Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosisatoja vanhoja Raamatuntekstien katkelmia on löydetty tuhansia, näiden perusteella voidaan sanoa, että Raamattu on säilynyt varsin muuttumattomana läpi vuosisatojen, itse asiassa yllättävän muuttumattomana. Jos joku kuvittelee, että näitä tekstejä olisi vuosisatoja aina muuteltu loputtomasti oman mielen mukaan niin se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Keskeinen sisältö on säilynyt hyvin samankaltaisena.
Jos Raamatun keskeinen sisältö on säilynyt hyvin samankaltaisena, mistä tiedät mihin kaikkeen Raamatussa voi luottaa ja mikä kaikki on ehkä muuttunut matkan varrella virheelliseksi?
Koko Raamattuun voi luottaa!
Myös siihen että pii on kolme, lepakot lintuja ja sinapin siemen on maailman pienin?
Raamattu ei väitä, että pii on tasan 3. Lepakon väittäminen linnuksi on puolestaan käännösvirhe - alkutekstissä puhutaan lintujen sijaan lentävistä eläimistä. Sinapinsiemenen kokoon on turha takertua liikaa, koska nykyään ei tiedetä, mitä kaikkia sinappilajikkeita Raamatun kirjoittamisen aikaan oli olemassa - on täysin mahdollista, että jonkun silloisen sinappilajikkeen siemen oli siihen aikaan kaikkein pienin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään jumalaa, luomista tai helvettiä ei ole olemassakaan. Seuraava kysymys?
Eikä sinulle ole kehittynyt aivoja joilla ajatella. Ehkä tämä on jopa synnynnäinen vamma joka puhkesi täyteen loistoonsa heti kun muutit kotoa pois.
Päinvastoin, minulla on aivot ja osaan käyttää niitä. Uskovainen uskoo satuja, aivot narikassa.
Ei aivoilla kannata ylpeillä. Nehän ovat vain lihapala, joka vastustaa henkeä. Ihmiselle on vain hyväksi, jos laittaa aivot narikkaan ja antaa hengen puhua.
Pitäisi ensin varmaan osoittaa että jokin "henki" on olemassa, vai mitä?
"Raamattu ei väitä, että pii on tasan 3."
Kyllä väittää.
"Lepakon väittäminen linnuksi on puolestaan käännösvirhe - alkutekstissä puhutaan lintujen sijaan lentävistä eläimistä."
Eikä puhuta, vaan siipikarjasta, joka tarkoittaa lintuja.
"Sinapinsiemenen kokoon on turha takertua liikaa"
Niin sinä varmasti toivoisit, koska se osoittaa Raamatun olevan täyttä hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siksi että kuolematon sielusi pelastuisi ikuiselta kadotukselta. Sen parempaa taitaa tärkeämpää tekemistä ei voi olla."
Ihan mikä tahansa on sitä parempaa ja tärkeämpää tekemistä kun lähdetään siitä että kummankaan olemassaolosta ei ole minkäänlaisia todisteita.
Sinunkin omatuntosi todistaa Jumalan ikiaikaisia käskyjä ja asetuksia. Se on kirjoitettu ihmisten sisälle mikä on hyvää ja mikä pahaa, mikä oikein ja mikä väärin
Blah blah blah blablaa blah blah. Siinä kaikki mitä minä tuosta luin.
Kuten jo todettu sinulla on luetun ymmärtämisessä ongelmia. Toisten viestien poistaminen ei auta tähän ongelmaan.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siksi että kuolematon sielusi pelastuisi ikuiselta kadotukselta. Sen parempaa taitaa tärkeämpää tekemistä ei voi olla."
Ihan mikä tahansa on sitä parempaa ja tärkeämpää tekemistä kun lähdetään siitä että kummankaan olemassaolosta ei ole minkäänlaisia todisteita.
Sinunkin omatuntosi todistaa Jumalan ikiaikaisia käskyjä ja asetuksia. Se on kirjoitettu ihmisten sisälle mikä on hyvää ja mikä pahaa, mikä oikein ja mikä väärin
Blah blah blah blablaa blah blah. Siinä kaikki mitä minä tuosta luin.
Onhan se vähän säälittävää, ettei pysty sanomaan mitään järkevää takaisin :)
On looginen mahdottomuus sanoa mitään järkevää takaisin ennen kuin jotain järkevää on ylipäätään sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala sitäpaitsi loi täydellisen ihmisen alunperin mutta synti tahri ihmisen ikuisesti ja synnin mukana tuli kuolema. Helvetti myöskin tehtiin Perkeleelle ja enkeleilleen alunperin, eikä ihmisille. Joten otsikon kysymys on järjetön
No ei se kovin täydellinen tainnut olla jos heti meni syntimään. Eikö täydellinen ihminen olisi ymmärtänyt olla syömättä sitä omenaa?
Jumala rakasti ihmistä, halusi että tällä on vapaa tahto, ei halunnut tehdä ihmisestä mitään robottia joka vaan tottelee ja tekee mitä käsketään. Se nyt on selvää että täydelliseen rakkauteen ei kuulu mitään orjuuttamista. Ennemmin oon miettinyt syitä miksi Saatana pääsi paratiisiin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sinulle ole kehittynyt aivoja joilla ajatella. Ehkä tämä on jopa synnynnäinen vamma joka puhkesi täyteen loistoonsa heti kun muutit kotoa pois.
Päinvastoin, minulla on aivot ja osaan käyttää niitä. Uskovainen uskoo satuja, aivot narikassa.
Ei aivoilla kannata ylpeillä. Nehän ovat vain lihapala, joka vastustaa henkeä. Ihmiselle on vain hyväksi, jos laittaa aivot narikkaan ja antaa hengen puhua.
Vain, jos ei ymmärrä edes hengittävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala sitäpaitsi loi täydellisen ihmisen alunperin mutta synti tahri ihmisen ikuisesti ja synnin mukana tuli kuolema. Helvetti myöskin tehtiin Perkeleelle ja enkeleilleen alunperin, eikä ihmisille. Joten otsikon kysymys on järjetön
No ei se kovin täydellinen tainnut olla jos heti meni syntimään. Eikö täydellinen ihminen olisi ymmärtänyt olla syömättä sitä omenaa?
Jumala rakasti ihmistä, halusi että tällä on vapaa tahto, ei halunnut tehdä ihmisestä mitään robottia joka vaan tottelee ja tekee mitä käsketään. Se nyt on selvää että täydelliseen rakkauteen ei kuulu mitään orjuuttamista. Ennemmin oon miettinyt syitä miksi Saatana pääsi paratiisiin..
Ja tuo liittyy asiaan, koska? Sanoin että täydellinen ihminen olisi vapaasta tahdostaan ymmärtänyt olla syömättä, joten se ihminen jonka jumala loi ei selvästikään ollut täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain, jos ei ymmärrä edes hengittäv
Miten se että vedän keuhkoihini happea ja puhallan ulos hiilidioksiidia liittyisi siihen että minussa asuisi joku kummitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala on kaikkivoipa ja tietää kaikkien teot ennalta, sekä on luomut jokaisen niin kenelläkään ei voi olla vapaata tahtoa.
Jokainen tekee juuri niin kuin Jumalan luomilla aivoillaan pystyy tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaista ihmistä Jumala kuulemma kutsuu kerran kahdesti jopa kolmesti. Se on eri asia ottaako ihminen kutsua vastaan. Jumala ei pakota kutsuu vaan ja valinta jää ihmiselle itselleen, ketään ei Hän pakota.
No eipä ole täällä kutsuja näkynyt. Ehkä Jumalalla ei ole minun osoitetta?
Ohitse. Sinua Jumala kutsuu juuri nyt. Huomasit ketjun otsikon täällä ja klikkasit itsesi mukaan ja kommentoit. Jumala vetää sinua puoleesi. Jumala kiinnostaa. Ja sinä teet ratkaisusi.
No ei todellakaan kiinnosta. Minua kiinnostaa miksi päällisin puolin ihan täysjärkisen oloiset ihmiset uskovat tuollaiseen roskaan.
Minähän vastasin sinulle.
Yleensä elämä tuo eteen tärkeimmät vastaukset jotain muuta kautta kuin anonyymeissä nettikeskusteluissa, joissa osapuolilla on jo itsellään valmiina vastaukset esittämiinsä kysymyksiin.
Minähän vastasin sinulle.
Olisi ollut ihan kiva jos vastauksesi olisi myös vastannut esitettyyn kysymykseen, mutta vuosikymmenet ovat opettaneet että se on turha toivo uskistollojen kanssa keskustellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit käydä poistattamassa ne aivosi ja katsoa sitten miten elämä sen jälkeen sujuu.
Kyse on hallinnasta. Pitää olla esimerkkejä seurauksista, jos hallinnan alla oleminen ei miellytä. On siis pyramidihuijaus, joka perustuu tarinoihin. Kaikkihan pitää tarinoista, osalla on vain taipumuksia uskoa ja niihin isketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit käydä poistattamassa ne aivosi ja katsoa sitten miten elämä sen jälkeen sujuu.
Ei aivojen puuttumista välttämättä edes huomaa. Lehdessä oli kerran juttu ranskalaismiehestä jolla puuttui 90% aivoista. Oon joskus nähnyt myös telkkarissa dokkarin jossa vahingossa oli paljastunut kun pää kuvattiin ettei siellä ollutkaan aivoja. Mä luulen että ihmisen ajatukset ja persoona on henki ja sielu -osassa. Tottakai me tarvitaan ruumiskin, mutta me saadaan uusi ruumis kun tämä kirottu jää tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on henki. Ja on olemassa "henkimaailma". Tämän muuten tietää kaikki jotka harjoittaa noituutta. Nämä maagokit ym noidat tosin eivät ymmärrä sitä että kuolleet ihmiset joita he kuvittelevat näkevänsä (näkevät siis kyllä, uskon itsekin näin) ovat vain pahoja henkiä jotka ovat ottaneet jonkin kuolleen ihmisen hahmon. Oikeasti kuolleet ihmiset eivät tule "kummittelemaan". He eivät voi tulla tänne, vain henget. Ja nuo henget eivät ole hyviä, ne eivät välitä sinusta ja niiden ainoa tarkoitus on eksyttää, aiheuttaa sekaannusta ja lopulta viedä sinut tuhoon.
Vierailija kirjoitti:
"Raamattu ei väitä, että pii on tasan 3."
Kyllä väittää.
"Lepakon väittäminen linnuksi on puolestaan käännösvirhe - alkutekstissä puhutaan lintujen sijaan lentävistä eläimistä."
Eikä puhuta, vaan siipikarjasta, joka tarkoittaa lintuja.
"Sinapinsiemenen kokoon on turha takertua liikaa"
Niin sinä varmasti toivoisit, koska se osoittaa Raamatun olevan täyttä hölynpölyä.
Mikä näistä kumoaa Jumalan olemassa olon tai syntien sovituksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on 100% luotettavaa Jumalan sanaa vielä 2020-luvullakin.
Miksi uskot niin?
Miten ei voi uskoa yhteen kirjoitettuun kirjaan jota kirjan kansa vartio että varmaan on oikein.
Sheikspearin kirjoituksia ei kukaan kyseenalaista vaikka on vanhempaa kuin UT.tai Sokrates.Platon.
Luuletteko ettei Jumala pysty säilyttämään ja levittämään sanaansa kaikkialle niinkuin on tehnytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain, jos ei ymmärrä edes hengittävänsä.
Miten se että vedän keuhkoihini happea ja puhallan ulos hiilidioksiidia liittyisi siihen että minussa asuisi joku kummitus?
Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt.
Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
Hänen hengityksensä on kuin virta, joka tulvii ja ulottuu kaulaan asti; se seuloo kansakuntia turmion seulassa ja panee eksyttäväiset suitset kansojen suupieliin.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
"Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'."
"Te eksytte (hukutte), koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. "
Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
Ja neljännellä yövartiolla Jeesus tuli heidän tykönsä kävellen järven päällä. Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", ja huusivat pelosta. Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö". Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten". Hän sanoi: "Tule". Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö. Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua". Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?" Ja kun he olivat astuneet venheeseen, asettui tuuli.
Rauhan minä jätän teille: minun rauhani sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.