Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan

Vierailija
16.03.2024 |

Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.

Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.

En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.

Kommentit (884)

Vierailija
421/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ehkä vietä aikaa samalla tavalla yhdessä. Tai ainakaan meidän suvussa. Ei minun ole järkeä hoitaa isosiskoni lapsia, koska lapset eivät edes tunnista minua. Mieheni veljen lapsia ollaan hoidettu ja ollaan paljon tekemisissä. Samoin ystäväni lapset olleet hoidossa.

Niitä yhteyksiä pitää ylläpitää, eikä sitten ihmetellä lapsikatraan kanssa kun ei ole tukiverkkoa. Lapsettomien elämä ei ole tauolla sillä aikaa kun lapselliset lisääntyvät. Jotenkin osa kuvittelee, että lapsettomat elää jonkinlaisessa tyhjiössä odottamassa ja lapsellisten "oikea" elämä porskuttaa eteenpäin. Sitten ollaankin ihan ihmeissään, kun lapsettomalla onkin elämää.

Ja sit se vastavuoroisuus.

Milloin joku on kuullut, että riuska lapsiperhe lähtisi auttamaan jotakuta yksineläjää? On paljon kotihommia, joita vaikeaa tai mahdotonta tehdä yksin. Yksinasujalla menee melkoisesti rahaa enemmän kuin lapsiperheellä. Mutta tämä unohtuu sujuvasti.

Vierailija
422/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten perheelliset vastavuoroisesti osallistuu lapsettomien ystäviensä elämään? 

Eivät mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti te lapsettomat ette tarvitse eläkkeitä. On ihan hel*etin väärin, että muut tekevät lapsia ja te ahneet poimitte vain hedelmät. Toivoisin lapsilleni parempaa, mutta te tuhoatte kaiken.

Pää kiinni! Lapsettomat maksaa teidän lasten terveydenhuollon, sairaanhoidon, hammashoidon, teidän synnytykset, päivähoidon, varhaiskasvatuksen, koulutuksen alakoulusta korkea-asteelle, lastensuojelun, lapsiöisät, vanhempainvapaat, jne, otetaan nuo edut teiltä pois. Mielellään maksetaan omat eläkkeet.

Sinäkö et käytä terveydenhoitoa, sairaanhoitoa, hammashoitoa? Et teitä, et ole opiskellut, äitisi maksoi itse synnytyksesi? Kappas! Kun kysymys on siitä, että lapsia tarvitaan, ja sinä olet laistanut velvollisuudestasi meitä muita kohtaan.

Ja ne muiden lapset maksaa sinun vanhuutesi, mikä on heille epäoikeudenmukaista, koska heillä on määräänsä nähden liikaa maksettavaa. Olisit kiitollinen.

Vierailija
424/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti te lapsettomat ette tarvitse eläkkeitä. On ihan hel*etin väärin, että muut tekevät lapsia ja te ahneet poimitte vain hedelmät. Toivoisin lapsilleni parempaa, mutta te tuhoatte kaiken.

Pää kiinni! Lapsettomat maksaa teidän lasten terveydenhuollon, sairaanhoidon, hammashoidon, teidän synnytykset, päivähoidon, varhaiskasvatuksen, koulutuksen alakoulusta korkea-asteelle, lastensuojelun, lapsiöisät, vanhempainvapaat, jne, otetaan nuo edut teiltä pois. Mielellään maksetaan omat eläkkeet.

Sinäkö et käytä terveydenhoitoa, sairaanhoitoa, hammashoitoa? Et teitä, et ole opiskellut, äitisi maksoi itse synnytyksesi? Kappas! Kun kysymys on siitä, että lapsia tarvitaan, ja sinä olet laistanut velvollisuudestasi meitä muita kohtaan.

Minun lasteni ei pitäisi maksaa sinun eläkettä. 

Vierailija
425/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä lapsettomia huudellaan apuun? Eikö perheelliset osaa enää verkostoitua keskenään? Omassa nuoruudessani aina jonkun äiti katsoi useamman mukulan perään vuorollaan. Ollaanko sitä niin itsekkäitä että ei haluta sitten itse auttaa muita?

Vierailija
426/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikö tanan velvollisuus lapsettomilla olis auttaa? Ite en auta ketään enkä auttais jos jos olisin lapseton.

Vierailija
427/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, olisiko ratkaisu sitten se, ettei ihmisiä olisi ollenkaan? Koskafsehän siitä on seuraus, jos kukaan ei saisi mitään resursseja käyttää? Minä en ole it se se tu hoi nen, mutta eihän sinulla sittennoman näkemyksesi perusteella mitään virkaa täällä ole, joten heipat sulle!

Vierailija
428/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan molemminpuolista se on, eipä monet lapsiperheetkään auta lapsettomia sukulaisiaan. Oma tilanne on se maailman napa ja muiden pitäisi uhrata elämänsä muiden lasten alttarilla saamatta itse koskaan apua. Monilla lapsettomillakin on vaativia elämäntilanteita, se tuppaa kanssa näissä vuodatuksissa unohtumaan.

Itse olen lapseton, mutta olen aktiivisesti mukana veljieni lasten elämässä ja hoidankin heitä, jos aikatauluihin sopii. Vastavuoroisesti veljeni auttavat minua esim. kun jouduin leikkaukseen ja pitkälle sairauslomalle.

Vierailija
429/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat yksinkertaisesti rasittavia ja näsäviisaita!!!👎🏻🤔

Se vain sinusta tuntuu kun ovat älyllisesti menneet jo sinun ohi

Ei, vaan  ei osata kasvattaa lapsia. Ei opeteta mitä sana  "ei "tarkoittaa

Vierailija
430/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun lasteni ei pitäisi maksaa sinun eläkettä."

Ei minunkaan pitäisi maksaa sinun vanhempiesi eläkettä, mutta maksan silti.

Vierailija
431/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö et käytä terveydenhoitoa, sairaanhoitoa, hammashoitoa? Et teitä, et ole opiskellut, äitisi maksoi itse synnytyksesi? Kappas! Kun kysymys on siitä, että lapsia tarvitaan, ja sinä olet laistanut velvollisu

Eivät sitä maksakaan, on näes työeläke.

Vierailija
432/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan nykyajan lapseton käyttäisi vaikka pidennetyn viikonlopun vapaapäivänsä mieluummin jonkun toisen lasten vahtimiseen, jos on rahaa ja aikaa omilta pakollisilta menoilta lähteä ulkomaille?

Minä olen jo reissannut ihan tarpeeksi, asunutkin ulkomailla vuosia, eikä nykyään koiranomistajana olisi muutenkaan niin yksinkertaista lähteä reissuun. Minulla on paljon vapaa-aikaa, joten jonkun ylimääräisen vapaapäivän viettäminen läheisteni kanssa ei ole mikään suuri uhraus. Koiran ja lasten kanssa hengaillessa unohtuu suurin osa turhista murheista, ja lapsetkin ovat omia persooniaan, jotka haluan oppia tuntemaan.

t. lapseton kolmekymppinen täti

Vierailija
433/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 lama vei lisääntymishalut.

bem m-

Vierailija
434/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miniäni mielestä minä en osaa tehdä mitään oikein, ostan lapsille vääriä leluja ja vääränlaisia vaatteita yms. Haukkunut minut moneen kertaan. Poikaan hyvät välit, miniän naama aina tavatessamme kuin hevon pe.. Lopputuloksena se, etten viitsi tarjota apua, suojelen itseäni. Miksi minun pitäisi pahoittaa mieleni? 

Olen varma siitä, että miniäsi kuvaus tilanteesta on erilainen. Olet selvästi poikaansa palvova äiti joka ei käsitä että poika on aikuinen ja hänellä on oma perhe. Sinun asiasi on kunnioittaa miniääsi joka on perheensä emäntä.

Yritä aikuistua. Mene terapiaan. Olet anoppi from Hell!

Vierailija
435/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näistä vastauksista kyllä huomaa, kuinka itsekeskeinen on ajan henki. Ketään ei auteta. Kenelläkään ei ole velvollisuutta keneenkään tai mihinkään. Ap:lle kuitenkin sanoisin, että ehkä on syytä vilkaista peiliin. Kurittomia kersoja ei kukaan jaksa katsella. Kasvattakaa vanhemmat lapsenne tottelemaan, niin saatte paremmin sitä apuakin!

Vierailija
436/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä olen auttanut lapsellisia ja lapsettomia ihmisiä. Muuttoapu, remonttiapu, kissanhoito, kukkien kastelu, mökkitalkoot, omaan ammattiini liittyvät palvelukset, it-tuki, viranomaisasiointi, rahan lainaaminen, saattajana ja tukihenkilönä toimiminen lääketieteellisissä operaatioissa. Niin ja ennen verkkokauppoja kaupassa ja apteekissa käynti tai nykyään niissä asioinnin avustaminen. Muuttaminen viikoksi ystävän luo, joka ei selvinnyt arjesta selkävaivan vuoksi. (Lapsellinen, mutta eipä niitä lapsia kiinnostanut pääseekö mamma sängystä omin avuin.)

Itse olen saanut kuljetusapua autollisilta läheisiltä ja ruokaa kaupasta sairaana ennen kotiinkuljetuspalveluita. 

Lapsia ei lähipiirissäni enää ole. Teininä sain palkkaa siitä, että söin herkkuja ja katsoin televisiota nukkuvien lasten kotona. Syötin tenavillekin jäätelöä, jos sattuivatkin olemaan hereillä. Ei ollut sivukaupalla ohjeita.

Minkä verran lapsiperheelliset auttavat lapsettomia läheisiään? Vai oletetatteko heidän hyppivän aina teidän pillinne mukaan?

Vierailija
437/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näistä vastauksista kyllä huomaa, kuinka itsekeskeinen on ajan henki. Ketään ei auteta. Kenelläkään ei ole velvollisuutta keneenkään tai mihinkään. Ap:lle kuitenkin sanoisin, että ehkä on syytä vilkaista peiliin. Kurittomia kersoja ei kukaan jaksa katsella. Kasvattakaa vanhemmat lapsenne tottelemaan, niin saatte paremmin sitä apuakin!

Miksi ne vanhemmat lapset pitää saada tottelee muttei nuorempia?

Vierailija
438/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aika laaja ystäväpiiri tullessani raskaaksi. Jokainen heistä oli niin innoissaan selostamassa kuinka voivat sitten tulla hoitamaan sitä pikku kullannuppua. Isovanhemmat sentään tajusivat kertoa kovaan ääneen jo raskauden ilmoittamisesta alkaen että mitään apua ei sitten tipu eikä hetkeäkään suostuta olemaan lapsen kanssa ilman minun läsnäoloani. 

Kun lapsi sitten syntyi, niin huomasin, miten kavereita ei kiinnostanut pyytää enää yhteisiin tapaamisiin. En kehdannut kuin ehkä kerran kysyä kaverilta voisiko tulla kylään ja tuoda vaikka kahvimaitoa mukana kun olin vastasyntyneen kanssa univelassa kipeänä kotona. 

Sitten tulikin jo korona ja kaikenlaista mielenterveyden haastetta. Täysin ilman isovanhempien tai kavereiden apua on hoidettu tämä lapsi. Joskus on ollut rankkaakin mutta eniten surettaa yksinäisyys ja sen ymmärtäminen ettet ole ihmisenä kovin tärkeä yhtään kellekään. Kavereita näkee vain somen kuviss

Hauskaa loppuelämää sitten vain.

Vierailija
439/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite oot porsinu, kestä seuraukset äläkä piinaa niillä muita!

Tässä kommentissa ja sen saamissa yläpeukuissa tiivistyy nyky-yhteiskunnan asenne, joka ei houkuta tekemään uusia veronmaksajia enää yhtään enempää. 

Jep. Tässäkin ketjussa huomaa paitsi kommentoijien lapsivihan, myös sen että ollaan oikein vahingoniloisia, kun lapselliset tarvitsevat apua ja yrittävät pyytää sitä. "Itepä oot tehny, mä en ainakaan sua auta, EN!"

Vierailija
440/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite oot porsinu, kestä seuraukset äläkä piinaa niillä muita!

Tässä kommentissa ja sen saamissa yläpeukuissa tiivistyy nyky-yhteiskunnan asenne, joka ei houkuta tekemään uusia veronmaksajia enää yhtään enempää. 

Jep. Tässäkin ketjussa huomaa paitsi kommentoijien lapsivihan, myös sen että ollaan oikein vahingoniloisia, kun lapselliset tarvitsevat apua ja yrittävät pyytää sitä. "Itepä oot tehny, mä en ainakaan sua auta, EN!"

Se on oikein. Ite oon lapsellinen mutta en pyydä apua, enkä auta.