Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 vuoden sisällä vanhustenhuolto tulee olemaan katastrofaalisessa tilassa

Vierailija
29.03.2024 |

Suurten ikäluokkien hoivaan ei ole maksajia eikä tekijöitä. Vastuu hoivasta tulee olemaan yhä enemmän sukulaisten harteilla. 

Kommentit (233)

Vierailija
201/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko valmis ottamaa omat tai appivanhemmat kotiisi? 

En ota! Saavat nyt maksaa siitä, ettei ollut VARAA.

En koskaan halua lasteni hoidettavaksi, vaikkei meillä ollutkaan varaa ylellisyyksiin, joita jotkut nykyihmiset katsovat niiiin  ansainneensa. Tosin omat lapseni huolehtisivat minusta kyllä silti. Toivon pysyväni hyvässä kunnossa omien valintojeni vuoksi. Paino kuriin, eikä päihteitä. Jokaisesta tulee joskus vanha, jos hyvin käy. Ihanaa aikaa! 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 198: "Eräässä työpaikassani asukkailla oli ranneke, mistä tuli yökölle tieto läppäriin koko ajan voinnista. Oli helppo valvoa isoa paikkaa.

Sitten joku keksi, että IMO ja ei saa olla tällaista ranneketta, kun rikkoo yksilön suojaa. Nyt juostaan tunnin välein huoneissa katsomassa, onko kaikki kunnossa ja samalla herätetään herkkäuniset vanhukset.

Jopa liiketunnistin vaatii lääkäriltä rajoittamis luvan. Siksi teknologiaa ei käytetä"

Onpas typerää toimintaa. Ketään ei kuitenkaan haittaa, kun synnytyksessä on monenlaista monitoria ja synnytysosaston kansliassa valvontataululta kätilö näkee, miten missäkin huoneessa supistukset etenee. Mä ainakin pitäisin vaan hyvänä asiana, jos hoitajalla olisi jo huoneeseen tullessaan nitrot mukana eikä lähtisi vasta sitten niitä hakemaan, kun olisi ensin käynyt huoneessani. Uskon kuitenkin, että tähänkin on tulossa muutos, koska hoitajia nyt vaan ei ole tarpeeksi ja hoidettavien määrä vain kasvaa. IMO tulee jatkossa tarkoittamaan, että mikäli et suostu rannekkeen käyttöön, sittten olet yöllä yksin eikä tule kukaan katsomaan. IMO tarkoittaa sitten sitä, että saat valita kahdesta vaihtoehdosta. Ota tai jätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuonna 2030 yli 65-vuotiaiden osuus on peräti yli 50 % koko Suomen aikuisväestöstä."

Suomessa on eläkeläistä kohden vähemmän työikäisiä kuin missään muualla Euroopassa. Jokainen ymmärtää, ettei hyvinvointivaltion huoltosuhde ole kunnossa eikä tähän vaivaan mikään mahdollinen sote-uudistus tepsi.

Minua henkilökohtaisesti karmii tämä tilanne. Omille lapsilleni (toinen nyt lukiossa, toinen yliopistossa) sanoinkin että pedatkaa elämänne niin että pystytte lähtemään pois Suomesta jos nuorten aikuisten elämä käy täällä liian toivottomaksi. 

Älä höpise joutavia. 

Mun opiskelukaveri teknillisessä yliopistossa on  englantilaisen kanssa naimisissa. Tutustuivat nuorina. He oli suunnitelleet asuvansa englannissa. Mutta opintojen kalleus iski päin naamaa ja muuttivat Suomeen ja opiskelivat täällä. Tekivät neljä lasta, jotka nekin saa opiskella ilmatteeksi täällä. 

Vierailija
204/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vuonna 2030 yli 65-vuotiaiden osuus on peräti yli 50 % koko Suomen aikuisväestöstä."

Suomessa on eläkeläistä kohden vähemmän työikäisiä kuin missään muualla Euroopassa. Jokainen ymmärtää, ettei hyvinvointivaltion huoltosuhde ole kunnossa eikä tähän vaivaan mikään mahdollinen sote-uudistus tepsi.

Minua henkilökohtaisesti karmii tämä tilanne. Omille lapsilleni (toinen nyt lukiossa, toinen yliopistossa) sanoinkin että pedatkaa elämänne niin että pystytte lähtemään pois Suomesta jos nuorten aikuisten elämä käy täällä liian toivottomaksi. 

Älä höpise joutavia. 

Mun opiskelukaveri teknillisessä yliopistossa on  englantilaisen kanssa naimisissa. Tutustuivat nuorina. He oli suunnitelleet asuvansa englannissa. Mutta opintojen kalleus iski päin naamaa ja muuttivat Suomeen ja opiskelivat täällä. Tekivät neljä lasta, jotka nek

Ei paljon ole iloa ilmaisista opinnoista jos sen jälkeen imetään työelämässä kuiviin. Toisekseen opiskelijoista yhä useampi joutuu jo nyt elämään pääasiassa lainarahalla. Miksi jäädä Suomeen vain elättääkseen massiivista eläkeläisväestöä vailla toivoa omasta perheestä tai omistusasunnosta? 

Vierailija
205/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pahan joukossa, mitä suuret ikäluokat ovat tehneet on eläketurvajärjestelmän muutos. Eläketurvakeskuksen sivuilta vuoden 2000 muutos:

Yksilöllisen varhaiseläkkeen ikäraja nousi 58 vuodesta 60 vuoteen vuoden 1943 jälkeen syntyneillä. Julkisella sektorilla 19441946 syntyneillä ikäraja saattoi olla myös 58 vuotta ja 1947 syntyneillä 59 vuotta.

Eli jäivät varhain eläkkeelle, mutta eivät huolehtineet terveydestään ja erityisesti fyysisestä kunnostaan. Oma vanhempani (ei muistisairautta) ei huolehtinut itsestään ja kuvitteli hoivakotia 5 tähden hotelliksi. Miksi näitä pitäisi jälkikasvun hoitaa ja hoivata?

Nyt esim. -75 syntyneillä on alin eläkeikä 66,5 vuotta ja -60 syntyneillä 64,5 vuotta: ihan sama vaikka olisit töissä rikkonut kroppas. Tätä nuoremmat saavat ahertaa 70- vuotiaiksi. Melkoinen ero 58-60 vuoden eläkeikään.

Ahne sukupolvi.

Vierailija
206/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan johtuu ihan täysin maahamme päästetystä, vihamielisestä loisväestöstä!

Tälläkin filmillä kelaelätti valittaa, kuinka Suomessa on liikaa suomalaisa!

"Everywhere just Finns and Finns and Finns!" ONNEKSI tilanne on rättipään mielestä PARANEMASSA!

Vierailija
207/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako niitä piiskata jos ne ei tottele? Niin kuin ne piiskasivat meitä? 

Ei välttämättä ollut fyysistä kuritusta mutta oma äitini hyvin julma nöyryyttäjä, nyt omaishoitaja isälleni. Ei yhtään tekisi silti sotkeutua tuohon. Ehkä silti täytyy. Mm. piinallista saituutta.

Rakastavia vanhempia olisin muuttanut auttelemaan helposti jo aiemmin. Nyt lykkään viimeiseen asti. Pelkään sen verran omaa masentumistani, joka on perusasetus.

Vierailija
208/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen pahan joukossa, mitä suuret ikäluokat ovat tehneet on eläketurvajärjestelmän muutos. Eläketurvakeskuksen sivuilta vuoden 2000 muutos:

Yksilöllisen varhaiseläkkeen ikäraja nousi 58 vuodesta 60 vuoteen vuoden 1943 jälkeen syntyneillä. Julkisella sektorilla 19441946 syntyneillä ikäraja saattoi olla myös 58 vuotta ja 1947 syntyneillä 59 vuotta.

Eli jäivät varhain eläkkeelle, mutta eivät huolehtineet terveydestään ja erityisesti fyysisestä kunnostaan. Oma vanhempani (ei muistisairautta) ei huolehtinut itsestään ja kuvitteli hoivakotia 5 tähden hotelliksi. Miksi näitä pitäisi jälkikasvun hoitaa ja hoivata?

Nyt esim. -75 syntyneillä on alin eläkeikä 66,5 vuotta ja -60 syntyneillä 64,5 vuotta: ihan sama vaikka olisit töissä rikkonut kroppas. Tätä nuoremmat saavat ahertaa 70- vuotiaiksi. Melkoinen ero 58-60 vuoden eläkeikään.

Moni vielä saita. Ei osata nauttia kuin ehkä juoruamisesta ja ryypiskelystä.

Olisi tosi kiva ylistää seitsemänkymppisiä mutta vähän liikaa sellaisia ominaisuuksia jotka koen todella rasittavina. Oma elämä jätetty elämättä ja syytetään siitä muita. Kyllä näitä elämän uhreja on tässä maassa pivin pimein.

Vierailija
209/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa jäädä kotiin hoitamaan, se on totuus. Minun 84-vuotias appeni alkaa tarvita yhä  enemmän apua. Laskujen maksu ei oikein onnistu, ei ymmärrä mitä pitää tehdä. Hän oli maksanut siivoojan laskun 2 kertaa, kun ei osannut katsoa, että se on mennyt jo tililtä. Ei se mikään katastrofi ole, ja suurin osa laskuista suoraveloituksella.

Ruokaa appeni saa kyllä haettua rollaattorin kanssa lähikaupasta. Onneksi teki jo 10 vuotta sitten sellaisen ratkaisun, että muutti omakotitalosta hissilliseen kerrostaloon. Ihan näköetäisyydellä on kauppa. Jokin pitsapaikka myös, mutta eihän tuon ikäiset syö pitsaa ja kebabia. Lääkehoitoon on annostelukone, en muista sen nimeä, mutta muistuttaa lääkkeenotosta ja sylkäisee annospussin ulos 3 kertaa päivässä. Suihkussa käy auttaja kerran viikossa, tosin nyt pääsiäisen aikaan eivät tule, mutta mieheni on luvannut viedä isänsä taloyhtiön saunaan tänään illalla. Ollaan me mietitty, miten si

Miehet on monesti konstikkaampia hoidettavia. Ei suostu menemään lääkäriin eikä saa oikein auttaakaan. Isälläni oli myös syöpä ja hän asui vuokralla kauheassa hamstraajakämpässä mikä oli täynnä tavaraa.

Olisin halunnut auttaa häntä siivoamisessa jo ennen syöpädiagnoosiakin, toki oli vähän oma lehmä ojassa että ei koko urakka olisi mulla edessä vasta kun hän kuolee. Mutta oli siinä sekin, että hän olisi saanut viihtyisämmän kodin loppuajoilleen, kun ei siellä pystynyt edes liikkumaan eikä valmistamaan ruokaa.

Eikä hän kehdannut päästää asuntoonsa vieraita. Hänellä kuitenkin oli kavereita, niin he olisivat voineet käydä siellä hänen luonaan loppuaikoinaan.

Mitään ei kuitenkaan saanut tehdä. 

Vierailija
210/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos omat vanhempani on hoidettu ja haudassa. Oli rankkaa viimeiset vuodet. 😥 Muut saavat käydä nyt saman läpi, minkä mä kävin. En saanut keneltäkään ymmärrystä saati tukea. Nyt ne ikäiseni nelikymppiset, joiden vanhemmat ovat 70-vuotiaita, ovat pulassa omien vanhempien hoidon kanssa. 

Vierailija
211/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoidon resurssit pitäisi kohdentaa 100% oikein jotta homma pyörisi edes jotenkin. Esim. kotihoidon on ihan turha tehdä ruoanlämmityskäyntejä sellaisille asukkaille joilla aikuinen lapsi asuu kotona. Ylipäätään ruoanlämmitykseen ei tarvita hoitoalan koulutusta, vaan sen voisi tehdä myös kouluttamaton jolloin hoitajien työaikaa vapautuisi muihin töihin. 

Samoin lääkeautomaatit (Smila tai Evondos) pitäisi saada ihan jokaiselle kotihoidon asiakkaalle joka sellaista pystyy käyttämään. Niillä saataisiin korvattua hoitajien käyntejä jolloin aikaa jäisi muuhun.

Hoivakotien asukasvalinnassakin pitäisi olla tiukemmat kriteerit. Nyt niihin pääsevät sellaisetkin vanhukset, jotka ovat kyllä liikuntarajoitteisia mutta kognitionsa on normaali. He sitten tekevät valituksia ja vaativat kohtuuttomia, ja hoitajien aikaa menee heidän passaamiseensa. Vaativaiset pitäisi sijoittaa palvelutaloihin joissa saisivat sitten vaatia mitä tahansa, kunhan maksavat kaikesta erikseen.

Vierailija
212/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmu.uton kustannukset ovat niin korkeat, että kunnolliseen vanhusten hoitoon ei ikävä kyllä ole varaa.

Vierailija
213/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako niitä piiskata jos ne ei tottele? Niin kuin ne piiskasivat meitä? 

Saako niitä uhata että mä laitan sut laitokseen jos et tottele.

Voi tietenkin uhata, mutta ne vaan nauraa sulle kun tietavat hyvin itsekin ettei ole mitaan laitosta johon ne voisi laittaa. Hoivakodit on pullollaan entisiakin, uusia ei oteta.

Luojan kiitos, omat vanhemmat on jo siirtyneet taivaalliseen hoitokotiin.

Vierailija
214/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan johtuu ihan täysin maahamme päästetystä, vihamielisestä loisväestöstä!

Tälläkin filmillä kelaelätti valittaa, kuinka Suomessa on liikaa suomalaisa!

"Everywhere just Finns and Finns and Finns!" ONNEKSI tilanne on rättipään mielestä PARANEMASSA!

Ja ketään ei haittaa henkilön puhuma rallienglanti joka on nimenomaan suomalainen tapa puhua englantia. Oikein pahaa teki se ääliöiden lauma kommenttiosiossa jotka piti videota aitona, jopa suomalaiset. Tämä henkilö jopa ääntää R kirjaimen tavalla mikä on ominaista nimenomaan suomalaisille puhuessaan englantia.

Vierailija
215/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videolla esiintyvä nainen on 100% suomalainen. Ulkonäkö, aksentti. 

Vierailija
216/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on jo näitä Minna taloja yms missä vanhukset voi elää hyvää elämää.

Ainoa vain, että näissäkin asuvat vanhenevat ja menevät huonoon kuntoon, kuten tanskassakin. Joku ne huonokuntoisetkin on hoidettava, syötettävä ja pestävä.

Tanskassa on otettu teknologiaa enemmän käyttöön, jotta vanhukset voi olla kotona. Sänky, joka kääntää vanhuksen, vessanpönttö, mikä pesee takapuolen. Robotti eläimiä tuomaan elämää yksinäisen vanhuksen elämään. Mutta siellä ei itketä, että huonokuntoinen vanhus jätetään yksin kotiin. Raha sielläkin on takana. Kotihoito teknologian avulla halvempaa.

Täällä huudetaan jostain etähoidosta, kun hoitaja ei käy viittä kertaa mummia katsomassa päivässä. Tanskassa jopa sänky kääntää itse huonokuntoisen vanhuksen, kun täällä siinä tilassa oleva olisi jo tehostetussa palveluasumisessa

Japani ta

Kyllä minä olen ollut hoitokodissa töissä, jossa jokaisella asukkaalla oli älyranneke. Tietokoneelta seurataan yöaikaan, kuka on hereillä ja kuka nukkuu. Se seuraa vireystilaa, siis kaikkia liikkeitä. Tietää 100% varmasti kuka nukkuu ja kuka on hereillä. Ilmoittaa hälytyksen, jos syke epänormaali, tai vaikka rytmihäiriö päällä. Jos joku on ollut erittäin pitkään täysin liikkumatta, käydään katsomassa sykkeestä huolimatta. Toki kaikki liike piirtyy käyrään ja ilmoittaa, jos asukas puuhastelee omassa huoneessaan. Tietysti silloinkin on usein tarpeen käydä rauhoittelemaan ja kertomassa, että nyt on yö, mene takaisin nukkumaan. Hyötynä yöaikaisessa käytössä ehdottomasti se, ettei asukkaiden huoneissa tarvitse ravata kierrolla. Moni asukas herää kun huoneessa ravaa yöhoitaja ja uni on katkonaista. Älyranneke mahdollistaa voinnin seurannan käymättä huoneessa ja parantaa unen laatua. Se hälyttää, jos asukas ottaa rannekkeen pois kädestä. En muista, että niin olisi ikinä tapahtunut, koska se muistuttaa rannekelloa eikä perinteistä turvahälytintä. Vaatii taitoa irrottaa.

Järjestelmä näkee, jos asukas poistuu yksiköstä, siis päivällä myös tulee hälytys hoitajan kännykkään, eikä kukaan siis pääse karkaamaan. Se ratkaisee ongelman, että muistisairas lähtisi vaikka jonkun omaisen perään samalla ovenavauksella ulos. Se myös paikantaa ihmisen. Tai ei ihmistä vaan älyrannekkeen sijainnin.

Mitä muuta dataa siitä voidaan ajaa, niin esim. sykevaihtelut vuorokauden mittaan. Tai vaikka nukkuminen ja sen määrä. Puhuvat muistisairaat sanovat usein, että ovat niin sekavia, kun nukkunut huonosti. Lääkäri näkee käyristä, onko asukas nukkunut ja kuinka paljon vuorokaudessa ja mihin kellonaikaan. Vähentää turhia unilääkkeitä ja jos todetaan, että nukkuu liikaa päivisin, voidaan yrittää aktivoida enemmän päivällä, että yöksi riittäisi unta.

Miksei noita rannekkeita ole kaikkialla, niin siksi, että ne ovat kalliita. Järjestelmä maksaa, tietokoneohjelmisto maksaa. Jos perinteisestä hälytinrannekkeesta tulee kustannusta talolle 20€/kk per asukas, niin tuossa älyrannekkeessa hinta on kolminkertainen.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 216: En lainaa kommenttiasi, koska se on niin pitkä. Mutta tuohan on loistavaa, että edes jossain käytetään näitä rannekkeita. Itsekin mietin tänään, että aika monelle tämän päivän vanhukselle rannekello on ihan tuttu laite eikä noi rannekkeet juurikaan poikkea rannekellosta. Mullakin on ranneke, joka mittaa just sykettä, unen laatua yms. Ja siinä on myös kello eli ei tartte aina kaivaa kännykkää käsilaukusta katsoakseen, paljonko kello on. Mutta kun rannekelloon on tottunut käytännössä jo kansakouluikäisestä lähtien, ei tuo älyranneke ole sen kummempi vekotin. 

Kaikki on toki suhteellista, mutta jos sellaisen rannekkeen hinta on siis kolminkertainen eli 60€/kk, niin mun mielestä se on aika pieni summa ottaen huomioon, miten paljon se vähentää hoitajien juoksemista ja miten paljon parantaa vanhusten turvallisuutta. Tiedän kyllä, että sote-puolella katsotaan vain sitä, mitä jokin maksaa, eikä sitä, miten paljon se säästää jossain muussa, mikä myös maksaisi. 

Vierailija
218/233 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet varautunut omaan vanhuuteesi? Jos ja kun terveydenhuolto romahtaa. Entä jos ei ole lapsia tai muita omaisia tai runsaasti rahaa?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet varautunut omaan vanhuuteesi? Jos ja kun terveydenhuolto romahtaa. Entä jos ei ole lapsia tai muita omaisia tai runsaasti rahaa?

Sen jälkeen, kun mulla 2012 munuaisvaltimo repesi aiheuttaen massiivisen sisäisen verenvuodon ja kaikkien mua hoitaneiden lääkäreiden mielestä oli ällistyttävää, että selvisin siitä hengissä, elämänasenteeni on ollut aika fatalistinen. Tiedän jo, miltä tuntuu vuorokausia kestävät helevetilliset kivut ja tiedän, miltä tuntuu, kun kehuhkot alkavat täyttyä omilla kudosnesteillä eikä pysty enää kunnolla hengittämään vaan tuntee tukehtuvansa. En pelkää kuolemaa vaan olen jo sinut sen kanssa. Vaikka en ihan vielä ole edes eläkkeellä, olen jo elänyt tarpeeksi hyvän ja mielekkään elämän. En muuten ole koskaan käynyt edes missään syöpäseulonnoissa, vaikka tähän ikään (62v) mennessä niitä kutsuja seulontoihin on jo tullut useammankin kerran. Olen aina ollut sellainen hetkessä eläjä, mutta varsinkin sen valtimorepeämän jälkeen olen ollut jopa enemmän kuin aikaisemmin. 

Mulla on kyllä kaksi lasta, mutta en oleta - enkä oikeastaan edes halua - että he alkaisivat mua aikanaan hoitamaan. Haluan, että he elävät omaa elämäänsä ja tekevät omassa elämässään sellaisia valintoja, joista he itse pitävät. Jos haluavat muuttaa ulkomaille, niin siitä vaan. Mun takiani ei pidä jäädä tänne Suomeen asumaan.

Tässä kotiani remontoidessani olen jo tehnyt sellaisia ratkaisuja, jotka helpottavat elämääni iän myötä. Ihan siivouksen kuin kaiken muunkin osalta. Usein tarvittavat tavarat ovat käden ulottuvilla. Ei tarvitse kiipeillä keittiötikkaille eikä myöskään kyykistellä lattianrajana. Niin ja täytyy joku päivä käydä hakemassa mun vanhemmiltani yksi suihkutuoli pois, kun olivat sellaisen ostaneet, mutta sitten isä löysi heille vieläkin paremman, joten siellä on nyt toinen suihkutuoli turhanpanttina. Olen myös tehnyt viime kesästä aika rajuakin "kuolinsiivousta" ja se homma jatkuu nyt vielä ensi kesään asti. Olen myös aina osannut ja ennenkaikkea halunnut käyttää erilaisia palveluita, joten mulle sopii varmasti vanhanakin ihan hyvin se, että wolttikuski tai Cittarin kuski tuo mun ruokaostokseni, jos en itse pääse tai jaksa mennä kauppaan. Ihan kuten tähänkin asti. Tuntuisi aika vieraalta ajatukselta, että yks kaks mulle kelpaisi kauppakuriiriksi vain joko oma poikani tai oma tyttäreni. Kaikki juoksevat laskut mulla on mennyt jo vuosia suoraveloituksena tililtä. En osta mitään laskulla tai osamaksulla vaan jos jotain ostan, maksan ostokseni samantien. Teen nykyisin lyhennettyä työviikkoa ja jo reilu vuosi sitten aloin elää eläkepäivieni elintasolla. Eläkkeelle jääminen 2026 ei siis tule aiheuttamaan mulle mitään romahdusta elintasooni. Säästöön vaan jää vähän vähemmän rahaa kuin nyt. Kun mulla 2018 ja 2019 lautettiin tekonivelet polviin, niin siinä tuli omakohtaisesti koettua, millaista on olla "invalidi". Kyynärsauvat jääpiikkeineen mulla on ollut jo vuosia, mutt aika harvoin - vielä - niitä olen tarvinnut. Niitä polvileikkauksia ennen hankin kahta eri pituutta olevat tarttumapihdit. Saa noukittua tavaroita lattialta, vaikka ei pystyisi kumartumaan tai menemään kyykkyyn. Tai otettua jotain tavaraa kaapin ylähyllyltä. Jos joskus tulee tilanne, etten pääse enää kiipeämään rappusia ylös, voin hyvin siirtyä asumaan pelkästään asuntoni alakerrassa. Vanhemmillani on porrashissi eli sellainen, millä pääsee portaat istuvilteen ylös. Ovat jo luvanneet sen mulle perinnöksi sitten, kun heistä aika jättää.

Jatkuu...

Näytä aiemmat lainaukset

... Jatkuu: Toivoisin voivani asua loppuun asti kotona, mutta sitähän ei voi tietää. Jos musta tulee naapureille vaarallinen (esim sytyttelisin tulipaloja tai aiheuttaisin vesivahinkoja tai jotain muuta vastaavaa), sittenhän se ei olisi enää mun päätettävissäni. Mutta mä mieluummin vaikka putoan noi rappuset alas ja makaan sen 3-4 vuorokautta lonkka murtuneena kivuissani lattialla ja kuolen siihen sitten nestehukkaan kuin viettäisin kuukausia tai kenties vuosiakin jossain laitoshoidossa. En myöskään kammoksu ajatusta hypotermiaan kuolemisesta. Sen alun palelemisen jälkeenhän hypotermiassa tulee ihmiselle kuuma, jolloin hän jopa riisuu vaatteensa ennenkuin taju lähtee ja kuolee. Kovilla pakkasilla ei tarvitse hangessa maata yöpaidassaan edes kokonaista vuorokautta, kun henki on pois. Mun maailmankuvassani paljon armeliaampaa kuin maata vaipoissaan sängynpohjalla kenties vielä puhekyvyttömänä  jossain hoivakodissa kuukausia tai vuosia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän