Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Jos elän täysin synnittömästi ja noudatan kaikkia mahdollisia ohjeita, jotka mahdollistavat taivaaseen pääsyn, niin milloin mahdollisuus muuttuu varmuudeksi? Mistä tiedän, että nyt vihdoin olen taivaspaikkani lunastanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää ymmärtää, että Jumalan sana EI OLE pelkkä kirja. Ettekö ole koskaan kuulleet joulusta, siitä että Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme? Jumalan sana on elävä Jeesus Kristus kirkkonsa keskellä - läsnä niin sanassaan kuin armossaan ja sakramenteissaan. Siksi kirkon traditio ja elämä todistavat samasta Jeesuksesta kuin Raamattu.
Niin, Sana, logos on myös koodikieli. Raamatun maailmassa asioilla on isompi merkitys kuin meidän lihallisessa pikku-maailmassa. Rakkaus esimerkiksi, koko Jumalan lakia voidaan sanoa rakkaudeksi. Jumala on rakkaus.
No minä keksin omasta päästä tuon koodikielen, myönnän, ajattelin vaan että onhan meidän dna koodikieli ja koodikieli kuulostaa samalle kuin sana, logos. Ja onhan täällä aika paljon matikkaa kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos elän täysin synnittömästi ja noudatan kaikkia mahdollisia ohjeita, jotka mahdollistavat taivaaseen pääsyn, niin milloin mahdollisuus muuttuu varmuudeksi? Mistä tiedän, että nyt vihdoin olen taivaspaikkani lunastanut?
Se on jo lunastettu ihmisen puolesta. Jos tarkoitat kristittynä elämistä, niin se on joka päivä tietoista pyrkimystä elää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kysy Jeesukselta
Vierailija kirjoitti:
Et voi elää täysin synnitöntä elämää. Ja vaikka voisit olla varma siitä, että olet tehnyt kaiken mitä pelastumiseen vaaditaan, et voisi silti tietää varmasti pääsetkö taivaaseen vai et. Aina on mahdollista, että poikkeat pois oikealta tieltä ennen kuolemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jo lunastettu ihmisen puolesta. Jos tarkoitat kristittynä elämistä, niin se on joka päivä tietoista pyrkimystä elää oikein.
Jos siis elän kristittynä joka päivä tietoisesti oikein, niin pääsenkö taivaaseen vai onko minulla vain mahdollisuus päästä taivaaseen?
Sinun tulee uudesti syntyä ylhäältä.
Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.' Johannes 3:7
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiset ovat yrittäneet tuota, se ei onnistu. Ihminen on syntinen eikä voi itseään pelastaa (olla synnitön). Vauva ehkä voi mutta ei ajatteleva ihminen. Lapset voivat olla taivasten valtakunnan kaltaisia.
siitä tiedät, että olet lunastettu, kun pyydät syntejäsi anteeksi,tarkoitat sitä, ja otat uskolla vastaan Vapahtajan sydämeesi. Hän puhdistaa sinut verellään. Se on armoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis elän kristittynä joka päivä tietoisesti oikein, niin pääsenkö taivaaseen vai onko minulla vain mahdollisuus päästä taivaaseen?
En halua lähteä tarkasti määrittelemään mutta ajattelen niin, että Jumala avaa oikean ymmärryksen ja tien jokaiselle, joka vilpittömästi etsii. Ketään, joka etsii ei jätetä ulkopuolelle. 'Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.'
'Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.'
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä tasolla sanoisin, että ortodoksiseen uskoon ei kuulu pelastusvarmuus. Siihen kuuluu jatkuva kilvoittelu kohti pelastusta ja varmuus siitä, että meillä on hyvä ja ihmisiä rakastava Jumala joka haluaa pelastaa jokaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi elää täysin synnitöntä elämää. Ja vaikka voisit olla varma siitä, että olet tehnyt kaiken mitä pelastumiseen vaaditaan, et voisi silti tietää varmasti pääsetkö taivaaseen vai et. Aina on mahdollista, että poikkeat pois oikealta tieltä ennen kuolemaasi.
Miksi valitsit pätemisen tarpeeseesi juuri mielikuvituskirjaan perustuvan saarnaamisen? Olisit valinnut jotain hyödyllistä ja järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä tasolla sanoisin, että ortodoksiseen uskoon ei kuulu pelastusvarmuus. Siihen kuuluu jatkuva kilvoittelu kohti pelastusta ja varmuus siitä, että meillä on hyvä ja ihmisiä rakastava Jumala joka haluaa pelastaa jokaisen.
Raamattukristillisyyteen kuuluu pelastusvarmuus, se on omistettavissa heti kun uudestisyntyy. Silloin Pyhähenki yhdessä henkesi kanssa todistaa että olet Jumalan lapsi, jossa huudetaan abbaIsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi luterilainen niin voi silti arvostaa myös katolisen ja ortodoksisen kirkon parissa välittyvää perimätietoa. Ainakin siihen voi suhtautua mielenkiinnolla, se voi tarjota sellaista tietoa mitä Raamattu ei kerro. Se ei ole mitenkään väärin, koska Raamattu ei ole irrallinen osa kirkosta, eikä kirkko ole irrallaan Raamatusta. Kyse on symbioosista.
