10 vuoden sisällä vanhustenhuolto tulee olemaan katastrofaalisessa tilassa
Suurten ikäluokkien hoivaan ei ole maksajia eikä tekijöitä. Vastuu hoivasta tulee olemaan yhä enemmän sukulaisten harteilla.
Kommentit (233)
Lapissa pitää nyt saada 35 prosenttia kotihoidon käynneistä etäkäynneiksi.
Oulun seudulla tähdätään nyt 12 prosenttiin. Kun tulee uusia kotihoidon asiakkaita niin arvioidaan, voisiko heillä tulla kyseeseen pelkät etäkäynnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako niitä piiskata jos ne ei tottele? Niin kuin ne piiskasivat meitä?
Saako niitä uhata että mä laitan sut laitokseen jos et tottele.
Saako niitä hakata astalolla ja/tai ilman? Onnistuu mielihyvin, kunhan saan pitää verottomat vanhuslisät omaksi hyväksi.
Älä ainakaan osta kenkiä tai toista vaatekertaa vanhuslisillä. Kävelkööt risoilla kengillä monta kilometriä bingoon. Haiskoon niissä ainoissa likaisissa vaatteissa. Mitäs se haittaa, että muut mummot vittuilee ryysyistä. Sanot vaan, että sua pitäisi kiusata vielä enemmän.
Näin ne omaiset sitten hoitaa:))) Hyvää esimerkkiä mitä se hoito omaisilta on. Hoitolaitoksissa vaadi
No en aio hoitaa. Tämä olis vaan vastaavaa kohtelua, mitä itse sain. Täyttä sadismia lasta kohtaan.
Pitäkää huolta itsestänne jo nyt. Laihduttakaa syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Älkää käyttäkö elämäänne pelkäämällä tulevia elämiänne.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kulttuuri ei ole yhteisöllinen.
Vaikka vanhusten hoito lakkaisi tänään, asenteet eivät muutu yhdessä yössä. Harva lähtisi oikeasti vanhempiaan hoitamaan.Myöskin suuret ikäluokat ovat kohdelleet lapsiaan todella huonosti. Itselläni on -57 vuonna syntyneet vanhemmat ja olen saanut sen verran kylmää kyytiä, että niin makaa kuin petaa. Minun ykkös prioriteetti on hoitaa itseäni.
Arvatenkin naisten oletetaan hoitavan ne vanhemmat ja tietysti ihan ilmaiseksi.
Minua kohdeltiin lapsena paljon huonommin kuin isoveljeäni. Etenkin taloudellinen eriarvoisuus oli huomattava. Arvatkaa kumpi nyt huolehtii iäkkäistä vanhemmista? Ja kenelle silti syydetään edelleen enemmän rahaa?
Minun kärsivällisyyteni alkaa kyllä olla aivan äärirajoilla tällä hetkellä. Harkitsen muuttavani niin etäälle ettei apuani edes voi enää pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää huolta itsestänne jo nyt. Laihduttakaa syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Älkää käyttäkö elämäänne pelkäämällä tulevia elämiänne.
Siinä ei paljon ruokavaliot ja liikunnat auta, jos dementia iskee
Vierailija kirjoitti:
Oulun seudulla tähdätään nyt 12 prosenttiin. Kun tulee uusia kotihoidon asiakkaita niin arvioidaan, voisiko heillä tulla kyseeseen pelkät etäkäynnit.
Etähoidon käynnit toimii osassa tapauksista. Jos on sellainen tabletti, jonka se etähoitaja käynnistää, niin sen kautta voi vaikka muistuttaa vanhusta ottamaan lääkkeensä. Tämä kuitenkin edellyttää, että vanhus ymmärtää olla siellä hetkellä just siellä, missä se tabletti on. Jos tablettia voi kantaa mukanaan eli ei ole kiinnitettynä esimerkiksi keittiön seinään, vanhus voi rikkoa tai hukata koko tabletin. Laittaa vaikka roskiin koko kummallisen vekottimen. Ja jos tabletti on keittiön seinässä kiinni, vanhus saattaa olla vaikka nukkumassa tai puuhastelemassa jotain jossain toisessa huoneessa. Ja sitten sen vanhuksen lääkkeiden pitää olla annosteltuna sellaisessa paikassa, ettei vanhus ole voinut itse siirtää niiden paikkaa. Eikä jo ottaa niitä lääkkeitään aiemmin. Sellaisessa tapauksessa, että vanhus vielä osaa toimia itsekin, mutta jonkun pitää muistuttaa asioista, etäkäynti on varsin toimiva juttu.
Jos miettii jotain Alzheimerintautiakin. Mitä järkeä pitää elossa niitä kärsiviä ihmiskuoria vuosikausia sen jälkeen kun se henkilön oma persoona on jo kuollut pois?
Päin vastoin kannattaa nyt ryypätä ja syödä läskiä entistä enemmän ettei vaan elä liian vanhaksi. En ymmärrä miksi aina hoetaan että elä terveellisesti, saat lisävuosia. Kuulkaa kun vanhusten hoito on jo nyt katastrofaalisen huono, ei ole mitään järkeä yrittää saada niitä lisävuosia , ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Päin vastoin kannattaa nyt ryypätä ja syödä läskiä entistä enemmän ettei vaan elä liian vanhaksi. En ymmärrä miksi aina hoetaan että elä terveellisesti, saat lisävuosia. Kuulkaa kun vanhusten hoito on jo nyt katastrofaalisen huono, ei ole mitään järkeä yrittää saada niitä lisävuosia , ei todellakaan.
Jossain meemissähän oli kuva tupakka-askista, jossa oli varoitus hoivakotiin joutumisesta ja kehotus polttamaan tupakkaa, jotta ei päädy moiseen.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etähoidon käynnit toimii osassa tapauksista. Jos on sellainen tabletti, jonka se etähoitaja käynnistää, niin sen kautta voi vaikka muistuttaa vanhusta ottamaan lääkkeensä. Tämä kuitenkin edellyttää, että vanhus ymmärtää olla siellä hetkellä just siellä, missä se tabletti on. Jos tablettia voi kantaa mukanaan eli ei ole kiinnitettynä esimerkiksi keittiön seinään, vanhus voi rikkoa tai hukata koko tabletin. Laittaa vaikka roskiin koko kummallisen vekottimen. Ja jos tabletti on keittiön seinässä kiinni, vanhus saattaa olla vaikka nukkumassa tai puuhastelemassa jotain jossain toisessa huoneessa. Ja sitten sen vanhuksen lääkke
Tuo tabletti toimii mun appivanhemmilla hyvin vaikka eivät ole ikinä aiemmin mitään älylaitteita käyttäneet. Se on olohuoneen seinässä ja tosiaan hoitaja ottaa yhteyden sen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka vanhusten hoito lakkaisi tänään, asenteet eivät muutu yhdessä yössä. Harva lähtisi oikeasti vanhempiaan hoitamaan.Myöskin suuret ikäluokat ovat kohdelleet lapsiaan todella huonosti. Itselläni on -57 vuonna syntyneet vanhemmat ja olen saanut sen verran kylmää kyytiä, että niin makaa kuin petaa. Minun ykkös prioriteetti on hoitaa itseäni.
Käyköhän tulevaisuudessa vielä niin, että perheissä, joissa on vain poikia, ei nämä pojat tule olemaan mitään kuuminta kamaa parisuhdemarkkinoilla, koska tiedossa on, että vaimo sitten hoitaa omien vanhempiensa lisäksi appivanhemmatkin.
Vierailija kirjoitti:
Käyköhän tulevaisuudessa vielä niin, että perheissä, joissa on vain poikia, ei nämä pojat tule olemaan mitään kuuminta kamaa parisuhdemarkkinoilla, koska tiedossa on, että vaimo sitten hoitaa omien vanhempiensa lisäksi appivanhemmatkin.
Paljon mahdollista. Nyt on mielestäni oikea hetki naisten kasvattaa selkärankaa ja kieltäytyä. Kaikkeen ei tarvitse suostua ja ketään ei ilmaiseksi tarvitse ruveta palvelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Etähoidon käynnit toimii osassa tapauksista. Jos on sellainen tabletti, jonka se etähoitaja käynnistää, niin sen kautta voi vaikka muistuttaa vanhusta ottamaan lääkkeensä. Tämä kuitenkin edellyttää, että vanhus ymmärtää olla siellä hetkellä just siellä, missä se tabletti on. Jos tablettia voi kantaa mukanaan eli ei ole kiinnitettynä esimerkiksi keittiön seinään, vanhus voi rikkoa tai hukata koko tabletin. Laittaa vaikka roskiin koko kummallisen vekottimen. Ja jos tabletti on keittiön seinässä kiinni, vanhus saattaa olla vaikka nukkumassa tai puuhastelemassa jotain jossain toisessa huoneessa. Ja sitten sen vanhuksen lääkke
Äidilläni on tabletti etähoito. Hyvä systeemi. Ääni kuuluu talon toisessa päässä olevaan makkariin. Jos ei vastaa jonkin ajan päästä, soittavat puhelimella. Jos ei vieläkään vastaa, tulee joku katsomaan, onko jotain sattunut.
Helpottaa meitä omaisia, ettei tarvitse pelätä, että äiti viruisi päiväkausia lattialla, kuten naapurin rouvalle kävi.
Äiti saa hetken juttuseuraa joka päivä. Tarkistavat, ottiko lääkkeet. Voi kertoa tabletille, onko jotain huonosti.
Alussa kävi hoitaja joka päivä. Ihan turhaa hommaa ajaa 20 km tarkistamaan ovella, että äiti otti lääkkeet ja juttelemassa muutama sana ja tarkistamassa, onko kunnossa.
Joten ei kannata olla niin epäluuloinen tämän asian suhteen. Meillä toimii hyvin
Ainahan voi ajatella, että jos ja jos ja jos. Mutta moni on tyytyväinen tähän ratkaisuun
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin muistuttaa omia tyttäriä tästä. Ehkä Suviseuroihin etsimään sulhasta (toki sellaista joka ei itse halua toista tusinaa tenavaa)? 😅
Ei ole varaa jäädä kotiin hoitamaan, se on totuus. Minun 84-vuotias appeni alkaa tarvita yhä enemmän apua. Laskujen maksu ei oikein onnistu, ei ymmärrä mitä pitää tehdä. Hän oli maksanut siivoojan laskun 2 kertaa, kun ei osannut katsoa, että se on mennyt jo tililtä. Ei se mikään katastrofi ole, ja suurin osa laskuista suoraveloituksella.
Ruokaa appeni saa kyllä haettua rollaattorin kanssa lähikaupasta. Onneksi teki jo 10 vuotta sitten sellaisen ratkaisun, että muutti omakotitalosta hissilliseen kerrostaloon. Ihan näköetäisyydellä on kauppa. Jokin pitsapaikka myös, mutta eihän tuon ikäiset syö pitsaa ja kebabia. Lääkehoitoon on annostelukone, en muista sen nimeä, mutta muistuttaa lääkkeenotosta ja sylkäisee annospussin ulos 3 kertaa päivässä. Suihkussa käy auttaja kerran viikossa, tosin nyt pääsiäisen aikaan eivät tule, mutta mieheni on luvannut viedä isänsä taloyhtiön saunaan tänään illalla. Ollaan me mietitty, miten sitten jos kunto heikkenee. Kotihoidolla heikot resurssit. Asumme eri paikkakunnalla, eikä ole mahdollisuutta jäädä pois töistä, kun ei oma talous kestä.
Työkaverini oli vuorotteluvapaalla 6 kk ja hoiti omaa äitiään. Tavallaan siinä vesittyy täysin vuorotteluvapaan idea, että saisi lepoa. Hänen äitinsä on muistisairas vanhus ja hoito oli sitovaa.
Minun äitini kuoli onneksi niin nuorena, ettei tarvinnut kenenkään apua. Isän kanssa oli omat vaikeutensa, koska hän oli sekava ja hoitovastainen. Kyllä minä pärjään-asenne. Pakotettuna otti vastaan kerran päivässä kotiin tuodun valmiin lämpimän aterian. Hänellä oli syöpä, minkä takia voimat väheni ja olisi tarvinnut enemmän apua. Kävin pesemässä pyykit kerran viikossa puoliväkisin. Hän itse ei nähnyt tarvetta vaihtaa vaatteita, kun kuitenkin vain kodin vankina makaa. Siis noin hän oloaan kuvaili. Siivotakaan ei olisi saanut. Hänellä oli hyvin pieni eläke, koska oli ollut pienyrittäjänäkin ja silloin maksanut itselleen lakisääteisen minimimäärän eläkettä. Välillä mietittiin, pitääkö hakea toimeentulotukea kalliisiin lääkkeisiin. Isä itse ei halunnut hakea avustuksia. Tietysti olisi ollut kiva ostaa hänelle vaikka mitä, esim. hierontaa tai jalkahoitoa, mutta minulla ei ollut rahaa, kun omat palkat on menneet oman kotitalouden pyörittämiseen. Viimeiset kuukaudet hän oli osastohoidossa ja siellä täysylläpito. Se on helppoa, koska kaikki tulot menee, mutta toisaalta saa ihan kaiken mitä tarvitsee: hoidon, ruuat, puhtaanapidon, lääkkeet jne.
Nro 175: "Äidilläni on tabletti etähoito. Hyvä systeemi. Ääni kuuluu talon toisessa päässä olevaan makkariin. Jos ei vastaa jonkin ajan päästä, soittavat puhelimella. Jos ei vieläkään vastaa, tulee joku katsomaan, onko jotain sattunut.
Helpottaa meitä omaisia, ettei tarvitse pelätä, että äiti viruisi päiväkausia lattialla, kuten naapurin rouvalle kävi.
Äiti saa hetken juttuseuraa joka päivä. Tarkistavat, ottiko lääkkeet. Voi kertoa tabletille, onko jotain huonosti.
Alussa kävi hoitaja joka päivä. Ihan turhaa hommaa ajaa 20 km tarkistamaan ovella, että äiti otti lääkkeet ja juttelemassa muutama sana ja tarkistamassa, onko kunnossa.
Joten ei kannata olla niin epäluuloinen tämän asian suhteen. Meillä toimii hyvin
Ainahan voi ajatella, että jos ja jos ja jos. Mutta moni on tyytyväinen tähän ratkaisuun"
En mä olekaan epäluuloinen vaan kuten jo aiemmassa kommentissani sanoin, etäkäynnit toimii osassa tapauksista. Ja samallakin vanhuksella osa käynneistä voi olla etäkäyntejä (esimerkiksi just lääkkeistä muistuttamiset) ja osa käynneistä lähikäyntejä (esimerkiksi suihkussa avustamiset). Jossain vaiheessa varmasti tekonologiakin kehittyy niin, että älyranneke reagoi esimerkiksi kaatumiseen ja lähettää tiedon jonnekin, josta sitten tarkistetaan, tarvitseeko apua ylös pääsemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain meemissähän oli kuva tupakka-askista, jossa oli varoitus hoivakotiin joutumisesta ja kehotus polttamaan tupakkaa, jotta ei päädy moiseen.
Onpa lapsellista. Olen itse hoitajana ollut 20 vuotta eri paikoissa. Kyllä se varmin tapa saada aivoinfarkti ja halvaantua on edelleen tupakanpoltto ja rasvainen ruokavalio. Verenpaine ja kolesteroli saadaan sille mallille, että tukos iskee. Aivoinfarktin vuoksi apua tarvitsevia on erittäin runsaasti. Tuo on sellainen myytti, että tupakointi tappaisi nopeasti. Ensin tulee usein aivoinfarkti ja keuhkosyöpä, jotka kiduttavat ihmistä vuosia toisten hoidettavana.
Nro 144: "Olet täysin oikeassa siinä että paras keino olisi toteuttaa kaikki vanhuksen hoiva julkisena palveluna ilman että päästetään yrityksiä väliin huseeraamaan. Mutta nyt kun ne on sinne päästetty, niin paljon ennemmin siellä voisi olla asukkaiden itsensä tai omaisten omistamia yrityksiä kansainvälisten pörssiyhtiöiden sijaan jotka tekevät voittoa toisten ihmisten perustarpeilla. Sitä en tiedä miten tuo voitto onnistutaan tekemään mutta nähtävästi se on varsin kannattavaa bisnestä koska yksityisiä hoivakoteja on koko Suomi täynnä."
Se voitto onnistutaan tekemään, kun laskutetaan asiakkaalta enemmän kuin mitä todelliset kulut ovat. Suurimmalla osalla suomalaisista eläkkeet on sen verran pieniä, että kunnat tai nykyisin siis hyvinvointialueet ovat maksaneet suurimman osan hoivakodin veloittamasta summasta.Eipä olisi yksityisellä vanhustenhoito nykyisen kaltaista laajamittaista bisnestä, jos vanhukset maksaisivat kaik
Kaikista järkevintä olisi tosiaan se että hoivakotiyhtiö ottaisi rahaa hyvinvointialueelta vain sen verran että kustannukset saadaan peitettyä. Asukkaiden omistajuutta voin perustella sillä että oikeastaan kenellekään ei tulisi kiusausta edes harkita voitollista liiketoimintaa silloin kun omistajina ovat asukkaat eikä työntekijät, jossa siinäkään ei tietenkään ole mitään huonoa jos malli on se että vain kulut peitetään.
Vaikka vanhusten hoito lakkaisi tänään, asenteet eivät muutu yhdessä yössä. Harva lähtisi oikeasti vanhempiaan hoitamaan.
Myöskin suuret ikäluokat ovat kohdelleet lapsiaan todella huonosti. Itselläni on -57 vuonna syntyneet vanhemmat ja olen saanut sen verran kylmää kyytiä, että niin makaa kuin petaa. Minun ykkös prioriteetti on hoitaa itseäni.