Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt yritetään kiistä kouluampujan kiusaaminen, "on vain pojan oma tuntemus"

Vierailija
04.04.2024 |

Nyt koulu yrittää pestä käsiään puhtaaksi. 

Kouluampujan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus".

Tässä vaiheessa pojan kokemus kiusaamisesta Viertolan koulussa ei saa vahvistusta opettajien ja muiden oppilaiden kertomuksista, poliisi kertoo MTV Uutisille.

Kiusaaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen kokee sen vähän omalla tavalla, muotoilee rikosylikomisario Kimmo Hyvärinen Itä-Uudenmaan poliisista.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemu…

Kommentit (1067)

Vierailija
561/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet, miten paljon tätä ampujaa sympatisoidaan keskusteluissa? Miettikää sitä perhettä jonka lapsi on kuollut. Miettikää !! Ei paljoa sympatioita ole näkynyt heille eikä kuolleelle. Kuolleesta jopa puhutaan ikävään sävyyn kiusaajana. Kyllä välillä mietin että onks tässä maailmassa mitään järkeä 🤬

Vierailija
562/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti miettinyt, että miksi samat ihmiset joutuvat kiusatuiksi useassa koulussa ja aikuisena työpaikalla. Ketään ei saa kiusata, se on selvää, mutta olen miettinyt tulevatko he jotenkin herkiksi kaikenlaisille kommenteille tai niin aroiksi etteivät uskalla mennä yhteisiin juttuihin mukaan.

Siis jos on vaikka koulussa nimitetty läskiksi, ajatteleeko seuraavassa koulussa jo valmiiksi että kukaan ei pidä minusta koska olen tämän näköinen. Ja tulkitseeko asioita liikaa? Jos vaikka joku sanoo että mullakin oli joskus samanlainen takki, tulkitseeko sen niin että nyt tuo ajattelee minun takkini olevan liian vanha ja ruma. Ja kokee sitten tämän kiusaamisena vaikka mistään sellaisesta ei tosiaan muiden mielestä ole kyse.

Pikku prinsessa jota ei koskaan ole arvosteltu negatiivisesti. Mietippä sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia ei huvita puuttua kiusaamiseen ja sitten itketään kun alkaa paukkua

Vierailija
564/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, miten paljon tätä ampujaa sympatisoidaan keskusteluissa? Miettikää sitä perhettä jonka lapsi on kuollut. Miettikää !! Ei paljoa sympatioita ole näkynyt heille eikä kuolleelle. Kuolleesta jopa puhutaan ikävään sävyyn kiusaajana. Kyllä välillä mietin että onks tässä maailmassa mitään järkeä 🤬

juu, olen miettinyt ja toivon että tajuavat miten paljon heidän pikkuinen kullannuppu on vahingoittanut toista lasta. Jos heillä on muita lapsia, niin ehkä oppivat kasvattamaan heidät paremmin.

Vierailija
565/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v on aika lapsi, samoin riparilainen, 12v on ihan mukula. Koulussa on vika.

Vierailija
566/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu, olen miettinyt ja toivon että tajuavat miten paljon heidän pikkuinen kullannuppu on vahingoittanut toista lasta. Jos heillä on muita lapsia, niin ehkä oppivat kasvattamaan heidät paremmin.

Olet sairas mieleltäsi. Empatiakyvytön. Ilmeisesti pidemmän aikaa?

Vierailija
567/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja (tosin kylläinen yläkoulun/lukion) ja voin vakuuttaa, että kiusaamisen huomaaminen ei ole ollenkaan niin yksinkertaista ja helppoa kuin täällä monet tuntuvat kuvitelevan...  Voi olla että parikymmentä uutta sitten kiusaaminen oli fyysisempää ja siten helpommin havaittavissa, mutta nyt se on porukasta hiljaista poissulkemista ja tapahtuu paljon netissä ja ei-kouluaikana. On tosi vaikea nähdä, että onko joku pois jostakin porukasta siksi, että hän ei halua olla mukana, ei pidä vaikkapa joidenkin oppilaiden seurasta, vai voisiko kyse olla kiusaamisesta. Tätä on vaikea ainakaan mitenkään suoraan kysyä ja tehdä oletusta.  Ja toisaalta, kaikki eivät muutenkaan pidä kaikkien muiden seurasta, eikä siihen voi pakottaakaan - toki voi vaatia kohtelemaan hyvin. Mutta open silmiin tooodella harvoin näkyy mitään selkeää kiusaamista. Ja sitten jos olet havainnoivinasi jotain epäasiallista, niin opiskelija itse, sekä mahdollinen kiusaaja että kiusattu, itse kiistävät että kyse olisi mistään kiusaamisesta.

Ja kun täältä palstoilta luen aikuisten ihmisten viestejä, niin kyllähän sekin laittaa miettimään että emme me aikuisetkaan osaa kauhean korrektisti muita kohtaan aina käyttäytyä. Täällä tehdään johtopäätöksiä hyvin hatarilla tiedoilla ja syytellään ja haukutaan muita. Että ihan samoja ilmiöitä aikuisten ja lasten kesken. Mutta jokaisella on se oma kokemus myös asioista ja tapahtumista. Joku kokee läpnheiton kiusaamisena, ja toinen ei. Ja olen myös itsekin nähnyt muutamaan kertaan, että muiden opiskelijoiden luokan häirikkönä ja kiusaajana kokema henkilö taas itse koki olevansa kiusattu. Eli nämä asiat ova todella haastavia monellakin tapaa. 

Vierailija
568/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sairas kiusaaja. Kiusaat murhatun lapsen perhettä. Ja loukkaat perheen kunniaa.

Mitähän sinulle pitäisi tehdä?

Vierailija
569/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa nyt huomioon että uhrien ym puolta asiasta ei tulla koskaan julkaisemaan, koska kohdistuisi alaikäiseen murhaajaan ja loukkaisi sen oikeuksia tiukkaan yksityisyyteen alaikäisenä.

Tämäntapaisten uutisten jälkeen olen usein miettininyt toimiiko tuollainen yksityisyyden suoja ja vaitiolovelvollisuus enää nykymaailmassa, kun on nettimaailma. Tässä surullisessa tapahtumassa oli paikalla suuri määrä laikäisiä lapsia ja ainakin yksi aikuinen. Opettajalla ehkä on vaitiolovelvollisuus työpaikan asioista, mutta luokan oppilailla ei taatusti ole. Kuka tahansa heistä - tai heidän kotiväestään tai muiden luokkien oppilaista voi kertoa asianosaisten nimiä ja yksityiskohtia julkisuuteen. En ymmärrä miten kukaan voisi pakottaa heidät vaikenemaan. Ja sitten tiedot lähtevätkin leviämään ympäri maailmaa, koska tapahtuneesta on tosiaan uutisoitu ulkomaita myöten. Luulisi, että joku epäillyn (tekijän) naapurustossa asuva huomaa, että yksi lapsi on yhtäkkiä kadonnut maisemista ja tekee omat johtopäätöksensä.

Vierailija
570/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä, ettei se edellinen paikkakunta ole, josta tulivat, ole tullut esille.

Vierailija
571/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sairas kiusaaja. Kiusaat murhatun lapsen perhettä. Ja loukkaat perheen kunniaa.

Mitähän sinulle pitäisi tehdä?

Samaa mieltä. Paatunut aikuiskiusaaja kun solvaa menehtynyttä. Varmaan purkaa jotain patoutunutta vihaansa.

Vierailija
572/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran ei ole mitään väliä mitä tekijä sanoo syiksi ja motiiveiksi, niin miten poliisi voi kuitenkin levittää tekijän sanomisia yleiseen tietoon? Nyt ainakin näyttää että tämä tekijän surkuttelu on saanut tosi paljon polttoainetta juuri siitä mitä poliisi on julkisuuteen antanut tiettäväksi.

Eikö tässä maassa osata yhtään mitään kriisitilanteen hallinnasta? Mediassa on oltava tosi tarkkana mitä annetaan tietoon. Tiedostetaanhan tämä somessa haukkuminen ja uhkailu kai jo poliisissakin? Vai?

Uhrien solvaaminen ja omaisten surun mitätöinti ja halveksunta. Siinäpä pohtimista, että mistä tämä nyt johtuu. 

