää vaipat täynnä syöden surkeaa mikroruokaa jonka parasta ennen päiväys meni viikko sitten. Tätä he kerjäsivät kun päättivät olla ahneita.
Käesikää kärsikää ja mä nautin ja naureskelen hyvällä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, pitääkö elämän tarkoitus olla raataa töissä haudan partaalle saakka? Missä vaiheessa saamme rauhoittua ja nauttia siitä elämisestä?
Minusta eläkeikiä ei pitäisi nostaa. Ne, jotka haluavat jatkaa pidempään, saavat jatkaa, mutta heille, jotka väsyvät, tulisi antaa mahdollisuus väistyä ja antaa paikka nuoremmalle. Ehkä pitäisi olla velvoite palkata uusi työntekijä tilalle, eikä vain jakaa työtehtäviä uudestaan?
Onhan jo nyt kolme eri eläkeikää, josta saa ihan itse valita. On alin eläkeikä, keskimääräinen eläkeikä ja sitten ylin eläkeikä. Mikään ei estä tekemästä töitä vielä ylimmän eläkeiän jälkeenkin, mutta eläkekertymä ei sen jälkeen enää kasva. Mulla alin eläkeikä on 64v 9kk, ylintä en muista, mutta miltei 70v. Jos jatkaisin kokopäivätöissä sinne ylimpään asti, mun eläkkeeni olisi merkittävästi isompi kuin jos jään eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Olisi varaa matkustella jne. Mun eläkekertymäni on kuitenkin jo nyt sen verran hyvä, että olen voinut lyhentää työaikaani ja teen vain 3-päiväistä työviikkoa. Ja jään eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Olen ehtinyt matkustella elämäni aikana ihan riittävästi. Suhtaudun myös hieman skeptisesti siihen, että tulevaisuudessa kaikki olisi kuten nyt "lupaillaan". On ihan mahdollista, että tuleekin joku eläkekatto vielä ennenkuin mulla tulisi ylin eläkeikä täyteen, joten sitten ottaisi kyllä kunnolla päähän, jos olisi ollut "turhaan" töissä miltei seitsemänkymppiseksi asti.
Mä aloin jo alkuvuodesta 2023 elää tulevien eläkepäivieni elintasolla, jotta ei sitten kesällä 2026 tule elintasoon mitään romahdusta. Ihan mukavaa elämää elän. Ja tämä siis mahdollisti sen, että voin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa. En ole joutunut luopumaan mistään itselleni tärkeästä. Ainoa "suuri" muutos elämääni on ollut, että olen opetellut syömään aamuisin puuroja. Lapsuudessani puuroa oli kotona aamiaiseksi, kansakoulussa monta kertaa viikossa lounaaksi ja usein kotona vielä illallakin iltapalaksi, joten puurokiintiöni tuli silloin täyteen enkä vuosikymmeniin suostunut laittamaan puuroa suuhuni. Nyt uppoaa taas puurotkin :)
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta joista miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkkeellä.
Myös eläkeläisten terveydenhoito maksaa.
Ei täällä muut hoitoa saakaan kuin eläkeläiset! Mä oon nuori jolla on pahoja rytmihäiriöitä ja kun odottelin sydämen magneettikuvaukseen pääsyä Meilahdessa,kaikki muut odottelijat oli jotain 70-80 vuotiaita?! Miksi niin vanhoille tehdään kalliita magneetteja?!
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkasta lähtee 700 veroihin ja eläkemaksuihin.
Käteen jää 1700 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksut on pakko poistaa tai talous ja työllisyys ei kasva.
Oletko huomannut, tuo maksu on sinulle verovähennystä.
"Eläkkeistä vain viidennes maksetaan rahastoista ja sijoitustuotoista."