Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?
Mulla:
-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.
-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.
Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.
Kommentit (191)
Ai että kun nautin siitä että voin ostaa tuotteet tai palvelut suoraan ulkomailta. Sieltä saan vastinetta rahoilleni ja Suomi jää nuolemaan näppejään kun alvit menevät muihin maihin
En mitään. Pidämme itse huolen taloudestamme, emmekä ole riippuvaisia valtion säästökuureista. Välillä on tiukempia aikoja ja välillä löysempiä, ei tulis mielenkään inissä ja syytellä muita siitä, että jos oma talous sakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin nautin kun leikkausten johdosta alkaa Suomen talous hyytyä ja hallitus miettii kuumeisesti miten saada talous nousuun 🙃
Kyllä tämä hallitus ajaa Suomen lamaan. Itse aloitin viime vuonna vähentämään suomalaisia osakkeita ja rahastoja salkuistani. Osoittautunut ihan kannattavaksi ratkaisuksi.
Itse ole sijoittanut ulkomaille ja hyvin menee! Kiva aamukahvin äärellä vilkaista, mitä salkulle kuuluu.
Kaupoissa olen käynyt jo vuosia ostamassa vain tarvittavia asioita, mutta kirpputoreilla käydessäni saatoin ostaa toisinaan jotain. Nyt olen lopettanut myös kirpputoreilla käynnin.
Mitä sitten tulee noihin tarvittaviin asioihin niin aiemmin ostin säilyviä asioita kerralla enemmän, mutta nyt en osta mitään varastoon, koska hinnat heittelevät niin paljon ihan viikoittain. Ostan sen verran mitä tarvitsen sillä hetkellä ja huomaan pihisteleväni asioiden käytön kanssa aiempaa enemmän.
Jos laatu on suht sama kuin suomalaisessa valitsen nykyään aina ulkomaisen.
En käy kampaajalla enkä ravintoloissa. En teatterissa, elokuvissa. Olla möllötän kotona. Vaatteetkin kuluu vähemmän sillä tavoin, voi pitää kaikkia kulahtaneita nyppyisiä vain, niin ei tarvitse niitäkään ostaa.
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Pidämme itse huolen taloudestamme, emmekä ole riippuvaisia valtion säästökuureista. Välillä on tiukempia aikoja ja välillä löysempiä, ei tulis mielenkään inissä ja syytellä muita siitä, että jos oma talous sakkaa.
Juu eihän nämä säästökuurit hyvätuloisiin iskekään.
Olen säästänyt kondomeista ja tullut siihen lopputulokseen että ehkäisyhän on naisten vastuulla sillä enhän minä siinä raskaaksi tule. Vuositasolla säästän ihan kolminumeroisen summan .
Syön lämpimän ruoan vain koulussa, illallinen jää nykyisin väliin. Ei ole enää edes nälkä kun on tottunut syömään vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskee vain loisiin, ei muihin. Olet oikeassa.
Säästökuurit eivät tavallista ihmistä koske kuten eivät tukimuutoksetkaan. Minusta oikein hyvä ja tervehdyttävä asia hieman säätää tukiverkostoa ja yksinkertaistaa sitä. En toivoisi kenenkään astuvan kehityksen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Syön lämpimän ruoan vain koulussa, illallinen jää nykyisin väliin. Ei ole enää edes nälkä kun on tottunut syömään vähemmän.
Eikö äitisi tee sinulle ruokaa kun pääset koulusta? Ei edes iltapalaa anna?
Olen jättänyt ostamatta lasten murot kaakaot ja hedelmät. En myöskään ole ostanut heille leluja,pelejä enkä kirjoja tai muutakaan turhaa.ruuaksi heille teen perunaa ja ruskeaa kastiketta lähes jokapäivä paitsi parina kertana viikossa makaronia ketsupilla.
Vierailija kirjoitti:
Minimoin vessapaperin käytön. Huuhdon bideellä ja kuivaan pyyhkeellä. Vessapaperi on ihan törkyhintaista verrattuna entiseen
Onneksi Lidlin Floralys 3-kerroksinen paperi 10 rullan (200 arkkia per rulla) hinta on laskenut 5,07 e -> 3,85 euroa helmikuussa. Ennen aikaan toki vielä tuota sai kolme pakettia kympillä, sitten hinta pompsahti pitkälti yli 5 euroon paketti eli ei edes kahta pakettia saanut kympillä. On nyt vähitellen laskenut, ensin siis sinne 5 euron tietämiin ja nyt jo lähemmäs sitä aiempaa hintaa (oliko n. 3,29 euroa, en enää tarkkaan muista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostanut uusia talvikenkiä rikki menneiden tilalle, vaan korjasin ne itse. Se oli tosin myös periaatteen vuoksi - erehdyin viime vuonna ostamaan halvat markettikengät, ja ne eivät kestäneet vuottakaan. Täksi talveksi ne korjasin, niin sai edes tuplattua käyttöiän. Ehkä ne menee ensi vuonnakin...
Köyhällä ei todellakaan ole varaa ostaa halpaa. Aikaisemmin satsasin 150-250e kunnollisiin talvisaappaisiin, jotka kestivät keskimäärin 10 v. Tänä vuonna ostin 20e maksavat saappaat, jotka hajosivat sisältäpäin kuukauden käytön jälkeen. Teippasin jeesusteipillä. Näillä mennään kauden loppuun.
Kengissä tosiaan kannattaa ostaa kalliimpaa. Minullakin on monet kengät kestäneet 10-15 vuotta, etenkin talvikengät. Ostin lenkkarit jotka maksoivat 150€. Taitaa olla jo kuudes tai seitsemäs vuosi kun käytän ja ovat vielä ihan käyttökelpoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästökuurit eivät tavallista ihmistä koske kuten eivät tukimuutoksetkaan. Minusta oikein hyvä ja tervehdyttävä asia hieman säätää tukiverkostoa ja yksinkertaistaa sitä. En toivoisi kenenkään astuvan kehityksen eteen.
Me ollaan tavallinen keskituloinen perhe. Nyt vielä onnellisesti töissä ja suht koht terveinä. Ollaan silti laitettu nyt kulutus nollille, koska nyt ollaan kovaa vauhtia menossa kohti amerikkalaista yhteiskuntaa, jossa jokainen on vastuussa itsestään esim. työttömyyden tai sairauden sattuessa. Kyllä jokaisen olisi hyvä saada kasaan reilu puskurirahasto, vähintään vuoden bruttotulot per aikuinen perheenjäsen. Samoin lapsiperheissä olisi syytä alkaa säästämään jokaiselle lapselle opintorahastoa, koska lukukausimaksut ovat erittäin todennäköisesti tulossa ja nykyinen opintotukijärjestelmä on vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joku päiväkotiapulainenhan ei ole tavallinen ihminen. Joku ehkä apinasta vähän ylöspäin, mutta ei ihminen. Sama pätee vasten tahtoaan osa-aikaisiin kaupan työntekijöihin. Loisia yhtä kaikki.
Häpeäisit. Pienillä palkkatuloilla sinnitteleviin nämä leikkaukset kyllä iskevät.
Juu,kyllä nämä ay liikkeet ajavat suomen syvälle lamaan joten kannattaa varautua kaiken kallistumiseen ja massatyöttömyyteen. Ollaan kohta niin syvässä lamassa ettei hallituskaan sitä enää pysty korjaamaan vaikka kovin yrittävät sitä pienillä leikkauksilla ja työttömyys kulu muutoksilla nyt tehdäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko aikuisikäni tehnyt töitä sen eteen etten olen riippuvainen työstä ja enkä esim terveyspalveluista. Olen pitänyt talouteni tasapainossa ja pitänyt terveydestäni huolta.
Vaikka eläisi kuinka terveellisesti niin aina ei voi sairastumiselta tai vammautumiselle mitään.
Jos se on jumalan tahto niin sehän on vain hyvä asia.
Jumalaan me luotamme.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon o vuosia käyttänyt palasaippuaa. Kestää paljon pitempään kuin suihkusaippua ja on halvempi. Korjaan vaatteita ja parsin sukkia. Hoidan kenkiä niin ett kestää. Kotona kotivaatteet. En pese päällysvaatteita jos tuuletus riittää.
Nestesaippua on älytön puhallus yksityishenkilöiden käytössä. Ymmärrän jos sitä on käsien pesua varten. Muutenhan maksaa vedestä, kalliimmasta pakkauksesta ja kuljetus- sekä hyllypaikkakustannuksista kun käyttää nestemäistä suihkusaippuaa.
Jos haluaa pestä edullisesti niin maitohappopohjainen pesuneste riittää pitkään. Siinä ei ole mukana ihoa kuivattavaa vaahtoa tekevää ainetta. Moni luulee, että se vaahto pesee lian. Väärin: atoopikot pesevät itseään perusvoiteella ja tulevat puhtaiksi.
Mä oon o vuosia käyttänyt palasaippuaa. Kestää paljon pitempään kuin suihkusaippua ja on halvempi. Korjaan vaatteita ja parsin sukkia. Hoidan kenkiä niin ett kestää. Kotona kotivaatteet. En pese päällysvaatteita jos tuuletus riittää.