Syömishäiriö,ahmimishäiriö ilman oksentamista,lääkärit eivät ymmärrä eivätkä osaa käsitellä
"Syöt kunnon ruokaa niin ei tule mielitekoja"
"No minähän siis vedän kevyesti 8 lihapullaa,puoli lautasellista muussia,keitettyjä porkkanoita kourallisen ja päälle mutakakun,litran jäätelöä ja sipsipussin"
"Ohhoh! Eikä tule paha olo?
"No tulee,vatsa kipeäksi"
"Muttet oksenna?
"En"
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu seksuaalisesta turhautumisesta, lasten hankkiminen auttaisi koska lisääntymisikäisellä on luontainen tarve huolehtia jälkeläisistään ja tämän vuoksi ennen vanhaan ei ollut syömishäiriöitä kun perheet perustettiin nuorina.
Perheellisillä naisilla syömishäiriöt ovat yleisiä. Elämäntilanne on usein kiireinen ja stressaava. Ruoka on helppo addiktio perheenäidille, sen väärinkäytöstä ei seuraa lasua toisin kuin vaikkapa alkoholin tai huumeiden.
Näkymättömyys on myös yleistä. Psykoedukaatio on tätä vauva-palstan tasoa ja mammoille annetaan Ketipinoria tai olantsapiinia tasoittamaan mielialaa. Paino ei ole kuin nunero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu seksuaalisesta turhautumisesta, lasten hankkiminen auttaisi koska lisääntymisikäisellä on luontainen tarve huolehtia jälkeläisistään ja tämän vuoksi ennen vanhaan ei ollut syömishäiriöitä kun perheet perustettiin nuorina.
Perheellisillä naisilla syömishäiriöt ovat yleisiä. Elämäntilanne on usein kiireinen ja stressaava. Ruoka on helppo addiktio perheenäidille, sen väärinkäytöstä ei seuraa lasua toisin kuin vaikkapa alkoholin tai huumeiden.
Stressaava elämäntilanne myös saattaa laukaista vanhan sairauden. Ja, jos olen ymmärtänyt oikein, aiempi syömishäiriö voi helposti vaihtua toiseen syömishäiriöön, jolloin sitä ei ehkä itsekään tajua ajoissa syömishäiriöksi kun merkit ovat vähän erilaisia.
Tuo 8 lihapullaa, puolilautasellista muussia ja kourallinen porkkanoita on aika lähelle meidän työpaikkalounaan lautasannos.
Sen jälkeen tulevat kokonainen mutakakku, litra jäätelöä ja sipsipussi eivät sitten enää uppoakaan. Vaikea kuvitella, että joku lääkäri pitää sitä normaalisyömisenä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 8 lihapullaa, puolilautasellista muussia ja kourallinen porkkanoita on aika lähelle meidän työpaikkalounaan lautasannos.
Sen jälkeen tulevat kokonainen mutakakku, litra jäätelöä ja sipsipussi eivät sitten enää uppoakaan. Vaikea kuvitella, että joku lääkäri pitää sitä normaalisyömisenä.
Eihän ne sitä pidäkään normaalisyömisenä. Eivät vaan hahmota, että kyse on psyykkisestä häiriöstä eikä itsekurin puutteesta tai siitä ettei tiedä mikä on terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne sitä pidäkään normaalisyömisenä. Eivät vaan hahmota, että kyse on psyykkisestä häiriöstä eikä itsekurin puutteesta tai siitä ettei tiedä mikä on terveellistä.
Tarkennus tähän, että harvoin kuitenkaan erityisesti mikään psyykkinen häiriö vaan ihan vaan alkupäivän liian vähäistä tai kokonaan olematonta laihdutussyömistä, mikä kostautuu illalla. Tai laihispäivän tai laihispäivien jälkeinen liian vähän syömisen laukaisema liiallinen syöminen. Vai, oletteko kuulleet ahmimishäiriön iskevän esimerkiksi aamupalalla? Onko Ap sinulla tätä häiriötä myös aamupalalla?
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaahan se totuus on kuvitella, kun elää psykoottisessa todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Syömishäiriöitä etenkään muita kuin anoreksia ja bulimia ei tunnusteta eikä osata hoitaa. Valitettavasti näin. En tiedä osataanko esim. Jenkeissä paremmin, mutta Suomessa 8osaaminen on lapsenkengissä.
Anoreksia osataan hoitaa mutta bulimiaa ei. He jopa puhuvat syömishäiriöyksiköistä, joissa ei kuitenkaan bulimikoita juuri näy.
Samoin BED potilaiden kanssa. Mikäpä molempia yhdistää??? Ovat lihavia. Yllätys yllätys. Tämä on tabu. Terveydenhuollossa syrjitään ja vihataan lihavia ihmisiä. Itse olen sen huomannut. Jopa silloin,kun hain apua lihavuuteeni hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressaava elämäntilanne myös saattaa laukaista vanhan sairauden. Ja, jos olen ymmärtänyt oikein, aiempi syömishäiriö voi helposti vaihtua toiseen syömishäiriöön, jolloin sitä ei ehkä itsekään tajua ajoissa syömishäiriöksi kun merkit ovat vähän erilaisia.
Näin moni sanoo. Tätä mä taas en tajua. Kuvittelisin ennemmin että sairastuisi johonkin muuhun. Eikös se ole jo poissa päiväjärjestyksestä? Kun taas muihin ei ole samanlaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaahan se totuus on kuvitella, kun elää psykoottisessa todellisuudessa.
Kannattaisi jo alapeukuttajan soittaa apua tai lähteä metsään lenkille. Ei somea tai muita ruutuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit eivät tunnu ymmärtävän että tiedän kyllä mitä on terveellinen ruoka. Tai että syön muutakin kuin suklaata,keksejä,sipsejä..kun kohtaus tulee,tarve ahmia on niin vahva että vaikka leipä kelpaa. Ja kohtaus ei hellitä kunnes makaan kippurassa kipeää vatsaa pidellen. Usein toivn VOIVANI oksentaa mutten pysty.
Ap
Mäkin ahmin noin. Kroppa ei pysy mukana joten oon helpottanut oloani peräruiskeilla, tulee vähän edes tilaa sisään.
Syön lisäksi masennuslääkettä jonka sivuvaikutuksena voi olla lisääntynyttä ruokahalua, mutta lääkäri ei halua vaihtaa sitä.
Vaihda lääkäriä. Tietyt lääkkeet aiheuttavat ahmintaa, eikä sellaisia kannata oikeasti syödä, paino nousee kymmeniä kiloja vuodessa ja terveys menee täysin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lue tämä huolella läpi. Unohda kaikki aiemmat syömisrajoite- ja laihisjutut, kukaan normaalisti syövä ei voi meitä ymmärtää, sillä ahmimishäiriöön auttaa juurikin syöminen, ei syömisen rajoittamninen. Minä paranin tällä, vaikken meinannut itsekään millään uskoa. Kaikkea hyvää sinulle Ap!
https://patrikborg.blogspot.com/2011/10/hairiintynyt-syominen-osa-1-ahm…
Mä taas en nähnyt mitään järkeä lihoa vielä enemmän. Syöminen on se minkä on vähennyttävä, ei lisäännyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit eivät tunnu ymmärtävän että tiedän kyllä mitä on terveellinen ruoka. Tai että syön muutakin kuin suklaata,keksejä,sipsejä..kun kohtaus tulee,tarve ahmia on niin vahva että vaikka leipä kelpaa. Ja kohtaus ei hellitä kunnes makaan kippurassa kipeää vatsaa pidellen. Usein toivn VOIVANI oksentaa mutten pysty.
Ap
Mäkin ahmin noin. Kroppa ei pysy mukana joten oon helpottanut oloani peräruiskeilla, tulee vähän edes tilaa sisään.
Syön lisäksi masennuslääkettä jonka sivuvaikutuksena voi olla lisääntynyttä ruokahalua, mutta lääkäri ei halua vaihtaa sitä.
Vaihda lääkäriä. Tietyt lääkkeet aiheuttavat ahmintaa, eikä sellaisia kannata oikeasti syödä, paino nousee kymmeniä kiloja vuodessa ja terveys menee täysin.
Vaihda käskytystaktiikkaa. Ei lääkäri vaihtamalla parane.
Ei heille sanota että tämä lääke pahentaa mun oloa. Ei heille sanota myöskään esmerkein, että tämä lääke helpottaa mun elämää.
Lääkäri päättäänämä asiat potilaan puolesta.
Mikset toivottaisi hyvää tuuria ennemmin?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ahmin sitä kunnollistakin ruokaa jos mieliteko yllättää. Kun se mieliteko ei kohdistu ruokaan sinänsä, vaan syömiseen. Kattilallinen linssikeittoa menee ihan samalla lailla kuin sipsipussikin.
Mä ahmin nälkäisenä. Maha ei tule millään täyteen. Ja se menee just silleen, että ensin ruoka (on vihanneksiakin ja lihaa/kalaa), sitten leipää. Ai vieläkin on nälkä, sitten herkkuja jälkkäriksi. Ja jos vielä jotain pientä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, lue tämä huolella läpi. Unohda kaikki aiemmat syömisrajoite- ja laihisjutut, kukaan normaalisti syövä ei voi meitä ymmärtää, sillä ahmimishäiriöön auttaa juurikin syöminen, ei syömisen rajoittamninen. Minä paranin tällä, vaikken meinannut itsekään millään uskoa. Kaikkea hyvää sinulle Ap!
Mä taas en nähnyt mitään järkeä lihoa vielä enemmän. Syöminen on se minkä on vähennyttävä, ei lisäännyttävä.
Sulla meni kyllä valitettavasti nyt tuo koko pointti lujaa ja korkealta ohi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla meni valitettavasti tuo kommentti ohi ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hahmottaa. Eivät vain ole valmiita tekemään asialle mitään. Menetelmiä on mutta ei on ei on ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla meni valitettavasti tuo kommentti ohi ja lujaa.
No kuule, kerropa minulle referaattina mikä oli sen linkkaamani jutun pointti? Ymmärsitkö sitä yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Ilta-aika pelkästään kotona viettäen on itselleni hankalaa, syön vaikka tuntuu täydeltä olo. Eli järki sanoo vähän taustalla, että miksi syöt, mutta niin vaan menee välipalaa välipalan perään. Yritän järjestää jotain menoa illaksi, tai vaikka nettiohjattua jumppaa kotona, kun tiedän miten yleensä käy yksin kotona. Auttaa vähän. Tuon tunnetilan laukaiseman kohtauksen hallitsemisesta kuulisin mielelläni lisää, senkin tunnistan, mutta keinot puuttuu.
En ole lukenut koko ketjua, joten en tiedä onko tätä jo ehdotettu, mutta voisitko käydä kaupassa vaikka päivittäin ja ostat sieltä vain niin vähän ruokaa ettei tule mahdollisuutta ahmia: kun ruokaa ei ole kotona, niin on vaikea ahmia mitään. Vai menisikö se sitten siihen, että menisit "himossasi" toisen kerran kauppaan saman päivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Helppo sanoa, että vaihda lääkäriä. Oli jo vuosien työn takana saada tämäkin psykiatri, ei noita noin vaan vaihdella. En halua jäädä ilman hoitokontaktia kokonaan eikä rahaa yksityiselle ole.