Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?
Mulla:
-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.
-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.
Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Pidämme itse huolen taloudestamme, emmekä ole riippuvaisia valtion säästökuureista. Välillä on tiukempia aikoja ja välillä löysempiä, ei tulis mielenkään inissä ja syytellä muita siitä, että jos oma talous sakkaa.
Juu eihän nämä säästökuurit hyvätuloisiin iskekään.
Vasta siinä vaiheessa, kun työnantaja menee konkkaan ja joutuu työttömäksi. Ellei ole jossain turvassa valtion suojavirassa, jossa voi mädäntymällä nostaa huippupalkkaa saamatta ikinä fuduja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostanut uusia talvikenkiä rikki menneiden tilalle, vaan korjasin ne itse. Se oli tosin myös periaatteen vuoksi - erehdyin viime vuonna ostamaan halvat markettikengät, ja ne eivät kestäneet vuottakaan. Täksi talveksi ne korjasin, niin sai edes tuplattua käyttöiän. Ehkä ne menee ensi vuonnakin...
Köyhällä ei todellakaan ole varaa ostaa halpaa. Aikaisemmin satsasin 150-250e kunnollisiin talvisaappaisiin, jotka kestivät keskimäärin 10 v. Tänä vuonna ostin 20e maksavat saappaat, jotka hajosivat sisältäpäin kuukauden käytön jälkeen. Teippasin jeesusteipillä. Näillä mennään kauden loppuun.
Kengissä tosiaan kannattaa ostaa kalliimpaa. Minullakin on monet kengät kestäneet 10-15 vuotta, etenkin talvikengät. Ostin lenkkarit jotka maksoivat 150€. Taitaa olla jo kuudes tai seitsemäs vuosi kun käytän ja o
Nykyään kenkiin pätee sama kuin vaatteisiin: parhaat löytyy kirppareilta, koska ne on valmistettu aikana, jolloin vielä tehtiin laatua. Itselläni on kirppikseltä ostetut Pomarin talvikengät, joilla olen kävellyt monta vuotta ja tulen vielä kävelemään. Samoin kesäkenkinä on Riekerin kävelykengät, jotka nekin kirppikseltä ja monta kesää jo kävelty. Vaatteissa sama juttu: esim. uudet Marimekon vaatteet nyppyyntyy ja venyy heti ensimmäisillä käyttökerroilla, mutta kirpputorilta ostetut vanhat Suomessa valmistetut ovat vuosien käytön jälkeen vielä hyvässä kuosissa.
Jumala ei anna yhdellekään ihmiselle suurempaa taakkaa kuin hän jaksaa kantaa.
Kantakaa toinen toistenne kuormia niin te täytätte Jumalan lain.
Huolehtikaa lapsistanne ,antakaa heidän nähdä valo joka johdattaa heidät jumalan tykö ja saavat ikuisen rauhan.
Vierailija kirjoitti:
En ostanut uusia talvikenkiä rikki menneiden tilalle, vaan korjasin ne itse. Se oli tosin myös periaatteen vuoksi - erehdyin viime vuonna ostamaan halvat markettikengät, ja ne eivät kestäneet vuottakaan. Täksi talveksi ne korjasin, niin sai edes tuplattua käyttöiän. Ehkä ne menee ensi vuonnakin...
Ainakin Prisma myy samoja mustia Fab Patcheja, joilla saksalaiset metsurit korjaavat rikkinäiset työsaappaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. pienestä purosta. Meillä kuluu levitepaketti per viikko, vaihtamalla Oivariini Vilmariiniin säästää yli 30€ vuodessa.
Minä lopetin leivän juuston ja kinkkusiivujen syömisen. Säästö viikossa noin 10€ ellei enemmänkin.
Sinä nyt olet muutenkin lihava kun juot sitä kaljaa,.
Boikotoin tuotteita ja palveluja joissa voitot saa suomalainen yritys.
