Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Hei Mummo!
Älä välitä. Yritit huomioida kaikki ja teit parhaasi. Miniä ja tyttäresi käyttäytyivät huonosti. Ruokapöydässä ei aleta riitelemään. Jatkossa vietätte pääsiäisen miehesi kanssa parhaaksi karsomallanne tavalla.
Kamala perhe, onneksi ei ole tuollaisia ongelmia. Nyt tämän aloittaja tietää, ettei järjestä mitään yhteisiä aterioita perheen kesken, koska menee riitelyksi arvoista. Miniä ja tytärkin olisi voinut pitää suunsa kiinni, koska tarjoiluissa oli kaikki huomioitu. Eivät he voi määräillä mitä toiset syövät.
moi
Mun appivanhemmat tarjosi ainoastaan liharuokaa aina. Appi tyrkytti sitä minulle ja kun en ottanut, alkoi hirveä meuhkaaminen Afrikan nälkäänäkevistä.
Lakkasimme käymästä siellä ja sitten soiteltiin sukulaiset läpi ja haukuttiin minut.
Minä siis istuin pöydässä enkä aevostellut ruokia. Appiukolla jokin tarve riehua.
t kasvissyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Allergia on eri asia. Kenenkään painostuksesta ei tartte syödä mitään kenekään, mutta samassa pöydässä voi kyllä ruokailla. Tosin tää tais olla hesarin juttu. Ois voinu olla totta.
Minusta on todella naurettavaa tehdä miljoona ruokaa jne kun ihan hyvin voi tarjota vain ruokaa joka käy kaikille.
Sinusta voi olla naurettavaa, mutta se ei tarkoita, että olisi naurettavaa. Demokratiassa enemmistö voittaa. Jos joku haluaa ilahduttaa kaikkia se ei todellakaan ole muilta pois. (Ja eihän lihaton ruoka tässä tapauksessa sopinut 4/6.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Allergia on eri asia. Kenenkään painostuksesta ei tartte syödä mitään kenekään, mutta samassa pöydässä voi kyllä ruokailla. Tosin tää tais olla hesarin juttu. Ois voinu olla totta.
Minusta on todella naurettavaa tehdä miljoona ruokaa jne kun ihan hyvin voi tarjota vain ruokaa joka käy kaikille.
Sinusta voi olla naurettavaa, mutta se ei tarkoita, että olisi naurettavaa. Demokratiassa enemmistö voittaa. Jos joku haluaa ilahduttaa kaikkia se ei todellakaan ole muilta pois. (Ja eihän lihaton ruok
Demokratiassa nimenomaan tehtäisiin yksi ateria joka käy kaikille.
Miniä käyttäytyi teinimäisesti. Tuollaista ole Meilläkin, kun esikoinen oli vasta teini. Meidän lapset ei ole vielä tuoneet hulluja ruokapöytään, mutta tilaisuuden emäntänä olisin lopettanut tuollaisen alkuunsa. Jo tarhassa todetaan vain, että "ruokarauha, kiitos".
Tällä samalla tarinalla vie kuin karitsaa hihnassa joka juhlapyhät. Juhannuksena, niin onhan koulun päättäjäiset, saa keksityllä tarinalla ihmiset reagoimaan. Kyllä,kyllä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vegaani ei määritä sitä, mitä ruokaa minä teen ja syön. En alistu sellaiselle tyrannialle 😤
No onpa vaikeaa. Yks
Äärettömän ihanaa, jos kaikki perheen yhteiset juhla-ateriat olisivat vegaanin jyräämät. Jouluna syötäisisiin jotain omituista tofuviritystä.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta voi olla naurettavaa, mutta se ei tarkoita, että olisi naurettavaa. Demokratiassa enemmistö voittaa. Jos joku haluaa ilahduttaa kaikkia se ei
Demokratiassa nimenomaan tehtäisiin yksi ateria joka käy kaikille.
Jankkaat vielä että käy kaikille. EIHÄN SE KÄYNYT aterian valmistajille. Oletko oikeasti noin taulapää, ettet tajua että kasvisruoka ei ole avain kaikkeen. Mulla ja monella muulla on periaate että aterian pitää sisältää eläinkunnan tuotteita jotta se olisi ateria. Luulen että näin ajattelevia on enemmän kuin vegaaneja.
Aloittaja toimi fiksusti ja yritti parhaansa. Silti hän sai pahan mielen ja häntä myös haukutaan täällä mitä törkeimmällä tavalla (ehdotetaan jopa itsemurhaa).
Ei liity aloitukseen, mutta mietin päiväkodin työntekijänä sitä, että lasten kiusaamisesta puhutaan paljon ja vaaditaan nollatoleranssia, totta kai. Kysyn tämän(kin) ketjun lukeneena, että miksi me aikuiset voimme kiusata toisiamme näin törkeillä viesteillä, mitä tälläkin palstalla näkee?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.
Ap:n miniä siis haluaa tyrkyttää ja pakottaa muille ihmisille omaa elämäntapaansa. Todella epäasiallista käytöstä. Ihmisillä on lupa kertoa näkemyksistään, mutta siinä menee raja. Omia melipiteitä, ruokatapoja, uskontoa tai poliittista kantaa ei saa tuputtaa toisille. Niistä voi puhua neutraalilla tavalla, mutta jokaista pitää kunnioittaa. Tietenkään ei voi mennä kylään kertomaan miten jonkun pitäisi elää.
Sukupolvien välinen kuilu. Olen pahoillani tilanteesta. Uskon tosiaankin joka sanan! Olin itse 15v vegaani, mutta en tehnyt siitä mitään numeroa. Veljen häissä oli kokonaisena savustettu sika keskellä pöytää. Minulle oli tarjolla vihreää salaattia ja keitetty peruna. :D
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa eläinten syöminen!
Lopeta sinä paskan jauhaminen.
Vierailija kirjoitti:
Semmosia ne ruohon puputtajat on. Sama mielenmaisema kuin kulttiuskonnolliseen ryhmään kuuluvalla.
Mediassa oli puhetta samasta aiheesta jokin aika sitten. Fanaattista tiettyyn ruokavalioon pidättäytymistä verrattiin jopa jyrkkiin uskontoihin tai lahkoihin.
Kasvisruokailijat ja vegaanit osaavat olla ilkeitä ihmisiä. Johtuu varmaan proteiinin vähyydestä! Ehkä myös huonosta kotikasvatuksesta. Itse he eivät kutsuisi ketään kylään pääsiäisenäeivätkä vieraanvaraisesti tarjoaisi mitään iäkkäille sukulaisille vaikka hyvin voisivat. Kesällä sitten menevät istumaan aatteineen Mannerheimintielle autoilijoiden tukkeeksi. Valittelevat turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt ole ollut vielä edes pääsiäisaterioden aika.
Taitaa olla keksitty juttu taas.
Eilen oli pitkäperjantai, idiootti. Silloin syödään pääsiäisateria.
Pääsiäisateria syödään PÄÄSIÄISSUNNUNTAINA, SIVISTYMÄTÖN MOUKKA!
Ens kerralla tarjoat pullaa ja voileipiä kahvin/teen kerra. Tollasille ei tarvi ruokaa tarjota.
Vanha totuus: ystävät voi valita mutta sukulaisiaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUTTA JOS HALUAA ITSE LIHARUOKAA RIKÄ PELKKIÄ HEINIÄ! NIIN EIKÖ ITSELLEEN SAA TEHDÄ MITÄÄN MAISTUVAA?
Opettele tekemää
Kyllä pääsiäisateriaa voi syödä jo pitkäperjantaina. Ei sitä kukaan voi määrätä muiden puolesta. Täällä on ihme tiukkiksia. Onneksi meillä syödään kaikki samaa ruokaa.
moi
Ei kuulosta uskottavalta tai sit on melkoiset heikkolahjaisten kekkerit olleet