Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?

Vierailija
15.03.2024 |

Mulla:

-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.

-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.

Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin nautin kun leikkausten johdosta alkaa Suomen talous hyytyä ja hallitus miettii kuumeisesti miten saada talous nousuun 🙃

Vierailija
102/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut säästäväinen ja monien vasta nyt käyttöönottamat säästöt on ollut mulle arkea jo kymmeniä vuosia. Koronan tultua lopetin  kampaamokäynnit enkä ole palanut niiden käyttäjäksi, koska pelkkä  leikkaus on nykyään alkaen 60 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut uusia talvikenkiä rikki menneiden tilalle, vaan korjasin ne itse. Se oli tosin myös periaatteen vuoksi - erehdyin viime vuonna ostamaan halvat markettikengät, ja ne eivät kestäneet vuottakaan. Täksi talveksi ne korjasin, niin sai edes tuplattua käyttöiän. Ehkä ne menee ensi vuonnakin...

Vierailija
104/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitään, mutta harvemmin on tullut käytyä ulkona syömässä. Enemmän laiskuutta kuin rahan puutetta. Lisäksi sinimusta pakottaa huolehtimaan huomisesta.

Vierailija
105/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistelkaapa X-tran appelsiinilimua. On muuten hyvää!

Ohi aiheen mutta menköön...

Vierailija
106/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimoin vessapaperin käytön. Huuhdon bideellä ja kuivaan pyyhkeellä. Vessapaperi on ihan törkyhintaista verrattuna entiseen 

Kalliimmaksi tulee suihkutella bideellä. Vesi ja etenkin sen lämmittäminen maksaa. Kylmällä vedellä jää kakat ahteriin.

Suht viileällä vedellä huuhtaisen. Vedenpaine sen pyllyn puhdistaa. On huomattavasti edullisempaa kuin paperi.

Yksi arkki wc-paperia maksaa alle 0,001 euroa. Sitä kuluu liisterikakankin kanssa maksimissaan alle kahden sentin edestä, yleensä selvitään alle puolella sentillä. Vedellä huljuttelu ei todellakaan tule edullisemmaksi, vaikka miten laskisi.

Vierailija
107/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostanut uusia talvikenkiä rikki menneiden tilalle, vaan korjasin ne itse. Se oli tosin myös periaatteen vuoksi - erehdyin viime vuonna ostamaan halvat markettikengät, ja ne eivät kestäneet vuottakaan. Täksi talveksi ne korjasin, niin sai edes tuplattua käyttöiän. Ehkä ne menee ensi vuonnakin...

Köyhällä ei todellakaan ole varaa ostaa halpaa. Aikaisemmin satsasin 150-250e kunnollisiin talvisaappaisiin, jotka kestivät keskimäärin 10 v. Tänä vuonna ostin 20e maksavat saappaat, jotka hajosivat sisältäpäin kuukauden käytön jälkeen. Teippasin jeesusteipillä. Näillä mennään kauden loppuun.

Vierailija
108/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimoin vessapaperin käytön. Huuhdon bideellä ja kuivaan pyyhkeellä. Vessapaperi on ihan törkyhintaista verrattuna entiseen 

Kalliimmaksi tulee suihkutella bideellä. Vesi ja etenkin sen lämmittäminen maksaa. Kylmällä vedellä jää kakat ahteriin.

Suht viileällä vedellä huuhtaisen. Vedenpaine sen pyllyn puhdistaa. On huomattavasti edullisempaa kuin paperi.

Yksi arkki wc-paperia maksaa alle 0,001 euroa. Sitä kuluu liisterikakankin kanssa maksimissaan alle kahden sentin edestä, yleensä selvitään alle puolella sentillä. Vedellä huljuttelu ei todellakaan tule edullisemmaksi, vaikka miten laskisi.

Olen eri, mutta mulla on sama bideen käyttötapa. Vesi sisältyy vuokraan. Mulla menee keskimäärin 1 rulla per päivä (n. 0,25e/pv). Edellisessä kämpässä vesi tuli maksaa erikseen ja sen kustannus oli 60-70e/kk. Oletan, ettei edellinen maksa itse vedestä.

Vierailija
109/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin herkut ostamatta ja aloitin sokerilakon kolme viikkoa sitten. Lauantaisin olen aina ostanut herkkuja tai leiponut suosikki leivonnaisia ja nyt jätän ne väliin kokonaan. 

Toinen asia mistä säästän, viikkojen aikana olen ostanut ulkomaalaisia tuotteita (ovat halvempia) kuin kotimaiset. Sillä on väliä onko leipä 1,45€ vai 5,30€. Halvin leipä mikä minun kaupasta löytyy on 0,69€ ja se on se mitä ostan.

Nyt menen täysin hinta edellä kuin se mikä maistuu hyvälle tai olen tottunut. 

Mistään muusta ei voi säästää koska mitään ei ole. Syy tähän säästämiseen on se, että vuokranantaja korotti vuokraa niin paljon, että oli pakko miettiä mitä voin syödä ja mitä en, mistä on luovuttava esimerkiksi leikkeleet jätän ostamatta. 

Menen ajatuksella "it is what it is". 

Vierailija
110/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei todellakaan ole varaa ostaa halpaa. Aikaisemmin satsasin 150-250e kunnollisiin talvisaappaisiin, jotka kestivät keskimäärin 10 v. Tänä vuonna ostin 20e maksavat saappaat, jotka hajosivat sisältäpäin kuukauden käytön jälkeen. Teippasin jeesusteipillä. Näillä mennään kauden loppuun.

Jostain kun löytäisikin vielä laadukkaita kenkiä, niin niihin kannattaisi satsata. Suuria pettymyksiä ovat olleet ainakin Kuomat ja Aaltosen kengät. Minä tyhmänä uskoin, että Aaltosen kengät olisivat vielä yhtä laadukkaita kuin muutamia vuosia sitten, mutta ei tosiaankaan. Viime talvena ostetuista kengistä irtosi pohjat. Yritin etsiä yhteystietoja, että olisin tehnyt reklamaation, mutta hyvin oli piilotettu. Sen sain selville, että valmistus on siirretty Viroon. Kuomat taas ovat täysi vitsi. Pohja halkeaa viimeistään toisena talvena. 

Vierailija
111/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pienestä purosta. Meillä kuluu levitepaketti per viikko, vaihtamalla Oivariini Vilmariiniin säästää yli 30€ vuodessa.

Vierailija
112/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jättänyt mitään ostamatta mitä olen halunnut. Laitan silti joka kuukausi rahaa säästöön.

Vierailija
113/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiman pettäminen ja pohjan halkeaminen johtuu EU:n uudesta sääntelystä, kun pitää käyttää ympäristöystävällistä liimaa ja muoviosat pitää hajota tietyssä ajassa. Ei voi syyttää valmistajia, jotka noudattavat sääntelyä.

Ainoa tapa välttää ongelma on ostaa kengät tuoreesta mallistosta ja käyttää niitä parin kk välein. Tämä estää kenkien haurastumisen. Varastossa seisottaminen tekee hallaa, kun kuivuvat pilalle.

Vierailija
114/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niin nautin kun leikkausten johdosta alkaa Suomen talous hyytyä ja hallitus miettii kuumeisesti miten saada talous nousuun 🙃

Kyllä tämä hallitus ajaa Suomen lamaan. Itse aloitin viime vuonna vähentämään suomalaisia osakkeita ja rahastoja salkuistani. Osoittautunut ihan kannattavaksi ratkaisuksi.

Vierailija
115/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on Aaltosen valmistajan yhteystiedot: https://www.teatmik.ee/en/personlegal/10265857-Aktsiaselts-WALLISE

Ensisijaisesti reklamaatio pitää osoittaa myyntipaikalle. Jos ei tuota tulosta, sitten valmistajaan yhteys. Aaltonen tosiaankin myytiin Viroon 2000-luvulla.

Vierailija
116/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut säästäväinen ja monien vasta nyt käyttöönottamat säästöt on ollut mulle arkea jo kymmeniä vuosia. Koronan tultua lopetin  kampaamokäynnit enkä ole palanut niiden käyttäjäksi, koska pelkkä  leikkaus on nykyään alkaen 60 e.

No tänään kävin kampaajalla ja maksoi 30 €, joten kannattaa miettiä missä käy. Ja tosiaan, naisten leikkaus.

Vierailija
117/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflix on ainoa huvitus. Koronan tultua en oo käyny kertaakaan elokuvissa tai kosmentologilla. En käy ravintoloissa tai kahvilla. Hierojalla käyn kun on pakko ja kampaajalla kerran puolessa vuodessa. Mitään muuta maksullista ei ole, kun tuo Netflix. Vaatteet ostan netistä alennuksella.

Vierailija
118/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se on hyvä että kulutusta vähennetään, niin maapallo pelastuu. Kannattaa äänestää jatkossakin oikeistoa.

Suomalaisia on tosi vähän ja suomalaiset ovat jo valmiiksi "huonoja" kuluttamaan. Eli tämä ei pelasta yhtään mitään. Kurjia ihmiskohtaloita kyllä tulee olemaan. 

Niin aina ja jopa sellaisissa valtioissa jossa olisi rahaa millä mällätä. Kaikkihan täältä kuollaan lopulta pois.

Eniten kuolee oikeasti nälkään siellä, missä kommunistit ovat vallassa. Työ ilman palkkaa ei ole kovin tehokasta tuotoltaan.

Meillä taas tässä "kurjuudessa" sairastutaan ylipainon aiheuttamiin tauteihin.

Ylipaino on nykyisin yleismaailmallinen ilmiö. Jo vuosia ennen pandemiaa raportoitiin mm aasialaisista ylipainoisista lapsista. Jotkut lapset olivat sairaita, mutta lääkärit eivät alussa osanneet yhdistää sitä diabetekseen. Väli-Amerikassa aikuiset alkoivat lihoa. Taustalla oli yhdessä maassa erityisesti limsojen juonti. Se koski myös köyhiä. Heilä oli vähemmän tietoa ravitsemuksesta.

Vierailija
119/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin leikkaan Lidlin saksilla enimpiä pois. Vyötärölle asti ulottuva luonnonkihara joten eipä niitä lovia huomaa. 

Vierailija
120/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään en varsinaisesti ole joutunut luopumaan pakon edestä mutta kaikki ns. shoppailu on jäänyt pois mikä olisi kauppojen kannattavuuden vuoksi suotavaa ylipäätään. Eli en osta hetken mielijohteesta enää mitään, vaatteita tai kenkiä vasta kun oikeasti on tarve eikä edellistä voi enää kunnostaa/huoltaa, meikkien ja hiustuotteiden ostaminen on jäänyt minimiin. Ennen niitäkin tuli ostettua heräteostoksina, ei enää ollenkaan. Hajuvesien ostelu on jäänyt, samoin pikaruoat ja einekset. Kampaajalla käyn harvemmin. Ylipäätään kulutusta ja siitä aiheutuvaa jätteen määrää tulee mietittyä enemmän kuin koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi