Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?

Vierailija
15.03.2024 |

Mulla:

-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.

-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.

Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain ruokaa. Muu kulutus on tauolla. Onneksi esim. vaatetta on loppuelämäksi. Jotain tarpeellisia kodin juttuja on löytynyt Facebookin ilmaisryhmistä. Auton vaihtoa olimme suunnitelleet, mutta eiköhän tuolla vielä muutaman vuoden ajele kerran viikossa kauppaan. Työmatkat sujuu hyvin pyörällä. Pyörän kumejakin on puoliso taas ryhtynyt paikkaamaan, niin eipä niitäkään tarvitse ostaa. 

Nyt kun olemme ottamassa harppausta kohti amerikkalaistyyppistä yhteiskuntaa, jossa yksilö on ensisijaisesti itse vastuussa itsestään, niin pakko on säästää mojova vararahasto esim. työttömyyden ja sairauden varalta. Onneksi pystyy säästämään. 

Vierailija
62/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin alennusmyynneissä kiertelyn. En enää osta edes -60% ruoka-alesta vaan teen niukat ruokaostokset Lidlistä ja hyödynnän Lidl+ sovelluksen. Ruokavalio on muuttunut tylsäksi, kun ne -60% einesruuat, paistopistetuotteet ja alennusrahkat ovat jääneet. Lidlistä ostan useimmiten samoja vakiotuotteita, kuten halvimpia omenoita, porkkanoita, maustamatonta jugurttia, kananmunia ja varalle kuivaleipää ja joskus sitten Lidlin tarjoustuotteita. Leivon itse sämpylöitä ja joskus mies ostaa leipomon myymälästä ison pussin ruispaloja 4 eurolla. Näitä myös pakastetaan.

Perheen toinen auto hajosi jo aikoja sitten ja on seisonnassa, toinenkin yhtä vanha romu yritetään omin voimin pitää ajokunnossa, kun mies osaa sitä kavereidensa kanssa itse huoltaa.

En enää juuri käy muualla kuin ruokaostoksilla ja välillä käyn läpi kirpparilla ilmaislaatikot ja nettikirpparin ilmaistavarat. Kirpparille menen autolla, kauppaan yleensä kävellen.

Minulla on kolme aikuista lasta, joita autan minkä voin. Suurin osa kirppareiden ilmaistavarasta (vaatteet, kodintavarat) meneekin heille tai miehelleni. Itse en tarvitse mitään kummempaa. En meikkaa tai käytä mitään naamarasvoja. Tukan leikkaan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kulutan entistä enemmän. Kulutus on se mitä meidän maa tarvii, rahaa liikkeelle.

Se on juurikin näin. Talous ei lähde sillä nousuun, että hillotaan rahoja pankissa. Tästä syystä minäkään en säästele muuta kuin sen verran, että on pieni puskuri varalle. Kaikki muu raha kiertoon.

Tulevaisuudessa ei mikään pieni puskuri riitä. Itsellä tavoitteena säästää ainakin vuoden bruttotuloja vastaava summa molemmille ja tyttärelle pesämunaa tulevaisuuteen. Nyt on aika säästää.

Vierailija
64/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun rahaa jää vuokran ja pakollisten menojen jälkeen 200 € kuukaudessa niin ei siitä enää säästetä. Pitää valita säästäminen tai syöminen. Yleensä valitsen syömisen.

No jos pakollisten menojen jälkeen jää 200€, niin mikset säästä niitä vaan käytät johonkin ei-pakolliseen?

Vierailija
65/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lehtitilaukset ja maksulliset suoratoistopalvelut. En käy enää kahviloissa ja ravintoloissa. Korjaan itse vaatteeni enkä osta uusia. Ostan lähinnä vain ruokaa ja sitäkin tarjouksista, punalaputettuja tai muuten edullisia. Tarvetta säästämiseen ei olisi, mutta tykkään tästä pihistelystä.

Vierailija
66/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättänyt uusimatta Aamulehti digi homman. Eihän se paljoa olisi, mutta pitää vetää minimillä. Kalsareita ja pyyhkeitä tarvitsisin. Syömisestä ei voi enempää nipistää.

Vierailija
67/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun rahaa jää vuokran ja pakollisten menojen jälkeen 200 € kuukaudessa niin ei siitä enää säästetä. Pitää valita säästäminen tai syöminen. Yleensä valitsen syömisen.

No jos pakollisten menojen jälkeen jää 200€, niin mikset säästä niitä vaan käytät johonkin ei-pakolliseen?

koska syömisestä on tullut ei-pakollista? Jos ei syö, kuolee

Vierailija
68/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jättänyt uusimatta Aamulehti digi homman. Eihän se paljoa olisi, mutta pitää vetää minimillä. Kalsareita ja pyyhkeitä tarvitsisin. Syömisestä ei voi enempää nipistää.