Vierailija
573/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa nyt huomioon että uhrien ym puolta asiasta ei tulla koskaan julkaisemaan, koska kohdistuisi alaikäiseen murhaajaan ja loukkaisi sen oikeuksia tiukkaan yksityisyyteen alaikäisenä.

Nykyaikana mikään ei tahdo pysyä salassa. Tapahtuman näki monta henkeä eikä kukaan voi pakottaa heitä vaikenemaan vuosikausiksi. Jonakin päivänä joku paikalla olleen lapsen sukulainen tai ystävä puhuu jonkun tuttunsa kanssa asiasta ja sen jälkeen tieto leviää.

Vierailija
574/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18v on aika lapsi, samoin riparilainen, 12v on ihan mukula. Koulussa on vika.

Vanhemmissa. Ei koulu ole vastuussa vanhempien tekemistä virheistä. 

Vierailija
575/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minulle tämä : Miksi samat ihmiset kertoo, että minua kiusattiin päiväkodissa, alasteella, yläasteella , ammattikoulussa, työpaikoilla , harrastuksissa ja eläkeellä.

Tätä ei ole kukaan koskaan minulle selittänyt.

(minua ei ole kiusattu koskaan)

Norjalaisten mukaan jotenkin näin:

"Norjalaistutkimuksen mukaan lapsia ei koulussa kiusata jonkin ulkoisen erilaisuuden vuoksi. Kiusaamisen todellisia syitä on etsittävä kiusattujen persoonallisuudesta. Kiusatut ovat arkoja eivätkä puolustaudu, kun taas kiusaajilla on yleensä vahva itsetunto. Koulukiusaamisen voi estää".

Oletan myös, että kirjolla oleminen altistaa kiusaamiselle. Sosiaalinen puusilmäisyys ei ole erityinen vahvuus laumaeläimelle.

Minua on yritetty kiusata muutaman kerran, mutta yrittelijät ovat havainneet virheensä nopeasti.

En osaa sanoa, mikä minulla on hieman altistavana tekijänä, ei ainakaan arkuus tai autismi.

Vierailija
576/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet uskomattoman julma ihminen . Todella paha ihminen . Toivottavasti et ole kenkään vanhempi tai toivottavasti et seurustele. 

Vierailija
577/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minulle tämä : Miksi samat ihmiset kertoo, että minua kiusattiin päiväkodissa, alasteella, yläasteella , ammattikoulussa, työpaikoilla , harrastuksissa ja eläkeellä.

"Norjalaistutkimuksen mukaan lapsia ei koulussa kiusata jonkin ulkoisen erilaisuuden vuoksi. Kiusaamisen todellisia syitä on etsittävä kiusattujen persoonallisuudesta. Kiusatut ovat arkoja eivätkä puolustaudu, kun taas kiusaajilla on yleensä vahva itsetunto. Koulukiusaamisen voi estää".

Oletan myös, että kirjolla oleminen altistaa kiusaamiselle. Sosiaalinen puusilmäisyys ei ole erityinen vahvuus laumaeläimelle.

Minua on yritetty kiusata muutaman kerran, mutta yrittelijät ovat havainneet virheensä nopeasti.

En osaa sanoa, mikä minulla on

Älä jaksa trollata. Tai sitten linkki tuohon väittämääsi norjalaiseen tutkimukseen.

Vierailija
578/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kaikki on tehty ihan oikein ja mitään muuta ei voi tehdä?

Kyllä, olet todennäköisesti opettaja.

Vierailija
579/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nykyisin heittää jotain perhekunnia käsityksiä keskusteluihin. Nämä kunniajutut kuuluu etupäässä ulkkareiden ja prässihousujen kulttuureihin. Nykyiseen musiikkiinkin on tullut omituinen ulina ja uikutus. Välillä kuulostaa siltä kuin munat ois jäänyt oven väliin. 

Vierailija
580/1067 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on yritetty kiusata muutaman kerran, mutta yrittelijät ovat havainneet virheensä

Mitäpä jos vaikka laitat tuon lainauksen kuukkelin hakuun?

Siitä pääset ensimmäiseen lähteeseen ja voit sitten etsiä ihan sen alkuperäisenkin.

Nyt olet saanut ohjeet, joten ei kun suorittamaan.