Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?

Vierailija
15.03.2024 |

Mulla:

-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.

-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.

Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy ravintoloissa syömässä. Valmistan kotiruokaa. Hiukset leikkaan itse. Säästän sähköä. Säästän vettä. En maksa vuokraa, vaan asun velattomassa talossa. Saunon,pesen pyykit ja teen uuniruokaa silloin kun sähkön hinta on matala (pörssisähkö). Autoa käytän harvakseltaan nykyisin. Ruokaostokset teen kerran viikossa. Jos on aletuotteita, ostan useamman pakkauksen, ja pakastan ne.

Pullat ja leivät voin paistella itsetehdyistä taikinoista.

Minä asun vuokralla enkä maksa erikseen vedestä. Mietin, että voisin alkaa säästämään sähköstä niin että pesen pyykit käsin kylpyammeessa.. 🤔

Vierailija
42/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin syksyllä työttömäksi ja ollaan kyllä kulutusta vähennetty. En käy kampaajalla tai osta hiusväriä (värjäsin aiemmin kotiväreillä) ja vaatteita ostin viime vuonna kolmet alushousut. En mitään muuta, sukissa on reikiä mutta ostan mieluummin lapselle uudet. Lehtitilaukset lakkautettu, auto seisonnassa, ei tehdä lomareissuja, ulkonasyöminen tarkoittaa meillä retkieväitä. Meikkejä en osta, uusi huulipuna olisi kyllä piristystä, mutta ei yksinkertaisesti ole varaa. Kaikki vähänkin ylimääräinen menee lapsen vaatteisiin, kenkiin jne. Eli ap:n kysymykseen vastaus: olen luopunut kaikesta itselle ostettavasta. Nyt kun työttömyyspäivärahasta lähtee lapsikorotus pois, niin en tosiaan tajua miten pärjätään. Töitä olen hakenut ihan hulluna, kaikkiin paikkoihin on ollut vähintään 50 hakijaa, useimmiten yli 100. Olen päässyt yhteen videohaastatteluun, mutta en sitten jatkoon. Hanttihommiin olen ylikoulutettu ja varmaan myös liian iäkäs (50+). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kulutan entistä enemmän. Kulutus on se mitä meidän maa tarvii, rahaa liikkeelle.

Se on juurikin näin. Talous ei lähde sillä nousuun, että hillotaan rahoja pankissa. Tästä syystä minäkään en säästele muuta kuin sen verran, että on pieni puskuri varalle. Kaikki muu raha kiertoon.

Vierailija
44/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kulutan entistä enemmän. Kulutus on se mitä meidän maa tarvii, rahaa liikkeelle.

Hienoa, jos sulla on tosiaan siihen varaa. 

Vierailija
45/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on hyvä että kulutusta vähennetään, niin maapallo pelastuu. Kannattaa äänestää jatkossakin oikeistoa.

Vierailija
46/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten käydään töissä, että on varaa ostaa asioita. 

Vierailija
47/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on hyvä että kulutusta vähennetään, niin maapallo pelastuu. Kannattaa äänestää jatkossakin oikeistoa.

Suomalaisia on tosi vähän ja suomalaiset ovat jo valmiiksi "huonoja" kuluttamaan. Eli tämä ei pelasta yhtään mitään. Kurjia ihmiskohtaloita kyllä tulee olemaan. 

Vierailija
48/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enää: parturit, ravintolat, autopesulat, kahvilat, suoratoistopalvelut jne. Ostan vain ulkomaista halvemmalla: vihannekset, vaatteet verkkokaupoista, auton varaosat saksasta, akut samoin. Aika paljon saa säästettyä kun karsii kaiken kotimaisen pois ostoskorista.

Vierailija
49/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruin lehtitilaukseni.

Vierailija
50/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin ostaa työpaikkaruokalasta hävikkiruokaa silloin tällöin. Sen sijaan, että ostaisin kaupasta ainekset, josta tehdä kotiruokaa. Tulee halvemmaksi.

Vierailija
51/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy ulkona syömässä enää juuri ollenkaan (joskus vien lapsen Mäkkäriin). 

Käytiin ennen lähes kuukausittain leffassa, nykyään ehkä kahdesti vuodessa, ja nekin välillä ilmaisnäytöksiä. Myös muut vastaavat menot muutettu ilmaisversioihin. 

Ostan vaatteet vain -70% alesta itselleni. 

En käy kampaajalla, itse leikkaan ja värjään (luonnonkiharassa ei niin justiinsa). Lapsi käy enää kahdesti vuodessa latvojen tasauksessa kampaajalla. 

Kaupasta tulee ostettua suht samaa kuin ennenkin, mutta itse kauppaan menoa viivyttelen niin pitkään kuin mahdollista: jos kaapissa on yhtään mitään ruoaksi kelpaavaa, siitä tehdään päivällinen soveltaen. Olen alkanut korvaamaan lounaani puurolla, hyvin toimii. 

Vierailija
52/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni käy töissä, mutta kaikki liikenevät rahat menevät silti asumiseen, ruokaan ja lasten kustannuksiin. Ei siinä paljon jää hupikuluttamiseen rahaa. 

Vierailija
53/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä enää: parturit, ravintolat, autopesulat, kahvilat, suoratoistopalvelut jne. Ostan vain ulkomaista halvemmalla: vihannekset, vaatteet verkkokaupoista, auton varaosat saksasta, akut samoin. Aika paljon saa säästettyä kun karsii kaiken kotimaisen pois ostoskorista.

Kyllä. Minä olen löytänyt xtra-tuotteet. Aivan paskaahan ne ovat, mutta kun halvalla saa. 

Vierailija
54/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni käy töissä, mutta kaikki liikenevät rahat menevät silti asumiseen, ruokaan ja lasten kustannuksiin. Ei siinä paljon jää hupikuluttamiseen rahaa. 

Eipä tuossa hupikuluttamisesta puhuttukaan. Sanottiin vain, että raha kiertoon eikä hillota sitä pankissa. 

Vierailija
55/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia on tosi vähän ja suomalaiset ovat jo valmiiksi "huonoja" kuluttamaan. Eli tämä ei pelasta yhtään mitään. Kurjia ihmiskohtaloita kyllä tulee olemaan. 

miljadöörejäkin on vähän, onko niiden sikailu oikein?

Vierailija
56/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä ruuan ja lasten juttujen ostaminen mielestäsi on, jos ei kuluttamista?

Vierailija
57/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miljadöörejäkin on vähän, onko niiden sikailu oikein?

Ei maailmassa pitäisi olla yhtään miljardööriä, vaan resurssien pitäisi jakautua tasaisesti. 

Vierailija
58/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rahaa jää vuokran ja pakollisten menojen jälkeen 200 € kuukaudessa niin ei siitä enää säästetä. Pitää valita säästäminen tai syöminen. Yleensä valitsen syömisen.

Vierailija
59/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta. Minulla on säästöjä ja sijoituksia useampia kymppitonneja. Olen voinut siirtyä tekemään töitä keikkahoitajana.

Minulla on säästöjä ja sijoituksia yli satatonnia muttei niiden avulla vielä voi töitä vähentää. Selitätkö miten oma yhtälösi toimii?

Ei ne suuret säästöt, vaan ne pienet menot. Auttaa myös se, ettei ole työnarkomaani.

t. eri

Haluaisin numeroita enkä tyhjänpäiväisiä kaskuja. 

Minulla on sijoituksissa n.125000€ ja se tuottaa vuosittain n. 7% eli 8750€ miinus verot. Minä en tuolla summalla pysty vähentämään työtekoa mutta ensimmäinen kommentoija tekee niin vaikka hänen sijoitussummansa huomatta

Täytyisi sitten varmaan vääntää rautalangasta että ymmärtäisin. Minullakin on nimittäin pienemmät menot kuin tulot eikä elätettäviä, lainaakin vain sijoitusasunnoista.

Kirjoittaja saa maksimissaan 200€/kk tuottoa, se tekee päivässä n.7€. Miten seitsemän euroa päivässä auttaa edes vähänkuluttavalla niin paljon että työntekoa voi vähentää? 

Vierailija
60/191 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaupasta halvempia merkkejä, en osta vaatteita kuin aivan pakkoraossa, oikeastaan kaikki ylimääräinen kulutus on nollassa ainakin tämän hallituskauden ajan.

Eniten harmittaa paikalliset parturit ja kebab-/grilliyrittäjät jotka eivät muutenkaan paljoa tienaa. Ennen käytin palveluita kymmeniä kertoja vuodessa. Nyt on vain pakko säästää. No, luulen kyllä, että yrittäjinä ovat kokoomusta äänestäneet, joten se lievittää harmitustani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä