Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Se, että Jumala loi helvetin saatanalle ja hänen enkeleilleen eikä ihmisille on epälooginen ja virheellinen väite, kun samaan aikaan Jumala tietää suurimman osan ihmiskunnasta sinne joutuvan. Se että Jumala asetti paratiisiin mahdollisuuden syntiin, niin loogisesti oli vain ajan kysymys milloin ihminen lankeaisi. Asia on verrattavissa siihen, että minä asennen ansoja kuten hiirenloukkuja olohuoneeseen ja laitan houkuttimeksi vaikka karkkeja. On vain ajan kysymys milloin lapseni kokeilisi ottaa karkkia hiirenloukusta. Jumala siis loi helvetin rangaistuksen myös ihmisille koska hän en sinne suurimman osan ihmiskuntaa hukuttamassa.
Kuka sanoo, mihin suurin osa ihmisistä on menossa? Jos ei ole varmaa tietoa, niin on väärin keksiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että Jumala loi helvetin saatanalle ja hänen enkeleilleen eikä ihmisille on epälooginen ja virheellinen väite, kun samaan aikaan Jumala tietää suurimman osan ihmiskunnasta sinne joutuvan. Se että Jumala asetti paratiisiin mahdollisuuden syntiin, niin loogisesti oli vain ajan kysymys milloin ihminen lankeaisi. Asia on verrattavissa siihen, että minä asennen ansoja kuten hiirenloukkuja olohuoneeseen ja laitan houkuttimeksi vaikka karkkeja. On vain ajan kysymys milloin lapseni kokeilisi ottaa karkkia hiirenloukusta. Jumala siis loi helvetin rangaistuksen myös ihmisille koska hän en sinne suurimman osan ihmiskuntaa hukuttamassa.
Kuka sanoo, mihin suurin osa ihmisistä on menossa? Jos ei ole varmaa tietoa, niin on väärin keksiä asioita.
Raamattu sen sanoo useammassakin kohden. Jeesus
Ja siitä huolimatta Jeesus ei sinun puolesta valitse vaan sinä itse valitset uskotko vai etkö. Minä valitsen uskoa Jeesukseen. Voin tehdä sen vain omasta puolestani, niinkuin meistä jokainen. On typeryyttä valita helvetti koska suurin osa niin valitsee. Tämä on minun mielipide. Tiedän että moni rakastaa pimeyttä ja valhetta ja houkuttelee siihen jopa rakkaan lapsensa. Moni rakastaa helvettiä niin paljon että haluaa viedä lapsensakin sinne. Sellaista on kun rakastaa valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu sen sanoo useammassakin kohden. Jeesus
Jos katsotaan tarkasti mitä siinä kohdassa sanotaan, siinä puhutaan siitä, että harvat löytävät. Se voi siis tarkoittaa myös sitä, että ihmiset eivät omalta puoleltaan kykene löytämään oikeaa tietä. Raamattu sanoo myös, se mikä on ihmiselle mahdotonta, on Jumalalle mahdollista. Kuten eräs paavi on todennut, Jumala pystyy pelastamaan paatuneimmankin ateistin, koska usko on Jumalan työ ihmisessä. Jumala pystyy ohjaamaan ja näyttämään ihmiselle oikean tien. Joka tapauksessa, Raamatussa on paljon vertauskuvallisuutta, pitää olla hyvin varovainen silloin jos sitä lähdetään kirjaimellisesti tulkitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu sen sanoo useammassakin kohden. Jeesus itse sen totesi että harvat ovat ne, jotka kaidan tien pelastukseen löytävät ja lavea on se tie joka vie kadotukseen jne. --} Jumalan pelastussuumnitelma on kehno kun vain harvat pelastuvat. Sitten tämä pelastussanoman vieminen jätettiin ihmisen harteille ja Jumala lupasi olla mukana vahvistaa sanomaa ihmeiden ja merkkien kautta. Noh näin ei kuitenkaan tapahdu. Meidänkö pitäisi vaan uskoa kun peräkylän entinen alkoholisti Erkki julistaa toreilla pelastusta ja kadotusta megafoonilla ja höpisee jostain suurista ihmeteoista?
Määrä ei ole valintakriteeri vaan laatu.
Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'."
Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.
Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista
Sillä ylösnousemuksessa ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaassa.
Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.
Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rakkaus on paljon muutakin kuin kemiallinen reaktio."
Ei ole.
Ihmisen suppea ymmärrys.
Ihmisen faktuaalinen ymmärrys.
Joka on monissa asioissa puutteellinen, kuten jokainen voi havaita.
Mutta ei tässä, kuten jokainen voi todeta.
Miten voit sanoa asian olevan noin varmasti, jos et voi varmuudella tietää käsityksesi olevan oikea?
Koska voin varmuudella tietää käsitykseni olevan oikea.
Ja siitä huolimatta Jeesus ei sinun puolesta valitse vaan sinä itse valitset uskotko vai etkö
Hölmö. Ei ihminen voi valita mihin uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko, että jumala, jos hän nyt tuolla on jossain ylipäätänsä, on tarkoittanut käskyjään alunperin sellaisiksi miksi me nyt miellämme.
Jos hän on kerta meille antanut vapaan tahdon niin siihen kuuluu myös se, että jotkin ihmiset kautta aikain ovat käyttäneet tätä vapaata tahtoaan korruptoimaan jumalan sanomaa. Tätä sitten monet ihmiset aikojen saatossa ovat taasen, vapaasta tahdostaan, lähteneet seuraamaan.
Kuinka monelle kielelle raamattukin on käännetty aikojen saatossa ja kuinka monta eri versiota? Liekö täysin alkuperäistä olemassakaan enää? Se on kuin vuosisatoja jatkunut rikkinäinen-puhelin-leikki monine käännöksine ja tulkintoineen.
Raamattu on 100% luotettavaa Jumalan sanaa vielä 2020-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu sen sanoo useammassakin kohden. Jeesus itse sen totesi että harvat ovat ne, jotka kaidan tien pelastukseen löytävät ja lavea on se tie joka vie kadotukseen jne. --} Jumalan pelastussuumnitelma on kehno kun vain harvat pelastuvat. Sitten tämä pelastussanoman vieminen jätettiin ihmisen harteille ja Jumala lupasi olla mukana vahvistaa sanomaa ihmeiden ja merkkien kautta. Noh näin ei kuitenkaan tapahdu. Meidänkö pitäisi vaan uskoa kun peräkylän entinen alkoholisti Erkki julistaa toreilla pelastusta ja kadotusta megafoonilla ja höpisee jostain suurista ihmeteoista?
Kyllä. Kannattaa kuunnella Erkin saarna tarkasti, niin kuka ties pääset vielä itsekin osalliseksi pelastuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en usko, että jumala, jos hän nyt tuolla on jossain ylipäätänsä, on tarkoittanut käskyjään alunperin sellaisiksi miksi me nyt miellämme.
Jos hän on kerta meille antanut vapaan tahdon niin siihen kuuluu myös se, että jotkin ihmiset kautta aikain ovat käyttäneet tätä vapaata tahtoaan korruptoimaan jumalan sanomaa. Tätä sitten monet ihmiset aikojen saatossa ovat taasen, vapaasta tahdostaan, lähteneet seuraamaan.
Kuinka monelle kielelle raamattukin on käännetty aikojen saatossa ja kuinka monta eri versiota? Liekö täysin alkuperäistä olemassakaan enää? Se on kuin vuosisatoja jatkunut rikkinäinen-puhelin-leikki monine käännöksine ja tulkintoineen.
No ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ihmisen suppea ymmärrys.
Miten voit sanoa asian olevan noin varmasti, jos et voi varmuudella tietää käsityksesi olevan oikea?
Et voi. Se tarkoittaisi, että tietäisit ja ymmärtäisit kaiken. Sitä taas en pidä todennäköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon suuntauksia jotka ovat ihmiset päättäneet.
Eli noudata 10 käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä.
Eihän uskovaisetkaan niitä noudata, mutta mainostavat silti pääsevänsä "tällä tavalla uskoen" taivaaseen. Odottaako heitä einiiniloinen yllätys viimeisellä portilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaista ihmistä Jumala kuulemma kutsuu kerran kahdesti jopa kolmesti. Se on eri asia ottaako ihminen kutsua vastaan. Jumala ei pakota kutsuu vaan ja valinta jää ihmiselle itselleen, ketään ei Hän pakota.
Jumala kutsuu ihmistä koko elinajan. Se on kokoaikainen kutsu. Ihmisluonteeseen kuuluu se, että helposti kääntää selkänsä ja kovettaa mielensä.
No eipä ole ainakaan näihin ensimmäiseen 45 vuoteen kutsuja tullut.
Odottele varmuuden vuoksi vielä toiset 45 vuotta. Odotellessa voit lukea Raamattua ja rukoilla. Kolkuttavalle avataan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole.
Miten niin ei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Ihmisen suppea ymmärrys.
Et voi. Se tarkoittaisi, että ti
Kyllä voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan
Siten niin ei olisi koska Raamattu on täynnä sisäisiä ristiriitoja ja suoranaisia asiavirheitä ja epätotuuksia.
Vuosisatoja vanhoja Raamatuntekstien katkelmia on löydetty tuhansia, näiden perusteella voidaan sanoa, että Raamattu on säilynyt varsin muuttumattomana läpi vuosisatojen, itse asiassa yllättävän muuttumattomana. Jos joku kuvittelee, että näitä tekstejä olisi vuosisatoja aina muuteltu loputtomasti oman mielen mukaan niin se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Keskeinen sisältö on säilynyt hyvin samankaltaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaista ihmistä Jumala kuulemma kutsuu kerran kahdesti jopa kolmesti. Se on eri asia ottaako ihminen kutsua vastaan. Jumala ei pakota kutsuu vaan ja valinta jää ihmiselle itselleen, ketään ei Hän pakota.
Jumala kutsuu ihmistä koko elinajan. Se on kokoaikainen kutsu. Ihmisluonteeseen kuuluu se, että helposti kääntää selkänsä ja kovettaa mielensä.
No eipä ole ainakaan näihin ensimmäiseen 45 vuoteen kutsuja tullut.
Odottele varmuuden vuoksi vielä toiset 45 vuotta. Odotellessa voit lukea Raamattua ja rukoilla. Kolkuttavalle avataan!
Miksi lukisin satukirjoja ja harjottaisin jotain huuhaata? On minulla kuule parempaakin tekemistä elämälläni.
Siksi että kuolematon sielusi pelastuisi ikuiselta kadotukselta. Sen parempaa taitaa tärkeämpää tekemistä ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä versio Raamatusta on 100 % luotettavaa Jumalan sanaa ja miksi juuri se?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kannattaa kuunnella Erkin saarna tarkasti, niin kuka ties pääset vielä itsekin osalliseksi pelastuksesta.
No pitäisi olla kyllä jotain lihaan luiden ympärillä eli uskottavuutta jutuille. Toiseksi niitä ihmeitä ja merkkejä pitäisi seurata julistettua sanaa, mutta kun ei seuraa. Juttujako pitäisi van uskoa? Olen joskus lähtenyt haastamaan näitä juttujen kertojia, että mikä on todellisuuspohja asioille ja kas kummaa paljastuikin että kyseessä oli muunnteltu tarina tai paisuttelu tai sitten kun viitattiin vaikka tapahtuneeseen parantumisihmeeseen, niin mitään dokumenttia asiata ei ollut osoittaa. Juttuja piisaa juu.