Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 vuoden sisällä vanhustenhuolto tulee olemaan katastrofaalisessa tilassa

Vierailija
29.03.2024 |

Suurten ikäluokkien hoivaan ei ole maksajia eikä tekijöitä. Vastuu hoivasta tulee olemaan yhä enemmän sukulaisten harteilla. 

Kommentit (233)

Vierailija
121/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jo. 

T. Hoitaja 

Vierailija
122/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, täältä pesee vanhemmille samaa hoitoa mitä itse sain. :D Risua, märällä rätillä naamaan hakkaamista, polttopuulla heittämistä jos osuu, pakkosyöttämistä, huorittelua, jatkuvaa vertailua muihin parempiin ja reippaampiin vanhuksiin, pilkkanimityksillä kutsumista sekä uhkailua laitoksella! Toivottavasti nauttivat viimeisistä vuosistaan.

Mikähän kommentti vanhukselle vastaisi sitä, kun minulle jo pikkutyttönä kerrottiin, että pilasin äitini elämän syntymällä? "Tee minut onnelliseksi kuolemalla?"

Kohtelu muuten vastasi hyvin pitkälle yllämainittua tekstiä. Nälässä pitäminen puuttui minun listaltani. Samoin läskiksi haukkuminen, vaikka olin laiha ja pyörtyilin nälästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Samaa pesee täältäkin, henkistä ja fyysistä loputonta väkivaltaa. Mukavia loppuvuosia, iskä!

Vierailija
124/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako niitä piiskata jos ne ei tottele? Niin kuin ne piiskasivat meitä? 

Saako niitä uhata että mä laitan sut laitokseen jos et tottele.

Ai kauhee 😂 Ajatelkaa oikeasti jos me kohdeltaisiin vanhuksia yhtä väkivalloin kuin miten ne on meitä kohdelleet kun olimme lapsia 

Kommenteista päätellen näytätte kohtelevan vielä väkivaltaisemmin.

Vierailija
125/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielipiteeni on, että ihmisiä hoidetaan liikaa. Olen siis ollut hoitoalalla -70 luvun lopusta asti. 

Ennen keuhkokuume oli vanhuksen lahja. Pääsi pois, ennen kuin meni todella huonoon kuntoon. Myös moni muu normaali sairaus. Mutta ihan omakohtainen esimerkki on äitini. Hän ei ymmärrä tästä maailmasta enää mitään ja liikunta kyky on kohta mennyt. Syö paskaa, jos ei ole vetoketju pukua päällä. Repii vaippoja, riisuu, raivoaa ja raapii ja hakkaa hoitajia harhoissaan.

Mutta hänellä menee kolesteroli lääkkeet, sydän lääkkeet yms. Marraskuussa oli keuhkokuume, kiidätettiin päivystykseen ja antibiootti tippaan. Mitä järkeä.

Soisin jo, että äitini saisi jo mennä. 

Perintöä odotellessa?

Vierailija
126/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soten myötä meni viimeinen toivo. Hoidan sukulaiseni asioita, täysin dementoitunut. Sain tapella kotihoidon käynneistä, 5 vuotta käytykerran päivässä, nyt yritettiin 2 krt/kk. 

Mitä enemmän teet sitä enemmän sysätään omaisen niskoille. On todellakin romahtanut koko terveydenhuolto 5 vuoden aikana. Pelottavaa..

Vakuutusasiakaille ja työterveyden kautta yksityinen sektori kuormittunut myös.

Vierailija
127/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaan hoito sitoo täysin omaishoitajan loppuvaiheessa. Ai niin, mutta omaishoitajathan haluttiin töihin. Ai mutta laitospaikkoja vähennetään. Hups.

Vierailija
128/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielipiteeni on, että ihmisiä hoidetaan liikaa. Olen siis ollut hoitoalalla -70 luvun lopusta asti. 

Ennen keuhkokuume oli vanhuksen lahja. Pääsi pois, ennen kuin meni todella huonoon kuntoon. Myös moni muu normaali sairaus. Mutta ihan omakohtainen esimerkki on äitini. Hän ei ymmärrä tästä maailmasta enää mitään ja liikunta kyky on kohta mennyt. Syö paskaa, jos ei ole vetoketju pukua päällä. Repii vaippoja, riisuu, raivoaa ja raapii ja hakkaa hoitajia harhoissaan.

Mutta hänellä menee kolesteroli lääkkeet, sydän lääkkeet yms. Marraskuussa oli keuhkokuume, kiidätettiin päivystykseen ja antibiootti tippaan. Mitä järkeä.

Soisin jo, että äitini saisi jo mennä. 

Perintöä odotellessa?

Ei jaksa edes provosoitua noin väsyneeseen vastaukseen

Vierailija
129/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 108: "Uskon, että osakkuuksille löytyy ottajia, onhan jo nyt tilanne, että vainajan tilalle on heti tulijoita. Se etu tästä on se, että kustannukset pienenevät ja vanhukselle jää enemmän käyttörahaa."

Niin, vanhusten tilalle on tulijoita julkisen sektorin hoivalaitoksiin. Tai sellaisiin yksityisen sektorin hoivalaitoksiin, joiden maksut eivät ole vanhukselle sen suuremmmat kuin julkisellakaan. Sen sijaan on paljon yksityisiä hoivakoteja, joissa vanhus itse (tai halutessaan omainen) maksaa kaiken ja näissä on vapaita paikkoja koko ajan. Pääsee muuttamaan vaikka heti huomenna. Suurimmalla osalla vanhuksista - eikä myöskään heidän omaisistaan - ei ole varaa kustantaa tällaista. 

Noissa osuuskunnissa osakas ostaa tietyn osuuden. Ostaessaan ei voi tietää, tarvitseeko vanhus sitä paikkaa 2 kuukautta, 2 vuotta vai kenties pidemmän aikaa. Joten miten tuo maksu määräytyisi? Jos olisi maksanut vaikkapa kahdesta vuo

Nythän pörriäisten ja muiden yksityisten vanhainkotien pärjääminen perustuu siihen että vanhuksilta peritään aivan tolkutonta ylihintaa voittoihin. Ajatukseni toiminta toki vaatisi sen, että hyvinvointialue myöntäisi sille samanlaisia maksusitoumuksia kuin se nyt myöntää näille yksityisille  palveluntuottajille. Mahdollinen ja todennäköinen Voitto jaettaisiin vuosittain takaisin asukkaille tai toisena vaihtoehtona hinnat pidettäisiin jo lähtökohtaisesti selkeästi halvempina.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 129: "Nythän pörriäisten ja muiden yksityisten vanhainkotien pärjääminen perustuu siihen että vanhuksilta peritään aivan tolkutonta ylihintaa voittoihin. Ajatukseni toiminta toki vaatisi sen, että hyvinvointialue myöntäisi sille samanlaisia maksusitoumuksia kuin se nyt myöntää näille yksityisille  palveluntuottajille. Mahdollinen ja todennäköinen Voitto jaettaisiin vuosittain takaisin asukkaille tai toisena vaihtoehtona hinnat pidettäisiin jo lähtökohtaisesti selkeästi halvempina."

Ymmärrän pointtisi, mutta mitä hyötyä olisi osuuskunnasta verrattuna siihen, että hyvinvointialue perustaisi hoivakoteja itse? 

Jos nyt perustettaisiin ylitöoptimistinen osuuskuntahoivakoti vaikka 6:lle vanhukselle. Jokaisessa vuorossa 1 hoitaja. Viikossa on 21 työvuoroa ja jokainen tekee viikossa 5 vuoroa, joten hoitajia tarvittaisin 4+. Leikitään, että 4 riittää. Näille hoitajille maksetaan 2600€/kk palkkaa. Koska optimistisesti ovat Florence Nightingaleja, heille ei tarvitse maksaa ilta-, yö- eikä viikonloppulisiä. He eivät myöskään koskaan sairastu eikä heillä ole lomia. Ei lomarahoja, ei työterveyshuoltoa eikä vakuutuksia. Työnantajamaksujen kanssa palkkamenot olisivat noin 13 000€/kk. He tekevät kaiken eli ruuanlaitoin, siivouksen, pyykinpesun, asukkaiden hoitamisen, pesemisen, vessaan auttamisen, omaisten kanssa keskustelun jne jne. Suomalaisen keskieläke on noin 1900€/kk, mutta oletetaan, että jokaisen kuuden eläke olisi 2000€/kk. Siitä pois verot ja sotumaksut, joten optimistisesti nettona tulisi 1500€/kk. Yhteensä 6:lta vanhukselta siis 9000 €/kk. Vaje on tässä vaiheessa jo 4000€/kk. Sitten tarvitaan tilat. Jokaiselle  vanhukselle oma huone, yhteinen oleskelutila, keittiö, hoitotarvikevarasto , kylpyhuone sekä jonkinlainen koppi kansliaksi, missä on lukittava lääkekaappi ja missä hoitaja voi niin konsultoida lääkäriä, tilata lääkkeet, hoitotarvikkeet, ruuat, taksit  jne. Rakennettu tai remontoitu esteettömiksi. Ollaan optimisteja ja leikitään, että joku vuokraisi sellaisen 3000€/kk. Vaje on nyt jo 7000€/kk. Päälle sähköt yms, sitten maksaa ne lääkkeet, hoitotarvikkeet, vaipat, ruuat yms. Kuljetuksella tietenkin, koska työvuoron ainoa hoitaja ei voi lähteä minnekään. En laske näille edes hintaa, mutta vaikka vanhuksille ei jäsi tuloistaan senttiäkään itselleen, vaje pelkästään näiden Florence Nightingalejen palkkakulujen ja poskettoman halvan toimitilojen vuokran vuoksi on jo sen 7000€/kk eli yli tonni kuukaudessa enemmän kuin mihin asukkaiden eläkkeet riittäisivät. Mistä sä ajattelit, että tulee voittoa? Ja mikä on se summa, jonka vanhuksen itse tai omaisen pitäisi investoida ollakseen osuuskunnan osakas? Paljonko itse olisit valmis maksamaan omasta tai omaisesi hoidosta sen 1500€/kk lisäksi?  Tosiasiassa henkilöstömenot olisivat paljon enemmän kuin mitä laskin näille Florence Nightingaleille. Ja tuskin saisi ainakaan pk-seudulta kolmella tonnilla tuollaisia tiloja. 

Vanhustenhuollon yksityistäminen tai siis se, että julkinen sektori hankkii vanhusten hoidon ostopalveluna yksityisiltä  on mielestäni ollut virhe. 

Vierailija
131/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden kuluttua varmaan saa jo julkisen sektorin välinelainaamosta vanhuksen hoito- ja hoivatehtäviä sekä kotiaskareita suorittavan ja myös terveydentilaa seuraavan ropotin kotiin.  

Vierailija
132/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisethan ovat aina haukkuneet hoitajia. Laitoksissa hoitajat vain kahvittelevat. Nyt pääsette itse kahvittelemaan vanhustenbe kanssa, ja ihan omassa kodissanne.

Juuri teidänlaistenne kusipää omaisten takia hoitajista on pula. Kukaan ei halua kaatosäkisenne kusta ja paskaa pesemään. Saatte nyt tehdä sen kaiken itse. Onneksi olkoon:::)))

Vierailija
133/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisethan ovat aina haukkuneet hoitajia. Laitoksissa hoitajat vain kahvittelevat. Nyt pääsette itse kahvittelemaan vanhustenbe kanssa, ja ihan omassa kodissanne.

Juuri teidänlaistenne kusipää omaisten takia hoitajista on pula. Kukaan ei halua kaatosäkisenne kusta ja paskaa pesemään. Saatte nyt tehdä sen kaiken itse. Onneksi olkoon:::)))

Rauhotuppa nyt. Se on sun työ ja sinä saat palkkaa siitä, että teet työs.

Vierailija
134/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako niitä hakata astalolla ja/tai ilman? Onnistuu mielihyvin, kunhan saan pitää verottomat vanhuslisät omaksi hyväksi.

Vierailija
135/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako niitä hakata astalolla ja/tai ilman? Onnistuu mielihyvin, kunhan saan pitää verottomat vanhuslisät omaksi hyväksi.

Älä ainakaan osta kenkiä tai toista vaatekertaa vanhuslisillä. Kävelkööt risoilla kengillä monta kilometriä bingoon. Haiskoon niissä ainoissa likaisissa vaatteissa. Mitäs se haittaa, että muut mummot vittuilee ryysyistä. Sanot vaan, että sua pitäisi kiusata vielä enemmän. 

Vierailija
136/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhotuppa nyt. Se on sun työ ja sinä saat palkkaa siitä, että teet työs.

Eipä ole mun työ! Rupee vaan itse hoitaan omaises. 

Vierailija
137/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan osta kenkiä tai toista vaatekertaa vanhuslisillä. Kävelkööt risoilla kengillä monta kilometriä bingoon. Haiskoon niissä ainoissa likaisissa vaatteissa. Mitäs se haittaa, että muut mummot vittuilee ryysyistä. Sanot vaan, että sua pitäisi kiusata vielä enemmän. 

Näin ne omaiset  sitten hoitaa:)))  Hyvää esimerkkiä mitä se hoito omaisilta on. Hoitolaitoksissa vaadittaisiin kuut ja tähdet hoitajilta, vaikka oma hoiva ja suhtautuminen OMAAN vanhukseen tuolla tasolla.!

Vierailija
138/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani ja avopuolisonsa ja yksi yhteinen lapsi pääsivät asumaan avokin sukulaismummun yksiöön joka oli tyhjänä kun mummu oli sairaalassa pitkäaikaishoidossa. Sitten terveydenhoidossa todettiin että mummusta ei ole enää kotona asujaksi vaan sijoitetaan vanhainkotiin, seuraavaksi mummolle asetettiin virallinen edunvalvoja joka alkoi sitä yksiötä muuttamaan rahaksi ja siitä rahasta voidaan ottaa kovaa vuokraa vanhainkotihoidosta. Mummun vaatimaton eläke muutenkin menisi täysin vanhainkodin maksuihin pois lukien lain määrittämä taskuraha joka on pakko jättää omaan käyttöön. Tässä tapauksessa kunta ensin sosialisoi asunnon edunvalvojan kautta ja kun yksiön myyntirahat on kulutettu niin sitten eläke viedän kuten edellä kerrottu.

No, pojan perheelle tuli lähtö mutta kun oli pakkotilanne niin kunta järjesti heille perheelle soveltuvan vuokra-asunnon.

Vierailija
139/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani ja avopuolisonsa ja yksi yhteinen lapsi pääsivät asumaan avokin sukulaismummun yksiöön joka oli tyhjänä kun mummu oli sairaalassa pitkäaikaishoidossa. Sitten terveydenhoidossa todettiin että mummusta ei ole enää kotona asujaksi vaan sijoitetaan vanhainkotiin, seuraavaksi mummolle asetettiin virallinen edunvalvoja joka alkoi sitä yksiötä muuttamaan rahaksi ja siitä rahasta voidaan ottaa kovaa vuokraa vanhainkotihoidosta. Mummun vaatimaton eläke muutenkin menisi täysin vanhainkodin maksuihin pois lukien lain määrittämä taskuraha joka on pakko jättää omaan käyttöön. Tässä tapauksessa kunta ensin sosialisoi asunnon edunvalvojan kautta ja kun yksiön myyntirahat on kulutettu niin sitten eläke viedän kuten edellä kerrottu.

No, pojan perheelle tuli lähtö mutta kun oli pakkotilanne niin kunta järjesti heille perheelle soveltuvan vuokra-asunnon.

Hoitopäivämaksu on 500-1000 euroa. Siis oikea hinta. Jos mummun eläkkeestä menee tonni hoitomaksua, me veronmaksajat maksamme loput. Eli mummusi eläke riittää yhden tai kahden päivän hoitoon. Loput maksamme veroista

Vierailija
140/233 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen omille lapsilleni sanonut, ettei minun hoidosta tarvitse stressata. Jos yhteiskunta ei hoida, antakoot minun sitten kuolla heitteillejätettynä. Olen töissä hoitokodissa enkä kestäisi hetkeäkään sellaista meininkiä kotona. Kenenkään ei tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi