Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit on kuin uskovaiset! Tuomitsevia ja erittäin suvaitsemattomia. Ja harhaanjohdettuja kuin äärikultin jäsenet. Ei pysty elämään ilman riitaa. Aivan hihhuleita.
Ei... Kyllä kuule ne vegaanit ja kasvissyöjät saa kuulla myös paljon v*ttuilua! Ota asioista selvää vai onko se sitten sitä parempaa v*ttuilua, kun mainostetaan, ettei pupunruualla voi elää ja haukutaan hihhuleiksi jne. Naureskellaan toisten ruuille.
" MIKSI juuri pitkäperjantaina pitää syödä lihaa? Normaalistihan perinteen mukaan silloin syödään vähän tai ei ollenkaan, ennen pääsiäispyhiä ja pääsiäisateriaa. "
Jokainen saa itse päättää mitä ja minä päivänä syö.
Vegaanit ovat usein mieleltään sairaita. En kutsuisi heitä enää syömään. Jokainen joka ketsistee vieraita tietää kuinka paljon aikaa ja vaivaa siihen menee joten täytyy sanoa että aloittaja on huonosti kasvattanut jälkikasvunsa. Oma poika antaa vaimonsa (vai oliko tyttöystävä..) haukkua äitiään sen omassa kodissa? Ihan käsittämätöntä. Jo noiden vieraiden (=omat lapset ja kumppanit) käytös kielii mielisairaudesta. Kukaan normaali älyllä varustettu ei käyttäydy tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos yrittää tehdä vauvasta vegaanin, tehkää lastensuojeluilmoitus. Vegaanit lapset on ihan järjestäen aliravittua, ja vaikutus kasvuun ja kehitykseen huima!
Minulle tuli ajatus, että emännän poika olisi ehkä voinut sovitella ja rauhoitella tilannetta. Hän olisi voinut sanoa toisille, että "tämä asia on Jennalle (keksitty nimi vaimolle) niin tärkeä, että hän joskus saarnaa siitä muillekin. Meillä käydään keskustelua näistä jutuista kotona välillä. Älkää nyt pahastuko!"
Vierailija kirjoitti:
" MIKSI juuri pitkäperjantaina pitää syödä lihaa? Normaalistihan perinteen mukaan silloin syödään vähän tai ei ollenkaan, ennen pääsiäispyhiä ja pääsiäisateriaa. "
Paitsi että täällä nimenomaan julistettiin että pitkäperjantaina syödään pääsiäisteria. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit ovat usein mieleltään sairaita. En kutsuisi heitä enää syömään. Jokainen joka ketsistee vieraita tietää kuinka paljon aikaa ja vaivaa siihen menee joten täytyy sanoa että aloittaja on huonosti kasvattanut jälkikasvunsa. Oma poika antaa vaimonsa (vai oliko tyttöystävä..) haukkua äitiään sen omassa kodissa? Ihan käsittämätöntä. Jo noiden vieraiden (=omat lapset ja kumppanit) käytös kielii mielisairaudesta. Kukaan normaali älyllä varustettu ei käyttäydy tuolla tavalla.
Mutta sehän kai on ok, että appiukko tokaisisi "kjehräh, kylläpäs on hyvin kitunutta lammasta, ei se pupunruoka taida maistua miltään, miksi et syö kunnolla, miksi ei kunnon ruoka kelpaa" jne.? Tätäkin vegaanit/kasvissyöjät kuulee paljon.
Onhan työpaikallakin ihmisiä, jotka syö erilailla kuin itse. En ihan ymmärrä miksi ei voida huomioida kaikkien ruokavalioita (niinkuin aloittaja oli tehnyt) ja antaa kaikkien syödä moittimatta oman ruokavalion ruokia (tämä osio ei mennyt sitten nappiin).
Minullakin on äitini kanssa näkemyseroja, mutta emme pilaa niillä juhlapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että täällä nimenomaan julistettiin että pitkäperjantaina syödään pääsiäisteria. Piste.
No se on sen mielipide. Ei ole meillä muilla.
Vierailija kirjoitti:
On epäkohteliasta aloittaa vänkäys juhlapöydässä. Samaan aikaan ymmärrän tyttäriä. Tässä asiassa on kyse ihan valtavasta ajattelutapojen erosta. Yritän vähän avata tuon eläimen kärsimyksen kannalta.
Se, että kaikille on omaa ruokaansa on heikko lohtu sille, jonka ajatusmalli on se, että se eläin siinä pöydällä ansaitsisi yhä elää. Nyt se eläin on ennenaikaisesti tapettu vain siksi, että appivanhempien mielestä se maistuu hyvältä.
Siis vastapuolten ajatusero on siinä, että onko lampaalla oikeus elää hyvä elämä vai eikö ole. Onko oikein, että tunteva olento tapetaan, koska se maistuu appivanhempien mielestä hyvältä. Onko lampaan elämällä oikeasti väliä vai eikö ole.
Ajatushyppy toisesta toiseen vaatii melkoista filosofisointia kummin päin vaan.
Näyttää lähinnä vaativan alkeelliset käytöstavat. Kuka haluaisi kuulla poliittisia palopuheita sukuvierailuilla ruokapöydässä? Ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei oikeasti edes maista, onko jokin lihaa oikeasti. Olen syöttänyt apelleni härkäpapurouheesta tehtyä bolognesea ja lasagnea nyt 13 vuotta, eikä hän edelleenkään tiedä syöneensä kasvisruokaa.
No jos ruokana on lihaa paistimuodossa, niin kyllä sen erottaa... Ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
On epäkohteliasta aloittaa vänkäys juhlapöydässä. Samaan aikaan ymmärrän tyttäriä. Tässä asiassa on kyse ihan valtavasta ajattelutapojen erosta. Yritän vähän avata tuon eläimen kärsimyksen kannalta.
Se, että kaikille on omaa ruokaansa on heikko lohtu sille, jonka ajatusmalli on se, että se eläin siinä pöydällä ansaitsisi yhä elää. Nyt se eläin on ennenaikaisesti tapettu vain siksi, että appivanhempien mielestä se maistuu hyvältä.
Siis vastapuolten ajatusero on siinä, että onko lampaalla oikeus elää hyvä elämä vai eikö ole. Onko oikein, että tunteva olento tapetaan, koska se maistuu appivanhempien mielestä hyvältä. Onko lampaan elämällä oikeasti väliä vai eikö ole.
Onko jossain päin maailmaa vielä luonnossa eläviä lampaita, jotka ovat olemassa vain luonnollisen elämäntapansa toteuttamista varten? Ei varmaankaan. Tosin lammas lienee se kotieläin, joka vielä saa kesällä olla ulkona ja syödä mitä löytää. Teolliset nautojen navetat, kanalat ja teurastamot ovat kyllä jollain tavalla puistattavia, mutta se on nykyaikaa, kun kaiken pitää tuottaa maksimivoittoja ja olla tehokasta.
Olet ollut välittävä ja huolehtiva mummo. Olet tehnyt kaikkesi onnistuneen aterian eteen. Se riittää!
Vegaani näyttää olevan riidan haastaja. Sellaisille ei mikään riitä. Heillä ei ole käytöstapoja, eivätkä he arvosta toisia ihmisiä.
Sinun onnesi on, että poikasi ymmärtää teitä.
Joskus vegaanitkin muuttavat mielensä. Ikä saattaa tuoda viisautta ja rohkeutta hyväksyä toiset ihmiset sellaisina kuin ovat. Ehkä.
En osaa auttaa tilanteessa, mutta toivotan voimia jatkoon. Toivottavasti miniän pahimmat särmät hioutuvat ajan kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yrittää tehdä vauvasta vegaanin, tehkää lastensuojeluilmoitus. Vegaanit lapset on ihan järjestäen aliravittua, ja vaikutus kasvuun ja kehitykseen huima!
Minulle tuli ajatus, että emännän poika olisi ehkä voinut sovitella ja rauhoitella tilannetta. Hän olisi voinut sanoa toisille, että "tämä asia on Jennalle (keksitty nimi vaimolle) niin tärkeä, että hän joskus saarnaa siitä muillekin. Meillä käydään keskustelua näistä jutuista kotona välillä. Älkää nyt pahastuko!"
Jenna kultsi pupeliinii, jutellaan tästä kotona lisää 😌
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei oikeasti edes maista, onko jokin lihaa oikeasti. Olen syöttänyt apelleni härkäpapurouheesta tehtyä bolognesea ja lasagnea nyt 13 vuotta, eikä hän edelleenkään tiedä syöneensä kasvisruokaa.
Kumma että tätä ylänuolitetaan, vegaanille, jos joku laittaa liivatetta juustokakkuun, niin se lynkataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ruokana on lihaa paistimuodossa, niin kyllä sen erottaa... Ihan helposti.
No miksi pitää olla just paistimuodossa???
Vegaaninaiset epäilyttää seurustellessakin. Olen siis mies. Sieltä usein paljastuu aivopesty fundamentalisti, jonka sisäinen Greta Thunberg lopulta tulee esiin. Kuka jaksaa kuunnella tyhjää saarnaa maailmanlopusta, jos ei jos ei tee parannusta ja siirry hyvien ihmisten joukkoon syömään ruohoa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt epäuskottava stoori
Täysin uskottava tänä päivänä. Puuttui vain homopari ja lesbo, sekä sukupuoltaan korjaava teini, pari lemmikkirottaa mukana.
No ihan yhtä fundamentalisteja on nuo lihansyöjätkin tässä pöydässä. He voisi syödä vallan hyvin kasvisaterian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää lähinnä vaativan alkeelliset käytöstavat. Kuka haluaisi kuulla po
Tavallaan totta, mutta jossain menee varmaan kaikilla raja? Siis että jossain vaiheessa on vain moraalisesti oikein avata suunsa eikä olla kohtelias.
Ilmeisesti miniä ja tytär ovat sitä mieltä että lampaan tappaminen (kun olisi muita vaihtoehtoja) vain on niin väärin, että siitä on pakko sanoa.
Jollain samanlainen raja voisi mennä vaikka lasten pahoinpitelyssä tai sodan hyökkäävän osapuolen rahoittamisessa tms. pitäisikö niistä vaieta kohteliaisuuden vuoksi?