Nyt yritetään kiistä kouluampujan kiusaaminen, "on vain pojan oma tuntemus"
Nyt koulu yrittää pestä käsiään puhtaaksi.
Kouluampujan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus".
Tässä vaiheessa pojan kokemus kiusaamisesta Viertolan koulussa ei saa vahvistusta opettajien ja muiden oppilaiden kertomuksista, poliisi kertoo MTV Uutisille.
Kiusaaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen kokee sen vähän omalla tavalla, muotoilee rikosylikomisario Kimmo Hyvärinen Itä-Uudenmaan poliisista.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemu…
Kommentit (1067)
Vierailija kirjoitti:
Sekin on kiusaamista, että suljetaan porukan ulkopuolelle ja jos sitä tapahtuu jatkuvasti se voi alkaa syystäkin jäytää mieltä. Tätä porukan ulkopuolle sulkemista tapahtuu myös aikuisten maailmassa, mutta sitä voi tapahtua jo vaikka päiväkodissa lasten vanhempien toimesta (lapsi jätetään esim. taustansa takia toistuvasti kutsumatta syntymäpäiville tai juuri kukaan ei ota kutsua vastaan lapsen syntymäpäiville). Ihmiset ovat julmia toisilleen ja satuttavat toisen mieltä julmuudellaan. Myös henkinen väkivalta on tuomittavaa ja siitä pitäisi muistuttaa aika ajoin myös meitä aikuisia ihmisiä esim. työpaikoilla.
hmm. Itse vedin lapsen syntymäpäivien ja halloween juhlien osalta sitä linjaa, että jos kutsutaan lähes kaikki luokkakaverit, niin silloin kutsutaan kaikki. Jos kutsutaan lähes kaikki samaa sukupuolta olevat koulukaverit, niin silloin kutsutaan kaikki. Ja näin tapahtui. Jokainen kutsuttu viihtyi omalla tavallaan juhlissa. Mutta syntyikö tuota kautta ystävyyksiä "for life", ei valitettavasti. Ihmiset joko viihtyvät yhdessä tai eivät. Näin on aikuisillakin.
Yhden ainoan kerran muistan kun kouluasteen vaihdon yhteydessä lapsi kutsui kavereita illan viettoon. Painostin häntä kutsumaan yhden luokkalaisen, joka oli "ärsyttävä retu". Minusta vaikutti, että tätä oltiin jättämässä porukan ulkopuolelle, ja pidin sitä huonona asiana heti uuden luokan alkutaipaleella. Kaveri kutsuttiin ja omani oli etukäteen suorasukaisella tavallaan evästänyt olemaan jankkaamatta retardia läppää joka vaan ärsyttää kaikkia. Ilta sujui kivasti ja tästä nuoresta tuli lapseni uusi paras kaveri.
Ainoa kerta missä minä olen 15 vuoteen todistanut vanhempien sekaantumisen kaverisuhteiden muodostamiseen tuovan mitään pitkäaikaista iloa.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy, näin se on.
Onkohan siellä edellisessä koulussa myös kiusattu ? Kuinka monta vuotta jatkunut ja eikö kukaan ole ollut tietoinen. Vai mitä tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
560lle Entäpä jos yhdeksi taustasyyksi ilmentyy rikkonainen perhetausta? Oletko silloin myös vaatimassa että yhteiskunnan tulisi kiinnittää huomiota ja edistää esimerkiksi eheiden ydinperheiden mallia?
Eri. Ei varmaankaan ole ja miksi heität tähän eheiden ydinperheiden? Yhteiskunnan tulisi tukea kaikenlaisia perheitä, eikä huonontaa perheiden ja lapsiperheiden asemaa entisestään. Kyllähän tätä tragediaa pitää voida pohtia monelta kantilta, eikä vain laumana hyökätä yhden asian puolesta, Varsinkaan, kun kukaan meistä ulkopuolisista ei tiedä, miksi kävi niin kuin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti miettinyt, että miksi samat ihmiset joutuvat kiusatuiksi useassa koulussa ja aikuisena työpaikalla. Ketään ei saa kiusata, se on selvää, mutta olen miettinyt tulevatko he jotenkin herkiksi kaikenlaisille kommenteille tai niin aroiksi etteivät uskalla mennä yhteisiin juttuihin mukaan.
Siis jos on vaikka koulussa nimitetty läskiksi, ajatteleeko seuraavassa koulussa jo valmiiksi että kukaan ei pidä minusta koska olen tämän näköinen. Ja tulkitseeko asioita liikaa? Jos vaikka joku sanoo että mullakin oli joskus samanlainen takki, tulkitseeko sen niin että nyt tuo ajattelee minun takkini olevan liian vanha ja ruma. Ja kokee sitten tämän kiusaamisena vaikka mistään sellaisesta ei tosiaan muiden mielestä ole kyse.
Eikä tarvitse edes kenenkään koulussa haukkua. Lukekaa tätä palstaa!
Nyt on ihan turha hurskastella kenenkään jolla tulee itsellä osallistuttua näihin haukkumisiin: Marin on bimbo, Purra on hirveän näköinen, Orpo on hamsteri, siideri v a l a s, sota n o r s u, i n s e l i...
Ihmettelettekö te todella jos lapsilla ja nuorilla on itsetunto-ongelmia ja mm sen vuoksi ehkä sosiaalisia rajoitteita tai herkkyyttä ihan ajattelemattomiakin kommentteja kohtaan?
Mitähän se puhe on omien lasten kuulleen jos se on tällaista palstalla? Ja kuvitteletteko te ettei lapset somessa näe aikuisten myrkyllistä sontaa päivästä toiseen ja opi? Ällöttää tämä tekopyhyys! Jopa mieheni, joka on maailman kiltein ja syrjimättömin ihminen, päästelee välillä suustaan toisten ulkonäköön meneviä kommentteja. Eiköhän kaikki siivota ensin omat suumme ja sen jälkeen vasta aleta toivoa luotia lapsille, jotka ehkä ovat tai ovat olleet kiusaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
560lle Entäpä jos yhdeksi taustasyyksi ilmentyy rikkonainen perhetausta? Oletko silloin myös vaatimassa että yhteiskunnan tulisi kiinnittää huomiota ja edistää esimerkiksi eheiden ydinperheiden mallia?
Eri. Ei varmaankaan ole ja miksi heität tähän eheiden ydinperheiden? Yhteiskunnan tulisi tukea kaikenlaisia perheitä, eikä huonontaa perheiden ja lapsiperheiden asemaa entisestään. Kyllähän tätä tragediaa pitää voida pohtia monelta kantilta, eikä vain laumana hyökätä yhden asian puolesta, Varsinkaan, kun kukaan meistä ulkopuolisista ei tiedä, miksi kävi niin kuin kävi.
Miksi takerrut yhteen sanaan, tässä tapauksessa sanaan ydinperhe, mikä ongelma sulla on?
Puhukaa niitten lastenne kanssa. Jos kaverisuhteissa vaikuttaa vähänkään olevan hänkslää niin puhukaa, miettikää heti ratkaisuja. Nykyisin on niin paljon käytöshäiriöitä, kehityshäiriöitä ym että eihän ne voi olla näkymättä lasten välisissä suhteissa. Ennen oltiin pienillä paikkakunnilla väkisin yhteisöllisempiä, monet sukua keskenään ja se outo jankkaajakin kulki samassa lössissä mukana. Nyt kavereita on jo koulussa niin paljon valittaviksi että voi olla nirso. Ja somessa lisää, nuorethan ei samalla tavalla enää edes näe kasvokkain kuin ennen.
Se oma lapsi voi olla maailman herttaisin ja kivoin kotona, mutta silti ikäistensä seurassa öykkäröidä, olla piikit pystyssä kokoajan tai täysin mykkä. Hänhän tarvitsee silloin apua ja valmennusta sosiaalisiin tilanteisiin! Kysykää opelta, päikyn opelta mielipidettä ja ottakaa se vastaan myös. Lapsi oppii vielä kun häntä autetaan ja tilanne voi hyvin parantua. Ei pidä menettää uskoa tähän, lasten suhteet muuttuvat niin nopeasti. Jos joku itseään ajattelee vahingoittaa tai toisia, niin häntä pitää muistuttaa niistä tulevista ystävistä, puolisosta ja lapsista, jotka jäävät vaille mahdollisuutta tavata häntä. Koska niitä tulee, se on ihan varmaa.
Oletteko joskus kuulleet jostain koulusta, jossa olisi kiusattu? Että koulu ja opettajat ihan itse julkisesti kertoisivat, että "meidän koulussa kiusataan". Tai oppilaista, jotka myöntävät, että "joo, meidän luokan pekkaa kiusataan".
Kun näin on lievemmissäkin tapauksissa, niin tottaki koulu, opettajat ja oppilaat ilmoittavat, että he eivät olisi millään tavalla myötävaikuttaneet siihen, että kiusattu päätti ampua kiusaajansa.
Asia tulee selviämään, kun kaikkien lasten puhelimet ja viestit käydään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on kiusaamista, että suljetaan porukan ulkopuolelle ja jos sitä tapahtuu jatkuvasti se voi alkaa syystäkin jäytää mieltä. Tätä porukan ulkopuolle sulkemista tapahtuu myös aikuisten maailmassa, mutta sitä voi tapahtua jo vaikka päiväkodissa lasten vanhempien toimesta (lapsi jätetään esim. taustansa takia toistuvasti kutsumatta syntymäpäiville tai juuri kukaan ei ota kutsua vastaan lapsen syntymäpäiville). Ihmiset ovat julmia toisilleen ja satuttavat toisen mieltä julmuudellaan. Myös henkinen väkivalta on tuomittavaa ja siitä pitäisi muistuttaa aika ajoin myös meitä aikuisia ihmisiä esim. työpaikoilla.
hmm. Itse vedin lapsen syntymäpäivien ja halloween juhlien osalta sitä linjaa, että jos kutsutaan lähes kaikki luokkakaverit, niin silloin kutsutaan kaikki. Jos kutsutaan lähes kaikki samaa sukupuolta olevat koulukaverit, niin silloin kutsutaan kaikki. Ja näin tapahtui.
Tuli näistä synttäreille kutsumisesta mieleen oma muistoni ala-asteelta. Olen pieneltä paikkakunnalta ja silloin minua kiusasi oman ikäiset ja osa vuotta vanhemmista tytöistä. Kerran oli jotkut synttärit, mihin oli sitten kutsuttu kaikki eli minäkin mukaan lukien. Jossain kohtaa tarjoiluen ym jälkeen oltiin lasten kesken jossain talon toisessa kerroksessa ja muut tytöt lukitsi mut johonkin pieneen huoneeseen. Siellä istuin pimeässä yksin "synttärejä viettämässä". En muista mitä mitä muuta tapahtui. Aikuiset varmaan ajatteli, että kiva kun kaikki siellä leikkii keskenään.
Täällä on paljon puhuttu siitä, että pahinta on, kun suljetaan kokonaan pois porukasta eikä huomioida. Ja ihan totta, tuo on hirveää. Itse kuitenkin aloin jossain kohtaa ajattelemaan, että olisin paljon mielummin täysin huomaamaton ja ilmaa muille kuin jatkuvan nöyryyttämisen ja pilkan kohde.
589 jatkaa vielä, että itse saanut aina opettajilta ihan valtavasti tietoa siitä miten muksulla menee kodin ulkopuolella. Mutta se piti vaan hyväksyä kun palaute oli että se oma lapsi haluaisi määrätä toisia ja sillä on taipumusta juuttua pitkäksi aikaa samaan asiaan joka häiritsee kavereita. Mitäpä me ois lapsen kanssa hyödytty jos minä olisin juuttunut ajatukseen, että oma lapsi on puhelias ja hauska kaveri (kuten kotona) ja muut vaan syrjii, koska ilkeys kateus tmv?
Jos opettaja sanoo, että "no, Lilli on aika hiljainen ja syrjäänvetäytyvä" niin ottakaa se merkkinä, että on aihetta puhua Lillin kanssa -haluaako hän ensinnäkään edes seuraa? No miten kehityttäisi, että muittenkin olisi kiva hänen seurassa. Ei sekään ole reilua, että toinen joutuu kannattelemaan keskustelua ja leikkiä koko ajan aivan yksin, se on kuormittavaa ihan kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle tämä : Miksi samat ihmiset kertoo, että minua kiusattiin päiväkodissa, alasteella, yläasteella , ammattikoulussa, työpaikoilla , harrastuksissa ja eläkeellä.
Tätä ei ole kukaan koskaan minulle selittänyt.
(minua ei ole kiusattu koskaan)
Norjalaisten mukaan jotenkin näin:
"Norjalaistutkimuksen mukaan lapsia ei koulussa kiusata jonkin ulkoisen erilaisuuden vuoksi. Kiusaamisen todellisia syitä on etsittävä kiusattujen persoonallisuudesta. Kiusatut ovat arkoja eivätkä puolustaudu, kun taas kiusaajilla on yleensä vahva itsetunto. Koulukiusaamisen voi estää".
Oletan myös, että kirjolla oleminen altistaa kiusaamiselle. Sosiaalinen puusilmäisyys ei ole erityinen vahvuus laumaeläimelle.
Minua on yritetty kiusata muutaman ke
Ainakin kirjolla olevat ihmiset ova kertoneet, että jostain syystä ilkeät tytöt aina "haistavat" erilaisuuden ja heikkouden ja ottavat uhrikseen sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan siellä edellisessä koulussa myös kiusattu ? Kuinka monta vuotta jatkunut ja eikö kukaan ole ollut tietoinen. Vai mitä tapahtunut.
Me ei tiedetä. Ovatko muuttaneet työpaikan takia, onko kiusaaja joutunut muuttamaan, onko itse ollut kiusattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän selkeästi häiriintyneen yksilön sanat otetaan todesta? Mua kiusattiin, siksi on tavallaan oikeutettua ampua muutama koulukaveri? Eikös tämä ole lööppilehtien mukaan etsinyt kovasti tietoa asioista etukäteen, ettei ole mikään hetken impulssi kyseessä.
Miksi muuten oli vaihtanut koulua vuoden vaihteessa?
Varmasti juuri kiusaamisen tähden. Mutta kun sitä ei nykyään tik tokkien aikakaudella pääse enää minnekään pakoon, vaan joku aina näkee ne kiusaamisvideot ja aloittaa uudessakin koulussa sen kiusaamisen.
Tuliko sulle jotenkin niinku yllätyksenä, että se on aina se kiusattu joka laitetaan vaihtamaan koulua. Yleisin syy koulun vaihdolle on olla kiusaamisen uhri, silloin kun kyse ei ole muutosta
Muuttivat Vantaalle pk-seudun ulkopuolelta. Älä oleta, ellet tiedä. Todella paljon mukavarmaa tietoa tässäkin ketjussa. Kokeile vaikka lukea uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko joskus kuulleet jostain koulusta, jossa olisi kiusattu? Että koulu ja opettajat ihan itse julkisesti kertoisivat, että "meidän koulussa kiusataan". Tai oppilaista, jotka myöntävät, että "joo, meidän luokan pekkaa kiusataan".
Kun näin on lievemmissäkin tapauksissa, niin tottaki koulu, opettajat ja oppilaat ilmoittavat, että he eivät olisi millään tavalla myötävaikuttaneet siihen, että kiusattu päätti ampua kiusaajansa.
Asia tulee selviämään, kun kaikkien lasten puhelimet ja viestit käydään läpi.
Ei taida ihan toteutua tämä. Suomessa on yksityisyydensuoja.
Vierailija kirjoitti:
18v on aika lapsi, samoin riparilainen, 12v on ihan mukula. Koulussa on vika.
Eiköhän se pahin vika ole ihan siellä ampujan KOTONA. Toki myös korvien välissä, normaali 12-vuotias ymmärtää olla tappamatta toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia tulee selviämään, kun kaikkien lasten puhelimet ja viestit käydään läpi.Ei taida ihan toteutua tämä. Suomessa on yksityisyydensuoja.
Jos ampujan puhelimesta selviää jotain kiusaamista, niin tottakai sitten otetaan talteen muittenkin laitteet. Siellähän voi myös olla yksityisyydensuojaa loukkaavia videoita ja viestejä tästä ampujasta.
Miten voi olla, että terve normaali 12-vuotias kiusataan niin pilalle 11 viikossa, että kävelee pysyn kanssa kouluun ja ampua lasauttaa yhden heti kuoliaaksi ja kaksi muuta teholle ja sitten kävelee toisen koulun nurkalle uhkailemaan vieraita lapsia?
kyllä se vika on pojan päässä, ja se vika on luultavasti osittain synnynnäistä ja suureksi osaksi kieroon kasvattamisen tulos. Siihen päälle yhteiskunnan turvaverkkojen pettäminen.
Vierailija kirjoitti:
No näinhän sen on oltava. Muuten vaan päätti tappaa luokkakaverinsa, kaikilla tasapainoista koulua käyneillä ilmenee näitä tuntemuksia
Miksi puolestasi olet niin varma siitä, että tätä ampujaa oli todella kiusattu? Tappamisen taustalla on varmasti jotain, mutta se jokin ei välttämättä liity kiusaamiseen lainkaan.
Enkä nyt todellakaan väitä, että ampujan väitteet kiusatuksi tulemisesta oli pelkkää mielikuvituksen tuotetta. Sanon vaan, että vielä tässä vaiheessa väitetystä kiusaamisesta ei tiedetä mitään varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on mieleltään sairas 12-vuotias, joka voi keksiä mitä tahansa juttuja. Kiusaajaksi sanominen on vain uhriksi tekemistä ja kauhean teon pehmentämistä.
Ihmisiä ei yksinkertaisesti ammuta! Toisia ei tapeta ja sitä on ihan turha muuksi vääntää tai selitellä että voivoi kun Riku on niin kiusattu. Sitä paitsi siitä kiusaamisesra on tällä hetkellä tiedossa vain tappajan oma sana.
Niin, v....sti kiusata saa ..se on ihan yleistä aikuisillakin...ehkä nyt aikuisiakin sattuu...no voi, voi...kaikkihan me ollaan vähän mieleltään sairaita....koko keskustelu on nyt lässynlässyn. Pistetään vastuuseen ne opettajat ja rehtorit ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän sen on oltava. Muuten vaan päätti tappaa luokkakaverinsa, kaikilla tasapainoista koulua käyneillä ilmenee näitä tuntemuksia
Miksi puolestasi olet niin varma siitä, että tätä ampujaa oli todella kiusattu? Tappamisen taustalla on varmasti jotain, mutta se jokin ei välttämättä liity kiusaamiseen lainkaan.
Enkä nyt todellakaan väitä, että ampujan väitteet kiusatuksi tulemisesta oli pelkkää mielikuvituksen tuotetta. Sanon vaan, että vielä tässä vaiheessa väitetystä kiusaamisesta ei tiedetä mitään varmaa.
Poliisi on vahvistanut motiiviksi kiusaamisen.
Hengitä vähän.
En tiedä heistä, mutta me muutimme kiusaamisen takia. Se on iso ja rankka päätös. mutta kaikki muut keinot olivat tehottomia.