Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?
Mulla:
-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.
-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.
Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Valtio on säästökuurilla, koska on elänyt yli varojensa.
Minä en ole säästökuurilla, koska en ole elänyt yli varojeni.
Minäkään en ole elänyt yli varojeni, mutta kyllähän tässä viimeiset 20 vuotta on tullut kulutettua rahaa kaikkeen sellaiseen, mitä ilmankin pärjää varsin mainiosti. Olen toki myös säästänyt ja sijoittanut, mutta kuluttamiseni on ollut varsin "avokätistä".
En ole vähentänyt kulutustani hallituksen säästötoimien vuoksi vaan jo reilu vuosi sitten aloin kokeilla, millaista olisi elää eläkepäivieni tuloilla. Sitä ennen - siis syksyllä 2022 - ruvettiin puhumaan paljon mahdollisesta sähköpulasta ja sähkökatkoksista, joten silloin kuukauden verran kokeilin, mihin kaikkeen mulla oikein sähköä lopulta meneekään. Sähkölaskuni eivät ole koskaan olleet suuret, mutta oli ihan mielenkiintoista huomata, että mä olin kuluttanut sähköäkin ihan turhaan. Joten sen kuukauden "sähkönsäästökampanjani" jäikin pysyväksi tavaksi.
Minäkään en nyt kuluta juuri muuhun kuin ruokaan ja pesuaineisiin. Niin ja yhdet lääkkeet sekä D-vitamiinilisä pitää aina ostaa. Viime kesänä tuli vesivahingon vuoksi uusittua olohuoneen kaikki huonekalut sekä keittiön kylmälaitteet ja tiskikone. Kaikki muu olohuoneen ja keittiön remontista menikin sitten taloyhtiön vakuutuksen piikkiin eli mun ei tarvinnut niistä maksaa euroakaan. Voisin säästää ruuassakin enemmän, mutta haluan tukea ostoksillani lähikaupan (pieni K-Market) nuorta kauppiaspariskuntaa. Lisäksi kannan lounassetelini silloin tällöin paikalliseen pieneen ravintolaan. Niillä on siellä niin isot annokset, että syön yhdestä annoksesta kolme ateriaa.
Mulla noin muuten samoja juttuja kuin mitä ketjuun on jo kerrottu eli ei kampaajalla tai kosmetologilla käyntejä. Ei maksullisia kodin ulkopuolisia harrastuksia. Suoratoistokanavistakin luovuin. Teen etätöitä, joten työmatkakuluihinkaan ei mene rahaa. Ja kotona etätöissä on aivan sama, vaikka sukassa olisikin reikä.. Ei sitä täällä näe kuin kissa ja koira ja ne taas eivät välitä. Vaatteita, liinavaatteita yms mullakin taitaa riittää koko loppuelämäksi.
Niin ja joo, hermojanikin säästän, kun teen nykyisin vain 3-päiväistä työviikkoa. Toivottavasti saisin tehdä eläkeikään asti.
Syön vähemmän, mutta parasta laatua. Jätän vain jotkut törkeän hintaiset elintarvikkeet ostamatta. Pitäähän kauppiaalle jotenkin viestiä, että ihan mitä vain hintoja ei makseta. Kahvin ostan vain tarjouksesta.
Vaatteita en tarvitse. Olen ompelutaitoinen ja pistän paikkaa paikan päälle, jos housut kuluu puhki. Paidat menee autoräteiksi, kun niihin tulee liikaa pieniä reikiä.
Lehti loppui, puhelin liittymä prepaindiin. Netti talon ilmaisnetiksi. Rupesin taas tekemään leipää itse. Vaihdoin halvan kotimaisen ruoka merkin halvempaan. Tiputin veikkauksen siirtorajan 10 euroon. Lopetin omalta osalta hesepizza syömisen ja lapsille vielä sen suon. Lopetin jälkiruuat kotona yms. Säädin vakuutuksista muutaman kympin pois. Korjasin omia rikkinäisiä vaatteita. Kyl me tällä rälläköitiin se katoava 270 euroa pois.
Ja rupesin keräämään pulloja enemmän, kuin ennen.
Ei ole pelkoa, että meillä tulisi kenestäkään miljardööriä, älä huolehdi.
En osta enää mitään palveluita. E-passirahoja säästelen oikeasti pakollisiin fyssarikäynteihin.
Hiukset olen aina leikannut ja värjännyt itse.
Yritän pitää hampaista mahdollisimman hyvää huolta, ettei tulisi suuria hammaslääkärikuluja.
Vain ilmaiset harrastukset tällä hetkellä. Lomalla makaan rannalla kirjan kanssa.
Mitään sisustusjuttuja en ole koskaan ostanut. Kunhan on siistit ja puhtaat kalusteet, niin on hyvä. Tyylillä ei väliä. Monet kalusteet saatuja. En vaihtele mitään kausiverhoja. Mattoja ei oo ollenkaan, helpompi siivota.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen säästänyt ja sijoittanut hiki päässä ensimmäisestä työpaikastani lähtien viimeiset 29 vuotta. Nyt ajattelin siirtyä tuhlauslaidalle, kun kaikki velat tuli maksettua.
Ei ole niin helppoa, kun on tottunut elämään säästeliäästi :)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen säästänyt ja sijoittanut hiki päässä ensimmäisestä työpaikastani lähtien viimeiset 29 vuotta. Nyt ajattelin siirtyä tuhlauslaidalle, kun kaikki velat tuli maksettua.
Autat pitämään Suomi pystyssä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on hyvä että kulutusta vähennetään, niin maapallo pelastuu. Kannattaa äänestää jatkossakin oikeistoa.
Suomalaisia on tosi vähän ja suomalaiset ovat jo valmiiksi "huonoja" kuluttamaan. Eli tämä ei pelasta yhtään mitään. Kurjia ihmiskohtaloita kyllä tulee olemaan.
Niin aina ja jopa sellaisissa valtioissa jossa olisi rahaa millä mällätä. Kaikkihan täältä kuollaan lopulta pois.
Eniten kuolee oikeasti nälkään siellä, missä kommunistit ovat vallassa. Työ ilman palkkaa ei ole kovin tehokasta tuotoltaan.
Meillä taas tässä "kurjuudessa" sairastutaan ylipainon aiheuttamiin tauteihin.
Valtion säästöt ei tostaiseksi koske mua. Vaikka kiinteistövero tuplaantuisi, niin lähtöhinta on 120€.
Silloin kun inflaatio lähti laukalle, päätin pitää ruokamenot euroissa ennallaan ja se on onnistunutkin. Enempi juureksia kuin eksoottisia hedelmiä. Enemmän perus raaka-aineita kuin prosessoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperi on ihan törkyhintaista verrattuna entiseen
On noussut 230 % vuoden aikana tai oikeastaan ostan aina alesta, mutta halvinkin tarjous on nykyään yli kaksi kertaa kalliimpi.
Kiinteistövero on kunnallisvero, siitä ei valtion budjettitilanne parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rahaa jää vuokran ja pakollisten menojen jälkeen 200 € kuukaudessa niin ei siitä enää säästetä. Pitää valita säästäminen tai syöminen. Yleensä valitsen syömisen.
No jos pakollisten menojen jälkeen jää 200€, niin mikset säästä niitä vaan käytät johonkin ei-pakolliseen?
koska syömisestä on tullut ei-pakollista? Jos ei syö, kuolee
No miksi sitten väittää, että pakollisten menojen JÄLKEEN jää 200€ kuukaudessa? Tietenkin syömiset lasketaan pakollisiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rahaa jää vuokran ja pakollisten menojen jälkeen 200 € kuukaudessa niin ei siitä enää säästetä. Pitää valita säästäminen tai syöminen. Yleensä valitsen syömisen.
No jos pakollisten menojen jälkeen jää 200€, niin mikset säästä niitä vaan käytät johonkin ei-pakolliseen?
koska syömisestä on tullut ei-pakollista? Jos ei syö, kuolee
No miksi sitten väittää, että pakollisten menojen JÄLKEEN jää 200€ kuukaudessa? Tietenkin syömiset lasketaan pakollisiin menoihin.
Voisi ajatella alkuperäisen tekstin niin, että kyseisellä henkilöllä jää 200€ käyttöön pakollisten menojen, mukaanlukien syömisten, jälkeen ja miettii käyttääkö sen 200€ säästämiseen vai ylimääräiseen syömiseen ja valitsee ylimääräisen syömisen. Minkä muuten tekee moni muukin päätellen siitä, että yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ruoka ole välttämätöntä?
Kyllä, mutta kirjoittaja sanoo, että pakollisten menojen jälkeen jää tuo 200€, eli törsää YLIMÄÄRÄISEEN ruokaan mieluummin sen 200€ kuin säästää. Näkyy varmasti elopainossa.
Vierailija kirjoitti:
Minimoin vessapaperin käytön. Huuhdon bideellä ja kuivaan pyyhkeellä. Vessapaperi on ihan törkyhintaista verrattuna entiseen
Kalliimmaksi tulee suihkutella bideellä. Vesi ja etenkin sen lämmittäminen maksaa. Kylmällä vedellä jää kakat ahteriin.
En ole ostanut yhtäkään vaatekappaletta tänä vuonna. En edes pikkuhousuja tai sukkia. Kauppaan listan kanssa eikö siitä poiketa yhtään. Hyväntekeväisyyteen antamista olen vhentänyt mutta en lopettanut. Kauppaan kävellen lun on lähellä niin ei pysty ostamaan liikaa. Muuta kuin ruokaa, wc- paperia tai pesuaineita oken ostanut yhden kirjan ja senkin siksi että kirjailija on puolituttu.
Lahjojen ostamisen olen vaihtanut leivonnaisiin, ym edullisiin ruokalahjoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimoin vessapaperin käytön. Huuhdon bideellä ja kuivaan pyyhkeellä. Vessapaperi on ihan törkyhintaista verrattuna entiseen
Kalliimmaksi tulee suihkutella bideellä. Vesi ja etenkin sen lämmittäminen maksaa. Kylmällä vedellä jää kakat ahteriin.
Suht viileällä vedellä huuhtaisen. Vedenpaine sen pyllyn puhdistaa. On huomattavasti edullisempaa kuin paperi.
Ihmettelen tätä että suomalaiset muka säästävät. Kahviot ja ravintolat ovat täynnä porukkaa, joten jokin tässä mättää. Ketkä siellä käyvät niillä hinnoilla? Vain hyvätuloiset? Näytti olevan opiskelijoita? Myös eläkeläisiä. Lapsiperheitä ei näy. Itse erehdyin menemään kahvioon. Teki 4 € iso kuppi kahvia ja keksi. Laskin siis että kahvikuppi maksoi yli 3 €. Toiste en mene siihen paikkaan.
Kävelen ja pyöräilen. Lopetin maksulliset harrastukset. Vain ilmaiset suoratoistopalvelut käytössä, esim. Rakuten TV.