Oletko facen paikallisissa ilmaisryhmissä? Niissä on usein jaettavana kodin tekstiilejä kuten pyyhkeitä. Itse olen saanut oikeinkin hyväkuntoisia pyyhkeitä, kun jotkut haluaa uusia nekin muodin mukaan ja laittavat sitten vanhat kiertoon. Kalsareita niissä harvemmin on tarjolla, mutta muuta vaatetta kyllä. 

Vierailija
69/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta juuri ruokaa, niillä viikoilla kun lapset on toisella vanhemmalla. Saan koulussa ilmaisen ruuan ja syön siellä niin paljon kuin jaksan. Kotona sitten ehkä enää leivän tai hedelmän. Lapsille toki sitten ruokaa ostan. Olen muutenkin elänyt säästeliäästi. Valmistun nyt keväällä ja alalla piti olla varma työllisyys. Mutta hallitus on sitten senkin kussut ja nyt saa jännätä, saako edes harjoittelupaikkaa. Työttömänäkään ei ole varaa olla, kun vuoden loppuun mennessä tulot tippuisi lähes 400. Miten kukaan äänesti noita pellejä. Haaveet korkeakoulusta saa unohtaa myös. 

Vierailija
70/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi on jäänyt kaupan kalatiskille, mutta kukapa kaipaa stressaantuneen lohiparan lihaa. Vaateita en hanki, mutten niitä montaakaan ostanut viime vuonnakaan. 

Vierailija
71/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensan ostoa olen vähentänyt = valtiolle vähemmän veroa. 

Vierailija
72/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kovin innokas ostaja, ostan vain mitä tarvitsen. Sen verran on säästössä rahaa, että jotain kohtuullista voin halutessani hankkia.

Vierailija
73/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaostokset päätin vaihtaa Lidliin ainakin suurimmaksi osaksi. Ja ostan kaiken sieltä mistä sen saa halvimmalla. Esim. Oreo täytemunat maksoivat 4,75e prismassa. Sellon karkkikaupassa 1,99e samat täytemunat. En enää tilaa woltilla mitään. Ennen saatoin hyvinkin tilata perjantaisin itselleni ja lapselleni ruoat woltista. 

Vierailija
74/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta juuri ruokaa, niillä viikoilla kun lapset on toisella vanhemmalla. Saan koulussa ilmaisen ruuan ja syön siellä niin paljon kuin jaksan. Kotona sitten ehkä enää leivän tai hedelmän. Lapsille toki sitten ruokaa ostan. Olen muutenkin elänyt säästeliäästi. Valmistun nyt keväällä ja alalla piti olla varma työllisyys. Mutta hallitus on sitten senkin kussut ja nyt saa jännätä, saako edes harjoittelupaikkaa. Työttömänäkään ei ole varaa olla, kun vuoden loppuun mennessä tulot tippuisi lähes 400. Miten kukaan äänesti noita pellejä. Haaveet korkeakoulusta saa unohtaa myös. 

Vihervasemmisto omahyväisyydessään teki aivan käsittämättömiä virheliikkeitä joita oikeistosiat sitten hyödynsivät populismin keinoin lietsoakseen 1930-luvun Saksan tyyppistä vihaa ja katkeruutta tyhmiin ja vajaaälyisiin äänestäjiinsä. Siksi tässä ollaan. 

Vierailija
75/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin viimeistenkin palveluiden käytön. En myöskään osta "kotimaisia" tuotteita kun hinta-laatusuhde ei kohtaa. Luovuin autosta ja, ajamme vain miehen työsuhdeautolla. Onneksi sain sairausvakuutuksen, tk-lääkäriin ei ole päässyt vuosiin. Kerran vuodessa varaa käydä yksityisellä näin. 

Osa omaisuudesta on siirretty ulkomaille, elämä samoin 50/50

Vierailija
76/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ruoka ole välttämätöntä?

Vierailija
77/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt jättää lapset tekemättä ja sillä tavalla säästää rahaa. Olen tehnyt tietoisen valinnan priorisoida vihreät neliskulmaiset paperinpalat suomalaisten ihmishenkien edelle. Tiedän, että tämä pahentaa valtion väestökriisiä kun uusia vauvoja ei tule. Mutta tämä on se todellisuus jonka te halusitte. Raha ja minun oma henkilökohtainen selviytymiseni on tärkeämpää kuin Suomen kansa. Kun autan pahentamaan maan väestökatoa, pärjään paremmin itse. Niin se vain on. Vauvat maksavat eikä valtio auta. Tai työnantajat. 

Vierailija
78/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio on säästökuurilla, koska on elänyt yli varojensa.

Minä en ole säästökuurilla, koska en ole elänyt yli varojeni.

Vierailija
79/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mull on vähän erilainen taktiikka. Tein ylimääräisen lainanlyhennyksen, ettei tarvitse maksella yhä kohoavia korkoja. 

Vierailija
80/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimoin vessapaperin käytön. Huuhdon bideellä ja kuivaan pyyhkeellä. Vessapaperi on ihan törkyhintaista verrattuna entiseen 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan