Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?

Vierailija
15.03.2024 |

Mulla:

-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.

-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.

Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi käydä kampaajalla tiheämmin mutta venytän aina menoa vähintään viikon, usein kolmekin. En värjäytä harmaita piiloon.

Vierailija
182/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla tähänkään asti hupishoppailtu, ei matkusteltu, parturissa latvojen leikkaus pari kertaa vuodessa, elokuvissa pari kertaa vuodessa, ei suoratoistopalveluja, ulkona syömässä muutaman kerran vuodessa, ruoka tehdään kotona, ei osteta naposteltavaa tai jotain erikoisherkkuja kuin joskus ja jouluna. Pari lehteä tulee, joiden vuositilaus on yhteensä 200 € ja olen miettinyt niiden irtisanomista, mutta onko säästö sen arvoinen... Kaikkea korjataan ja käytetään aivan loppuun.

En siis aio kiristellä mistään. Kulutus on aina ollut maltillista, koska pienellä palkalla ei ole voinut koskaan pröystäillä. Ne joilla on varaa, pitäisi mahdollisuuksien mukaan just nyt käyttää paikallisia palveluja ja ostaa kotimaista. Itsekin olen pyrkinyt tähän aina, vaikka rahaa on vähän. En ryntää lähikaupunkiin vaan aina ensin etsin palvelua tai tuotetta omalta paikkakunnalta. Ostan kotimaista vaikka tuontiversio oli vähän halvempi (kaikki pesuaineet, ruoka...).

Tilannetta vain pahentaa se, että ne joilla periaatteessa olisi varaa kuluttaa, lakkaa kuluttamasta. Käyttäkää paikallisten yrittäjien palveluja ja ostakaa kotimaista! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettanut kampaajalla ja uimahallissa käymisen.  

Edellisen kerran kävin kampaajalla ennen pandemiaa 2019, ja nykyään uin meressä.

Enkä lennä ulkomaille, mutta sitä ei ehkä säästöksi voi laskea, koska en ole koskaan ollut mikään himomatkustelija.

Vierailija
184/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla tähänkään asti hupishoppailtu, ei matkusteltu, parturissa latvojen leikkaus pari kertaa vuodessa, elokuvissa pari kertaa vuodessa, ei suoratoistopalveluja, ulkona syömässä muutaman kerran vuodessa, ruoka tehdään kotona, ei osteta naposteltavaa tai jotain erikoisherkkuja kuin joskus ja jouluna. Pari lehteä tulee, joiden vuositilaus on yhteensä 200 € ja olen miettinyt niiden irtisanomista, mutta onko säästö sen arvoinen... Kaikkea korjataan ja käytetään aivan loppuun.

En siis aio kiristellä mistään. Kulutus on aina ollut maltillista, koska pienellä palkalla ei ole voinut koskaan pröystäillä. Ne joilla on varaa, pitäisi mahdollisuuksien mukaan just nyt käyttää paikallisia palveluja ja ostaa kotimaista. Itsekin olen pyrkinyt tähän aina, vaikka rahaa on vähän. En ryntää lähikaupunkiin vaan aina ensin etsin palvelua tai tuotetta omalta paikkakunnalta. Ostan kotimaista vaikka tuontiversio oli vähän halvempi (kaikki pesuaineet, ruoka.

Ostan kotimaista kun se on mahdollista eli lähinnä ruoka ja käyn parturissa 2-3 kertaa vuodessa, mies käy ehkä 4 kertaa ja teini1-2. En vain olla vailla mitään palveluja, tykätään tehdä asioita itse.

Vierailija
185/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä ketju.

En ole innokas pyöräilijä, mutta nyt ajattelin alkaa pyöräilemään enemmän. Auto saa olla parkissa.

Vierailija
186/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi sanoa mitä ostan: Vuokra, sähkö ja vesi. Kännykkä, yksi suoratoistopalvelu. Kissan allergiaruoka ja muut kulut. Oma ruoka. Nikotiinilaastarit. Pesuaineet. Vaatteita, jos ihan pakko. Lääkkeet ja lääkäri, jos ihan pakko. Vähäistä on kulutus toistaiseksi.

Vierailija
187/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan oikeastaan enää ruokaa. Kaikkea on jo tarpeeksi. Indeksirahastoon menee rahat. Olen kylläkin näitä hyötyjiä, mutta kun juntit laman ja leikkaukset halusitte niin sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
188/191 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kampaajalla enkä kosmetologilla. En aio ostaa uusia vaatteita enkä kenkiä, alushousuja sekä sukkia on pakko.

Perus ruoka tarvikkeet extrana tms.

Vierailija
189/191 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa ei hukata, fetapurkin öljyt menee lohkoperunoiden öljyksi tai salaattiin, luista keitetään liemet, nahistuneet kasvikset keitoksi tai liemen mausteeksi, koira syö jämiä, purkit (tomaattimurska, ketsuppi, kerma ym) huuhdellaan ruokaan. Suunnaton harmitus jos jotain pilaantuu.

Vaatteet ja kengät käytetään loppuun. Samoin pyyhkeet ja lakanat, sitten vielä koira käyttää niitä risoja.

Vierailija
190/191 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
191/191 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt nuukasti ennenkin eikä leikkaukset vielä kosketa itseä. Mutta olen vähentänyt aivan turhia hullutteluja, oluella käymistä kavereiden kanssa ja tupakointia. Olen myös alkanut aktiivisesti hyödyntämään ilta-alea ja siirtynyt kaupan omiin merkkeihin. Herkkuostot vähentyneet, niin kyllä tuoreiden hedelmien ja vihannestenkin. Niin ja lihaa ostan ja syön merkittävästi vähemmän kuin ennen.

Tavarat ostan alesta tai käytettynä, jos ehdottomasti jotain tarvitsen. Kosmetiikassa siirtynyt edullisimpiin merkkeihin. Ylipäänsä kiinnitän enemmän huomiota, että onko todella syytä avata lompakko vai selviääkö ilman. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme