Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan
Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.
Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.
En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.
Kommentit (884)
Luonnolliinta olisi, että se apu tulisi toiselta lapsiperheeltä, jolla olisi leikkiseuraa sille hoidettavalle lapselle.
Aika voi käydä pelkän lapsettoman aikuisen kanssa aika tylsäksi. Miksi edes vaaditte tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos lapselliset tekisitte elämässänne valintoja, joiden seuraukset pystytte kantamaan.
Olet joskus vanhus,kanna sitten myös vastuusi ja hoida itsesi.
Olipa harvinainen tyhmä heitto.
T. Kahden lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Ite oot porsinu, kestä seuraukset äläkä piinaa niillä muita!
Taidat olla porsas.
Tuollainen itsekkyys on yleistä tänä päivänä. Ei koske vain lapsiperheiden auttamista vaan myös yleisesti läheisten auttamista.
Ei niitä uskolla hoitaa tulee kaikesta sanomista .joka helvetin asia meillä ei kotona sitä ei tätä kun lukee lapselle sanotaan minä en rupea laitan netistä. Tehkää makkara mieleiseksi minua ei tarvitse opettaa syöttämään lasta t.mummo kohta isomummo.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen itsekkyys on yleistä tänä päivänä. Ei koske vain lapsiperheiden auttamista vaan myös yleisesti läheisten auttamista.
Harvinaisen itsekästä änkeä niitä takapuolen hedelmiään muiden ihmisten riesaksi
Totuushan on se, että teitpä niin tai näin (eli autat tai et auta) niin aina saa p@skaa niskaan. Itse en ala "vahtimaan" muiden (sisarusten) lapsia hyvin yksinkertaisesta syystä, että vanhemmat eivät ole opettaneet lapsille edes alkeellisimpia käytöstapoja. Huudetaan, kinutaan, saadaan raivareita, jos ei mennä "prinsessan/prinssin" tahdon mukaan. Kiitos, mutta kiitos ei. Hoitakaa itse omat kersanne!!!
Vierailija kirjoitti:
ei ole mitään velvollisuutta auttaa
Ei olekaan, puolin ja toisin. Aika usein lapsettomat tarvitsee muiden lasten apua sitten vanhuudessa. Sairaanhoitajia ym. Ovat aina jonkun toisen lapsia. Mutta pärjätkää sitten lapsettomat keskenänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti te lapsettomat ette tarvitse eläkkeitä. On ihan hel*etin väärin, että muut tekevät lapsia ja te ahneet poimitte vain hedelmät. Toivoisin lapsilleni parempaa, mutta te tuhoatte kaiken.
Pää kiinni! Lapsettomat maksaa teidän lasten terveydenhuollon, sairaanhoidon, hammashoidon, teidän synnytykset, päivähoidon, varhaiskasvatuksen, koulutuksen alakoulusta korkea-asteelle, lastensuojelun, lapsiöisät, vanhempainvapaat, jne, otetaan nuo edut teiltä pois. Mielellään maksetaan omat eläkkeet.
Sinäkö et käytä terveydenhoitoa, sairaanhoitoa, hammashoitoa? Et teitä, et ole opiskellut, äitisi maksoi itse synnytyksesi? Kappas! Kun kysymys on siitä, että lapsia tarvitaan, ja sinä olet laistanut velvollisu
Minun lasteni ei pitäisi maksaa sinun eläkettä.
Olen eri, mutta mulle tää sopisi täysin. Mä lapseton olen jo ajat sitten maksanut yhteiskunnalle takaisin omat neuvolakuluni, hammaslääkärini, koulutukseni, lapsilisäni ym. Sovitaan vaan, että tästä lähtien lapsettomana en maksa kenenkään lapsiin meneviä kuluja vaan säästän omiin eläkkeisiini. Lapselliset voivat sitten maksaa lapsiin meneviä kuluja. Miltä kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kyselee, mitä perheelliset tekevät lapsettomien ystäviensä eteen. Minä olen perheellinen ja lapsettomia ystäviä kohtaan pätevät mm. seuraavat asiat:
-Olen kiinnostunut heidän elämästään, kuuntelen ilot ja murheet. Ihan yhtä tärkeitä asioita nuo ovat kuin minun juttuni.
-Muistan lapsettoman tärkeät päivät (valmistujaiset, synttärit, mahdollisen naimisiin menon jne). Lapseton saa minulta paketin (lempiherkkujaan sekä kahvia/teetä, jos tykkää jompaa kumpaa juoda). Jos joku läheisensä kuolee, muistan kortilla, osanotoilla ja kysyn vointia.
-Jos tarvitsee jotain apua, niin autan. Voisin vaikka viedä koiran ulos, jos ystävä sitä pyytäisi. Tai kävisin apteekissa/kaupassa, jos hän on sairaana eikä itse pääse.
Mitä muuta tässä vielä pitäisi olla?
Näinhän homma toimii hyvin, sama huomiointi ja odotukset ystävien kesken perhemallista riippumatta. Aloitus kuitenkin omituisesti viittasi siihen, ettei tämä lapsettomien kohdalla olisi asiallista ja riittävää vastavuoroisuuden toteutumiseen. Heidän pitäisi antaa enemmän. Yksiselitteisesti enemmän. Tuskin ystäväkään tuohtuu siitä, ettet oman elämäsi lomassa ole _itse tarjoutunut_ ottamaan hänen koiraa lenkitettäväksi tai hoitoon. Ihan vain että huomioisit hänet erityisesti ja tarpeeksi.
Perheelliset ovat usein hämmästyttävän itsekeskeisiä, nostavat itsensä muiden yläpuolelle lasten vuoksi, joista eivät halua edes ottaa täysimääräistä vastuuta. Marttyyrinviitta todella lunastetaan vain lusimalla se juttu itse. Sitten täytyy vain toivoa, että jotakuta vieläpä kiinnostaa. Niiden lasten vikahan vanhempiensa asenne ei ole, mutta sietämättömän etuoikeutetut vanhemmat saattavat vaikuttaa valitettavasti muiden suhtautumiseen lapsiaankin kohtaan. Kun tekee lasten hoitamisen niiden lasten, eikä itsensä jalustamiselle nostamisen, vuoksi, luulisi että olisi se pääasia. Muiden suhtautumisesta ja osallistumisesta viis. Voi olla yllättävän rankkaa, mutta lopulta kyseessä on silloin oma arviointivirhe. Vaikka lapseton miten yrittäisi tilannetta paikata ottamalla roolia, ei se hänelle lunasta tuota virallista marttyyrinasemaa (sitä vanhemmuutta), johon vetoamalla varmistaisi itselleen aina jatkossa jonkun erityisaseman ja tietyt oikeudet. Jos eläkkeitä ym. uhoamisella olisi merkitystä, olisi lapsettomien tarjoamasta avusta aina syytä tehdä kirjallinen todistus ja sopimus :'D että ei mee ihan perhestatus- ja naamakertoimella
Vierailija kirjoitti:
Ite oot porsinu, kestä seuraukset äläkä piinaa niillä muita!
Säälin henkilöä, joka sinut on porsinut.
No johan on vaiva sinulla ap.
Miksi lapsettomien läheistesi pitäisi tukea sinua?
Roskapussinvienti ja wc-käyntiä varten tulla vartavasten luoksesi, kun lapsen kanssa, et näitä toimia kykene tekemään.
Mahtaa olla rakko- ja suoli kovilla.
Jaksu halit, kyllä sulla on rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, puolin ja toisin. Aika usein lapsettomat tarvitsee muiden lasten apua sitten vanhuudessa. Sairaanhoitajia ym. Ovat aina jonkun toisen lapsia. Mutta pärjätkää sitten lapsettomat keskenänne.
Päätätkö sinä ketä lapsesi elämässään auttavat sen mukaan mikä oma suhtautumisesi on? Entä jos ette ole samaa mieltä? Eli vaadit lastasi auttamaan myös ikätovereitasi joilla on lapsia, jos näiden omat lapset eivät kykene tai ole kuvioissa? Koska he ovat ansaitsevia? Vai hoitaako jokainen kuitenkin silloin oman pesänsä..? Syyllistätkö muka lapsesi raskaalle hoitoalalle, jotta lunastat lupauksesi heidän tehtävästään? Määräät heidän kohtalosta ja lapsettomien kohtalosta. Viaton, pyyteetön äiti-ihminen... narratiivi ja todellisuus ei solju yhteen. Ettei kyseessä olisi kasa puppua.
Olisin hoitanut mielelläni, mutta aina oli ilmeisesti parempia hoitajia tarjolla joten koskaan ei pyydetty.
Tänne olisi saanut tuoda lapsen, ja sitten hakea, mutta se oli liian hankalaa kun olisi pitänyt lapselle pakata kassi mukaan ja käyttää aikaa vaivaa ja rahaa tänne tuomiseen ja hakemiseen. Heillä oli hoitajia jotka kaarsivat autolla pihaan käskettäessä, joten palveluksiani ei tarvittu.
Nytkö täällä esitetään, että lapsia hankitaan jalosta velvollisuudesta yhteiskuntaa kohtaan ja muut eivät ansaitse edes omia eläkkeitään? Sallikaa minun nauraa!
Uskomatonta soopaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhanpiian vero takaisin ja lapsivähennykset. Varaa palkata apua lusmuilijoitten tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti te lapsettomat ette tarvitse eläkkeitä. On ihan hel*etin väärin, että muut tekevät lapsia ja te ahneet poimitte vain hedelmät. Toivoisin lapsilleni parempaa, mutta te tuhoatte kaiken.
Pää kiinni! Lapsettomat maksaa teidän lasten terveydenhuollon, sairaanhoidon, hammashoidon, teidän synnytykset, päivähoidon, varhaiskasvatuksen, koulutuksen alakoulusta korkea-asteelle, lastensuojelun, lapsiöisät, vanhempainvapaat, jne, otetaan nuo edut teiltä pois. Mielellään maksetaan omat eläkkeet.
Sinäkö et käytä terveydenhoitoa, sairaanhoitoa, hammashoitoa? Et teitä, et ole opiskellut, äitisi maksoi itse synnytyksesi? Kappas! Kun kysymys on siitä, että
Sulle sopisi. Lapsettomat on keskimäärin kuitenkin melko pienituloisia. Eli eivät maksa omaa osuuttaan. Jotenkin se on saatava tasattua.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö täällä esitetään, että lapsia hankitaan jalosta velvollisuudesta yhteiskuntaa kohtaan ja muut eivät ansaitse edes omia eläkkeitään? Sallikaa minun nauraa!
Uskomatonta soopaa.
Ihan sama miksi hankitaan, mutta vanhemmilla ei ole verottamisoikeutta eikä lapsilla mitään velvoitteita vanhempia kohtaan, vaan asevelvollisuuskin on valtiolle. Silti kulut on yksin vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö et käytä terveydenhoitoa, sairaanhoitoa, hammashoitoa? Et teitä, et ole opiskellut, äitisi maksoi itse
Sulle sopisi. Lapsettomat on keskimäärin kuitenkin melko pienituloisia. Eli eivät maksa omaa osuuttaan. Jotenkin se on saatava tasattua.
Mistä tuo tieto että lapsettomat olisivat pienituloisia? Mun käsityksen mukaan lapsettomilla on paremmat tulot, koska voi keskittyä uraan eikä rahaa mene lapsiin. Jos vielä annetaan lapsettomille verovapaus niiltä osin kuin verovaroja käytetään lasten palveluihin, niin kyllä me pärjätään ja omat eläkkeemme maksetaan. Mutta entä te lapselliset?
Ja sitten tällä palstalla on toisaalla ketju, jossa väitetään että on epänormaalia jäädä lapsettomaksi.
Tätä ketjua lapsiperheiden arjesta kun lukee, niin ei tosiaankaan tee mieli hankkia lapsia, kun ne ovat nähtävästi kauhea riesa omille vanhemmilleenkin