Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?

Vierailija
15.03.2024 |

Mulla:

-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.

-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.

Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostanut uusia talvikenkiä rikki menneiden tilalle, vaan korjasin ne itse. Se oli tosin myös periaatteen vuoksi - erehdyin viime vuonna ostamaan halvat markettikengät, ja ne eivät kestäneet vuottakaan. Täksi talveksi ne korjasin, niin sai edes tuplattua käyttöiän. Ehkä ne menee ensi vuonnakin...

Ainakin Prisma myy samoja mustia Fab Patcheja, joilla saksalaiset metsurit korjaavat rikkinäiset työsaappaansa.

Noilla opiskelijani oli korjannut kenkänsä. Sanoi, ettei kukaan mulkoile hänen kenkäänsä. Hän oli tyytyväinen kun repeämän sai kuriin eikä joutunut uusien lenkkareiden ostoon. 

En minäkään katso ihmisten mustia kenkiä. En olisi huomannut paikkaa jos sitä ei olisi minulle näytetty. 

Vierailija
162/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustuksesta vähän, lähinnä vähemmän matkija ja pikkusen edullisempia. Yritän käydä harvemmin kaupassa ja välillä onnistuukin. Ajattelen kyllä asiaa mutta se varsinainen säästö ei kauhean suurta ole. 

Oon hyvätuloinen mutta lapsia kolme ja aika raskas lukurakennetta heidän harrastusten, talon sun muiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mahdollisuus tehdä ruokaa leivinuunissa. Kun syödään luullista lihaa niin luut lähtee vielä uudelle kierrokselle, niistä haudutetaan ravinto talteen, liemen mausteeksi esim nahistumaan ehtineitä sipulinosia, juuresten kuoret, oman pihan yrttejä... Moni ostaa samat ravintoaineet purkissa että iho pysyis nättinä.

Vierailija
164/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppuu lasten urheiluharrastukset. Seurakunnan kerhot ja partio koitetaan klaarata isovanhempien tuella.

Vierailija
165/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karsinut kauneudenhoitopalveluista ja vähentänyt kampaamokäyntejä. Ei vakavaa, mutta jos moni karsii näiden palveluiden käyttöä, niin se vaikuttaa kauneudenhoitoalan yritysten pärjäämiseen.

Vierailija
166/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon osto olisi ajankohtaista. Mutta en tiedä haluanko jäädä tänne perheineni. Suomi ei enää ole Suomi, kaikki hyvä mihin täällä voi luottaa on loppunut. Ja sotakin voi tulla milloin vaan etenkin jos Trumpista tulee presidentti. Mietin tosissani lähtöä pois täältä ja etsin kansainvälisiä tehtäviä. Uskon, että Länsi-Euroopassa tai muualla Skandinaviassa olisi turvallisempaa ja varmempaa. Saattaa siis jäädä n. 400000€ talokaupat tekemättä. 

Vierailija
167/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut kolmatta sijoitussasuntoa Ullanlinnasta, koska haluan säilyttää muutaman sadantonnin puskurin.

Vierailija
168/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi säästää enää muusta kuin ruoasta eli lisää paastopäiviä tiedossa.

Vierailija
169/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen karsinut kauneudenhoitopalveluista ja vähentänyt kampaamokäyntejä. Ei vakavaa, mutta jos moni karsii näiden palveluiden käyttöä, niin se vaikuttaa kauneudenhoitoalan yritysten pärjäämiseen.

Liian moni tekee jo näin, mutta toivottavasti paikallisen syyhyepidemian takia. Tutulle huippuhyvälle hierojalle sai aikaisemmin aikoja vasta 2-3 kk päähän, mutta nyt 2 viikon kuluttua löytyy jo hyvin aikoja.

En halua, että hän vaihtaa alaa, mutta syyhyisenä en voi mennä käyttämään hänen palveluita. Katsotsan, jos syyhy lähtis nyt 3.hoitokierroksen jälkeen.

Vierailija
170/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jättänyt kokikset kauppaan jo pari kuukautta vaikka olen ollut vuosikymmeniä oikea suurkuluttaja. No, eipä se haitaksi ole terveyttäkään ajatellen vaikka lompakolla tämän päätöksen teinkin.

Vierailija
171/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätetty Hese ruoat ostamatta,. Välillä perjantaisin haettu Hese ruokaa  mut nyt ei raaski. 2 teiniä ja 2 aikuista.

Tämä. Tulot on nousseet reilusti, joten sinänsä elämä ei ole muuttunut. Mutta ennen haettiin kerran viikossa pizzat, heseä tms, mutta ei tosiaankaan raaski laittaa enää 40 euroa kerran viikossa roskaruokaan. 

Vierailija
172/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan ruokalassa syömistä olen vähentänyt, nyt enää max 1 krt/vko

Vierailija
173/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero on kunnallisvero, siitä ei valtion  budjettitilanne parane.

No sitten nämä talkoot ei koske mua mitenkään... Lapsukainenkin on pakollisella toiseella asteella joten opiskelijoidenkin ongelmat odottaa vasta tulevaisuudessa.

Tulossa myös 2% palkankorotus.

Vierailija
174/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää velkaa ja hyväpalkkainen työ. Silti säästän ja jätän kaiken pienen turhan ostamatta. Säästöön jää kuukausittain. 

Ohis minulla ei ole ollut velkaa syksyn 2021 jälkeen ja silti kaikki menee. Työmatka on pidentynyt, lounas on kallistunut ( työnantaja ei tue lounasta yhtään), ruoka kallistunut, bensan hinta noussut, lomamatkailu kallistunut. Lapset kasvaneet teineiksi, joten heidänkin menot kasvaneet. 

Vierailija
175/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut suurimmat säästöt siirtymällä aasialaistyyliseen ruuanlaittoon, eli halpoja kasviksia, soijakastiketa, paljon riisiä ja nimeksi proteiinia. Lisäksi lopetin kahvin päivittäisen juomisen. Ostan punalapulla isomman lihan ja pidän sitä pakastimessa. Jäisestä lihasta leikkaan tarvittavan. Ei tule hävikkiä, ei maksa paljoa ja 50g näyttää paljolta. Sitten iso sipuli, porkkana ja nuo pannuun paistumaan öljyssä. Lisäksi riisiä ja soijakastiketta. Säilyke ananasta yksi rengas silputtuna sekaan, jos on tai raaskii avata. Valkosipuli, chili ja inkivääri parantavat makua. Aasialaiset maustekastikkeet toki myös. Muuten kasvikset pakasteina ja hevikkeina. Vaihtelua kaavaan saa kalasta, jos sattuu ahti suomaan.

Miksi lihaa ei voi leikata paloiksi ennen kuin sen laittaa pakastimeen? 

Vierailija
176/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä laki on jo tullut voimaan nykyiseltä  hallitukselta joka on jo alentanut tukia ?

Vai onko taas tämä perinteiden vassareiden hallituksen haukkumisketju?

Vierailija
177/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä laki on jo tullut voimaan nykyiseltä  hallitukselta joka on jo alentanut tukia ?

Vai onko taas tämä perinteiden vassareiden hallituksen haukkumisketju?

Onneksi vassarit ja toivottavasti muutkin on sen verran etukäteen viisaita, että osataan varautua tuleviin heikennyksiin. Itse olen vielä onnellisesti töissä, mutta kun työpaikka ei ole 100 prosenttisen varma, niin on ihan järkevää pistää rahaa syrjään tulevaa varten. Vuoden bruttopalkan verran olisi hyvä olla säästössä, niin ei heti ole pulassa, jos työttömyys tai vakavampi sairaus osuu kohdalle. 

Vierailija
178/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy enää Suomessa maksullisella naisella (100 Euroa per kerta) vaan ainoastaan työmatkoilla Saksassa (30-40 Euroa per kerta). Siinä syntyy jo säästöä vuoden mittaan.

Vierailija
179/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut suurimmat säästöt siirtymällä aasialaistyyliseen ruuanlaittoon, eli halpoja kasviksia, soijakastiketa, paljon riisiä ja nimeksi proteiinia. Lisäksi lopetin kahvin päivittäisen juomisen. Ostan punalapulla isomman lihan ja pidän sitä pakastimessa. Jäisestä lihasta leikkaan tarvittavan. Ei tule hävikkiä, ei maksa paljoa ja 50g näyttää paljolta. Sitten iso sipuli, porkkana ja nuo pannuun paistumaan öljyssä. Lisäksi riisiä ja soijakastiketta. Säilyke ananasta yksi rengas silputtuna sekaan, jos on tai raaskii avata. Valkosipuli, chili ja inkivääri parantavat makua. Aasialaiset maustekastikkeet toki myös. Muuten kasvikset pakasteina ja hevikkeina. Vaihtelua kaavaan saa kalasta, jos sattuu ahti suomaan.

Miksi lihaa ei voi leikata paloiksi ennen kuin sen laittaa pakastimeen? 

Jäätyneestä lihasta saa helpommin ohuita siivuja.

Vierailija
180/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa käydä julkisella puolella kahden vuoden välein hammaslääkärin tarkastuksessa. Taidan pidentää väliä kolmeen vuoteen, kun ei ole kummempaa aihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi