Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka 5000 euroa ja rahat aina loppu tältä näyttää hyvätuloisten paheneva ongelma

Vierailija
01.04.2024 |

Velan määrä jakautuu suomalaisten kesken epätasaisesti. Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin, jotka ovat ajautuneet maksuvaikeuksiin.

Hyvätuloisilla on usein paljon lainaa. Heille myönnetään suuria asuntolainoja, joiden hoitokulut ovat voineet kasvaa korkojen noustua jopa useita satoja euroja. Asuntolainan lisäksi kotitalouksilla voi olla esimerkiksi autolainoja ja kulutusluottoja, Takuusäätiön johtaja Minna Mattila sanoo.

Takuusäätiössä hyvätuloisella tarkoitetaan noin 40005000 euroa bruttona kuussa tienaavia.

Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin. Jos hyvätuloisessa perheessä on kaksi hyvin tienaavaa, käytettävissä olevat tulot voivat olla suuret. Vastaavasti näissä perheissä myös menot ovat usein suuria.

Hyvätuloisissa lapsiperheissä kulutustottumukset ovat muotoutuneet tulojen mukaiseksi. Toisaalta lapsiperheillä voi olla haasteita muuttaa kulutustottumuksia, kun on totuttu esimerkiksi syömään, asumaan ja harrastamaan tietyllä tavalla, Mattila sanoo.

Mattilan mukaan hyvätuloisilla on usein muiden velkojen ohella runsaasti myös opintolainaa.

Kommentit (376)

Vierailija
341/376 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää että nää rikkaat va jakit ei pärjää tollasilla tuloilla. Myykää sitä omaisuutta, sitähän teillä on. Mää pärjään alle tonnin tuloilla vaikka kieltämättä todella vaikeetahan se on.

Vierailija
342/376 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään työ ei ole niin arvokasta että siitä pitäisi maksaa 6000€. Vai onko työsi arvokkaampaa mielestäsi kuin lähihoitajalla? 

No tietysti työ on 6000€ arvoista jos siitä joku sen verran haluaa maksaa. Voi olla paljon arvokkaampaakin. Jos työntekijä tuottaa firmalle vaikkapa 20 000€/kk niin eikö hänelle saa sen mukaan maksaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/376 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että kun kuukauden puolivälissä tulee 3x kk-palkka (bonareita ja matkakotvauksia), kummasti tasaantuu elämä "voiton puolelle". Korkojen ja menojen nousu viime syksynä on melkein päässyt yllättämään, toki olisin voinut tinkiä säästämisestä mutta tingin mieluummin turhista ostoksista. Nyt saa ostaa itselleen taas jotain "turhaa" (uusi laadukas otsalamppu 10 vuotta palvelleen sijaan, metsästyskintaat & lämpöliivi yms)

Vierailija
344/376 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah, en voi käsittää aloitusta. Olemme puolison kanssa onnistuneet pienipalkkaisina rakentamaan oman talon ja maksamaan sen velattomaksi 11 vuodessa. Kilpavarusteluun emme lähteneet, ei myös matkusteltu silloin kun oli lainaa. Nyt on toinen meistä sairastunut joten tulot ovat sitäkin pienemmät, silti pärjäämme koska osaamme olla taloudellisia. Paremmalla palkalla tässä eläisi ihan herroiksi.

Vierailija
345/376 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaah, en voi käsittää aloitusta. Olemme puolison kanssa onnistuneet pienipalkkaisina rakentamaan oman talon ja maksamaan sen velattomaksi 11 vuodessa. Kilpavarusteluun emme lähteneet, ei myös matkusteltu silloin kun oli lainaa. Nyt on toinen meistä sairastunut joten tulot ovat sitäkin pienemmät, silti pärjäämme koska osaamme olla taloudellisia. Paremmalla palkalla tässä eläisi ihan herroiksi.

Minä taas en voi käsittää, että joku jättää 11 vuoden ajaksi matkustelun lainan poismaksun vuoksi. Näin me ihmiset tehdään eri valintoja. 

Vierailija
346/376 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin aika sitten julkastiin tutkimus että milleniaaleja on kahdenlaisia. Lama vaikuttanut siten että osa käyttää rahaa holtittomasti ottaen lainaa jne ja toiset ei ota koskaan lainaa ja ovat todella tarkkoja joka sentistä.

Milleniaaleja ei ollut syntynyt laman aikaan. Eiköhän vaikuttanut x-generaatioon eniten pilaten kokonaan uramahdollisuudet.

Tilastojen mukaan osasta X-generaatiota eli nykyisistä 45-55-vuotiaista tulee kaikkien aikojen rikkain sukupolvi, mikäli he saavat velkansa maksetuiksi. Heillä on jo nyt eniten omaisuutta, mutta myös paljon velkaa.

Millenniaaleista tulee, ei X-sukupolvesta. 

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0cf330a0-d143-4e05-9bb1-3da3a6818bbe

" Perintöä odotellessa monet milleniaalit toipu

Tuo tutkimus on tehty Englannissa. Tilastokeskuksen datasta näkyy Suomen tilanne. Katso oheisen Taloussanomien linkin takaa kuvaaja "Nettovarallisuuden mediaani ja varallisuuden rakenne".

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008047565.html

Vierailija
347/376 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo sitten purkavat suuttumastaan köyhiin ja työläisiin haukkumalla heitä netissä.

Olen yksinhuoltaja joka tienaa 4,5 tonnia kuussa. Palkasta viedään joka kuukausi tasan kolmasosa! veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. Verojen lisäksi lähtee yli 400€ eläkemaksuja. Mitä luulette, vituttaako se, ettei tienaamastaan palkasta saa tässä maassa kuin 66,66% omaan käyttöönsä kun maa on väärällään kaikenlaisia elätettäviä ja tuettavia. No, vasemmistososialistihan loihee oitis sanomaan, että jäähän sulle siitä 3 tonnia vielä käteen, moni ei saa edes bruttopalkkaa noin paljoa! 

Vaan kun asiahan on niin, että palkkani on sovittu minun ja työnantajani välillä korvaukseksi tekemästäni työstä. Se ei ole/ei pitäisi olla mitään sosialisoitua kaikkien yhteistä kommunismirahaa, vaan se on minun rahaani. Tai pitäisi olla. Vaan ei. Valtio ryöstää tienaavien rahat yl

Samaa mieltä. Enkä edes ole perinteisessä mielessä hyvätuloinen, vaan teen kahta työtä 50-60h/vko, jolloin yhteenlasketut ansiot nousevat 4500-5000€/kk. Koko loppuvuoden  maksan 37,7% veroja ja muita pakollisia maksuja. Pidän tätä kohtuuttomana. Ahkeroinnista rangaistaan.

Ei bruttotulo kerro paljoakaan. Veroprogressiomme leikkaa ja tasaa valtaosan tulot siihen pariin kolmeen tonniin netto. Sosialismissa se lienee tavoitekin. Entistä harvempi vaan pystyy tänä päivänä elämään palkallaan niin, että rahaa voisi käyttää palveluihin ym., joka kansantalouden kannalta olisi elintärkeää.

Kituuttaminen, karsiminen ja himoverottaminen 3000€/kk tuloista alkaen. Siinä reseptit Suomen nousuun?

Vierailija
348/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheasunto, kesämökki ja auto on aina kuulunut suomalaiselle keskiluokkaiselle perheelle. Näin on syytä olla jatkossakin, lapsetkin nauttivat kun luontosuhde säilyy ja onhan se ihana saunoa omassa rantasaunassa perheenä järvenrannalla.

Sairasta miten katkeraa porukkaa tällä palstalla pyörii, sosiaalitukien varassa notkuvaa mt-ongelmaista yhteiskunnan kustantamassa yksiössä piereskelijää.

Vierailija
349/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme tällaisella keskiluokkaisella kermapersealueella. Oman rivarin pätkän satuimme saamaan todella halvalla, koska oli remontin tarpeessa. Ympärillä tämä ongelma näkyy ja kuuluu. Mihinkään ei muka ole rahaa, vaikka monessa perheessä vanhempien ammattien perusteella on luultavasti vähintään samat tulot kuin meillä (n. 5500€ netto/kk). Meille naureskeltiin, kun Koronan ja etätöiden myötä luovuttiin autosta. Sitä ennen meille naureskeltiin, kun tehtiin vain yksi lapsi, kun koettiin, että se on taloudellisesti turvallisempaa. Halvalle rivarillekin naureskeltiin, kun meillä olisi riittänyt tulot isompaankin lainaan.

Enää ei naureskella, koska olemme melkeinpä ainoita, joilla korkojen ja hintojen nousu ei heilauttanut elämää raiteiltaan. Meillä on edelleen varaa tehdä kivoja asioita ja ostaa tarvitsemamme jutut, sillä emme ole käyttäneet eurojamme statuksen pönkitykseen.

Vierailija
350/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri noita 5-6.500e ansaitsevia, joilla ei lainanlyhennysten jälkeen jää paljon mitään käteen. Asuntolaina on otettu toki nollakorkoaikaan, mutta myös aikaan, jolloin elämäntilanteeni oli ihan toisenlainen. Elin silloin yksin, eikä ei ollut lapsia. Eihän se mukavaa ole, että nettotuloista on korkojen nousun myötä sulanut todella merkittävä osa. Olen harkinnut asunnon myymistä, mutta kyllä tässä vielä pärjäillään vähän parempia markkinoita odotellessa. Täytyy vaan elää vähän sniidummin ja olla tuhlailematta turhuuksiin, niin eiköhän tästä selvitä. En onneksi ole muutenkaan ollut koskaan sellainen, jolla täytyy olla merkkivaatteita tai laukkuja tai kulmakunnan hienoin ja kallein auto pihassa. 

Vierailija
351/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen juuri noita 5-6.500e ansaitsevia, joilla ei lainanlyhennysten jälkeen jää paljon mitään käteen. Asuntolaina on otettu toki nollakorkoaikaan, mutta myös aikaan, jolloin elämäntilanteeni oli ihan toisenlainen. Elin silloin yksin, eikä ei ollut lapsia. Eihän se mukavaa ole, että nettotuloista on korkojen nousun myötä sulanut todella merkittävä osa. Olen harkinnut asunnon myymistä, mutta kyllä tässä vielä pärjäillään vähän parempia markkinoita odotellessa. Täytyy vaan elää vähän sniidummin ja olla tuhlailematta turhuuksiin, niin eiköhän tästä selvitä. En onneksi ole muutenkaan ollut koskaan sellainen, jolla täytyy olla merkkivaatteita tai laukkuja tai kulmakunnan hienoin ja kallein auto pihassa. 

Valtion pitäisi ehdottomasti palauttaa 100% asuntolainan korkojen vähennysoikeus, ahneet hallitukset poistivat sen vasta juuri. Tämä toisi liikkumatilaa lapsiperheille eli olisi juuri oikea toimi nyt.

Vierailija
352/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hyvätuloinen ja olen sitä mieltä että tällainen on turhaa ininää. Otimme ison lainan ok-taloon Espoon hyvältä alueelta. Nyt korot nousivat niin sitten maksellaan. Ulkomaan reissuista voi tinkiä. Tuttujen kanssa puhunut niin kuvitellaan että vaikka lasten harrastukset on pakollinen meno. Newsflash ei melkein mikään ole pakollista, eikö kukaan oikeutettu parempaan elintasoon mitä pystyy maksamaan. Vähävaraisista ymmärrän jos valittavat kun halvempaa asuntoa ei löydy, muuttoonkaan ei oikein olisi varaa ja ruoasta joutuu alkaa tinkimään. Se on todellinen ongelma.  Valittavat hyvätuloiset kermaperseet sietäisivät hävetä.

Samaa mieltä. Turha piipittää, kun itse voi tehdä valintansa. Me valittiin päinvastoin kuin te. Meilläkin olisi ollut mahdollisuus isoon lainaan ja hienoon taloon, mutta ei pidetty sitä sen arvoisena. Asutaan kerrostalossa (toki velaton omistusasunto, mutta vanhempi talo, joten maksoi vain. Murto-osan siitä, mitä uusi ok-talo olisi maksanut). Meillä on rahat sijoitettuna osakkeisiin, mutta käytetään myös reilusti matkoihin, harrastamiseen ja muuhun kulutukseen jos huvittaa. Minunkin mielestä on outoa valittaa, jos omilla valinnoillaan asettaa itsensä tilanteeseen, jossa joutuu jostain tinkimään. 

Vierailija
353/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ihan älyttömästi hyväosaiset ja hyvätuloiset tutut, joilla on kaikkea ja vielä vähän enemmän, ja jotka valittaa siitä, että kun itse pitää maksaa kaikki ja toisille maksaa kela ja sossu. Että niinku mikä teidän hätä on, kun teillä kerta on mahdollisuus maksaa oma elämänne?!? Ainahan sitä voi sössiä elämänsä ja raha-asiansa ja siirtyä sinne kadehdittavalle saamapuolelle, jossa ei tarvitse töitä tehdä ja kaikki tulee valmiina. Sieltä hyväosaiseksi nousuun voi kyllä sitten olla monenkinlaisia rajoitteita ja moni sieltä varmaan mielellään vaihtaisi osia päikseen.

Minä ainakin olen tyytyväinenkin tähän hyväosaisten "hirveään kurimukseen", kun ei voikaan enää porsastella entiseen malliin. Jokainen kauppaan jäävä turha ostos ja lentämättä jäänyt matka on vain hyvä. Ehkä lopulta löydätte sen sisäisen rauhan, jossa ei koko ajan tarvitse olla menossa jonnekin ja ostamassa jotakin. Mitä ihminen muuta tarvitsee kuin kodin, ruokaa, hyviä ihmissuhteita ja työn vastapainoksi vapaa aikaa? 

Vierailija
354/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion pitäisi ehdottomasti palauttaa 100% asuntolainan korkojen vähennysoikeus, ahneet hallitukset poistivat sen vasta juuri. Tämä toisi liik

Niin, sepä se. Eihän mulla yksin asuessa tai vaikka toisen työssäkäyvän aikuisen kanssa mitään ongelmaa olisi. Toista se on nyt, kun on kaksi lasta ja maksimimaksut kaikesta, esim. päiväkodista. Itsellä nyt on vielä kuitenkin aika hyvä tilanne, mutta varmasti on monia samassa tilanteessa olevia paljon tiukemmalla.

Vierailija
355/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en voi käsittää, että joku jättää 11 vuoden ajaksi matkustelun lainan poismaksun vuoksi. Näin me ihmiset tehdään eri valintoja. 

Tuskin niillä matkustelusta säästetyillä summalla on velat maksettu pois vai kuinka kalliita matkoja sitten teette vuosittain? 

Tiesitkö, että on muuten paljon perheitä joissa ei matkustella, mutta ei myöskään ole varaa säästää mitään, eikä edes maksaa sitä omaa asuntoa. Näin meilläkin oli vuosikausia. "Kyllä teilläkin varmaan tuhlailtiin" juu ei sitä eletty kun munkit, mutta jättämällä kaiken "turhan ja kivan" pois, ei olisi muhkeita summia kertynyt säästöön ja elämä olisi ollut entistä kurjempaa.

Kukin tietenkin säätää elämänlaatunsa suhteessa säästämiseen, mutta onhan sillä eroa mistä tuloista sen säästämisen tekee. Paremmilla tuloilla et välttämättä luovu mistään ja säästät, huonommilla tuloilla joudut miettimään mistä luovut kokonaan tai mitkä toteutat halvimmalla tavalla mikä mahdollista.

Ymmärrän hyvin, jos vaikka perhe jossa 4000€ brutto ei säästä penniäkäänmutta sen sijaan joskus kuluttaa johonkin turhaanvaikka halpaan matkaan.

Peruste: Säästäminen tarkoittaisi järkyttävän tylsää elämäävyosikausia, eikä mihinkään ylimääräisen voisi pistää rahaa.

Joillekin tuo olisi kauhistus joillekin ei.

Lisäksi jos säästöön lautettava summa olisi kovin vaatimaton tyyliin 100€ ei kimmoketta säästämiseen synny, vaan ymmärrettävästi se käytetään ehkä johonkin muuhun kivaan. Voi olla tuosta kiinni, voiko tehdä yhtikäs mitään maksullista esim. lomilla tai ei. 

Kaikki eivät halua elää kun munkki jotta 10 vuoden kuluttua olisi 100000 säästettynä. Jippii.

Yleensä myös jos perhe on kituuttanut todella huonoilla tuloilla pitkään,eikä ole esim. matkustelua vuosikausiin, on ymmärrettävää että kun tulot kasvaa, käyttää niitä sitten matkusteluun, jos siitä tykkää.

Muuten elämä on: Huonot tulot: ei säästöjä, ei matkoja

Paremmat tulot: säästöjä, ei matkoja

Joskus varmaan oliI kiva jos voisi toteuttaa kummatkin eli kohtuullisen kuluttamisen ja säästämisen. 

Esim. jonu parintonnin etelänloma ei ole ökykuluttamista mielestäni perheeltä, mutta voi olla, että juuri tuollaisen takia ei sitten hirveästi voi säästääkään. 

Vierailija
356/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kun korot oli tätä luokkaa oli tapana mitoittaa laina tuloihin, aloitta pienemmästä asunnosta. On ollut ihan omaa tyhmyyttä mitoittaa laina nollakorkoihin. Ei sun nettotuloista mitään ole sulanut korkojen nousun takia. Nettotulot on ne motä jää palkasta käteen. Loppu on omaa kulutusta. 

Vierailija
357/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sääli.

Vierailija
358/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: "Elää kun munkki, jotta 10 000 olisi 10 vuoden kuluttua kasassa" jos 100 000,  niin voisi houkutella kituuttamaan. 

Vierailija
359/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin niillä matkustelusta säästetyillä summalla on velat maksettu pois vai kuinka kalliita matkoja sitten teette vuosittain? 

Tiesitkö, että on muuten paljon perheitä joissa ei matkustella, mutta ei myöskään ole varaa säästää mitään, eikä edes

Niin, tätä olen itsekin miettinyt, kun olen miehen kanssa keskustellut talousasioistamme. Meillä on molemmilla sijoitusasuntoja, mutta minulle myös yksi erityisen kallis Helsingissä arvoalueella. Itse olen jo pitkään halunnut myydä sijoitusasunnot ja laittaa rahat jonnekin muualle, koska koen koko sijoitusasuntotoiminnan kalliina ja raskaana. Etenkin nyt korkojen noustua koko homma ärsyttää vielä enemmän. Mies taas vastustaa henkeen ja vereen asuntojen myyntiä, koska "sitten kun ollaan eläkkeellä, niin on varallisuutta". Minä taas en ole valmis kituuttamaan eläkeikään saakka ja kuka sitä tietää, elääkö edes sinne saakka ja missä kunnossa sitä silloin on. Rollaattorillako sitä sitten kierretään maailmaa. Näin ne on näkemykset ihmisillä erilaisia.

Vierailija
360/376 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisena olin tasan samassa jamassa KUNNES ainut lapsi muutti omilleen ja saatiin asuntolaina maksettua. Nyt ei ole penniäkään velkaa ja pakollisten menojen jälkeen jää näppiin se 3000€. Se on uskomatonta kuinka paljon yksi lapsi ja asuntolaina vaikuttaa tuloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi