Nyt yritetään kiistä kouluampujan kiusaaminen, "on vain pojan oma tuntemus"
Nyt koulu yrittää pestä käsiään puhtaaksi.
Kouluampujan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus".
Tässä vaiheessa pojan kokemus kiusaamisesta Viertolan koulussa ei saa vahvistusta opettajien ja muiden oppilaiden kertomuksista, poliisi kertoo MTV Uutisille.
Kiusaaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen kokee sen vähän omalla tavalla, muotoilee rikosylikomisario Kimmo Hyvärinen Itä-Uudenmaan poliisista.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemu…
Kommentit (1067)
Vierailija kirjoitti:
Nyt YLE uutisoi että poika muutti Vantaalle pienestä Uudenmaan kunnasta jossa vain muutamia tuhansia asukkaita.
yksi tällainen kunta on Askola. Siellä asuu eräs Marja-Lea Tarkki (muuttanut nimensä nykyään), jonka huhutaan saaneen huoltajuuden Laamasen ja Tarkin poikaan, joka syntyi syksyllä 2012 tutkintavankeudessa. Tuo poika käy nyt kuudetta luokkaa?!?!?
Vuonna 2012 syntyneet ovat tavanomaisemmin 5. luokalla.
On se kyllä hienoa, miten jonkun 12v kuol l e en lapsen kalmon otsaan leimstaan kiusaajan merkki. Kyllä te ootte hienoja ihmisiä. Teidän omat koulutraumat ei oikeuta hekumoimaan tällä m u rhalla.
Ketään ei surmata, vaikka olisi mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Otsikot huutaa nyt selvällä suomenkielellä:
Poliisilla ei ole sellaista tietoa, että uhrit olisivat kiusanneet tekijää.
Onko tässä vielä jotain epäselvää? Inhottavaa uhrien syyllistämistä. Osa projisoi aika rajusti omia traumojaan. Mutta veikkaan että osan on vaan pakko löytää selitys ja syy tuohon miksi 12-vuotiaat lapset saivat koulussa luodista. Jos voi ajatella että olivat kiusaajia ja seuraukset on nyt sitten tässä, on helpompaa vakuuttaa itselleen, että minä olen turvassa tai minun oma lapseni on turvassa, kas hänhän ei ole kiusaaja. Valitettavasti tämä ei taida pitää paikkaansa, vaan huhujen taustala on poliisin täysin epäonnistunut viestintä.
Samanlainen kritiikitön uutisointi on jättänyt ihmisiin sitkeän käsityksen, että aiempien koulusurmien taustalla olisi kiusaaminen. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa Kauhajoen ja Saaren kohdalla, ei Rauman koulusurmassa, eikä ihan täysin edes Jokelan ja Auvisen ko
Alapeukuttaja on varmaan sitä mieltä että Breivik myös oli kiusattu. Takes one to know one.
Tosin Breivikiltä tulisi varmaan vastineena tarkka osuma, jos häntä kutsuisi kiusatuksi. Hänhän on ubermensch. Omasta ja äitin mielestä.
Asunut Uudellamaalla pienellä pikkupaikkakunnalla. Onkohan entisessä koulussa kiusattu ja eskaloitui Vantaalla. Ei normi lapsi tapa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt YLE uutisoi että poika muutti Vantaalle pienestä Uudenmaan kunnasta jossa vain muutamia tuhansia asukkaita.
yksi tällainen kunta on Askola. Siellä asuu eräs Marja-Lea Tarkki (muuttanut nimensä nykyään), jonka huhutaan saaneen huoltajuuden Laamasen ja Tarkin poikaan, joka syntyi syksyllä 2012 tutkintavankeudessa. Tuo poika käy nyt kuudetta luokkaa?!?!?
2012 syntyneet on nyt viidennellä luokalla jos ovat normaalin aikataulun mukaan aloittaneet koulun.
Ei ole tietoa onko uhrit kiusanneet poikaa. Eihän poika ehtinyt kauan olla, koulu alkoi 8.1. viikko talvilomaa.
Siihen loppu kiusaaminen. Oliko eka kerta kun joku Oikeasti lopetti kiusaamisen (pl. muut kouluampumiset)
Koulu, vanhemmat ja yhteiskunta ei sitä tee, ikinä.
Ei ole oikeutettua vaikka kiusataan niin ampua. Olisi kertonut vanhemmille mitä ajatuksia hänellä on. Miten ase on lapsen saatavilla??????????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaani kiusattiin 10- vuotiaana rankasti, sai isän hiljaiseksi kysymällä. Miksi ihmiset on toisilleen niin ilkeitä ? Tuosta on aikaa 12- vuotta. Viikonloppuna hän oli luonani kun luin näitä kirjoituksia. Kun hän näki ne, hän kysyi, miksi ihmiset on niin ilkeitä toisilleen ja kirjoittaa tuolla tavoin agressiivisesti ?
Onko sulla tapanasi istua jonkun vauva-palstan äärellä kun lapsesi tulee sulle kylään?
No eiköhän 22-vuotias pärjää, kun äiti käynyt lukemassa?. En ymmärrä kuittaustasi. Ajattelitko äidin olleen koko poikansa käynnin ajan vain palstan äärellä? Vauva-palsta on voinut mm. olla vaikka sattumoisin päällä esim. pöydän äärellä ja poika nähnyt kommentit. Meni sulta varmaan pojan kysymys ohi.
Asia ei ole aina niin yksioikoinen. Meidän lapsen luokalla yksi tyttö syytti kaikkia kiusaamisesta jotka eivät tanssineet hänen pillinsä mukaan. Itse oli todella ilkeä. Kotona äidille valitti kiusaamista joka uskoi kaiken ja nosti hirveän metelin. Lopputulema oli että koko luokka oli heidän mielestään kiusaajia kun itse asiassa tämä tyttö oli itse. Muut vain karttoivat hänen seuraansa koska oli määräilevä ja ilkeä. Ja tiedän tämän koska asuin naapurissa ja olin lasten kanssa aina ulkona. Hänen äitinsä ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Siihen loppu kiusaaminen. Oliko eka kerta kun joku Oikeasti lopetti kiusaamisen (pl. muut kouluampumiset)
Koulu, vanhemmat ja yhteiskunta ei sitä tee, ikinä.
Ai loppui vai?
Millaisissa olosuhteissa kuvittelet tämän pojan jatkavan koulunkäyntiä? Jossain sairaalakoulussa tai lastenkodissa (tai mitä sijoituspaikkoja ne nykyään nyt onkaan). Siellä onkin odottamassa tasapainoiset luokkakaverit tätä tasapainoista lasta. Yläaste edessä.
Ja mites jatkokouluttautuminen? Amikseen? Lukioon? Niissä ei varmaankaan kiusata näin sairasta ja sosiaalisesti lahjatonta ihmistä ollenkaan, eikä varsinkaan sitten kun kuulevat taustan. Sama juttu kaikissa ihmissuhteissa. Hyvin vaikea kuvitella että hän saisi missään vaiheessa elämässään pysyviä turvallisia ihmissuhteita tai puolisoa, vaikka häntä kuinka kuntoutettaisiin. Hän tuhosi myös oman elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole aina niin yksioikoinen. Meidän lapsen luokalla yksi tyttö syytti kaikkia kiusaamisesta jotka eivät tanssineet hänen pillinsä mukaan. Itse oli todella ilkeä. Kotona äidille valitti kiusaamista joka uskoi kaiken ja nosti hirveän metelin. Lopputulema oli että koko luokka oli heidän mielestään kiusaajia kun itse asiassa tämä tyttö oli itse. Muut vain karttoivat hänen seuraansa koska oli määräilevä ja ilkeä. Ja tiedän tämän koska asuin naapurissa ja olin lasten kanssa aina ulkona. Hänen äitinsä ei koskaan.
Näitä vastaavia tapauksia on paljon. Varmasti vähintään puolet "kiusatuista" on juuri tällaisia kiusaajia ja narsisteja. Toinen puoli on sitten oikeasti kiusattuja. Kiusaamiskortti on samanlainen kuin razzistikortti. Kelpaa tekosyyksi joka asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä vastaavia tapauksia on paljon. Varmasti vähintään puolet "kiusatuista" on juuri tällaisia kiusaajia ja narsisteja. Toinen puoli on sitten oikeasti kiusattuja. Kiusaamiskortti on samanlainen kuin razzistikortti. Kelpaa tekosyyksi joka asiaan.
Useinmiten ainoita lapsia jotka eivät ole joutuneet opettelemaan odottamaan, jakamaan, tekemään kompromisseja, huomioimaan muita. Sisarusten kanssa hioutuu pahimmat särmät ja itsekkyys ja määräily ei niin onnistu. Ei tietenkään aina näin ole, mutta sanotaan että jos on ikäviä luonteenpiirteitä niin niistä ei niin saa suoraa palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on jatkuvasti uhriutuvia aikuiskiusaajia. Uhritutuvat siitä kun ensin ovat väkivaltaisia eri tavoin läheisilleen ja kun siitä ihmiset kritisoivat häntä niin alkaa kritiikin antajien syyttely, solvaaminen ja leimaaminen kiusaajiksi. Sairasta.
Mua *ttaa tää jatkuva koulukiusauslässytys. Joo, mut jätettiin koulussa kaiken ulkopuolella, välitunnilla nyhjäsin yksin jossain nurkassa koska olin "hikipinko" tai "open lellikki". Inhosin välitunteja. Vasta lukiossa matematiikkaluokalla sain kavereita koulusta. Siihen asti olin yksin.
Voinko nyt mennä ampumaan jotain kersoja, koska musta tuntuu pahalta?
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on mieleltään sairas 12-vuotias, joka voi keksiä mitä tahansa juttuja. Kiusaajaksi sanominen on vain uhriksi tekemistä ja kauhean teon pehmentämistä.
Ihmisiä ei yksinkertaisesti ammuta! Toisia ei tapeta ja sitä on ihan turha muuksi vääntää tai selitellä että voivoi kun Riku on niin kiusattu. Sitä paitsi siitä kiusaamisesra on tällä hetkellä tiedossa vain tappajan oma sana.
Juuri näin!!!
Siinä Viertolan koulun vieressä on 12-17-vuotiaiden vastaanottokoti, jossa arvioidaan huostaanoton tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä nykyajan opettajista sanoa, mutta kyllä ennen moni opettaja oli itse kiusaaja. Mahdollisti myös omalla yksimielisellä käytöksellään oppilaidenkin kiusaamisen toisiaan kohtaan. Opettajat myös vapaa-ajallaan ylimielisiä ja ilkeitä. Harvalle olisi voinut mitään puhua. Suvussa on myös eläkkeellä olevia opettajia, ja he vasta tärkeilijöitä ovatkin.
Nykyään oppilaat ja huoltajat kiusaavat opettajia. Aivan surutta.
Raumanmeren ampujan kanssa samalla luokalla ollut on kertonut että ampujaa oli kiusattu. Lisäksi ampuja oli valikoinut uhrit eli halusi tappaa tietyt henkilöt.