Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhearki teinien kanssa vie kaikki voimat

Vierailija
29.03.2024 |

Kahden teinin kanssa on ollut välillä niin raskasta, että meinaa järki lähteä.

Pitkä parisuhde rakoilee, rahat piukassa ja töitäkin tässä samalla väännetään koko ajan.

Kiva olisi kuulla jo aikuisten lasten vanhimmilta, että tämä on vaihe vaan ja joskus helpottaa. 

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai vaan ylläpidä jotain täysihoitolaa ja passaa kaikki piloille? Laita ne rääpäleet hommiin. Jokainen niistä tekee (eri aikaan, ettei tule kinaa) kotitöitä ja osallistuu perheen muonitukseen, yhteisestä ostoslistasta ja kaupassakäynnistä lähtien. Vanhempien opastuksella tuosta tulee ihan toimiva yhteisö. Aikatauluta kaikki ja laita ne teinit hommiin. Ota "Joukkojen komentaja"- ote asioihin. Puoliso osallistuu, tai saa siirtyä ulkoruokintaan!

Kaikki ylellisyydet pois, ennen kuin ilmaantuu yhteistyöhalukkuutta.

Ja taas iskä vain vähän osallistuu ja äiti kantaa täyden vastuun. On tämä toksista.

Vierailija
42/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaan aikaan teinit ei per seilly. Jos yritti niin tuli selkään ja se loppui siihen. Mukisematta pestiin nyrkkipyykkiä, tiskattiin, kitkettiin kasvimaata, kerättiin pihamarjoja ja käytiin mettässä marjankeruussa. Isälleni en ole ikänään sanonut että ei. Äidille ehkä kiukuttelin muutaman kerran. N56

Niin, annettiin selkään jos kehtasi olla eri mieltä. Vanhaan aikaan kasvatuksen tarkoitus oli hyvin eri. Ihannetavoite oli että lapsista kasvaa KUULIAISIA yhteikunnan jäseniä, työmyyriä, luterilaista työmoraalia toteutettin kotitöidenkin kanssa, ei haluttu mitään oman elämänsä sankareita vaan nöyriä, kuuliaisia, osaksi yhteiskuntaa, ei yksilöiksi. Tätä kohti koulittiin. Oli väärin sanoa vastaan auktotriteetille tai kyseenalaistaa yhtään mitään. Ei edes selkeästi vääriä tapoja saanut kyseenalaistaa. 

Kukaan ei toivottavasti nykypäivänä pidä tätä hyvänä tapana. 

Ja olen vuorenvarma, että myös silloin vanhaan aikaan oli kapinoivia teinejä, joihin ei se selkäsaunakaan tehonnut. Ja jotka saivat sen selkäsaunan kerta toisensa jälkeen kunnes lähtivät. Tottakai tällaisia oli. Aina on ollut. Ei vaan ollut teidän perheessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä teini-iässä on niin hirveää? Aloituksessa ei lainkaan kerrota, joten vaikeaa on kommentoida. Jos ei halua kertoa, miksi tehdä aloitusta?

Nämä lasten kasvatuksen "loppumetrit". Vielä pitäisi jaksaa vähän aikaa olla hyvä äiti, vaikka tekisi mieli vaan mennä jonnekin omaan koppiin makaamaan. Ap

Et edelleenkään vastaa, mikä teillä konkreettisesti on ongelma. Mikä sinua siis käytännössä rasittaa? Tämä ei vieläkään käy ilmi. 

Mikä sua vaivaa..?

Kahteen teiniin uppoaa aikaa ja rahaa, heitä pitää tukea, auttaa, kuunnella, ymmärtää, kuskata, pestä pyykkiä, laittaa ruokaa, ohjata ja auttaa opiskelussa, hoitaa autokoulut ja mopokortti, yksityisyys oman puolison kanssa melko vähissä, aina lähdettävä muualle ottamaan omaa ja parisuhdeaikaa, auttaa kesätöiden haussa...

Kaksi teiniä ovat kämpässä kuin kaksi pientä aikuista joilla on jo omat mielipiteet. Ei teiniä pakoteta lenkille ja mummulle yöksi. Tai nukkumaan klo 22.

On kaverijuttuja ja poikakaverikriisiä, milloin mikäkin harmittaa ja ahdistaa. Koulu luo omat paineet. Puhumattakaan ulkonäköpaineista yms. 

Mä oon niin läsnä lapsilleni kuin äiti vaan voi olla. Ap

Vierailija
44/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai vaan ylläpidä jotain täysihoitolaa ja passaa kaikki piloille? Laita ne rääpäleet hommiin. Jokainen niistä tekee (eri aikaan, ettei tule kinaa) kotitöitä ja osallistuu perheen muonitukseen, yhteisestä ostoslistasta ja kaupassakäynnistä lähtien. Vanhempien opastuksella tuosta tulee ihan toimiva yhteisö. Aikatauluta kaikki ja laita ne teinit hommiin. Ota "Joukkojen komentaja"- ote asioihin. Puoliso osallistuu, tai saa siirtyä ulkoruokintaan!

Ja taas iskä vain vähän osallistuu ja äiti kantaa täyden vastuun. On tämä toksista.

Nykyajan miehet tuntuvat olevan täysin vellihousuja. En tiedä ainuttakaan perhettä, jossa isä ottaisi tuollaisen vastuun.

Vierailija
45/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä arki ja pyhä ihan mukavaa, vaikka noita on 16 v tyttö, 13-vuotiaat kaksospojat ja vielä 11-vuotias poika. Hyvätapaisia lapsia ja nuoria. Menestyvät koulussa, harrastavat ahkerasti, eivätkä juuri kiukuttele vanhemmille.

Normaaliin teini-ikään kuuluu myös kapina ja vanhemmista irrottautuminen sen voimin.

Kasvatatko tulevia elämän suorittajia? 

Ei teini-ikään välttämättä kuulu mitään näkyvää kapinaa. Vanhemmista irrottautuminen voi tapahtua ilman kapinaakin. Tutkitusti varhaislapsuudessa muodostuneet hyvät kiintymyssuhteet suojaavat myös teini-iän myrskyiltä.

Vierailija
46/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isä jakaa vastuun. Isässä ei ole vikaa. Ap

Vierailija
47/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sinun ottaa vähän enemmän aikaa itsellesi? Sanot, että olet niin läsnä lapsillesi kuin voi vaan olla. Oletko läsnä itsellesi tai puolisollesi? On perheessänne muitakin jäseniä kuin teinit. Heillekin voisi tehdä hyvää ottaa vähän itsekin vastuuta asioista, kuten koulusta ja kesätöiden hausta. Kohtahan he muuttavat pois kotoa, silloinhan pitäisi osata pyörittää jo omaa taloutta.

Vierailija
48/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isä jakaa vastuun. Isässä ei ole vikaa. Ap

Onko isäkin ihan väsynyt ja loppu? Jospa ottaisi vetovastuun ennen kuin sun pää leviää. Vai haluaako hänkin mennä koppiin?

Vierailija
49/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis varmaan. Kiitos vastauksista. Ap

Vierailija
50/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isä jakaa vastuun. Isässä ei ole vikaa. Ap Onko isä töissä vai työtön? Tuoko rahaa kotiin? Oletteko pienipalkkaisia tai kovasti velkaantuneita? Jos isä siivoaa ja laittaa ruokaa ja kuskaa niin asiat ovat hyvin. Onko lapsi erityislapsi tai jäämässä luokalle tai muuta erityistä?

Vierailija
51/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arjen vetovastuu kuuluu aikuisille, en vastuuttaisi teineille kauppakäyntejä ym. Millä ne edes käy, kun heillä ei ole ajokorttia? Siis pienet ostokset ehkä jos kauppa on lähellä, mutta koko perheelle? 

Teinin työ on koulunkäynti, päivät on usein 6 tuntia, plus matkat, siihen päälle läksyt (ainakin tunti jos hyvin tekee) ja on toivottavasti joku harrastuskin. Kavereitakin saa nähdä vapaalla vai mitä. Siinä ei tee kenellekään palvelusta, jos vastuuttaa lapset siihen jatkuvaan arjen pyöritykseen joka päivä. Viikonloppuina pienissä määrin ok, mutta koulupäivien päälle ei minusta ole ok. Heidän vastuunsa on muualla, siinä koulunkäynnissä. Etenkin lukiolaiseen verrattuna aikuisen työpäivä on lyhyempi, kun ei ole läksyjä tai kokeisiin lukua. Perhearki on aikuisten vastuulla. Eikä niin että "puoliso osallistuu" vaan on VASTUULLINEN ilman että äiti joutuu olemaan joukkojen komentajana. Puolison täytyy ihan itsekin osata. 

Vierailija
52/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhaan aikaan teinit ei per seilly. Jos yritti niin tuli selkään ja se loppui siihen. Mukisematta pestiin nyrkkipyykkiä, tiskattiin, kitkettiin kasvimaata, kerättiin pihamarjoja ja käytiin mettässä marjankeruussa. Isälleni en ole ikänään sanonut että ei. Äidille ehkä kiukuttelin muutaman kerran. N56

Missä halvatun Eritreassa sinä oot kasvanut? Sinun nuoruudessa pesukone oli jo keksitty ja yleistynyt.

Kyllä meillä oli pyykkikone mutta sen käyttö oli kallista ja oltiin köyhiä. Lakanat toki pestiin koneessa.

Vierailija
53/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä arki ja pyhä ihan mukavaa, vaikka noita on 16 v tyttö, 13-vuotiaat kaksospojat ja vielä 11-vuotias poika. Hyvätapaisia lapsia ja nuoria. Menestyvät koulussa, harrastavat ahkerasti, eivätkä juuri kiukuttele vanhemmille.

Normaaliin teini-ikään kuuluu myös kapina ja vanhemmista irrottautuminen sen voimin.

Kasvatatko tulevia elämän suorittajia? 

Ei kapina mitenkään itsestään selvästi kuulu teinin elämään. Mulla on kasiluokkalainen poika, joka ei kapinoi mitään. Hän on aina hyvällä tuulella, hirveän hauska ja meillä on kivaa, mukavaa ja hauskaa yhdessä joka päivä. On aina ollut itsestään selvää, ettei perheessä kukaan haistattele eikä paisko ovia eikä huuda. Väitellään kyllä. Ei ole suorittaja. Välit vanhempiin ja vanhempiin sisaruksiinsa lämpimät. Eläinrakas ja kaiken lisäksi pitkä ja komea äijä. Ei tule pulaa naisista tuolla luonteella, pituudella ja ulkonäöllä. Haaveilee vaimosta ja lapsista sitten joskus. Ei tarvi kapinoida kun asiansa saa sanoa kapinoimattakin ja tietää aina saavansa vanhempien tuen ja avun kun muistaa olla rehellinen ja puhua totta ja perustella asiansa jos jotain tahtoo. 

Vierailija
54/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysää vähän. Ei ole niin vaarallista, jos teinit haluavat joskus jäädä kotiin. Onhan ne sukujuhlat tylsiä.

Vierailija
55/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana erityiskoulussa. Oppilaani ovat juurikin niitä hirveitä teinejä.. Se murrosikä tuntuu alkavan yhdessä yössä! KAikkea on koettu noiden nuorten kanssa.

MuttA! Omien teinien kanssa en vaan jaksanut. En. ENkä mieheni joka oli ärysttävä poissaoleva kiva-isä. Arvatkaapa mitä tein? Hain masennuslääkkeet. Vaikutus kun allkoi, alkoi myös meidän perheessä rauhan vuodet. En enää huutanut enkä valittanut- olin rauhallinen järkevä rakastava, joskin vaatelias äiti. Teinit alkoi tykkäämään perhe-elämästä ja minä aloin rakastaa heitä aivan uudella tavalla. AIvan odotin kun he tulevat koulusta kotiin että saan katsella ja ehkä salaa vähän halata. Nuorimmainen nelikosta on nyt tulossa murrosikään. kunhan saan hänet hoidettua alta pois niin sitten saatan lopettaa masennuslääkkeetkin. Ahdistukseen ne kai määrättiin. Suosittelen kaikille! 

Vierailija
56/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään syyllistäviä vastauksia en todellakaan kaipaa tähän ketjuun, vertaistukea vaan. 

Mä en usko, että kukaan kokee lasten kasvatusta helppona joka vaiheessa, meille tämä teini-ikä on ollut pahin.

Pikkulapsiaikaa muistelen lämmöllä nyt. Ap

Mulla on kolme teiniä, ja elämä on helppoa kuin mikä. Jos olet sitä mieltä, että kasvatus ei ole kenellekään helppoa joka vaiheessa, niin sittenhän me todetaan, että esim minä olen tehnyt sen työn pikkulapsivaiheessa, ja minulla se työ on jo tehtynä. Sinulla on kasvatustyö vielä tekemättä, ja sinulla on nyt se työvaihe elämässä.

Olen sitä mieltä, että se kannattaa kyllä tehdä, ja että nyt sinulla on viimeinen hetki tehdä se. Jos nyt luistat hommasta, niin lapsillasi on luvassa tulevaisuus mielenterveysongelmien kanssa.

Vierailija
57/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhearki ylipäätään vie voimat. Esikoinen on jo ohittanut teini-iän ja menossa on kuopuksen uhma. Elämä on raskasta, uuvuttavaa, väsyttävää ja edessä on kuolema, joka tapauksessa, oli lapsia tai ei. Matka siihen asti käy joutuisammin lasten kanssa, ajan kulua ei huomaa samalla tavalla kun puolet elämästä kuljet tatti otsassa ja oho, sitten onkin tyhjä pesä. Multa katkee varmaan verisuoni päästä silkasta ilosta eläkkeellä, kun ei ole ketään vääntämässä ruuvia. Eikun sitten tulee lapsenlapsetnevermind

Vierailija
58/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään syyllistäviä vastauksia en todellakaan kaipaa tähän ketjuun, vertaistukea vaan. 

Mä en usko, että kukaan kokee lasten kasvatusta helppona joka vaiheessa, meille tämä teini-ikä on ollut pahin.

Pikkulapsiaikaa muistelen lämmöllä nyt. Ap

Mulla on kolme teiniä, ja elämä on helppoa kuin mikä. Jos olet sitä mieltä, että kasvatus ei ole kenellekään helppoa joka vaiheessa, niin sittenhän me todetaan, että esim minä olen tehnyt sen työn pikkulapsivaiheessa, ja minulla se työ on jo tehtynä. Sinulla on kasvatustyö vielä tekemättä, ja sinulla on nyt se työvaihe elämässä.

Olen sitä mieltä, että se kannattaa kyllä tehdä, ja että nyt sinulla on viimeinen hetki tehdä se. Jos nyt luistat hommasta, niin lapsillasi on luvassa tulevaisuus mielenterveysongelmien kanssa.

Sinä olet kyllä ihan totaalinen persläpi. Miksi tulet tällaiseen ketjuun pätemään? Eikö sulla ole muuta elämää? 

Vierailija
59/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on teinit pessyt omat pyykkinsä 13- vuotiaasta. Myös ruuanlaittoa voi välillä vastuuttaa teini-ikäisille. Normaalijärkisen lapsen ja nuoren koulunkäyntiin ei pääsääntöisesti aikuisen tarvitse puuttua. Toki joskus tulee asioita joissa tarvitaan vanhemman jeesiä.

Lakkaa olemasta teiniesi marttyyripalvelija. Tästä lähtien panet jokaisen hoitamaan itse pyykkinsä ja alat muutenkin vastuuttamaan heitä enemmän ja irtautumaan passaamisesta. 

Jos koko ajan ahdistaa niin some vähemmälle ja hieman kertausta siitä mitä ihmisten arjessa tapahtui Suomessa 40-luvulla. Tottakai ne valittaa, vaatii ja marisee, kun ovat tottuneet siihen että paapoja rientää heti vastaamaan tarpeisiin ja vaatimuksiin. Yksinkertaiseti nyt lopetat sen.

Vierailija
60/105 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy oikeasti ihmetellä näitä ketjun äitejä. Että joku tulee purkamaan huonoa oloaan ja toiset kertomaan miten täydellisiä äitejä ovat. Hävetkää itteenne oikeasti. 

Tsemppiä kaikille perheellisille! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi