Toisen ihmisen hiljaisuudesta huomauttaminen
Koko tähänastisen elämäni ajan olen saanut kuulla seuraavanlaisia kommentteja:
"Sä oot niin hiljanen/rauhallinen"
"Ootsä väsyny vai ootsä aina noin hiljanen"
"Oot tosi hiljanen mut sitku avaat suun nii sieltä tulee paljon viisauksia"
"Sä et koskaan sano mitään"
Joo...olen tosiaan todella rauhallinen ihminen, mutta miks ihmeessä mun pitäis lätistä jotain turhaa paskaa? Muita miellyttääkseni? Tietenkään täysin tuppisuu en ole, vaan puhun ihan vaan ne tarpeelliset asiat ja joskus myös sitä smalltalkia. Toisinaan nämä huomauttelijat ovat vielä niitä ihmisiä joille puhun kaikista vähiten...ehkä heillä on joku ongelma asian kanssa, nimittäin minulla ei ole? :D
Onko edes kohteliasta huomauttaa toiselle tuollaisesta, nimittäin itse olen hieman loukkaantunut joka kerta.
Ja olen tuskin yksin näiden kokemuksien kanssa. Kertokaa teidän?
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen aikaa ajatella, sitä mitä toinen sanoi ja miten siihen lisäisi tai kommentoisi jotain. Olen ehkä enemmän hiljainen tyyppi, usein on vaikea aloittaa keskustelua tyhjästä, jos vaikka jossain haluaisi tutustua vieraaseen ihmiseen.
Hyvä ihminen, et sinä oikeasti tarvitse aikaa! Olet vain liian itsekriittinen. Luulet, että muut miettivät sanomisensa tarkkaan. Mutta voin kertoa että eivät mieti. Sinun mielipiteesi ja ajatuksesi ovat yhtä arvokkaita kuin muiden. :)
No kyllä nyt vaan jotkut tarvitsevat sitä aikaa. Usko jo! Kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä 🙄.
Eri
Siis mihin tarkalleen ottaen tarvitset aikaa? En kysy ilkeyttäni, vaikka varmaan tulkitset sen niin. Olen vain kiinnostunut siitä, että miten itsestäni paljon eroavien ihmisten aivot toimivat. Tuo silmien pyörittely on muuten harvinaisen epäkohteliasta. Yritättekö te hiljaiset ihmiset tahallisesti antaa itsestänne kuvaa ylimielisinä vai mikä on homman nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joo...olen tosiaan todella rauhallinen ihminen, mutta miks ihmeessä mun pitäis lätistä jotain turhaa paskaa? Muita miellyttääkseni?"
Yleensä sitä pidetään kohteliaana käytöksenä, että otetaan toinen osapuoli huomioon keskustellessa eikä vain ajatella niin, että minua ei kiinnosta lätistä tuolle ihmisille. Ei kaiken keskustelun tarvitse olla tajunnanräjäyttävää ja erityisen tärkeää; monissa keskusteluissa kevyt, kohtelias keskustelu riittää, ja sillä osoitetaan, että huomioi toisen henkilön.Tulee ihan mun ex-mies mieleen, jolla oli hyvin paljon narsistisia piirteitä. Että mua hävetti olla hänen kanssaan ihmisten ilmoilla. Ei suostunut tervehtimään kassatyöntekijää tai tarjoilijaa, jos häntä ei huvittanut. Tai jos joku tuntematon tuli muuten vaan juttelemaan, niin tarkoituksel
Ei ole. Mun exällä oli ihan tuttujenkin ihmisten kanssa samaa. Perusteluna oli aina "no kun ei mua huvita". Sitä en tiedä, että oliko se oikea syy vai tekosyy. Kun ei hän ikinä puhunut oikein mitään, niin hemmetin vaikeaa tulkita että mikä mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joo...olen tosiaan todella rauhallinen ihminen, mutta miks ihmeessä mun pitäis lätistä jotain turhaa paskaa? Muita miellyttääkseni?"
Yleensä sitä pidetään kohteliaana käytöksenä, että otetaan toinen osapuoli huomioon keskustellessa eikä vain ajatella niin, että minua ei kiinnosta lätistä tuolle ihmisille. Ei kaiken keskustelun tarvitse olla tajunnanräjäyttävää ja erityisen tärkeää; monissa keskusteluissa kevyt, kohtelias keskustelu riittää, ja sillä osoitetaan, että huomioi toisen henkilön.Tulee ihan mun ex-mies mieleen, jolla oli hyvin paljon narsistisia piirteitä. Että mua hävetti olla hänen kanssaan ihmisten ilmoilla. Ei suostunut tervehtimään kassatyöntekijää tai tarjoilijaa, jos häntä ei huvittanut. Tai jos joku tuntem
Ei ole. Mun exällä oli ihan tuttujenkin ihmisten kanssa samaa. Perusteluna oli aina "no kun ei mua huvita". Sitä en tiedä, että oliko se oikea syy vai tekosyy. Kun ei hän ikinä puhunut oikein mitään, niin hemmetin vaikeaa tulkita että mikä mättää.
Kyllä on. Ihan sama mitä kusipää exäsi sanoo syyksi. Et puhu edes samasta aiheesta kuin muut, toiset puhuvat aidasta ja sinä aidanseipäästä. Hiljaisuus ei ole sama asia kuin töykeys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sitä pidetään kohteliaana käytöksenä, että otetaan toinen osapuoli huomioon keskustellessa eikä vain ajatella niin, että minua ei kiinnosta lätistä tuolle ihmisille. Ei kaiken keskustelun tarvitse olla tajunnanräjäyttävää ja erityisen tärkeää; monissa keskusteluissa kevyt, kohtelias keskustelu riittää, ja sillä osoitetaan, että huomioi toisen henkilön.Tulee ihan mun ex-mies mieleen, jolla oli hyvin paljon narsistisia piirteitä. Että mua hävetti olla hänen kanssaan ihmisten ilmoilla. Ei suostunut tervehtimään kassatyöntekijää tai tarjoilijaa, jos häntä ei huvittanut. Tai jos joku tuntem
Tuo on eri lajin hiljaisuutta. Tässä puhutaan nyt oikeasti hiljaisista ihmisistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurassa on velvollisuus puhua riittävästi, kantaa oma sosiaalinen velvollisuutensa.
Se vain on tehtävä. Ei suulaatkaan ole välttämättä kiinnostuneita puhumaan tai juuri sinusta, mutta kaikkien on pakko kantaa vastuu.
Vihaan tilanteita jossa joutuu työskentelemään muiden puolesta. Osaan puhua, mutta en välttämättä pidä siitä yhtään sen enempää.
Ja uskon et hiljaisuus on monissa tilanteissa silti erityyppisille ihmisille se kiusallisin.
Mä olen sosiaalisesti taitava introvertti. Eli osaan jutella kaikkien kanssa, tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa ja osaan murtaa jään ja laannuttaa alkavat konfliktit. Se ON raskasta. Todellakin toivoisin myös muilta edes jotain panostusta sosiaalisten suhteiden onnistumiseen. Pidän vähän itsekkäinä näitä, jotka ovat hiljaa ja katsovat nenänvartta pitkin niitä, jotka odottavat normaalia kanssakäymistä.
Tämä kommentti voisi olla minun kirjoittamani. Itse introverttina olen yleensä myös se osapuoli, joka vie keskustelua eteenpäin, ja koen sosiaaliset tilanteet uuvuttaviksi juuri sen takia, että monilla ihmisillä on aivan onnettomat keskustelutaidot. Siinä väsyy itsekin yrittäessään kohteliaasti keksiä jutun aihetta. Jos taas keskustelen sellaisen henkilön kanssa, joka osaa keskustella hyvin, jaksan itsekin keskustella hänen kanssaan tarvittaessa vaikka tuntikausia.
-Miksä oot aina ihan mörkkis!!!!!
-Sua kattelee niin mitä kuvittelet
Oikeasti olin vain ajatuksissani mutta en hyppinyt seinille siivet selässä ja ykssarvinen jalkojen välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen aikaa ajatella, sitä mitä toinen sanoi ja miten siihen lisäisi tai kommentoisi jotain. Olen ehkä enemmän hiljainen tyyppi, usein on vaikea aloittaa keskustelua tyhjästä, jos vaikka jossain haluaisi tutustua vieraaseen ihmiseen.
Hyvä ihminen, et sinä oikeasti tarvitse aikaa! Olet vain liian itsekriittinen. Luulet, että muut miettivät sanomisensa tarkkaan. Mutta voin kertoa että eivät mieti. Sinun mielipiteesi ja ajatuksesi ovat yhtä arvokkaita kuin muiden. :)
No kyllä nyt vaan jotkut tarvitsevat sitä aikaa. Usko jo! Kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä 🙄.
Eri
Siis mihin tarkalleen ottaen tarvitset aikaa? En kysy ilkeyttäni, vaikka varmaan tulkitset sen niin. Olen vain kiinnostunut siitä, että miten itsestäni paljon
Miten sinä kuvittelet kenenkään olevan halukas keskustelemaan asioista kanssasi, jos heti ensimmäisenä olet kiistämässä ja vähättelemässä toisen tarpeita? Toinen sanoo tarvitsevansa aikaa ja päsmäröit päälle, että etkä tarvitse.... Etkö oikeasti ollenkaan huomaa omaa rumaa käytöstäsi tuossa tilanteessa? Torppaat heti toisen sanoman ja väität tietäväsi toisen asiat paremmin kuin hän itse. Se vasta onkin epäkohteliasta.
Hiljaiset ihmiset ovat minun mielestäni jotenkin ihastuttavan lutuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurassa on velvollisuus puhua riittävästi, kantaa oma sosiaalinen velvollisuutensa.
Se vain on tehtävä. Ei suulaatkaan ole välttämättä kiinnostuneita puhumaan tai juuri sinusta, mutta kaikkien on pakko kantaa vastuu.
Vihaan tilanteita jossa joutuu työskentelemään muiden puolesta. Osaan puhua, mutta en välttämättä pidä siitä yhtään sen enempää.
Ja uskon et hiljaisuus on monissa tilanteissa silti erityyppisille ihmisille se kiusallisin.
Mä olen sosiaalisesti taitava introvertti. Eli osaan jutella kaikkien kanssa, tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa ja osaan murtaa jään ja laannuttaa alkavat konfliktit. Se ON raskasta. Todellakin toivoisin myös muilta edes jotain panostusta sosiaalisten suhteiden onnistumiseen. Pidän vähän itsekkäinä näitä, jotka ovat hiljaa ja katsovat nenänvartta pitkin niitä,
Me ollaan niitä vastuuntuntoisia introja. Raskas rooli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sitä pidetään kohteliaana käytöksenä, että otetaan toinen osapuoli huomioon keskustellessa eikä vain ajatella niin, että minua ei kiinnosta lätistä tuolle ihmisille. Ei kaiken keskustelun tarvitse olla tajunnanräjäyttävää ja erityisen tärkeää; monissa keskusteluissa kevyt, kohtelias keskustelu riittää, ja sillä osoitetaan, että huomioi toisen henkilön.Tulee ihan mun ex-mies mieleen, jolla oli hyvin paljon narsistisia piirteitä. Että mua hävetti olla hänen kanssaan ihmisten ilmoilla. Ei suostunut tervehtimään kassatyöntekijää tai tarjoil
Samanlaisia argumentteja on käytetty tässä ketjussa. "Miksi mun pitäisi puhua jos ei huvita?"; "Mitä vikaa siinä on että on vaan hiljaa?". Ihan. Sama. Asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Siis mihin tarkalleen ottaen tarvitset aikaa? En kysy ilkeyttäni, vaikka varmaan tulkitset sen niin. Olen vai
Mitähän hel-ve-tin vit-tua nyt taas? Näillä kommenteilla te puhumattomat osoitatte olevanne juuri niin inhottavia ihmisiä kuin minkä kuvan teistä saa. Se ei näköjään ole mikään sattuma, että stereotyyppisesti hiljaisten ajatellaan olevan ylimielisiä kusiaivoja, kun edes tekstimuodossa ette kykene keskustelemaan niin että tulisitte toista vastaan, vaan suhtaudutte kaikkiin automaatiolla vihamielisesti.
Mua ei vaan toisinaan kiinnosta puhua. Ja korjaan luuni aika äkisti himaan869
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Siis mihin tarkalleen ottaen tarvitset aikaa? En kysy ilkeyttäni, vaikka varmaan tulkitset sen niin. Olen vai
Sori mutta sun kanssa keskustelu ei ole niin herkkua että kukaan tekisi sitä vapaasta tahdostaan. Vain sosiaalisesta velvoitteesta. Olet katkera ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei vaan toisinaan kiinnosta puhua. Ja korjaan luuni aika äkisti himaan869
Minä minä minä minä minä
Vierailija kirjoitti:
Jos olet muiden ihmisten seurassa, niin on hieman vaivaannuttavaa, jos et osallistu keskusteluun. Tulee tunne, että murjotat tai olet suuttunut jostain.
NIin siis se on sinun tunteesi, ei ap:n. Sinä olet vastuussa omista tunteistasi ja tulkinnoistasi. Voisit ehkä pohtia, miksi luulet, että ap olisi suuttunut tai murjottaa. Mikä saa sinut tulkitsemaan asian negatiivisuuden kautta. Haluaisitko, että ap käyttäytyy tai toimii sinua miellyttävällä ja sinulle helpolla tavalla? Tärkeintä on, että pidät erillään omat tunteesi ja toisen tunteet. Kuulostaa siltä, että sinulla ei ole welkeää rajaa siitä, mikä on toisen henkilön tunnealuetta ja mikä omaasi. Siitä voi jossain vaiheessa kehittyä jonkinlaista mielen kaaosta ja ahdistusta itsellesi. Oletko vielä kovin nuori?
Hiljainen ihminen ei halua että hänen persoonaan kiinnitetään huomiota, pääasia pitää olla käsiteltävässä asiassa. Kysy hiljaiselta ihmiseltä hänen mielipidettään kyseisestä asiasta niin saat aidon vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet muiden ihmisten seurassa, niin on hieman vaivaannuttavaa, jos et osallistu keskusteluun. Tulee tunne, että murjotat tai olet suuttunut jostain.
NIin siis se on sinun tunteesi, ei ap:n. Sinä olet vastuussa omista tunteistasi ja tulkinnoistasi. Voisit ehkä pohtia, miksi luulet, että ap olisi suuttunut tai murjottaa. Mikä saa sinut tulkitsemaan asian negatiivisuuden kautta. Haluaisitko, että ap käyttäytyy tai toimii sinua miellyttävällä ja sinulle helpolla tavalla? Tärkeintä on, että pidät erillään omat tunteesi ja toisen tunteet. Kuulostaa siltä, että sinulla ei ole welkeää rajaa siitä, mikä on toisen henkilön tunnealuetta ja mikä omaasi. Siitä voi jossain vaiheessa kehittyä jonkinlaista mielen kaaosta ja ahdistusta itsellesi. Oletko vielä kovin nuori?
Kyse on ihmisen normaaleista käytösmalleista, joita on harjoitettu jo satojatuhansia vuosia. Kun joku poikkeaa siitä, ei ole yhtään outoa tai väärin tai paheksuttavaa, että se herättää epäilyksiä tai ikävää oloa vastapuolessa. Eläimilläkin on tietyt sosiaaliset normit. Ei me suomalaiset ihan oikeasti voida olla noin vammaisia ettei osata käyttäytyä edes kuten eläimet.
Ihmiset, jotka eivät kestä hiljaisuutta ovat yleensä todella raskaita. Kuten tästäkin ketjusta olemme saaneet huomata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on ihmisen normaa
Itsekin olen sosiaalisesti awkward ja välillä ujo, mutta ihan oikeasti ihmiset, yrittäkää edes! Niin minäkin teen. Olen asunut ulkomailla ja matkustellut paljon ja suomalaiset on kyllä ihan omassa luokassaan sosiaalisessa vammaisuudessaan.
Tuo rooli on tosi raskas