Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähes samanlaista, mutta mukaan on otettu tuontiruoka, vedenkäyttö Kaliforniassa ja soijankasvatuksen epäeettisyys sekä se, että ilman karjankasvatusta tarvitaan jättikokoisia louhoksia lannoitteita varten.
Tämä siis ihan kaikesta ruuasta, jopa kaurapuuro (veteenkeitetty) ja mustikkasoppa siihen vierelle saavat aikaan massiivisen riidan. Että ketä sillä ruualla on riistetty, kenen oikeuksia poljettu. Mikään ei ole hyvä, mikään ei riitä. Sama porukka pystyy Woltin kotiinkuljetuksella tilaamaan ruokaa, jota on tehty samassa keittiössä lihapatojen tai hummuksen kanssa. Äidin/anopin tekemänä ruoka on aina tehty väärin, vääristä raaka-aineista ja kyselemättä fenkolilta tai lampaalta, että haluatko olla ravintoa vai kulkea huolettomana metsässä odottamassa sutta tai myyrää.
Ihana, feel you <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Allergia on eri asia. Kenenkään painostuksesta ei tartte syödä mitään kenekään, mutta samassa pöydässä voi kyllä ruokailla. Tosin tää tais olla hesarin juttu. Ois voinu olla totta.
Minusta on todella naurettavaa tehdä miljoona ruokaa jne kun ihan hyvin voi tarjota vain ruokaa joka käy kaikille.
Joku vegaani ei määritä sitä, mitä ruokaa minä teen ja syön. En alistu sellaiselle tyrannialle 😤
Mun tuntema vegaani laittaa sujuvasti liharuokaa perheelleen, koska muu perhe lihansyöjiä. Eikä tuomitse.
Taitavat olla aika nuoria vielä sillä me vanhan liiton kadvisyöjä-vegaanit emme tuolla tavalla hyökkää sekasyöjiä kohtaan vaan hyväksymme sen että muut syövät lihaa ym. Harmillista, että ateria meni pieleen.
Noh, typerä miniä, mutta haluat varmaan pitää läheiset välit vauvaan. Laita jossain kohtaa viestiä, että ympäristön kannalta hänen näkemyksensä on ihan oikea ja että jatkossa tarjoatte juhlahetkinä kasvis- ja vegaaniruokaa seurueelle.
(Ettekä enää kutsu pääsiäisenä, jouluna tai juhannuksena, jotta saatte rauhassa syödä lampaan, kinkun ja makkaran ilman syyllistystä.)
Ruokapöytä ei ole oikea paikka tuoda näkemyksiään esille. Yhtä paheksuttavia kommentteja ovat näiden true lihansyöjien kommentit "ah, ihanaa kärsinyttä lammasta", joilla kiusaavat niitä, jotka ovat vegaaneja/kasvissyöjiä. Ja kyllä, itse olen kasvissyöjänä kuullut monesti tällaista pään aukomista etenkin vähän vanhemmilta miespuolisilta. Jokainen ottaa mitä ottaa, syö omaa annostaan ja kommentoi omaa annostaan kehuen, koska se nyt on vaan kohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, jos riita saadaan aikaan vaikka tikusta, kun jo täälläkin alkaa käsittämätön tappelu siitä, milloin pääsiäisateria pitää syödä.
Se syödään silloin, kun keskenään sovitaan, eikä sen ajoituksesta kysytä vauvapalstalta.
Ihmiset saa syödä vaikka viideltä aamulla, jos tykkäävät. Tai jättää koko ruuan syömättä. Veikkaanpa, että suurimmassa osassa ruokakuntia mitään erityistä pääsiäisateriaa ei edes laiteta.
Niin, täällä väitettiin että se pitää syödä pitkäperjantiana. Tieto on väärä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä se olit.
En ollut. Täällä on muitakin keskustelijoita. Mä vain tulin sanomaan siihen sun ja jonkun toisen keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Allergia on eria asia kuin kasvissyöjä. Ei voi verrata toisiinsa. Ap. oli ottanut kaikki huomioon. Oli syötävää jokaiselle.
Miksi hän laittaa turhaan jokaiselle erikseen jotain? Aivan turhaa. Yhdesäsolohan siinä on tärkeintä.
Oletus on, että syödään lihaa. Suurin osa osallistujista söi lihaa.
Kasvisvaihtoehdot oli lihaa syömättömien huomioimista.
Ap teki kyllä parhaansa.
MIKSI juuri pitkäperjantaina pitää syödä lihaa? Normaalistihan perinteen mukaan silloin syödään vähän tai ei ollenkaan, ennen pääsiäispyhiä ja pääsiäisateriaa.
Onko miehesi joskus kommentoinut miniän vegaaniutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergia on eria asia kuin kasvissyöjä. Ei voi verrata toisiinsa. Ap. oli ottanut kaikki huomioon. Oli syötävää jokaiselle.
Miksi hän laittaa turhaan jokaiselle erikseen jotain? Aivan turhaa. Yhdesäsolohan siinä on tärkeintä.
Oletko tosissasi? Että enemmistön pitäisi syödä sitä ruokaa, mitä vähemmistö määrää?
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit on kuin uskovaiset! Tuomitsevia ja erittäin suvaitsemattomia. Ja harhaanjohdettuja kuin äärikultin jäsenet. Ei pysty elämään ilman riitaa. Aivan hihhuleita.
Uskovaisuus ei tarkoita äärikultin jäsenyyttä, eikä kaikki vegaanit ole tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit on kuin uskovaiset! Tuomitsevia ja erittäin suvaitsemattomia. Ja harhaanjohdettuja kuin äärikultin jäsenet. Ei pysty elämään ilman riitaa. Aivan hihhuleita.
Jos läheisesi ovat tuollaiset suvaitsemattomat nasse arvot omaavia, älä välitä heistä. Kyseessä varmaan myös jonkin sortin mtongelmia.
Suurin osa ei oikeasti edes maista, onko jokin lihaa oikeasti. Olen syöttänyt apelleni härkäpapurouheesta tehtyä bolognesea ja lasagnea nyt 13 vuotta, eikä hän edelleenkään tiedä syöneensä kasvisruokaa.
Nämä vegaaniprovot ovat niin vuotta 2015, keksikää jo jotakin uutta!
Vierailija kirjoitti:
Taitavat olla aika nuoria vielä sillä me vanhan liiton kadvisyöjä-vegaanit emme tuolla tavalla hyökkää sekasyöjiä kohtaan vaan hyväksymme sen että muut syövät lihaa ym. Harmillista, että ateria meni pieleen.
No ne on näitä tapakasvatusta vaille jääneitä nykynuoria, jotka on sitä mieltä, että M I N Ä!!!! olen tämän joukon keskipiste ja erityishuomion kohde.
MINULTA kysytään, mitä syödään. MINULTA pyydetään lupa ja MINULLA hyväksytetään asiat ensin, ennen kuin mitään tehdään.
MINULLA on oikeus tuoda oma näkemykseni kuuluviin ja näkyviin joka ikisessä tilanteessa, koska MINÄ TIEDÄN KAIKEN JA OLEN AINA OIKEASSA.
MINÄ olen se, joka lapsukaisenakin sain aina täyden huomion, joka aina sai keskeyttää aikuisten puheet, joka aina olin suuna päänä ja mekastin kahvipöydässä valikoiden mitä otan ja mitä en ja päätin mistä aikuiset sai puhua ja mistä ei.
Vierailija kirjoitti:
Puhdas trolli on tämä aloitus.
Oli trolli tai ei, mutta tärkeä keskustelun aloitus, sillä jokaista suvusta löytyy ainakin yksi ap. kertoman kaltainen tyyppi, joko suvusta tai sukuun naitu, joilta puuttuu alkeellisimmat käytöstavat ja hienotunteisuus. Mielestäni se on huomion kerjäämistä ja osoittaa huonoa käytöstä.
Itsekin olen kasvissyöjä, enkä halua siitä tehdä mitään numeroa ja aina olen löytänyt jotakin syötävää tarjottavista, vaikka en ole vaatinut mitään kasvisversiota.
Sama parikymppisellä tyttärelläni, jolla lapsena oli sairaalahoitoon vaativa maitoallergia, jos hän sai lehmänmaitoa pienenkin määrän, joka tietenkin kerrottiin etukäteen tai tuotiin mukana lapselle omat ruuat. Nyt kun hän on vuosien ajan siedättänyt allergiaansa, hän on ottanut mallia minusta ja valitsee tarjoilut itse, eikä vaadi maidotonta tarjoilua itselleen ja aina on löytynyt syötävää sukujuhlissa.
Ja mihin nykyään on kadonnut vierailta hienotunteisuus, arvostus ja kiitollisuus, jos joku hyvää hyvyttään haluaa tarjota aterian, niin kiitokseksi saa vain arvostelua ja haukkumisista. Näitä moukkia saa hävetä silmät päästään suvun juhlissa ja ystäväpiireissä.
Ei ihme, jos riita saadaan aikaan vaikka tikusta, kun jo täälläkin alkaa käsittämätön tappelu siitä, milloin pääsiäisateria pitää syödä.
Se syödään silloin, kun keskenään sovitaan, eikä sen ajoituksesta kysytä vauvapalstalta.
Ihmiset saa syödä vaikka viideltä aamulla, jos tykkäävät. Tai jättää koko ruuan syömättä. Veikkaanpa, että suurimmassa osassa ruokakuntia mitään erityistä pääsiäisateriaa ei edes laiteta.