Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?
Mulla:
-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.
-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.
Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.
Kommentit (191)
Lopetin kirppareilla käymisen. En osta enää kuin ruokaa ja sitäkin harvoin.
Lopetin lehtitilaukset (lasketaanko ostamiseksi).
Minä olen säästänyt ja sijoittanut hiki päässä ensimmäisestä työpaikastani lähtien viimeiset 29 vuotta. Nyt ajattelin siirtyä tuhlauslaidalle, kun kaikki velat tuli maksettua.
Vaatehankinnoista tein kalleimmat ulkomailta. Kotimaiset kasvikset ovat jääneet. Perunan vaihdoin riisiin. Auton laitan seisotaan ja siirryn fillariin kuun vaihteessa. Hieroja ja parturi vain tosi tarpeeseen. Kuntosali vaihtuu mainittuun pyöräilyyn. Hyvin nuukasti kulutan jo muutenkin.
Ei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta. Minulla on säästöjä ja sijoituksia useampia kymppitonneja. Olen voinut siirtyä tekemään töitä keikkahoitajana.
Todellista vaurautta ovat asiat, joiilla on arvoa itsessään hyvinvoinnille. Ihmiskunnan keksimiä absurdeja käytäntöjä, kuten itsestään kasvavaa velkaa (koronkorko), ei voi loputtomasti laittaa taistelemaaan luonnontieteellisiä lakeja, kuten itsestään vähentyvää ja rappeutuvaa varallisuutta vastaaan.
Lakkoilijat ovat vieneet viimeisenkin toivon. :(
En ole jättänyt ostamatta mitään. Miksi olisin, kun olen osannut elää säästeliäästi aina?
Olen tunnistanut ne elämän realiteetit jo vuosia sitten enkä ole elänyt elämää jota en ole ensin ansainnut. Hyvät ajat eivät ole koskaan ollut ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Lopetin kuntosalin jäsenyyden. Syön halvinta ruokaa. En osta uusia vaatteita.
Ei enää velkaa ja hyväpalkkainen työ. Silti säästän ja jätän kaiken pienen turhan ostamatta. Säästöön jää kuukausittain.
Möin auton säästyy aika paljon. Pelkkä arvonalennus vuodessa vanhasta autosta on tonnin.
En syö enää lihaa ja harvoin juustoa. En käy ulkona syömässä. En osta kirjoja. Lääkkeistä ostan vain sen välttämättömimmän. Leikkaan hiukset itse. En osta vaatteita vaan korjaan vanhoja. Onneksi on vielä useammat ehjät kengät olemassa.
Hammaslääkäriin toivon pääseväni jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta. Minulla on säästöjä ja sijoituksia useampia kymppitonneja. Olen voinut siirtyä tekemään töitä keikkahoitajana.
Minulla on säästöjä ja sijoituksia yli satatonnia muttei niiden avulla vielä voi töitä vähentää. Selitätkö miten oma yhtälösi toimii?
Olen lisännyt kulutustani reilusti. Palkka on noussut runsaasti.
Olen koko aikuisikäni tehnyt töitä sen eteen etten olen riippuvainen työstä ja enkä esim terveyspalveluista. Olen pitänyt talouteni tasapainossa ja pitänyt terveydestäni huolta.
Porsche 991 Carrera turbon jätin kauppaan koeajon jälkeen.