Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
181/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mummo se vasta liemssä on, hänen kahdella pojallaan on miniät Afrikasta ja Thaimaasta. Juoksee raukka hiki hatussa hakemassa sopivaa tarjottavaa ettei kukaan vaan loukkaannu ja koe rasismia. Minä iskisin pöytään mustan lampaan, mämmillä kuorrutettuna.

Vierailija
182/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun pääsiäisateria on jo syöty vaikka vielä ei olla oltu pääsiäisessä? Vai onko kyseessä joku mennyt pääsiäinen.

Kun kirjoitatte provon, tehkää se huolella. Muuten tulee typeriä naurettavia mokia.

Mummo harjoitelkoot nyt sitä provon kirjoitusta vaikka seuraavaan pääsiäiseen, voi taito hioutua vaikka miten huippuunsa.i.

Sanoin muuten kerran eräälle lihaa ylistävälle että minä en syö raatoja. Voi miten raivostui vaikka sanoin totuuden; en syö raatoja. Raatohan se kuollut eläin on, ei siitä mihinkään pääse vaikka miten kaunistelisi. Vai elävänäkö ne nielette?

Ja edelleen sanon jos joku tulee mäkättämään minun syömisistäni.

Oletko kuullut ihmisten tekevän vuorotyötä tai perheet viettävät juhlapyhiä molempien isovanhempien, jopa isoisovanhempien luona ja vain yhdessä paikassa ehtii olla kerrallaan, jos välimatkat pitkät. 

Omassa lapsuudessani pääsiäisiä ja jouluja vietettiin kalenterin mukaan harvoin, kun vanhemmat ja isovanhemmat kolmivuorotyössä. Miten luulet yhteiskunnan rattaat, pyörivän, jos kaikki viettäisi juhlapyhiä kalenterin mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos riita saadaan aikaan vaikka tikusta, kun jo täälläkin alkaa käsittämätön tappelu siitä, milloin pääsiäisateria pitää syödä.

Se syödään silloin, kun keskenään sovitaan, eikä sen ajoituksesta kysytä vauvapalstalta.

Ihmiset saa syödä vaikka viideltä aamulla, jos tykkäävät.  Tai jättää koko ruuan syömättä.  Veikkaanpa, että suurimmassa osassa ruokakuntia mitään erityistä pääsiäisateriaa ei edes laiteta.  

Nauroin tätä kinaa, milloin pääsiäisateria syödään. Me syömme sen lauantai-iltana. Perustelu: jos sattuu krapulan saamaan, niin sunnuntai aikaa sairastaa, maanantaina on lähdettävä jo kotiin. Ja kaikilla meistä ei ole määrästä kiinni, osa saa jo pienestä viinitilkasta. Minä en juuri pepsiä tuhdimpaan uskalla koskea.

Vierailija
184/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Menee kyllä överiksi. Ap oli vaivautunut laittamaan vegaaneille sopivaa ruokaa, mutta tämäkään ei riittänyt. Ap tarjoaa OMASSA ruokapöydässä just sitä ruokaa, joka itselle - ja tässä tapauksessa ilmeisesti ainakin myös puolisolle ja pojalle - maistuu. Vegaaniruoka on harvan mielestä hyvää, eikä vegaani muutenkaan määrittele muiden ruokavaliota. Aivan ruokotonta käytöstä tuollainen. Ihme lahkoilua vegaanius muutenkin.

Vierailija
185/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Menee kyllä överiksi. Ap oli vaivautunut laittamaan vegaaneille sopivaa ruokaa, mutta tämäkään ei riittänyt. Ap tarjoaa OMASSA ruokapöydässä just sitä ruokaa, joka itselle - ja tässä tapauksessa ilmeisesti ainakin myös puolisolle ja pojalle - maistuu. Vegaaniruoka on harvan mielestä hyvää, eikä vegaani muutenkaan määrittele muiden ruokavaliota. Aivan ruokotonta käytöstä tuollainen. Ihme lahkoilua vegaanius muutenkin.

Eli ei ollut mitään jörkevää syytä muuta kuin typerä pänkkipäisyys.

Vierailija
186/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et itse kyllä ainaskaan tehnyt mitään väärin. 

Vierailija
187/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta sanoa kuin että on sinulla todella huonokäytöksinen miniä, Jos tuo on totta. Saa kutsun syömään ja haukkuu toisten syömiset. Miniä on ilmeisesti niin ääliö ettei tajua pyytää edes anteeksi. Aina ei kaikki ole mieleen mutta viisas ei ala vanhemmille ihmisille aukomaan päätään, varsinkaan aiheetta ja ruokapöydässä. Varmaan jostain perheestä kotoisin jossa ei ole paljon käytöstapoja ollut. Minä aikoinaan anoppilassa ruokailun jälkeen kiitin ruuasta myös niin että laitoin ruuat jääkaappiin, hoidin tiskit ja keitin kahvit ja katoin kahvipöydän, että sai anoppi huilata kestitsemisen jälkeen. Ilmanko anoppi oli harmissaan kun erosimme sitten hänen poikansa kanssa. Mutta hyvät välit olivat aina ja kunnioitusta molemmin puolin vaikka paljon anoppia nuorempi olinkin. Poikasi on kotona varmaan aika onnellinen tuollaisen maailmanparantajan kanssa.

Vierailija
188/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin mummo se vasta liemssä on, hänen kahdella pojallaan on miniät Afrikasta ja Thaimaasta. Juoksee raukka hiki hatussa hakemassa sopivaa tarjottavaa ettei kukaan vaan loukkaannu ja koe rasismia. Minä iskisin pöytään mustan lampaan, mämmillä kuorrutettuna.

Millä tavoin Afrikka tai Thaimaa rajoittaa ruokia? 

Vierailija
189/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun pääsiäisateria on jo syöty vaikka vielä ei olla oltu pääsiäisessä? Vai onko kyseessä joku mennyt pääsiäinen.

Kun kirjoitatte provon, tehkää se huolella.

Ja edelleen sanon jos joku tulee mäkättämään minun syömisistäni.

-en usko tämän olevan provo.

meilläkin joulu esim vietetään jaettuina eripäiville. Tuo juhlapäivien vietto ei ole mitenkään poikkeuksellista !

Vierailija
190/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpäs tilannetta toisinpäin... Miniä laittaisi vain vegaanista ruokaa. Vegaani ei valmista sekaruokaa, vaikka sekasyöjät tulisivatkin syömään. Kyllä varmasti alkaisi vähintään appiukko urputtamaan, kun ei ole sitä eikä tätä... Sekö on sitten sitä parempaa toisen ruokapöydän pilkkaamista?

Kylässä ja vierailulla syödään sitä, mitä isäntäpari tarjoaa ja ollaan vieraanvaraisuudesta kiitollisia ja sitä arvostetaan. Vaikka se ei makunystyröitä hellisi. Sitä kutsutaan sivistykseksi. 

Kyllä. Ja ap:n miniä toimi väärin. Monista kommenteista kuitenkin huokuu se, että toisinpäin olisi ok arvostella, jos tarjolla olisi vaan vegeruokaa. 

Vierailija
191/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan yhtä fundamentalisteja on nuo lihansyöjätkin tässä pöydässä. He voisi syödä vallan hyvin kasvisaterian.

Joo ja mulle on työnnetty puoliväkisin kasviskeittoa, jossa on paprikaa ja chiliä, joita inhoan ja saan suun kipeäksi.

Joka saamarin kasvisruuassa on jotain  punaista polttavaa, ne maistuu kaikki samalle ja saan rakkoja huuliin ja ikeniin.

Kiitos vaan mutta ei ne niin maittavia ole kuin kuvitellaan.  Joku papumuhennoskin oli kuin mautonta jauhoa olisi suussaan pyöritellyt.  

Joku syötti kasvispöperöä appiukolleen muka lihana.  Mitähän iloa hän siitä sai, että juksasi puolisonsa isää?  Entä jos hänelle tarjottaisiin vegaaniruokaa, joka ei olisikaan vegaanista, mutta hän ei sitä huomaisi?  Saisiko hänelle niin tehdä?  

Kaikki vegaanit kehuskelee sillä, kuinka he tekee niin älyttömän hyvää ruokaa ja niin liharuuan makuista, että ei kukaan huomaa eroa ja että kaikki oikein haluavat syödä heidän ruokitaan.

Enimmät puolet puheesta on paskaa.  Tällaisten kehuskelijoiden tarjoiluja on tullut nyt maistelluksi.  Etovia ovat.  Soijasuikaleetkin haisi ihan kuselle.  Normaali kasvisruoka on eri asia, kyllä minulle porkkana kelpaa missä muodossa tahansa, mutta nämä ihme viritykset, joiden pitäisi muka maistua milloin lihalle, milloin voille, milloin kermalle, milloin munalle jne ei kyllä onnistu vakuuttamaan.  Syökää itse vaan.

Kyllä se appiukkokin maistoi, että ei ihan ole saman makuista kuin kotona.  Yritän minäkin aina sanoa, että kiitos, hyvää oli.  Koska kohteliaisuus.

Vierailija
192/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kirjoitatte provon, tehkää siitä edes hyvä.

Mikään ei ole niin turhauttavaa, säälittävää ja ärsyttävää kuin huono provo.

Mitä ylipäätään haluatte näillä?  Voiko tämä tuottaa mitään iloa edes itsellenne?

Täällä syödään Pääsiäisateria jo ennen Pääsiäistä. Onpa syöty kyllä Joulaterioitakin, ei sillä.

Nähkää edes hieman vaivaa, kiinnittäkää huomiota yksityiskohtiin jotka varmasti paljastaa teidät heti.

Paremmalla onnella seuraavalla kerralla, eiks niin?

Painu sinä vi***un.

Kielenkäytöstäsi päätellen tämän ketjun perusteella olet vegaani.

Vierailija
193/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli anopin pitäisi alistua miniän tahtoon omassa kodissaan? 

Sehän on vieraiden huomioimista. Ja lapsenlapsen. Minä laittaisin sellaista ruokaa, mitä miniä ja tyttäreni toivovat, lapsenlapsen vuoksi. Ottaisin selvää. Omat lapset tuovat kohta tyttö- ja poikaystäviään ruokapöytään ensimmäistä kertaa ja valmistaudun ajatukseen.

Vierailija
194/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuodaan lisää ekologista soijaa  -lentokoneella.

Ja muuta viherropsetta.

Vierailija
195/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniä oli väärässä. Ymmärrän mummoa täysin. Toivottavasti asia ratkeaa kaikkien eduksi.

Vierailija
196/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo ap:n kirjoitus oli totta eikä trolli, niin suosittelen erittäin lämpimästi, että lopetat kokonaan päivällisten järjestämisen lapsille ja puolisoille.  Ilmoitat vain, että tämä oli tässä, en ala riitelypalkalla vaivaa näkemään!

Vierailija
197/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei oikeasti edes maista, onko jokin lihaa oikeasti. Olen syöttänyt apelleni härkäpapurouheesta tehtyä bolognesea ja lasagnea nyt 13 vuotta, eikä hän edelleenkään tiedä syöneensä kasvisruokaa.

No jos ruokana on lihaa paistimuodossa, niin kyllä sen erottaa... Ihan helposti. 

No miksi pitää olla just paistimuodossa???

Hyvin usein syödään pääsiäisenä lampaanpaistia/filettä/viulua/karetta ja jouluna joulukinkkua.

Niitä ei jauhekorvikkeista tee. 

Ei se ole mikään pakko ja nytkin pääsiäistä on viisi päivää eli 24 ateriaa s

Viihtyisän aterian? Seuraavaksi voi valita kenet kutsuu pitämään luentoja omaan kotiinsa. Useimmilla on onneksi  edes alkeelliset käytöstavat. 

Vierailija
198/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei kutsu ketään syömään, niin välttyy paljolta vaivalta, rahanmenolta, siivoamiselta ja muulta stressiltä. 

Kutsu tästä lähtien ne vain pullakahveille, kaupan valmista pullaa ja pannullinen juhlamokkaa. Ottakaa tai jättäkää.

t. mummo2

Pullakahveilla pitää myös muistaa se tärkeä sääntö, että älä tuputa mitään. Anna ihmisen valita, mitä juo tai syö, vai onko parempi olla juomatta ja syömättä. Vierailu ja yhdessäolo on tärkeintä.

Vierailija
199/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihtyisän aterian?

Niin, sellaisen joka nyt jäi saamatta.

Vierailija
200/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtalaisesti on 'mummolla' yritystä ja tarina pysyi loogisena, eikä roolit menneet sekaisin. Toki pappakin olisi voinut jotain jyrähtää, mutta ihan ok muuten.

2/5

Harvoin ne papat mitään uskaltaa sanoa. Sellaista selkarangattomia vässyköitä, kuten poikansakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi