10 vuoden sisällä vanhustenhuolto tulee olemaan katastrofaalisessa tilassa
Suurten ikäluokkien hoivaan ei ole maksajia eikä tekijöitä. Vastuu hoivasta tulee olemaan yhä enemmän sukulaisten harteilla.
Kommentit (233)
Tanskan malli olisi Suomeenkin hyvä. Sellaisia vanhusten kyliä, missä saisi ottaa viiniä illalla ja voisi valita ruokalistalla ruokansa ja elämä olisi yhteisöllistä ja hoitajat eivät olisi hoitajia, vaan tarjosivat vanhuksille laadukkaan elämän
Vierailija kirjoitti:
Tanskan malli olisi Suomeenkin hyvä. Sellaisia vanhusten kyliä, missä saisi ottaa viiniä illalla ja voisi valita ruokalistalla ruokansa ja elämä olisi yhteisöllistä ja hoitajat eivät olisi hoitajia, vaan tarjosivat vanhuksille laadukkaan elämän
Suomessa niitä kutsutaan palvelutaloiksi. Jokaisella on oma asunto ja halutessaan voi viettää aikaansa naapureiden kanssa. Lievempi versio on nk senioritalot. Ja nythän muuten moniin uusiin kerrostaloihin rakennetaan pieniä asuntoja ja sitten isommat yhteiset tilat. Siis ihan kaikille, ei vain vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoidosta eläkoityy vuoteen 2030 mennessä 30%. Minunkin kaikki työkaverit jää eläkkeelle 6 vuoden sisällä.
Ei Pelkästään vanhusten hoitajista vaan koko terveydenhuollosta
Jopas jotakin! Eikö Suomeen ole tuotettu kansoja muilta mailta. Nostaneet kerrostalojen möykän uudelle tasolle.
Yksi ajatus oli että sompputytöillä on luontainen hoivavietti ja ongelma ratkeaa mutta ei se mennytkään niin.
Joissain Euroopan maissa on perhelääkäri malli. Täällä ei samaa lääkäriä kahdesti näe.
Tämän keskustelupalstan nimi on jo vitsi. Vauvapalsta, tosiaan. Eniten täällä jauhetaan vanhuksista. Olisiko aika vaihtaa otsikko vaikka "Tapetaan vanhukset" -nimiseksi. Niin katkeraa ja kaunaista on kirjoittelu. Silkkaa vihapuhetta, mutta näköjään sallittua.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoidosta eläkoityy vuoteen 2030 mennessä 30%. Minunkin kaikki työkaverit jää eläkkeelle 6 vuoden sisällä.
Näinhän se on. Ja ongelma ei ole pelkästään hoitajien saatavuus vaan se, ettei meillä tule Suomessa olemaan varaa palkata hoitajia. Vaikka jostain tupsahtaisi riittävä määrä suomea puhuvia hoitajia, rahat heidän palkkaamiseensa ei tule enää riittämään.
Suomessa on jo näitä Minna taloja yms missä vanhukset voi elää hyvää elämää.
Ainoa vain, että näissäkin asuvat vanhenevat ja menevät huonoon kuntoon, kuten tanskassakin. Joku ne huonokuntoisetkin on hoidettava, syötettävä ja pestävä.
Tanskassa on otettu teknologiaa enemmän käyttöön, jotta vanhukset voi olla kotona. Sänky, joka kääntää vanhuksen, vessanpönttö, mikä pesee takapuolen. Robotti eläimiä tuomaan elämää yksinäisen vanhuksen elämään. Mutta siellä ei itketä, että huonokuntoinen vanhus jätetään yksin kotiin. Raha sielläkin on takana. Kotihoito teknologian avulla halvempaa.
Täällä huudetaan jostain etähoidosta, kun hoitaja ei käy viittä kertaa mummia katsomassa päivässä. Tanskassa jopa sänky kääntää itse huonokuntoisen vanhuksen, kun täällä siinä tilassa oleva olisi jo tehostetussa palveluasumisessa
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta tässä ketjussa puhuttiin nyt vain vanhuksista. Vähennys koskee todellakin koko alaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelupalstan nimi on jo vitsi. Vauvapalsta, tosiaan. Eniten täällä jauhetaan vanhuksista. Olisiko aika vaihtaa otsikko vaikka "Tapetaan vanhukset" -nimiseksi. Niin katkeraa ja kaunaista on kirjoittelu. Silkkaa vihapuhetta, mutta näköjään sallittua.
Noh, vanhukset alkavat olla tässä maassa merkittävä ongelma. Siitä ei pääse mihinkään, vaikka miten vaikenisi asiasta. Itsekin pääsen reilun 2 vuoden päästä eläkkeelle ja ihan mielenkiinnolla seuraan, miten tässä omalla kohdallanikaan aikanaan käy. Ja kyllä mä ymmärrän ihmisiä, joita vanhemmat ovat lapsuudessa kohdelleet huonosti. Ei varmaan ole kovin suurta motivaatiota sitten kohdella näitä vanhempiaan paremmin kuin millaista kohtelua itse on heiltä saanut. Väestörakenteen muutos on ollut tiedossa jo yli 40 vuotta, mutta onko tilannetta parantanut sekään, että vuosikymmeniä on pistetty silmät ja suu kiinni ja kädet korville. No ei ole. Palstan nimi ei tosiaan enää vastaa mitä erilaisimpia aihepiirejä, joista täällä kirjoitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kulttuuri ei ole yhteisöllinen.
Vaikka vanhusten hoito lakkaisi tänään, asenteet eivät muutu yhdessä yössä. Harva lähtisi oikeasti vanhempiaan hoitamaan.Myöskin suuret ikäluokat ovat kohdelleet lapsiaan todella huonosti. Itselläni on -57 vuonna syntyneet vanhemmat ja olen saanut sen verran kylmää kyytiä, että niin makaa kuin petaa. Minun ykkös prioriteetti on hoitaa itseäni.
Arvatenkin naisten oletetaan hoitavan ne vanhemmat ja tietysti ihan ilmaiseksi.
Minua kohdeltiin lapsena paljon huonommin kuin isoveljeäni. Etenkin taloudellinen eriarvoisuus oli huomattava. Arvatkaa kumpi nyt huolehtii iäkkäistä vanhemmista? Ja kenelle silti syydetään edelleen enemmän rahaa?
Minun kärsivällisyyteni alkaa kyllä olla aivan äärirajoilla tällä hetkellä. Harkitsen muuttavani niin etäälle ettei apuani edes voi enää pyy
Ei sinun mihinkään tarvitse muuttaa. Sanot vanhemmillesi miten asiat on, että sukupuoli ei sinusta heidän hoitajaansa tee. Lopetat. Ja ennen kuin kupsahtavat niin sano suoraan tuosta heidän systeemistään. Sitten kun kuolevat se eriarvoistaminen mitä kohtasit kalvaa lopun elämääsi. Ei siksi että se tapahtui vaan siksi että kukaan ei puolustanut sinua, et edes sinä itse. Olet arvokas.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, vanhukset alkavat olla tässä maassa merkittävä ongelma. Siitä ei pääse mihinkään, vaikka miten vaikenisi asiasta. Itsekin pääsen reilun 2 vuoden päästä eläkkeelle ja ihan mielenkiinnolla seuraan, miten tässä omalla kohdallanikaan aikanaan käy. Ja kyllä mä ymmärrän ihmisiä, joita vanhemmat ovat lapsuudessa kohdelleet huonosti. Ei varmaan ole kovin suurta motivaatiota sitten kohdella näitä vanhempiaan paremmin kuin millaista kohtelua itse on heiltä saanut. Väestörakenteen muutos on ollut tiedossa jo yli 40 vuotta, mutta onko tilannetta parantanut sekään, että vuosikymmeniä on pistetty silmät ja suu kiinni ja
Boomer sukupolvelle ei saa puhua kuolemasta, koska he ei kuole, ei vanhene. He elää ikuisesti ylivertaisina. Heitä ei kiinnosta miten lastensa käy, hassua kyllä he ei tajunneet menevänsä ennen heitä. Siksi asioille ei ole tehty mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vain, että näissäkin asuvat vanhenevat ja menevät huonoon kuntoon, kuten tanskassakin. Joku ne huonokuntoisetkin on hoidettava, syötettävä ja pestävä.
Tanskassa on otettu teknologiaa enemmän käyttöön, jotta vanhukset voi olla kotona. Sänky, joka kääntää vanhuksen, vessanpönttö, mikä pesee takapuolen. Robotti eläimiä tuomaan elämää yksinäisen vanhuksen elämään. Mutta siellä ei itketä, että huonokuntoinen vanhus jätetään yksin kotiin. Raha sielläkin on takana. Kotihoito teknologian avulla halvempaa.
Täällä huudetaan jostain etähoidosta, kun hoitaja ei käy viittä kertaa mummia katsomassa päivässä. Tanskassa jopa sänky kääntää itse huonokuntoisen vanhuksen, kun täällä siinä tilassa oleva olisi jo tehostetussa palveluasumisessa
Japani taitaa olla yksi hoiva- ja hoitoteknologian edistyneimmistä maista. Jostain syystä Suomessa ei hoivateknologiaa haluta kehittää, vaikka kaikissa länsimaissa väestö ikääntyy ja toimivia tuotteita saisi jopa vientiin. Ihan jo niinkin yksinkertainen juttu kuin se, että kun älyrannekkeet jo nyt mittaavat sykettä, niin miksei rannekkeesta voisi lähteä tietoa, jos ranneke on edelleen ranteessa, mutta sykettä ei enää ole. Ei ainakaan olisi kodeissaan näitä kuukausia tai jopa vuosia mädäntyneitä/muumioituneita vainajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako niitä piiskata jos ne ei tottele? Niin kuin ne piiskasivat meitä?
Saako niitä uhata että mä laitan sut laitokseen jos et tottele.
Ai kauhee 😂 Ajatelkaa oikeasti jos me kohdeltaisiin vanhuksia yhtä väkivalloin kuin miten ne on meitä kohdelleet kun olimme lapsia
Äläpä yleistä. Jos sinun vanhempasi ovat kohdelleet sinua väkivaltaisesti, se ei todellakaan tarkoita että kaikkien muidenkin vanhemmat olisivat pahoinpidelleet lapsiaan.
Keski-ikäiset, neli - viiskymppise, täällä suoltavat kaunaista tekstiä. Ihan ymmärrettävää. Tietävät olevansa itse seuraava halveksittu jäte-erä tässä maailman onnellisemmassa maassa. Tervetuloo vaan.
Vierailija kirjoitti:
Japani ta
Eräässä työpaikassani asukkailla oli ranneke, mistä tuli yökölle tieto läppäriin koko ajan voinnista. Oli helppo valvoa isoa paikkaa.
Sitten joku keksi, että IMO ja ei saa olla tällaista ranneketta, kun rikkoo yksilön suojaa. Nyt juostaan tunnin välein huoneissa katsomassa, onko kaikki kunnossa ja samalla herätetään herkkäuniset vanhukset.
Jopa liiketunnistin vaatii lääkäriltä rajoittamis luvan. Siksi teknologiaa ei käytetä
Vierailija kirjoitti:
Suomen kulttuuri ei ole yhteisöllinen.
Vaikka vanhusten hoito lakkaisi tänään, asenteet eivät muutu yhdessä yössä. Harva lähtisi oikeasti vanhempiaan hoitamaan.Myöskin suuret ikäluokat ovat kohdelleet lapsiaan todella huonosti. Itselläni on -57 vuonna syntyneet vanhemmat ja olen saanut sen verran kylmää kyytiä, että niin makaa kuin petaa. Minun ykkös prioriteetti on hoitaa itseäni.
Arvatenkin naisten oletetaan hoitavan ne vanhemmat ja tietysti ihan ilmaiseksi.
Käyköhän tulevaisuudessa vielä niin, että perheissä, joissa on vain poikia, ei nämä pojat tule olemaan mitään kuuminta kamaa parisuhdemarkkinoilla, koska tiedossa on, että vaimo sitten hoitaa omien vanhempiensa lisäksi appivanhemmatkin.
Höpölöpö taas
. Olen huomannut, että usein pojat käyvät esim. palvelutalossa asuvan vanhempansa luona useammin kuin tytöt, vaikka vanhuksella olisi molempia. Sekä hoitavat myös vanhempiensa asioita näiden asuessa kotonaan.
Monet miehet toimivat myös omaishoitajina vanhemmilleen tai puolisolleen.
Ei pidä ollenkaan paikkaansa, että vain perheen tyttäret huolehtisivat vanhemmistaan.
Nro 194: "Boomer sukupolvelle ei saa puhua kuolemasta, koska he ei kuole, ei vanhene. He elää ikuisesti ylivertaisina. Heitä ei kiinnosta miten lastensa käy, hassua kyllä he ei tajunneet menevänsä ennen heitä. Siksi asioille ei ole tehty mitään."
Mä en osaa ottaa tuohon kantaa, koska en kuulu siihen sukupolveen. Mutta vaikka tiedän olevani itsekin jo parin vuoden pästä osa ongelmaa (eläkkeellä, todennäköisesti - tai toivottavasti ainakaan - en vielä hoivapalveluiden tarpeessa), en ota asiaa henkilökohtaisesti. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, että hoitajat ja rahat eivät tule riittämään kaikkeen siihen, mitä ehkä itsekin jonain päivänä toivoisin saavani. Tuntuu, että Suomessa Nokian jälkeen jämähdettiin jonkinlaiseen pysähtyneisyyden tilaan eikä joku Supercell riitä. Tarvittaisiin aika montakin sellaista yritystä lisää. Joku ketjussa mainitsi jo Tanskassa vanhustenhuollossa käytettävän teknologian, mutta kehitetäänkö Suomessa mitään vastaavaa? Sellaisella voisi olla kysyntää maailmanmarkkinoillakin.
Nro 180: "Kaikista järkevintä olisi tosiaan se että hoivakotiyhtiö ottaisi rahaa hyvinvointialueelta vain sen verran että kustannukset saadaan peitettyä. Asukkaiden omistajuutta voin perustella sillä että oikeastaan kenellekään ei tulisi kiusausta edes harkita voitollista liiketoimintaa silloin kun omistajina ovat asukkaat eikä työntekijät, jossa siinäkään ei tietenkään ole mitään huonoa jos malli on se että vain kulut peitetään."
Ymmärrän edelleen pointtisi, mutta pidän tuota asukkaiden omistajuutta arvelluttavana asiana. Osa asukkaista kun kuitenkin on sellaisia, jotka eivät enää kykene tekemään mitään päätöksiä. Eivät silti ole välttämättä vielä edunvalvonnassa, mutta eivät kuitenkaan ymmärrä, miten osuuskunnat toimivat. Osuuskunnilla - kuten osakeyhtiöilläkin - on hallitus, joten jos asukkaat olisivat osakkaita, olisiko heillä kykyä hallitustyöhön ja päätöksentekoon. Jos taas osakas olisi asukkaan omainen, miten voisi olla varma, ettei sellaisella osakkaalla tulisi kiusausta saada voittoa? Nämä osakkaathan kuitenkin vaihtuisivat mahdollisesti aika tiheäänkin, kun osakkuuden menettäisi, kun asukas kuolee. Jokuhan saattaa jopa ajatella, että kun on kyse lyhytaikaisesta sijoituksesta, siitä sitten pitä nopeasti saada voittoakin.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/