Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
141/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me söimme nyt, koska saatiin perjantaiksi koko perhe koolle. Pääsiäisen muina pyhinä lapset ovat kumppaneidensa perheiden luona. Se sopii minulle ja miehelle. Lähdemme tänään mökille laittamaan sitä kuntoon.

en myös ymmärrä että miksi vain kasvista olisi pitänyt olla. Kun me (minä ja kaikki perheen miehet) halutaan lammasta pääsiäisenä niin siksi sitä on. Kasvissyöjä ja vegaani söi tyytyväisenä myös omaa ateriaansa kunnes meidän lammas alkoi häiritsemään

ap

En kauheasti näkisi jatkossa vaivaa heidän vuokseen. Järkyttävää käytöstä,  olit kuitenkin nähnyt vaivaa heitä ruokkiaksesi. 

Vierailija
142/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa eläinten syöminen!

En syö eläimiä mutta käytän niiden nahkaa. Kenkiä, laukkuja, käsineitä ym. Myös lampaan villa lämmittää talvipakkasilla. Pieni pistos tuli nyt. Pitäisiköhän vaatevarasto uusia ensi talveksi ja ostaa uudet kesäkengät? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpäs tilannetta toisinpäin... Miniä laittaisi vain vegaanista ruokaa. Vegaani ei valmista sekaruokaa, vaikka sekasyöjät tulisivatkin syömään. Kyllä varmasti alkaisi vähintään appiukko urputtamaan, kun ei ole sitä eikä tätä... Sekö on sitten sitä parempaa toisen ruokapöydän pilkkaamista?

Vierailija
144/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan yhtä fundamentalisteja on nuo lihansyöjätkin tässä pöydässä. He voisi syödä vallan hyvin kasvisaterian.

Miksi pitää nöyristellä jonkun edessä vain koska hänellä on oma visionsa? Ihan voidaan olla kaikki omia itsejämme. Nyt sä laitat jonkun syömään jotain vasten tahtoaan versus syödä samassa pöydässä muiden kanssa omia pöperöitään.

Vierailija
145/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yrittää tehdä vauvasta vegaanin, tehkää lastensuojeluilmoitus. Vegaanit lapset on ihan järjestäen aliravittua, ja vaikutus kasvuun ja kehitykseen huima!

Minulle tuli ajatus, että emännän poika olisi  ehkä voinut sovitella ja rauhoitella tilannetta. Hän olisi voinut sanoa toisille, että "tämä asia on Jennalle (keksitty nimi vaimolle) niin tärkeä, että hän joskus saarnaa siitä muillekin. Meillä käydään keskustelua näistä jutuista kotona välillä. Älkää nyt pahastuko!"

Jenna kultsi pupeliinii, jutellaan tästä kotona lisää 😌

Jotain sellaista. Pojan perheessä on vauva ja lapsen äiti oli ehkä jo valmiiksi väsynyt saapuessaan vierailulle. Pojan vaimo on myös voinut kokea tilanteen niin,  että  "kaikki" olivat häntä vastaan. Toivottavasti  kaikkien välit korjaantuvat hyviksi.

Vierailija
146/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan yhtä fundamentalisteja on nuo lihansyöjätkin tässä pöydässä. He voisi syödä vallan hyvin kasvisaterian.

Miksi pitää nöyristellä jonkun edessä vain koska hänellä on oma visionsa? Ihan voidaan olla kaikki omia itsejämme. Nyt sä laitat jonkun syömään jotain vasten tahtoaan versus syödä samassa pöydässä muiden kanssa omia pöperöitään.

Kenenkään tarjoamaa ruokaa ei haukuta. Piste. Ne on niitä käytöstapoja, jokainen pitää huolta omasta lautasestaan. 

Vierailija
147/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpäs tilannetta toisinpäin... Miniä laittaisi vain vegaanista ruokaa. Vegaani ei valmista sekaruokaa, vaikka sekasyöjät tulisivatkin syömään. Kyllä varmasti alkaisi vähintään appiukko urputtamaan, kun ei ole sitä eikä tätä... Sekö on sitten sitä parempaa toisen ruokapöydän pilkkaamista?

Sun ajatusmaailmasi on kummallinen, kumpi on kamalampaa, kaikki saa syödä mitä haluaa ja sitä on tarjolla vai joku pakotetaan syömään sellaista kuin ei halua ja ei tarjotakaan muuta?

Vierailija
148/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä mummo herätti mäkättäjät, parissa tunnissa jo yli sata viestiä.

Minä neuvoisin ottamaan mukaan oman rehusäkin ja rouskuttelemaan rehuja toisessa huoneessa,  kaukana lampaan raadosta.

N75 v

Vierailija
149/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla se on nöyristelyä syödä yksi ateria jotenkin eri tavalla kuin yleensä syö? Minun appiukkoni oli juuri tuollainen. Vain peruna ja liha -yhdistelmä oli ruokaa hänelle. Naurettava kapea elämänasenne!

Vierailija
150/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty juttu. 

Vierailija
151/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään tarjoamaa ruokaa ei haukuta. Piste. Ne on niitä käytöstapoja, jokainen pitää huolta omasta lautasestaan. 

No sitä mieltä minäkin olen. Vai etkö ymmärtänyt mitä kirjoitin?

Vierailija
152/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei oikeasti edes maista, onko jokin lihaa oikeasti. Olen syöttänyt apelleni härkäpapurouheesta tehtyä bolognesea ja lasagnea nyt 13 vuotta, eikä hän edelleenkään tiedä syöneensä kasvisruokaa.

No jos ruokana on lihaa paistimuodossa, niin kyllä sen erottaa... Ihan helposti. 

No miksi pitää olla just paistimuodossa???

Hyvin usein syödään pääsiäisenä lampaanpaistia/filettä/viulua/karetta ja jouluna joulukinkkua.

Niitä ei jauhekorvikkeista tee. 

Vierailija
153/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ajatusmaailmasi on kummallinen, kumpi on kamalampaa, kaikki saa syödä mitä haluaa ja sitä on tarjolla vai joku pakotetaan syömään sellaista kuin ei halua ja ei tarjotakaan muuta?

Hmm... Itse koen asian niin, että sekasyöjän on helpompi syödä kasvisruokaa kuin vegaanin liharuokaa. Kun joku on vegaani, niin ei hän valmista liharuokaa ja se on täysin ok! Aika hullua, että joku voitaisiin pakottaa syömään kasviksia... Niitähän nyt sekasyöjänkin pitäisi syödä enemmän kuin lihaa/eläinperäisiä tuotteita! Ihan terveysjuttuja...

Vierailija
154/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei oikeasti edes maista, onko jokin lihaa oikeasti. Olen syöttänyt apelleni härkäpapurouheesta tehtyä bolognesea ja lasagnea nyt 13 vuotta, eikä hän edelleenkään tiedä syöneensä kasvisruokaa.

No jos ruokana on lihaa paistimuodossa, niin kyllä sen erottaa... Ihan helposti. 

No miksi pitää olla just paistimuodossa???

Hyvin usein syödään pääsiäisenä lampaanpaistia/filettä/viulua/karetta ja jouluna joulukinkkua.

Niitä ei jauhekorvikkeista tee. 

Ei se ole mikään pakko ja nytkin pääsiäistä on viisi päivää eli 24 ateriaa syödä sitä paistia.

Vierailija
155/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa esimerkki tarinalta trendi asialta "narsistien kanssa ruokailu"

Kaikki yrittää hallita toisiaan.

Kunnioitus uupuu pojan vaimo ei ole ikinä nähnyt nälkää. On kymmeniä sanontoja joilla voi kuvata tilannetta.

Vierailija
156/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäkohteliasta aloittaa vänkäys juhlapöydässä. Samaan aikaan ymmärrän tyttäriä. Tässä asiassa on kyse ihan valtavasta ajattelutapojen erosta. Yritän vähän avata tuon eläimen kärsimyksen kannalta.

Se, että kaikille on omaa ruokaansa on heikko lohtu sille, jonka ajatusmalli on se, että se eläin siinä pöydällä ansaitsisi yhä elää. Nyt se eläin on ennenaikaisesti tapettu vain siksi, että appivanhempien mielestä se maistuu hyvältä.

Siis vastapuolten ajatusero on siinä, että onko lampaalla oikeus elää hyvä elämä vai eikö ole. Onko oikein, että tunteva olento tapetaan, koska se maistuu appivanhempien mielestä hyvältä. Onko lampaan elämällä oikeasti väliä vai eikö ole.

Ajatushyppy toisesta toiseen vaatii melkoista filosofisointia kummin päin vaan. 

Tämä on ihan ajattelemisen arvoista ja itsekin olen vanhemmiten alkanut miettiä sitä eettistä puolta enemmän.

Ihminen on kuitenkin aina syönyt eläinperäistä ruokaa.  Myös eläimet syövät toisiaan, jos niin karkeasti haluaa sanoa.

Miten esim. arktisella alueella asuvat ihmiset pystyisivät elämään, elleivät söisi kalaa.  Kalastuksessakin on epäinhimillisiä piirteitä.

Jos hirvikantaa ei aika ajoin vähennettäisi, tapahtuisi enemmän onnettomuuksia tuolla liikenteessä.  

Eläinten hyväksikäyttöä on loppujen lopuksi hirveän paljon.  Hevonen on ollut niin suomalaisille kuin monille muillekin kansoille täysin korvaamaton, tuskin olisimme päässeet kehittymäänkään mitenkään, ellei meillä olisi ollut apunamne hevosia.  Mutta entä sitten kun hevonen tulee vanhaksi, mitä teemme?  Kaikilla ei yksinkertaisesti ole ollut varaa antaa hevosen elää vielä vaikka kymmenen vuotta vain tuottamassa kuluja.  Vaikka se sen ehdottomasti ansaitsisi.

Kyllä nämä eettiset kysymykset ihan oikeasti mieltä joskus rassaakin, mutta ryhtymällä vegaaniksi emme pelkästään sillä mitään pelasta.  Rottakin on eläin, jolla on oikeus elää elämänsä, mutta silti pyrimme saamaan siltä hengen pois, samoin kuin kyykäärmeeltä.  Jos päästäisimme rottakannan tai kyykäärmeet valtaamaan kaikki paikat, olisimme itse pulassa.  Rottaa ja käärmettä emme kuitenkaan koskaan ole ravinnoksi käyttäneet.

Vierailija
157/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Allergia on eri asia. Kenenkään painostuksesta ei tartte syödä mitään kenekään, mutta samassa pöydässä voi kyllä ruokailla. Tosin tää tais olla hesarin juttu. Ois voinu olla totta.

Minusta on todella naurettavaa tehdä miljoona ruokaa jne kun ihan hyvin voi tarjota vain ruokaa joka käy kaikille.

Joku vegaani ei määritä sitä, mitä ruokaa minä teen ja syön. En alistu sellaiselle tyranniall

Jouluna olis seitania. 🤭

Vierailija
158/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tässä tapauksessa on eniten oikeassa? Vegaani, kasvissyöjä, vai sekasyöjät?

Vierailija
159/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, typerä miniä, mutta haluat varmaan pitää läheiset välit vauvaan. Laita jossain kohtaa viestiä, että ympäristön kannalta hänen näkemyksensä on ihan oikea ja että jatkossa tarjoatte juhlahetkinä kasvis- ja vegaaniruokaa seurueelle.

(Ettekä enää kutsu pääsiäisenä, jouluna tai juhannuksena, jotta saatte rauhassa syödä lampaan, kinkun ja makkaran ilman syyllistystä.)

Ihanko oikeasti, yksi ihminen, tässä tapauksessa miniä tai tyrär voi päättää, mitä tarjotaan sukupäivällisenä? Hohhohhoijaa tätä huomionhakuisuutta ja minäminäminä. 

Ja olen ollut kymmeniävuosia kasvissyöjä, mutta ei ole tullut mieleen vaatia mitä muut suuhunsa laittavat. 

Ja ap. tapauksessa suurin osa ruokailijoista kuitenkin nauttivat suurella ruokahalulla lampaasta ja sinä vaadit ap. sitä pyytämään anteeksi miniältä ja tyttäreltä. Mihin noiden mummojen pitäisi kaikkeen taipua, nykynaisten mielestä. 

Pelottavaa, kun olen lähes viisikymppinen, mikä tulevaisuus tuo eteen. 

Vierailija
160/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä tapauksessa on eniten oikeassa? Vegaani, kasvissyöjä, vai sekasyöjät?

Se, joka antaa muiden syödä rauhassa tarjolla olevaa ruokaa ideologiasta riippumatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan