Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka 5000 euroa ja rahat aina loppu tältä näyttää hyvätuloisten paheneva ongelma

Vierailija
01.04.2024 |

Velan määrä jakautuu suomalaisten kesken epätasaisesti. Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin, jotka ovat ajautuneet maksuvaikeuksiin.

Hyvätuloisilla on usein paljon lainaa. Heille myönnetään suuria asuntolainoja, joiden hoitokulut ovat voineet kasvaa korkojen noustua jopa useita satoja euroja. Asuntolainan lisäksi kotitalouksilla voi olla esimerkiksi autolainoja ja kulutusluottoja, Takuusäätiön johtaja Minna Mattila sanoo.

Takuusäätiössä hyvätuloisella tarkoitetaan noin 40005000 euroa bruttona kuussa tienaavia.

Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin. Jos hyvätuloisessa perheessä on kaksi hyvin tienaavaa, käytettävissä olevat tulot voivat olla suuret. Vastaavasti näissä perheissä myös menot ovat usein suuria.

Hyvätuloisissa lapsiperheissä kulutustottumukset ovat muotoutuneet tulojen mukaiseksi. Toisaalta lapsiperheillä voi olla haasteita muuttaa kulutustottumuksia, kun on totuttu esimerkiksi syömään, asumaan ja harrastamaan tietyllä tavalla, Mattila sanoo.

Mattilan mukaan hyvätuloisilla on usein muiden velkojen ohella runsaasti myös opintolainaa.

Kommentit (376)

Vierailija
1/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo sitten purkavat suuttumastaan köyhiin ja työläisiin haukkumalla heitä netissä.

Vierailija
2/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä kilpavarustelussa käy, kun on huono itsetunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin käy kun elää leveämmin kuin tulot antavat myöten. Suomi on täynnä persaukisia miljonäärejä joiden täytyy leveillä naapureille

Vierailija
4/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa tyhmyyttä jos ei nollakorko ajalla kerännyt yhtään puskuria.Ja kyllä se työtyömyyskin voi osua tuollaiseen perheeseen.Itse laitan 500-1000 joka kuukausi säästöön juuri tuosta syystä.Lähellä oli jo potkut yt kierroksella.Toki omat kuukausimenot saa heti puolitettua.Siivous,kauneuspalvelut yms pois ja ruokalaskun saa puoliksi tms.  

Vierailija
5/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hyvätuloinen ja olen sitä mieltä että tällainen on turhaa ininää. Otimme ison lainan ok-taloon Espoon hyvältä alueelta. Nyt korot nousivat niin sitten maksellaan. Ulkomaan reissuista voi tinkiä. Tuttujen kanssa puhunut niin kuvitellaan että vaikka lasten harrastukset on pakollinen meno. Newsflash ei melkein mikään ole pakollista, eikö kukaan oikeutettu parempaan elintasoon mitä pystyy maksamaan. Vähävaraisista ymmärrän jos valittavat kun halvempaa asuntoa ei löydy, muuttoonkaan ei oikein olisi varaa ja ruoasta joutuu alkaa tinkimään. Se on todellinen ongelma.  Valittavat hyvätuloiset kermaperseet sietäisivät hävetä.

Vierailija
6/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi noita ressukoita

Vierailija
7/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lie nousukkaita, kun ei ole talouteen liittyvää osaamista lainkaan. Tuijotetaan sitä bruttopalkkaa silmät kiiluen.

Itselläni bruttopalkka 2400€, 2100€ netto. Mies keskituloinen. Asumme rivitalonpätkässä Länsi-Helsingissä, ei enää asuntolainaa. Löytyy kaksi autoa, sijoitusasunto ja kesämökki. Olemme nelikymppisiä, taloudessa alaikäisiä lapsia. Ihan hyvin pärjäämme.

Vierailija
8/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lie nousukkaita, kun ei ole talouteen liittyvää osaamista lainkaan. Tuijotetaan sitä bruttopalkkaa silmät kiiluen.

Itselläni bruttopalkka 2400€, 2100€ netto. Mies keskituloinen. Asumme rivitalonpätkässä Länsi-Helsingissä, ei enää asuntolainaa. Löytyy kaksi autoa, sijoitusasunto ja kesämökki. Olemme nelikymppisiä, taloudessa alaikäisiä lapsia. Ihan hyvin pärjäämme.

Et voi samaistua, mitä sitten?

Vierailija
9/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisilla on keskimäärin paljon enemmän opintolainaa kuin pienituloisilla. Lisäksi koulutetut pääsevät työelämään myöhemmin, eli heillä menee aikaa ennen kuin saavat pienituloisia kiinni tienesteissä.

Vierailija
10/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta touhua, ittellä nettotulot 800 e kuussa ja kärvistellen pärjään mutta nää rikkaat hyväkkäät ei tunnu pärjäävän monen tonnin tuloilla. Taitaa olla pahasti päässä vikaa.

Vierailija
11/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin lukemaan köyhille annattavia neuvoja, niin tuosta jää joka kuukausi vähintään 4000 euroa säästöön.

Vierailija
12/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynel. Miksi se on niin vaikeaa ottaa vastuuta itsestään, perheestään ja tulevaisuudestaan, että edes jonkin verran pistäs säästöön ja sijoittais törsäämisen sijaan? Ei paljon myötistä heru näille dilleille.

Vierailija
13/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisilla on keskimäärin paljon enemmän opintolainaa kuin pienituloisilla. Lisäksi koulutetut pääsevät työelämään myöhemmin, eli heillä menee aikaa ennen kuin saavat pienituloisia kiinni tienesteissä.

Ei mulla ainakaan mitään opintolainaa ole, vanhemmat maksoi, oisko sulla jotain tilastotietoja väitteesi tueksi, luulen että on (virheellistä) mutua.

Vierailija
14/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo sitten purkavat suuttumastaan köyhiin ja työläisiin haukkumalla heitä netissä.

Muutaman kerran olen ihmetellyt mistä syystä näille maksetaan isoa palkkaa, ei ainakaan järjen käytön perusteella...

Vierailija
15/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkka 4200e käteen ja aina rahat loppu.nyt meni viimoset rahat kun ostin moottoripyörän. no ens pe taas palkka.

Vierailija
16/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan itseni, tosin asumiskulut ovat kolmasosa palkasta.

Vierailija
17/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni osuus noiden uusavuttomien ja taloustaidottomien tuloista menee opintolainaan. Ihan liikaa merkkivaatteisiin, autoihin, sisustukseen ja latteihin.

Vierailija
18/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvätuloinen joka on korvia myöten veloissa ei ole mitenkään rikas.

Olen pienituloinen eli vuositulot 18000. omaisuus jos reaalisoitais niin 2000€ koska suht uusi pyykki kone ja tietokone.

Ei velkaa senttiäkään.

Olen rikkaampi kuin moni jos aletaan katsomaan kaikki lainat jne. Miinukselle moni menee.

Vierailija
19/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kerran olen ihmetellyt mistä syystä näille maksetaan isoa palkkaa, ei ainakaan järjen käytön perusteella...

Järki pitää jättää narikkaan kun tulee tälle palstalle. Muuten ei kestä ainakaan selvinpäin.

Vierailija
20/376 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. Miksi se on niin vaikeaa ottaa vastuuta itsestään, perheestään ja tulevaisuudestaan, että edes jonkin verran pistäs säästöön ja sijoittais törsäämisen sijaan? Ei paljon myötistä heru näille dilleille.

Jokin aika sitten julkastiin tutkimus että milleniaaleja on kahdenlaisia. Lama vaikuttanut siten että osa käyttää rahaa holtittomasti ottaen lainaa jne ja toiset ei ota koskaan lainaa ja ovat todella tarkkoja joka sentistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä