Palkka 5000 euroa ja rahat aina loppu tältä näyttää hyvätuloisten paheneva ongelma
Velan määrä jakautuu suomalaisten kesken epätasaisesti. Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin, jotka ovat ajautuneet maksuvaikeuksiin.
Hyvätuloisilla on usein paljon lainaa. Heille myönnetään suuria asuntolainoja, joiden hoitokulut ovat voineet kasvaa korkojen noustua jopa useita satoja euroja. Asuntolainan lisäksi kotitalouksilla voi olla esimerkiksi autolainoja ja kulutusluottoja, Takuusäätiön johtaja Minna Mattila sanoo.
Takuusäätiössä hyvätuloisella tarkoitetaan noin 40005000 euroa bruttona kuussa tienaavia.
Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin. Jos hyvätuloisessa perheessä on kaksi hyvin tienaavaa, käytettävissä olevat tulot voivat olla suuret. Vastaavasti näissä perheissä myös menot ovat usein suuria.
Hyvätuloisissa lapsiperheissä kulutustottumukset ovat muotoutuneet tulojen mukaiseksi. Toisaalta lapsiperheillä voi olla haasteita muuttaa kulutustottumuksia, kun on totuttu esimerkiksi syömään, asumaan ja harrastamaan tietyllä tavalla, Mattila sanoo.
Mattilan mukaan hyvätuloisilla on usein muiden velkojen ohella runsaasti myös opintolainaa.
Kommentit (376)
Ensimmäinen desiili kuvaa ansiotasoa, jonka alle jää 10 prosenttia ryhmään kuuluvista. Vastaavasti yhdeksäs desiili osoittaa ansiotason, jota enemmän ansaitsee 10 prosenttia ryhmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti jollakin on jäänyt koulutus väliin. Desiilejä eli kymmenyksiä on kymmenen ja tulodesiileistä puhuttaessa suurimmat tulot on kymmenennellä desiilillä.
Väärin.
Desiilejä on kyllä kymmenen, mutta sen korkeimman desiilin nimi on 9.desiili. Tuosta jutusta puuttui alin desiili, ei ylin.
Desiili kuvaa sitä kuinka paljon kymmenyksiä jää sen desiilin alle. 9.desiilin alapuolelle jää 90% populaatiosta, eli 9.desiili on korkein kymmenys. 10. Desiilin alapuolelle jäisi 100% joukosta, eli sitä ei ole olemassa.
Alimman desiilin alle jää 0%.
Kyllä, desiilin käsite tuntuu monilla olevan hukassa, sitten tulevat pätemään tänne jostain 10 desiilistä. Jopa toimittajilla tuntuu olevan desiili vaikea asia ymmärtää joka myös varmaan osaltaan sekoittaa näitä ihmisiä.
9.desiili tarkoittaa pisteitä 90% ja 100% välillä.
1.desiili on se piste jonka alle jää 10% mutta ei ylitä 20%
Vierailija kirjoitti:
Meikäläinen on hyvätuloinen, jolla nettotulot 4000€/kk mutta minulle jää toistuvien menojen jälkeen nettona 1000€ kuukaudessa.
Käytännössä syön puskuria koko ajan.
Asumisen ja elämisen menot ovat kasvaneet ja sijoitusasunto on nykyään kassavirtanegatiivinen. Toisaalta olen jatkanut matkustelua silloin tällöin.
Tämä ei ole siis mikään valitus. En ole oikeasti missään ongelmissa. Jos pakko on, niin sitten myydään sijoituskämppä ja syödään halvemmin ja laitetaan tavaraa myyntiin toriin. Onhan tässä oikeasti paljon mistä voi säästää.
Tosiasia kuitenkin on, että mentaalisesti on vaikeampaa sopeuttaa kulutusta alaspäin kuin ylöspäin. Moni tajuaa varmasti näin tehdä vasta sitten kun on jo liian myöhäistä.
Ei sillä että sen takia pitäisi ketään surutella, tällaista se on joillakin ihmisillä.
Ongelmasi on, että olet aina elänyt kädestä suuhun. Kun tulot ovat kasvaneet ovat hankinnat kasvaneet samassa suhteessa. Ehkä vaimosi on vaativa. Tai sitten itse haluat näyttää varallisuuttasi.
Oli miten oli niin perusongelma on lapsuudessasi ja siinä mallissa minkä olet saanut. Jos lapsuuden perheessä on eletty kädestä suuhun todennäköisyys sille että lapsi toimii samoin on todella suuri. Toki on myös poikkeuksia, jotka päättävät tehdä juuri päinvastoin.
No sinulle suosittelen lämpimästi Ayn Randin kirjaa Atlas Shrugged.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on palkkatasoon nähden aivan liian kalliit asunnot. Etelä-Suomessa 150 neliöinen omakotitalo pitäisi maksaa 300000t. ja muualla Suomessa 150 000t. sitten täällä olisi palkkoihin nähden oikea hintataso.
Mihin ihmeeseen tarvitsee 150 neliötä? Jollei satu olemaan yhdeksää lasta.
Asumistaso, etenkin väljyys, on palkkatasoon nähden liiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikäläinen on hyvätuloinen, jolla nettotulot 4000€/kk mutta minulle jää toistuvien menojen jälkeen nettona 1000€ kuukaudessa.
Asumisen ja elämisen menot ovat kasvaneet ja sijoitusasunto on nykyään kassavirtanegatiivinen. Toisaalta olen jatkanut matkustelua silloin tällöin.
Tämä ei ole siis mikään valitus. En ole oikeasti missään ongelmissa. Jos pakko on, niin sitten myydään sijoituskämppä ja syödään halvemmin ja laitetaan tavaraa myyntiin toriin. Onhan tässä oikeasti paljon mistä voi säästää.
Tosiasia kuitenkin on, että mentaalisesti on vaikeampaa sopeuttaa kulutusta alaspäin kuin ylöspäin. Moni tajuaa varmasti näin tehdä vasta sitten kun on jo liian myöhäistä.
Ei sillä että sen takia pitäisi ketään surutella, tällaista
4000€ ei ole hyvätuloinen. 4000€/kk on niukasti yli mediaanin, eli keskituloinen on tuolla palkalla.
Eli elävät yli varojensa kun pitää ulospäin näyttää sitä statusta. Tienaam itse yli 5000e/kk bruttona mutta ei ole järkyttävän isoja lainoja tai hienoa autoa tms. Jos nyt ovat pulassa niin sama ohje heillekin kun mitä köyhille on annettu eli liian kallis asunto myyntiin ja muutto halvempaan, auto vaihdettava halvempaan. Lisäksi matkustelu loppuu ja ruokakaupassa alettava vertailla hintoja. Kyllä on myötähäpeä kun kehtaavat noilla tuloilla itkeä köyhyyttä vaikka ihan omista valinnoista on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo sitten purkavat suuttumastaan köyhiin ja työläisiin haukkumalla heitä netissä.
Muutaman kerran olen ihmetellyt mistä syystä näille maksetaan isoa palkkaa, ei ainakaan järjen käytön perusteella...
Siellä taas kateelliset valittaa, mutta Suomessa omistusasunto maksaa järjettömästi, ihan pienikin, eikä Kela maksa asumislisää kuten pienituloisilla.
Lisäksi hyvätuloinen tarvitsee auton liikkumiseen, lastenvahdin lasten iltahoitoon, valmisruokaa lapsille, kun ei ole aikaa laittaa ruokaa ja siistit työvaatteet. Johtotehtävät eivät automaattisesti edes kannata, kun menot nousevat vastaavasti. Ei voi enää ajella julkisilla, kyttäillä tarjouksia tai laittaa itse ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli elävät yli varojensa kun pitää ulospäin näyttää sitä statusta. Tienaam itse yli 5000e/kk bruttona mutta ei ole järkyttävän isoja lainoja tai hienoa autoa tms. Jos nyt ovat pulassa niin sama ohje heillekin kun mitä köyhille on annettu eli liian kallis asunto myyntiin ja muutto halvempaan, auto vaihdettava halvempaan. Lisäksi matkustelu loppuu ja ruokakaupassa alettava vertailla hintoja. Kyllä on myötähäpeä kun kehtaavat noilla tuloilla itkeä köyhyyttä vaikka ihan omista valinnoista on kyse.
Koskaan ei tehdä oikein. Jos ei käytä rahaa niin pienituloiset sättivät pihiksi ja sanovat että raha pitää laittaa kiertämään. Jos taas rahaa käyttää sen hetkisen tilanteen mukaan niin onkin huono taloudenpitäjä.
4000€ ei ole hyvätuloinen. 4000€/kk on niukasti yli mediaanin, eli keskituloinen on tuolla palkalla.
Nettotulot
Vierailija kirjoitti:
Tää ottaa päähän.. on itse opiskeltu, tehty töitä samalla, otettu lainaa, opeteltu elämään ihan itse, on vakuutukset..lapset kasvatettu pärjäämään, töitä tekemään, opiskelemaan..
Ihan on siis omalla työllä hankittu talo, auto, harrastettu. Mitään muuta kuin lapsilisät ei oo tukia ikinä tippunut eikä haettu.
Nyt kiristetään eniten meitä keskipalkkaisia hikipäässä työntekijöitä, eikä ole julkinen puoli missä töitä tehdään.
Tekis mieli pistää kaikki lihoiksi, hakea kaikki tuet, maata kotona.. ois aikaa rampata julkisessa terveydenhuollossa odottamassa, kun pää leviää ja selkää särkee, jonottaa leipäjonoissa, notkua kerjäyssivuilla, vaatia oikeutta kun ei pärjää..
Tehkääpä niin kuten viimeisessä kappaleessa ehdotatte. Vapautatte työpaikkanne jollekin toiselle.
Ettekö opiskeluaikoina saaneet mitään opintotukea edes? Lapsia ilmeisesti on, mutta tuliko vietettyä mitään vanhempainvapaita ja saatua päivärahoja niiltä ajoilta?
Mutta jos ei, niin älä huoli, vielä te kerkeätte.
Muista myös, että verovaroilla enimmäkseen katetaan ihan muita asioita kuin suoria tulonsiirtoja. Eli niitä sellaisiakin, joista myös te olette päässeet hyötymään. Olisiko niitä teidän lapsia kasvattanut ja opettanut joku muukin kuin ihan te itse? Ja kun siis olette opiskelleet, saattoi sekin olla maksutonta. Missä ne lapset synnytettiin, tuskinpa yksityisessä sairaalassa? Entäs teiden ylläpito teilläpäin? En tiedä mitä itse tykkäät, mutta kyllä minusta myös poliisi ja pelastuslaitos ja jopa puolustusvoimat ovat hyvä olemassa, vaikken itse ole palveluja juuri tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot
Ah, totta. Missasin sanan. 4000€/kk nettonakaan tosin ei riitä vielä hyvätuloiseksi vaan jää nippa nappa rajan alle. Eli kuuluu yhä keskituloisten porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi hyvätuloinen tarvitsee auton liikkumiseen, lastenvahdin lasten iltahoitoon, valmisruokaa lapsille, kun ei ole aikaa laittaa ruokaa ja siistit työvaatteet. Johtotehtävät eivät automaattisesti edes kannata, kun menot nousevat vastaavasti. Ei voi enää ajella julkisilla, kyttäillä tarjouksia tai laittaa itse ruokaa.
Miksei voi ajella julkisilla enää? Meinaat että ne on niin hitaat, vai?
Mutta julkisia käyttäessä voi samaan aikaan tehdä jotain muuta. Itse jos ajaa, pitää keskittyä ajamiseen.
Olen softakehittäjä, kuuden tonnin kk-liksa, pidän itseäni hyvätuloisena, mutta autoa en vielä ole tarvinnut. Kävelen, pyöräilen, käytän julkisia ja tarvittaessa taksia. Vaatteetkin on ihan tavalliset, kylläkin pyrin ostamaan hyvälaatuista, sillä pidemmän päälle sillä tavoin säästää. Lapset on tietysti elämässä etusijalla, en uhraa heitä uran tekemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on palkkatasoon nähden aivan liian kalliit asunnot. Etelä-Suomessa 150 neliöinen omakotitalo pitäisi maksaa 300000t. ja muualla Suomessa 150 000t. sitten täällä olisi palkkoihin nähden oikea hintataso.
Ketjussa oli kyse perheasuntojen kalleudesta. Tuon kokoinen (150 neliötä) on suhteellisen normaali perheasunnon koko Sumessa.
"Oletko jostain maalta vai? 300k€ ei osteta perheelle asuntoa tai taloa pk-seudulta, sillä saa ehkä kaksion. Kerro tuo luku kahdella, niin voit ehkä alkaa haaveilla perheasunnosta. Ja mieti sitten, paljonko tarvitset velkaa ennen kuin alat arvostella muita. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En ole missään kommentissa ollut sitä mieltä, että sairaanhoidosta tulisi leikata. "
Joka on hieman hurskasteleva mielipide kun kuitenkin terveydenhoito- ja vanhustenhoito on se osa julkista taloutta joka vie ehdottomasti suurimman määrän verovaroja ja jossa kulujen kasvu on suurta.
En näe että voisimma olle leikkaamatta juuri sieltä jos oikeasti merkittäviä säästöjä tavoitellaan.
Moneen kertaan mainostamasi tutkijat ja asiantuntijat ovat kärpäsen pissa noihin verrattuna.
Olen ihmetellyt, minne terveydenhuollon rahat menevät. Varsinais-Suomessa on 27 kuntaa ja VARHA sulkee säästötoimenpiteenä 16 terveyskeskusta, mutta sillä toimenpiteellä katetaan vain 1% säästötarpeesta.
Erikoissairaanhoitoonhan ne menee. Perusterveydenhuolto, kuten vaikka juuri terveyskeskukset, voidaan päästää rempalleen, kunhan on varaa kaikkeen mahdolliseen hienoimpaan uusimpaan kirurgiaan ja lääkitykseen ja tutkimusmenetelmiin erikoissairaanhoidon potilaille.
Ja sitten ikääntyvään väestöön todella paljon myös. Se ikääntyvä väestö myös paljon käyttää niitä erikoissairaanhoidon palveluja. Kun katsoo kuinka pajon vaikka omia 40-luvun alussa syntyneitä vanhempia on eläkkeelle jäätyään hoidettu, niin en ihmettele enää ollenkaan ettei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä että sen takia pitäisi ketään surutella, tällaista
Miksi kuvittelet, että olen mies?
Ja miksi puhut kädestä suuhun elämisestä? Elääkö 30-vuotias kädestä suuhun, jos nettovarallisuus on 6-numeroinen eikä ala ykkösellä? 10 vuotta sitten opiskelijana nettovarallisuuteni oli varmaan 10 tuhatta euroa, eli ihan tyydyttävästi tässä on tullut säästettyä ja kerrytettyä varallisuutta.
Olen kyllä hedonisti ja ajattelen, että elämä on kokemusten hankkimista varten. Siksi en jaksa vielä alentaa kulutustani, kun on viimeiset hetket tehdä hauskoja asioita ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo sitten purkavat suuttumastaan köyhiin ja työläisiin haukkumalla heitä netissä.
Olen yksinhuoltaja joka tienaa 4,5 tonnia kuussa. Palkasta viedään joka kuukausi tasan kolmasosa! veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. Verojen lisäksi lähtee yli 400€ eläkemaksuja. Mitä luulette, vituttaako se, ettei tienaamastaan palkasta saa tässä maassa kuin 66,66% omaan käyttöönsä kun maa on väärällään kaikenlaisia elätettäviä ja tuettavia. No, vasemmistososialistihan loihee oitis sanomaan, että jäähän sulle siitä 3 tonnia vielä käteen, moni ei saa edes bruttopalkkaa noin paljoa!
Vaan kun asiahan on niin, että palkkani on sovittu minun ja työnantajani välillä korvaukseksi tekemästäni työstä. Se ei ole/ei pitäisi olla mitään sosialisoitua kaikkien yhteistä kommunismirahaa, vaan se on minun rahaani. Tai pitäisi olla. Vaan ei. Valtio ryöstää tienaavien rahat yl
Kenenkään työ ei ole niin arvokasta että siitä pitäisi maksaa 6000€. Vai onko työsi arvokkaampaa mielestäsi kuin lähihoitajalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa oli kyse perheasuntojen kalleudesta. Tuon kokoinen (150 neliötä) on suhteellisen normaali perheasunnon koko Sumessa.
Niin, siitä juuri kirjoitin: "Asumistaso, etenkin väljyys, on palkkatasoon nähden liiallinen". Moni kuvittelee, että pitää olla se 150 neliön asunto perheelliselle, kun kaikilla muillakin on. Vaikka oma palkka ei siihen riittäisikään. Korkotason ollessa alhaalla otettiin älyttömän kokoisia lainoja, jotta tuo normaaliksi mielletty asunto saadaan. Tai ehkä se laina ei olisi ollut älytön, jos korot olisivat pysyneet alhaalla maailman tappiin, muukaan hintataso ei olisi noussut, ei koskaan joutuisi työttömäksi tai sairastuisi, ja palkkakin säännöllisesti aina paranisi.
Mutta kun ei se elämä mene noin ihanasti.
Ja sitten toisaalta, vaikka moni noin isossa asunnossa asuu, kannattaisi miettiä, onko se itselle ja omalle kukkarolle realistinen hankinta, ja onko se edes tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lie nousukkaita, kun ei ole talouteen liittyvää osaamista lainkaan. Tuijotetaan sitä bruttopalkkaa silmät kiiluen.
Itselläni bruttopalkka 2400€, 2100€ netto. Mies keskituloinen. Asumme rivitalonpätkässä Länsi-Helsingissä, ei enää asuntolainaa. Löytyy kaksi autoa, sijoitusasunto ja kesämökki. Olemme nelikymppisiä, taloudessa alaikäisiä lapsia. Ihan hyvin pärjäämme.
Onpas pieni veroprosentti.Itsellä brutto 3450 ja käteen jää 2320 eur
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lie nousukkaita, kun ei ole talouteen liittyvää osaamista lainkaan. Tuijotetaan sitä bruttopalkkaa silmät kiiluen.
Itselläni bruttopalkka 2400€, 2100€ netto. Mies keskituloinen. Asumme rivitalonpätkässä Länsi-Helsingissä, ei enää asuntolainaa. Löytyy kaksi autoa, sijoitusasunto ja kesämökki. Olemme nelikymppisiä, taloudessa alaikäisiä lapsia. Ihan hyvin pärjäämme.
Onpas pieni veroprosentti.Itsellä brutto 3450 ja käteen jää 2320 eur
Sama
Väärin.
Desiilejä on kyllä kymmenen, mutta sen korkeimman desiilin nimi on 9.desiili. Tuosta jutusta puuttui alin desiili, ei ylin.
Desiili kuvaa sitä kuinka paljon kymmenyksiä jää sen desiilin alle. 9.desiilin alapuolelle jää 90% populaatiosta, eli 9.desiili on korkein kymmenys. 10. Desiilin alapuolelle jäisi 100% joukosta, eli sitä ei ole olemassa.
Alimman desiilin alle jää 0%.