On se hassua, että koko instituutio perustuu mielikuvitukseen.
Itse perustut mielikuvitukseen isäsi ja äitisi päässä. Ja kun kuolet, kuolet todella. Vain ne jotka ottavat vastaan uudestisyntyminen, tulevat eloon. Heidän nimensä kirjoitetaan Elämän kirjaan ja he saavat elää ikuisesti.
Höpö höpö, hupsu. Sinulla ei ole mitään todisteita väitteillesi. Tyhjää uhkailua. Minua melkein harmittaa, että ylimielinen uskovainen ei kuoleman jälkeen pety. Olematon ei voi pettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Jeesukselta
Höh, sehän kuollut. Se silmänkääntäjäsaarnaaja tapettiin pari tuhatta vuotta sitten. Luutkin jo maatuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy Jeesukselta
Höh, sehän kuollut. Se silmänkääntäjäsaarnaaja tapettiin pari tuhatta vuotta sitten. Luutkin jo maatuneet.
Jeesus elää. Jos et tiennyt, Jeesus nousi kuolleista, vietti aikaa maan päällä opetuslasten kanssa, olikohan 40 päivää, kunnes sitten nousi ylös taivaisiin. Me saadaan myös ylösnousemusruumis. Kaikki me.
Meillä on elävä Jumala joka tänä päivänäkin tekee ihmeitä. Ihan mahtavaa että pian tämä historia täällä maan päällä on valmis. Rakas Jeesus, vedä puoleesi minun rakkaita ystäviäni, minusta olisi niin mahtavaa viettää heidän kanssa aikaa ikuisuudessa. Tiedän että saan siellä uusia ystäviä, mutta olisi niin riemullista että nuo minun ystävät pelastuisi myös. Kutsu myös minun lasta ystävineen. Kiitos Jeesus että sinulle on mahdollista se mikä ihmiseltä ei onnistu. Kunnia Jumalalle korkeuksissa.
Kyllä Jumala kutsuu kaikkia. Luotan Jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on lisääkin: Älä lisää tähän kirjaan ,äläkä poista mitään.
Vaikka enkeli taivaasta tulisi opettamaan toisenlaista evankeliumia,olkoon kirottu.
Ainoakaan tavu ei koskaan Raamatusta häviä ,vaikka maa ja taivas häviää.
Raamatussa on kaikki ,siihen ei tarvitse lisätä mitään,eikä poistaa.
Tiesitkö edes, että vääristelit juuri Raamatun sanoja? Otan esimerkiksi tämän väitteesi: "Ainoakaan tavu ei koskaan Raamatusta häviä ,vaikka maa ja taivas häviää."
Raamatussa ei sanota tuollaista, joten mihin raamatunkohtaan viittaat? En voi millään tietää varmaksi, mutta alla on kaksi mahdollista vaihtoehtoa:
1. "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." (Matt. 5:8)
2. "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa." (Matt. 24:35)
Kummassakaan kohdassa Jeesus ei puhunut Raamatusta eikä edes koko Vanhasta testamentista - Uutta testamenttiahan ei ollut tuolloin edes alettu kirjoittaa. Ensimmäisessä kohdassa Jeesus puhui pelkästä laista ja jälkimmäisessä kohdassa pelkästään omista sanoistaan. Ja tiedätkö mitä Raamatussa sanotaan Jeesuksen teoista?
"Paljon muutakin Jeesus teki. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa." (Joh. 21:25)
Raamattuun ei tosiaan ole kirjoitettu Jeesuksen elämästä kuin pieni osa. Onko kaikki muu mitä Jeesus sanoi ja teki mielestäsi täysin turhaa ja hyödytöntä?
Jos haluat jatkaa keskustelua raamatunkohdista, ole hyvä ja käytä jatkossa tarkkoja sitaatteja sen sijaan, että jatkaisit Raamatun vääristelyä. Raamatunkohtia on helppo etsiä Googlen lisäksi esim. täältä: https://raamattu.uskonkirjat.net/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattukristillisyyteen kuuluu pelastusvarmuus, se on omistettavissa heti kun uudestisyntyy. Silloin Pyhähenki yhdessä henkesi kanssa todistaa että olet Jumalan lapsi, jossa huudetaan abbaIsä.
Mitä tarkoitat raamattukristillisyydellä? Jotain itse keksimääsi yhden hengen uskonsuuntausta, joka perustuu siihen miten sinä tulkitset Raamattua?
Itse perustut mielikuvitukseen isäsi ja äitisi päässä. Ja kun kuolet, kuolet todella. Vain ne jotka ottavat vastaan uudestisyntyminen, tulevat eloon. Heidän nimensä kirjoitetaan Elämän kirjaan ja he saavat elää ikuisesti.