Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?

Vierailija
19.04.2024 |

Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.

Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.

Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.

Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?

Kommentit (1177)

Vierailija
281/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi voi pitää paikkaansa. Minä en nimittäin mitenkään kykene uskomaan Jumalaan tai Raamatun tarinoihin.

Näkemykseni mukaan tieteellinen maailmankatsomus on todennäköisempi.

Sitten tunnen ihmisiä jotka uskoo Jumalaan joka istuu pilven päällä ja sanelee ihmisille kaikkea ja ohjailee maailmaa.

En kykene uskomaan sellaiseen hölynpölyyn. Hienosti on Jumala minut hylännyt pois klaanistaan.

En vain kykene uskomaan tuollaiseen.

Ei Jumala Sinua eikä yhtäkään ateistia tai tapakristittyä ole hylännyt vaan rakastaa ja kutsuu. Ei hän mitään sanele eikä istu pilven päällä vaan on Pyhän Henkensä kautta keskuudessamme. Ihmisillä on niin väärä käsitys Jumalasta. 

Suurin osa uskovis

Sano sille, että huutaa vähän kovempaa kun ei tunnu tänne asti kuuluvan.

Parempi, että sanot itse.

Vierailija
282/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi voi pitää paikkaansa. Minä en nimittäin mitenkään kykene uskomaan Jumalaan tai Raamatun tarinoihin.

Sitten tunnen ihmisiä jotka uskoo Jumalaan joka istuu pilven päällä ja sanelee ihmisille kaikkea ja ohjailee maailmaa.

En kykene uskomaan sellaiseen hölynpölyyn. Hienosti on Jumala minut hylännyt pois klaanistaan.

Ei Jumala Sinua eikä yhtäkään ateistia tai tapakristittyä ole hylännyt vaan rakastaa ja kutsuu. Ei hän mitään sanele eikä istu pilven päällä vaan on Pyhän Henkensä kautta keskuudessamme. Ihmisillä on niin väärä käsitys Jumalasta. 

Suurin osa uskovista uskoo Jumalaan ja myös tieteisiin mutta tieteet eivät ole heille epäjumala, kuten joillekin (en ta

Kristinuskon tarinat on niin älyttömiä, että vaikea niihin on uskoa. Juuri jotain sellaista, mitä paimentolaismiehet on keskenään tarinoineet. En usko kristinuskon jumalaan tai Jeesukseen, mutta uskon, että on olemassa jonkinlaista energiaa, ns. korkeampaa voimaa, jotain, mitä ei voi meidän aisteilla havaita. Se ei ole yliluonnollista tai jumalallista, ei vaadi mitään naurettavuuksia, eikä myöskään lupaa sellaisia.

Tuollaiseen "korkeampaan voimaan" uskominen tuskin on sen perustellumpaa kuin kristinuskon Jumalaankaan uskominen. Eli ei lainkaan perusteltua.

Toki jos tarkoitat tällä energialla ihan sitä fysiikasta tuttua energiaa (=voiman, kappaleen tai systeemin kyky tehdä työtä) niin tilanne on toinen, mutta vähän ihmeellistä sitä olisi kutsua korkeammaksi voimaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa uskovista uskoo Jumalaan ja myös tieteisiin mutta tieteet

No, onhan tuokin jotain mutta ei se energia Sinua pelasta vaan Jeesus. Vaikea tajuta, että pidät kristinuskoa älyttömänä tai naurettavana. Mutta se on Sinun näkemyksesi. Kuitenkin tiedä se, että Jumala kutsuu Sinua viimeiseen hengenvetoosi asti. 

Tuo on sinun uskosi. Ei minun. Ymmärrätkö?

Vierailija
284/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietipä. Joutus tilaamaan hiiliä taivaan valtakunnan laskuun vs. uusiutuva polttoaine joka maksaa itse valmistusprosessinsa.

Vierailija
285/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset paatuu, jokaisella on mahdollisuus valita.

Vierailija
286/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota raamattu esiin ja aloita lukeminen uudesta testamentista. Siitä kyllä selviää totuus. 

Olen lukenut, mutta hyvin vähän totuuksia sieltä löytyy. Lähinnä ympäripyöreää liipalaapaa ja roppakaupalla väitteitä vailla mitään todisteita. 

On miljoonia ihmisiä, joille kristinuskossa on ihan tarpeeksi todisteita ja he uskovat Jeesukseen. On myös miljoonia ihmisiä, jotka huutavat "todisteita, todisteita" eivätkä usko. Eli kohdallasi tulee vaikutelma, ettet tahdokaan uskoa.

Suuri ihmetys herää, miksi osallistut näihin kristinuskoa koskeviin keskusteluihin, jos Raamattu on "ympäripyöreää liipalaapaa ja roppakaupalla väitteitä vailla mitään todisteita"? Miksi käytät kallista aikaasi tällaiseen?  

Vierailija
287/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota raamattu esiin ja aloita lukeminen uudesta testamentista. Siitä kyllä selviää totuus. 

Olen lukenut, mutta hyvin vähän totuuksia sieltä löytyy. Lähinnä ympäripyöreää liipalaapaa ja roppakaupalla väitteitä vailla mitään todisteita. 

On miljoonia ihmisiä, joille kristinuskossa on ihan tarpeeksi todisteita ja he uskovat Jeesukseen. On myös miljoonia ihmisiä, jotka huutavat "todisteita, todisteita" eivätkä usko. Eli kohdallasi tulee vaikutelma, ettet tahdokaan uskoa.

Suuri ihmetys herää, miksi osallistut näihin kristinuskoa koskeviin keskusteluihin, jos Raamattu on "ympäripyöreää liipalaapaa ja roppakaupalla väitteitä vailla mitään todisteita"? Miksi käytät kallista aikaasi tällaiseen?  

Kerrotko, mitkä kristinuskon todisteet mielestäsi ovat sellaisia, joiden perusteella minun pitäisi uskoa sen totuuteen?

Vierailija
288/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa uskovis

Tuo on sinun uskosi. Ei minun. Ymmärrätkö?

Siitähän tässä on kyse. Hämmästelin vaan niin kristinuskosta kaukana olevia näkemyksiäsi mutta tietysti kunnioitan niitä, kuten odotan meidän kristittyjenkin näkemyksiä kunnioitettavan. Onhan se kristittynä terveellistä muistaa, että on niin monin tavoin ajattelevia ja uskovia. Kuplautuminen tapahtuu niin helposti melkein kaikilla. 

Vierailija
289/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan älytön pohdinnan kohde. Niin kuin kaikki muutkin uskontoihin liittyvät. Kun oikein ajattelee, uskonnoissa ei ole mitään mieltä. Eivät krisitytkään ole keskenään samaa mieltä paljon mistään. Niin oikeaoppista lahkoa ei ole syntynytkään, ettei siitä voisi erkaantua vielä oikeaoppisempaa eriseuraista lahkoa. Nämä sitten vihaavat toisiaan silmittömästi, enemmän kuin kauempana opillisesti olevia. Ja tämä toistuu maailman tappiin asti.

Älä yleistä liikaa. Eivät kaikki kristityt vihaa toisiaan. Osa "eri kuppikunnista" tulevista jopa rakastaa toisiaan ja rukoilee toistensa puolesta. 

Vierailija
290/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuksen lunastustyöstä ei olisi tullut yhtikäs mittää ilman Juudas Iskariotia. Juudas teki palveluksen koko kristikansalle ilmiantamalla Jeesuksen ristiinnaulitsijoille.

Varmasti Jumala ainakin tästä teosta kiittää Juudata. Jumalan suunnitelma Poikansa uhraamisesta ei olisi toteutunut lman Juudasta.

Vierailija
291/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On miljoonia ihmisiä, joille kristinuskossa on ihan tarpeeksi todisteita ja he uskovat Jeesukseen.

No faktoja ei päätetä huutoäänestyksellä eikä vale muutu todeksi vaikka siihen uskoisi kuinka moni. 

Vierailija
292/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähtisi veikkaamaan mitään, vaan sanoisin suoraan että Kristus ei kirjoittanut Raamattua vaan perusti Kirkon, jota kuoleman portit ei voita. Miksi Pyhän Hengen johtaman Kirkon pitäisi rajoittaa oppinsa siihen mitä Raamatussa sanotaan?

Kiirastulta voi toki perustella myös Raamatulla, erityisesti mainitsemallasi raamatunkohdalla: "Aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on. Se, jonka rakennus kestää, saa palkan. Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi." (1. Kor. 3:13-15)

En ole katolilainen enkä usko kiirastuleen, mutta ymmärrän kyllä, miksi he uskovat tulen läpi pelastumise

Pitäisikö uskoa seurakunnan päätä,eli kristusta v

"Kuten jo aiemmin sanoin, Kristus ei kirjoittanut Raamattua vaan perusti Kirkon, jota kuoleman portit ei voita. Miksi siis Pyhän Hengen johtaman Kirkon pitäisi rajoittaa oppinsa siihen mitä Raamatussa sanotaan? Kysyin tätä jo viime viestissä, mutta ohitit sen jostain syystä kokonaan. Voisitko vastata siihen nyt?

Mitä tarkoitit kysyessäsi, pitäisikö uskoa Kristusta vai ihmisten oppeja? Et kai samaista Kristusta ihmisten kirjoittamaan Raamattuun ja väitä samalla Kristuksen itsensä perustaman Kirkon opetuksia ihmisten opeiksi? Jos väität, voisitko perustella miksi?"

Olen eri mutta olen saanut käsityksen, että vaikka Raamattu on ihmisten kirjoittama, niin he ovat kirjoittaneet sen Kolmiyhteisen Jumalan kolmannen persoonan, Pyhän Hengen johdossa. Raamattu nimenomaan rajaa opin, ainakin luterilaisuudessa. Jos Kristuksen perustaman kirkon opetukset menevät yli Raamatun Sanan, menee pieleen, ainakin keskeisissä asioissa, kehällisillä asioilla ei ole niin merkitystä. Kristus on Elävä Sana. Tulkintaeroja kyllä löytyy.

Vierailija
293/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On miljoonia ihmisiä, joille kristinuskossa on ihan tarpeeksi todisteita ja he uskovat Jeesukseen.

No faktoja ei päätetä huutoäänestyksellä eikä vale muutu todeksi vaikka siihen uskoisi kuinka moni. 

Kyse ei ole huutoäänestyksestä, älä vääristele. Nyt väität kristinuskoa valeeksi. Taidat haluta vain pilkata ja haukkua?

Mihin pyrit näissä puheenvuoroissasi?

Vierailija
294/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole huutoäänestyksestä, älä vääristele. Nyt väität kristinuskoa valeeksi. Taidat haluta vain pilkata ja haukkua?

Valettahan se onkin. Niin kuin todennäköisesti sinun mielestäsi kaikki muut maailman uskonnot on valetta.

Eri

Vierailija
295/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta sinä yritit väittää sen olevan vetoamalla miljooniin uskoviin. En minä väitä kristinuskoa valheeksi, se on ihan puhdas fakta joka ei taaskaan riipu millään tapaa siitä mitä minä väitän tai olen väittämättä. 

Vierailija
296/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaista ihmistä Jumala kuulemma kutsuu kerran kahdesti jopa kolmesti. Se on eri asia ottaako ihminen kutsua vastaan. Jumala ei pakota kutsuu vaan ja valinta jää ihmiselle itselleen, ketään ei Hän pakota.

No eipä ole täällä kutsuja näkynyt. Ehkä Jumalalla ei ole minun osoitetta?

Vierailija
297/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ei ihmisen valheet koskaan totuudeksi muutu, vaikka niihin uskoisi kuinka moni. Totuus ei kaipaa koskaan todisteita vain valheet. Totuus todistaa itse itsensä todeksi.

Vierailija
298/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaista ihmistä Jumala kuulemma kutsuu kerran kahdesti jopa kolmesti. Se on eri asia ottaako ihminen kutsua vastaan. Jumala ei pakota kutsuu vaan ja valinta jää ihmiselle itselleen, ketään ei Hän pakota.

No eipä ole täällä kutsuja näkynyt. Ehkä Jumalalla ei ole minun osoitetta?

Ohitse. Sinua Jumala kutsuu juuri nyt. Huomasit ketjun otsikon täällä ja klikkasit itsesi mukaan ja kommentoit. Jumala vetää sinua puoleesi. Jumala kiinnostaa. Ja sinä teet ratkaisusi.

Vierailija
299/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ei ihmisen valheet koskaan totuudeksi muutu, vaikka niihin uskoisi kuinka moni. Totuus ei kaipaa koskaan todisteita vain valheet. Totuus todistaa itse itsensä todeksi.

Susta olis tullut hyvä puolustusasianajaja. "Todisteet päämieheni syyllisyyden puolesta osoittavat, että hän on syytön, koska ainoastaan vale kaipaa tuekseen todisteita."

Vierailija
300/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt tuli kyllä sellainen läjä höyryävää tuubaa että en tiedä mistä edes alkaisin tuota siivoamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi