Nyt yritetään kiistä kouluampujan kiusaaminen, "on vain pojan oma tuntemus"
Nyt koulu yrittää pestä käsiään puhtaaksi.
Kouluampujan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus".
Tässä vaiheessa pojan kokemus kiusaamisesta Viertolan koulussa ei saa vahvistusta opettajien ja muiden oppilaiden kertomuksista, poliisi kertoo MTV Uutisille.
Kiusaaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen kokee sen vähän omalla tavalla, muotoilee rikosylikomisario Kimmo Hyvärinen Itä-Uudenmaan poliisista.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemu…
Kommentit (1067)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten periaatteessa on ihan sama valehteleeko vai ei
Miksi kuulustella sitten ollenkaan? Poliisi on sanonut että tämä tutkitaan perinpohjin. Puolisensataa poliisin henkilöstöön kuuluvaan jutun kimpussa, mutta mitään väliä ei ole sillä mitä esim kuulusteluissa tekijä sanoo? Oikeesti?
On paljon aikuisia joita voi kuulustella. Eihän tekijä umpiossa toiminut, kyllä aikuisia ihmisiä tuonikäisen elämässä on, joilta saisi tietoa että mitä se elämä oli.
Ja rikosoikeudellisessa vastuussa on ainakin se henkilö, joka asetta ei säilyttänyt lukkojen takana.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän minä arvelin, pian syytetään häntä itseään jo kiusaajaksi....ei kiusaamiselle tehdä mitään 😡
Suomessa on koko yhteiskunnassa vallalla hiljainen väkivallan ja kiusaamisen hyväksyminen. Niin lasten kuin aikuistenkin maailmassa. Tekoja vähätellään ja usein tekijät kiistävät vastuunsa ja väittävät, että se oli vain leikkiä. Kiusaaminen on jatkuvaa toimintaa ja yleensä siinä on mukana monta henkeä. Nk perheväkivalta on skeinusein jatkuvaa, mutta siinä on varmaan välillä rauhallisempia kausia. Kun lukee lehdestä millaisia rangaistuksia aikuiset saavat toisen ihmisen vahingoittamisesta, on vaikeaa uskoa lukemaansa. Kaikkien pitäisi paheksua väkivaltaa. Nykymaailmassa on muotia arvioida vähän kaikkea rahassa. Sitä pitäisi soveltaa kiusaamiseen ja fyysiseen väkivaltaan. Niiden takia aiheutuu yhtyeiskunnalle turhia kustannuksia ja uhrien työpanos ym jää usein käyttämättä, koska heillä ei enää ole henkisiä voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rikosoikeudellisessa vastuussa on ainakin se henkilö, joka asetta ei säilyttänyt lukkojen takana.
Näin sanoi poliisi mtv:n jutussa, ei ole minun keksimäni asia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän selkeästi häiriintyneen yksilön sanat otetaan todesta? Mua kiusattiin, siksi on tavallaan oikeutettua ampua muutama koulukaveri? Eikös tämä ole lööppilehtien mukaan etsinyt kovasti tietoa asioista etukäteen, ettei ole mikään hetken impulssi kyseessä.
Miksi muuten oli vaihtanut koulua vuoden vaihteessa?
Minä luulen, että tässä on nyt kahdenlaisia "todesta ottajia".
Toiset ovat niitä, jotka itse kokevat tulleensa elämässään kiusatuksi, ovat mahdollisesti oikeasti tulleetkin, ja kokevat nyt sitten jotain julmaa tyydytystä siitä, että joku heidän kaltaisensa "uhri" antoikin takaisin ja ampui muutaman ihmisen. En pysty ymmärtämään tällaista, koska itsekin olen tullut nimitellyksi koko kouluaikani enkä todellakaan olisi siitä lähtenyt ketään tappamaan. Muuten toki salassa olen toivonut, että nimittelijälläni olisi mennyt elämässään tosi huonosti. Valitettavasti ei ole mennyt.
Toisen taas ovat niitä, joita tämä asia järkyttää ja haluavat löytää selityksen, miksi joku *lapsi* tekee jotain näin kauheaa. Heille ei kelpaa selitykseksi se, että lapsi olisi psyykkisesti sairas ihan muista syistä vaan he haluavat, että ampuja ja tappaja olisi "uhri", jota voisi sitten sääliä oikein urakalla. Nämä ihmiset eivät ajattele, miltä sitten tuntuu sen kuolleen lapsen ja hengestään taistelevien lasten vanhemmista, kun samalla nämä ymmärtäjät leimaavatkin nämä konkreettiset uhrit kiusaajiksi.
Poikaani kiusattiin 10- vuotiaana rankasti, sai isän hiljaiseksi kysymällä. Miksi ihmiset on toisilleen niin ilkeitä ? Tuosta on aikaa 12- vuotta. Viikonloppuna hän oli luonani kun luin näitä kirjoituksia. Kun hän näki ne, hän kysyi, miksi ihmiset on niin ilkeitä toisilleen ja kirjoittaa tuolla tavoin agressiivisesti ?
Ottakaa nyt huomioon että uhrien ym puolta asiasta ei tulla koskaan julkaisemaan, koska kohdistuisi alaikäiseen murhaajaan ja loukkaisi sen oikeuksia tiukkaan yksityisyyteen alaikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän selkeästi häiriintyneen yksilön sanat otetaan todesta? Mua kiusattiin, siksi on tavallaan oikeutettua ampua muutama koulukaveri? Eikös tämä ole lööppilehtien mukaan etsinyt kovasti tietoa asioista etukäteen, ettei ole mikään hetken impulssi kyseessä.
Varmasti juuri kiusaamisen tähden. Mutta kun sitä ei nykyään tik tokkien aikakaudella pääse enää minnekään pakoon, vaan joku aina näkee ne kiusaamisvideot ja aloittaa uudessakin koulussa sen kiusaamisen.
Tuliko sulle jotenkin niinku yllätyksenä, että se on aina se kiusattu joka laitetaan vaihtamaan koulua. Yleisin syy koulun vaihdolle on olla kiusaamisen uhri, silloin kun kyse ei ole muutosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän minä arvelin, pian syytetään häntä itseään jo kiusaajaksi....ei kiusaamiselle tehdä mitään 😡
Ymmärrättehän että puhutte murhaajasta, joka haavoitti myös kaksi muuta sairaalakuntoon?
Näin on, mutta nyt on kyseessä alaikäinen henkilö. Ulkopuolisina me emme tiedä kaikkea. Taustalla saattaa olla sairaus, jota ei ole alettu hoitaa ajoissa. Jokin aika sitten erään teinin vanhemmat kirjoittivat lehdessä, että he olivat pitkän aikaa yrittäneet saada apua ja hoitoa lapselleen. Tilanne oli jatkunut kauan ja vanhemmat olivat henkisesti täysin lopussa. Koulujen opettajat raportoivat välillä samantapaisista tilanteista. Näihin asioihin täytyy saada muutos ja apua pitää löytyä. Mieluiten ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti juuri kiusaamisen tähden. Mutta kun sitä ei nykyään tik tokkien aikakaudella pääse enää minnekään pakoon, vaan joku aina näkee ne kiusaamisvideot ja aloittaa uudessakin koulussa sen kiusaamisen.
Tuliko sulle jotenkin niinku yllätyksenä, että se on aina se kiusattu joka laitetaan vaihtamaan koulua. Yleisin syy koulun vaihdolle on olla kiusaamisen uhri, silloin kun kyse ei ole muutosta
Entäs jos ei laitettu vaihtamaan koulua vaan ihan vain muuttivat?
Vierailija kirjoitti:
Poikaani kiusattiin 10- vuotiaana rankasti, sai isän hiljaiseksi kysymällä. Miksi ihmiset on toisilleen niin ilkeitä ? Tuosta on aikaa 12- vuotta. Viikonloppuna hän oli luonani kun luin näitä kirjoituksia. Kun hän näki ne, hän kysyi, miksi ihmiset on niin ilkeitä toisilleen ja kirjoittaa tuolla tavoin agressiivisesti ?
Onko sulla tapanasi istua jonkun vauva-palstan äärellä kun lapsesi tulee sulle kylään?
Vierailija kirjoitti:
Paras ratkaisu kaikkiin tällaisiin tapauksiin olisi julkinen elävältä nylkeminen. 100% varmuudella kouluampumiset loppuisivat ensimmäiseen kertaan. No mercy.
Yritä saada apua vihan hallintaan. Rikosten tekijöille voi toivoa rangaistusta, mutta ei tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Jotkut ihmiset ovat agressiossaan niin häiriintyneitä että kääntävät kaikki asiat ylösalaisin normaalien ihmisten ajatusmaailmaan ja yleiseen yhteiskunnassamme vallitsevaan moraali- ja normikoodistoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ei laitettu vaihtamaan kou
Siinä jutussa mainittiin pelkkä koulun vaihto. Kaippa se olisi mainittu, jos olisi muuton täöhden vaihtanut koulua.
Selvää on kuitenkin, että se on aina kiusattu, joka sitä koulua vaihtaa. Ei koskaan kiusaaja ja tätäkin asiaa on kritisoitu jo vuosien ajan. Koska ei se kiusaaja tapojaan muuta sillä, että jokainen kiusattu vaihtaa koulua ja kiusaaja vain vaihtaa kohdetta
Vierailija kirjoitti:
Siinä jutussa mainittiin pelkkä koulun vaihto. Kaippa se olisi mainittu, jos olisi muuton täöhden vaihtanut koulua.
Edelleen samaa mieltä kun on tiedossa että ampuja kävi aikaisemmin koulua pk-seudun ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on kiusaamista, että suljetaan porukan ulkopuolelle ja jos sitä tapahtuu jatkuvasti se voi alkaa syystäkin jäytää mieltä. Tätä porukan ulkopuolle sulkemista tapahtuu myös aikuisten maailmassa, mutta sitä voi tapahtua jo vaikka päiväkodissa lasten vanhempien toimesta (lapsi jätetään esim. taustansa takia toistuvasti kutsumatta syntymäpäiville tai juuri kukaan ei ota kutsua vastaan lapsen syntymäpäiville). Ihmiset ovat julmia toisilleen ja satuttavat toisen mieltä julmuudellaan. Myös henkinen väkivalta on tuomittavaa ja siitä pitäisi muistuttaa aika ajoin myös meitä aikuisia ihmisiä esim. työpaikoilla.
Entäs jos ne lapsi jota ei kutsuta on ihan kamala? Kiusaa itse muita, uhittelee, haastaa riitaa, rikkoo toisten kamat, pilaa fiiliksen kaikilta muilta? Pitääkö sellainenkin kutsua?
Sellainen lapsi tarvitsee ulkopuolista apua oppiakseen käyttäytymään hyväksyttävällä tavalla, kun on toistenihmisten joukossa. Ilmeisesti tämä on se juttu, joka ei toimi Nyky-Suomessa. Eikö enää ole kasvatusneuvoloita? Jotkut päiväkoti-ikäiset ja koululaiset kävivät kasvatusneuvolassa vanhempiensa kanssa tai yksinään ennen 2000-lukua. Muistan yhden pariskunnan kertoneen, että he saivat hyviä neuvoja ja ehdotuksia ikävästi käyttäytyvien lastensa suhteen.
Jaksatte te nyt olettaa: "kaipa olisi kerrottu, jos muuton takia olisi vaihtanut koulua, mutta kun ei kerrottu, niin ihan varmasti on kiusaamisesta ollut kyse".
Nyt juuri on poliisi kertonut, että poika kävi ennen koulua pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kelpaisiko se nyt teille olettajille ihan todisteeksi siitä, että poika todellakin vaihtoi koulua siksi, että hänen perheensä muutti? Vai alkaako seuraavaksi vänkääminen, että varmaan muuttivat, kun kiusattiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että tässä on nyt kahdenlaisia "todesta ottajia".
Toiset ovat niitä, jotka itse kokevat tulleensa elämässään kiusatuksi, ovat mahdollisesti oikeasti tulleetkin, ja kokevat nyt sitten jotain julmaa tyydytystä siitä, että joku heidän kaltaisensa "uhri" antoikin takaisin ja ampui muutaman ihmisen. En pysty ymmärtämään tällaista, koska itsekin olen tullut nimitellyksi koko kouluaikani enkä todellakaan olisi siitä lähtenyt ketään tappamaan. Muuten toki salassa olen toivonut, että nimittelijälläni olisi mennyt elä
Ärsyttää tällainen mustavalkoinen ajattelu. Eli jos haluaa löytää selityksen tälle järkyttävälle tragedialle, ei samalla pysty ajattelemaan asiaa uhrien ja heidän omaistensa puolesta? Melko alhainen käsitys ihmisten kyvystä ajatella ja tuntea empatiaa.
Itse haluaisin tietää, mikä on ajanut jonkun tekemään jotain näin kauheaa. Kiusaaminen (ei uhrien toteuttamana, vaan yleisesti) tuli itselle ensimmäisenä mieleen ennen kun sitä missään medioissa tai poliisin esitutkinnan perusteella oli tuotu esille. Tämä omakohtaisen kokemuksen perusteella, sillä jotain tietoa on siitä, kuinka pahaa psyykkelle tuo jatkuva väkivalta tekee. Mikä ikinä syyksi sitten perusteellisen tutkinnan lopputuloksena paljastuukin, on siihen meidän yhteiskuntana kiinnitettävä huomiota. Emme voi enää valitettavasti tuoda takaisin menehtynyttä pientä poikaa, mutta voisimmeko estää, ettei vastaavaa enää tapahtuisi? Että koulu olisi turvallinen paikka kaikille? Toivon todella niin.
Olen monesti miettinyt, että miksi samat ihmiset joutuvat kiusatuiksi useassa koulussa ja aikuisena työpaikalla. Ketään ei saa kiusata, se on selvää, mutta olen miettinyt tulevatko he jotenkin herkiksi kaikenlaisille kommenteille tai niin aroiksi etteivät uskalla mennä yhteisiin juttuihin mukaan.
Siis jos on vaikka koulussa nimitetty läskiksi, ajatteleeko seuraavassa koulussa jo valmiiksi että kukaan ei pidä minusta koska olen tämän näköinen. Ja tulkitseeko asioita liikaa? Jos vaikka joku sanoo että mullakin oli joskus samanlainen takki, tulkitseeko sen niin että nyt tuo ajattelee minun takkini olevan liian vanha ja ruma. Ja kokee sitten tämän kiusaamisena vaikka mistään sellaisesta ei tosiaan muiden mielestä ole kyse.
560lle Entäpä jos yhdeksi taustasyyksi ilmentyy rikkonainen perhetausta? Oletko silloin myös vaatimassa että yhteiskunnan tulisi kiinnittää huomiota ja edistää esimerkiksi eheiden ydinperheiden mallia?