En käy ravintoloissa, baareissa, pikaruokaloissa tai kahviloissa. En käytä taksia tai julkisia vaan kävelen jos mahdollista. En osta huonekaluja, vaatteita tai harrastusvälineitä. En osta kotimaista ruokaa. En käy leffoissa, käytä suoratoistopalveluita tai muita maksullisia viihdepalveluita. En enää oikeastaan meikkaa niin ei mene kosmetiikkaan rahaa.
Jätetty Hese ruoat ostamatta,. Välillä perjantaisin haettu Hese ruokaa mut nyt ei raaski. 2 teiniä ja 2 aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Menkää TÖIHIN! Oikeasti!
Tajuatko että suurin osa meistä säästäjistä on töissä! Mulla esim. 2K netto josta laitan joka kuukausi SÄÄSTÖÖN 500-600 € joita en todellakaan laita kulutukseen tämän maan ylläpitoon vaan visusti jemmaan ja kun tarpeeksi kasassa, karkaan aina silloin tällöin johonkin kivaan ulkomaan kohteeseen TUHLAAMAAN. Onnea vaan kotimaan yrittäjille jos muutkin päätyvät samaan ratkaisuun kuin minä...
Kertyy 10-50 eurosta. Ruoan suhteen hiukan muutoksia, eipähän liho.
Vierailija kirjoitti:
Olen päättänyt jättää lapset tekemättä ja sillä tavalla säästää rahaa. Olen tehnyt tietoisen valinnan priorisoida vihreät neliskulmaiset paperinpalat suomalaisten ihmishenkien edelle. Tiedän, että tämä pahentaa valtion väestökriisiä kun uusia vauvoja ei tule. Mutta tämä on se todellisuus jonka te halusitte. Raha ja minun oma henkilökohtainen selviytymiseni on tärkeämpää kuin Suomen kansa. Kun autan pahentamaan maan väestökatoa, pärjään paremmin itse. Niin se vain on. Vauvat maksavat eikä valtio auta. Tai työnantajat.
Sama täällä. Olen 31v maisteri ja haluaisin lapsia, mutta ei ole varaa. En ole saanut töitä sadoista työhakemuksista huolimatta... ja vaikka saisinkin, niin oman alan 3-5kk määräaikaisilla pätkillä tai 15h viikossa kaupan kassalla ei elätä perhettä.
Tiedän, että Kelan rahoilla voi kasvattaa lapsen kun päovähoito on ilmaista ja moni muu palvelu, mutta ei kiinnosta ITSENI vuoksi. Minä en halua elää köyhyydessä aikuisena. Lapsi saisi kyllä ruokaa, vaatteita ja katon pään päälle, mutta se elintaso ei riitä minulle.
Olen saanut suurimmat säästöt siirtymällä aasialaistyyliseen ruuanlaittoon, eli halpoja kasviksia, soijakastiketa, paljon riisiä ja nimeksi proteiinia. Lisäksi lopetin kahvin päivittäisen juomisen. Ostan punalapulla isomman lihan ja pidän sitä pakastimessa. Jäisestä lihasta leikkaan tarvittavan. Ei tule hävikkiä, ei maksa paljoa ja 50g näyttää paljolta. Sitten iso sipuli, porkkana ja nuo pannuun paistumaan öljyssä. Lisäksi riisiä ja soijakastiketta. Säilyke ananasta yksi rengas silputtuna sekaan, jos on tai raaskii avata. Valkosipuli, chili ja inkivääri parantavat makua. Aasialaiset maustekastikkeet toki myös. Muuten kasvikset pakasteina ja hevikkeina. Vaihtelua kaavaan saa kalasta, jos sattuu ahti suomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Pidämme itse huolen taloudestamme, emmekä ole riippuvaisia valtion säästökuureista. Välillä on tiukempia aikoja ja välillä löysempiä, ei tulis mielenkään inissä ja syytellä muita siitä, että jos oma talous sakkaa.
Iskee vain loisiin, ei muihin. Olet oikeassa.
Säästökuurit eivät tavallista ihmistä koske kuten eivät tukimuutoksetkaan. Minusta oikein hyvä ja tervehdyttävä asia hieman säätää tukiverkostoa ja yksinkertaistaa sitä. En toivoisi kenenkään astuvan kehityksen eteen.
Me ollaan tavallinen keskituloinen perhe. Nyt vielä onnellisesti töissä ja suht koht terveinä. Ollaan silti laitettu nyt kulutus nollille, koska nyt ollaan kovaa vauht
Tämä on sellainen minkä tulen näkemään vuosien kuluessa tapahtuvan Suomessa. Kouluun saavat mennä vain ne yksilöt, joiden vanhemmilla on varaa maksaa lukukausimaksut. Koulutus ei tule olemaan enää avoin, vaan harvoille ja valituille sallittu. Pyritäänkö "turvaamaan" niiden "normaalien" nuorten opiskelu mahdollisesti niiltä jotka ovat ongelmaperheissä kasvaneet vai onko helpompaa opettaa niitä joita koulunkäynti kiinnostaa, se jää nähtäväksi.
Esillä on ollut muutama vanhempi julkisuudessa, jotka ovat kommentoineet, että eivät haluaisi päästää lastansa kouluun, kun muutamat nuoret aiheuttavat ongelmia tunnilla tai muille oppilaille ja pelkäävät lastensa puolesta. Lukukausimaksulla nämä ongelmat pysyvät poissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin nautin kun leikkausten johdosta alkaa Suomen talous hyytyä ja hallitus miettii kuumeisesti miten saada talous nousuun 🙃
Tuntuu että hallitus tietää että ostovoima heikkenee ja ihmiset vaihtavat kotimaiset palvelut ja tuotteet ulkomaalaiseen. Ajatteleeko hallitus että ei se mitään, rikkaat ja hyvätuloiset käyttävät rahaa senkin edestä? Kun ostovoiman heikentymistä ihmetellään ja kotimaiden tuotteiden ostaminen on vähentynyt, ensimmäiseksi syytetään työttömiä, köyhiä, vanhuksia ja vähäosaisia perheitä kuinka se on heidän vika että Suomi on tässä jamassa, kun eivät osta mitään ja ovat yhteiskunnan taakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. pienestä purosta. Meillä kuluu levitepaketti per viikko, vaihtamalla Oivariini Vilmariiniin säästää yli 30€ vuodessa.
Minä lopetin leivän juuston ja kinkkusiivujen syömisen. Säästö viikossa noin 10€ ellei enemmänkin.
Mä syön lvain aamuisin yhden palan leipää tai sämpylän. Mutta päällisiä laitan yhden ohuen siivun halpaa juustoa, enkä käytä rasvoja ollenkaan. Tämä on varmaan yksi syy pienehköön ruokalaskuun itse tekemisen ohella. Ne sämpylät tehdään aina itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskee vain loisiin, ei muihin. Olet oikeassa.
Säästökuurit eivät tavallista ihmistä koske kuten eivät tukimuutoksetkaan. Minusta oikein hyvä ja tervehdyttävä asia hieman säätää tukiverkostoa ja yksinkertaistaa sitä. En toivoisi kenenkään astuvan kehityksen eteen.
Me ollaan tavallinen keskituloinen perhe. Nyt vielä onnellisesti töissä ja suht koht terveinä. Ollaan silti laitett
Negatiivisena puolena sitten se että nämä - joko köyhien perheiden tai hieman levottomammat mutta potentiaaliset nuoret jäävät ilman koulutusta, ilman työtä ja syrjäytyminen ja rikollisuus lisääntyy.
Sitäkö Suomessa haluamme?
Olen tähän saakka ollut ylpeä kotimaastani missä jokaisella on oikeasti ollut mahdollisuus päästä huonoistakin oloista tuottavaksi koulutetuksi kansalaiseksi - nyt tämä ajetaan alas! Niin laadullisesti kuin mahdollisuutenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt tilalla? Itsellä ei ole varaa laihtua joten pelkkä puuro marjoilla ei ole vaihtoehto, tarvitsen rasvaa levitteestä ha juustosta. Leikkeleet on kyllä epäterveellistä turhuutta, mielummin oikeaa lihaa.