Konservatiiviset kristityt, kysymyksiä homoseksuaalisuudesta
Mitä teidän mielestänne sellaisen ihmisen pitäisi tehdä joka ei ole homoseksuaalisuuttaan valinnut vaan kysymyksessä on synnynnäinen ominaisuus, pitääkö hänen elää tuomittuna yksinäisyyteen siksi että hänen kiinnostuksensa kohdistuu samaan sukupuoleen? Sanotaanko Raamatussa todella, että aito syvä rakkaussuhde samaa sukupuolta olevien välillä on synti? Tai että homoseksuaalisuus identiteettinä on synti?
Kommentit (699)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtäkään avioliitosta kertovaa Raamatun kohtaa, jossa puhuttaisiin samansukupuolisten suhteista. Aina, ihan aina, puhutaan miehestä ja naisesta.
Heterosuhteita on enemmistö. Mutta Jeesus ei kertaakaan kiellä kahden samaa sukupuolta olevan sitoutunutta rakkaussuhdetta. Tuomitsemisen hän kieltää, aivan yksiselitteisesti: Älä tuomitse.
Mutta keskustelun aiheena oli avioliitto?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ihailette nykyaikaa, niin ihan tiedoksi, että kristittyjen mielestä nykyaika on saatanasta ja elämme käytännössä lopun aikoja. Eli juu, Raamattua ei tulla muuttamaan nykyajan mukaiseksi. Uskokaa se ja hyväksykää se. Lopettakaa kristittyjen vainoaminen. Jumala ei katso sitä hyvällä.
Miten se on kristittyjen vainoamista, jos ei hyväksy seksuaalivähemmistöjen syrjimistä tai orjuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun siirrytte pimeydestä valkeuteen,teille avautuu Raamattu Pyhän Hengen ohjaamana.Ei ennemmin.
Siksi näiden vänkääjien kanssa on ihan turha keskustella. He eivät ole saaneet Pyhää Henkeä. Eivätkä he sitä edes halua. Heitä harmittaa muiden usko, ja heitä ärsyttää että Raamattua ei ole kirjoitettua kuin jonkun teknisen laitteen käyttöopasta.
Mä uskon Jumalaan ja Jeesukseen, ja heitä seuraan. Sen sijaan en seuraa muiden ihmisten mielipiteitä tai tuomitse lähimmäisiä. Te ette voi toisen puolesta määräillä, kuka voi olla kristitty.
Kaikki ovat tervetulleita kristinuskoon. Mutta kristittyjä täällä arvostelevat ja kiusaavat eivät ole siihen halukkaita. Minkäs minä sille mahdan. En aio pakottaa ketään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtäkään avioliitosta kertovaa Raamatun kohtaa, jossa puhuttaisiin samansukupuolisten suhteista. Aina, ihan aina, puhutaan miehestä ja naisesta.
Heterosuhteita on enemmistö. Mutta Jeesus ei kertaakaan kiellä kahden samaa sukupuolta olevan sitoutunutta rakkaussuhdetta. Tuomitsemisen hän kieltää, aivan yksiselitteisesti: Älä tuomitse.
Ei Jeesus kiellä homoavioliittoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikea ymmärtää, miten saat tämän käännettyä noin monimutkaisesti:
"Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."'
Tuohan on parittelua, ei mikään kehotus solmia avioliitto.
Lue se koko jae... Tai mieluummin koko kirja. Tai kirjasarja, jota Raamatuksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ihailette nykyaikaa, niin ihan tiedoksi, että kristittyjen mielestä nykyaika on saatanasta ja elämme käytännössä lopun aikoja. Eli juu, Raamattua ei tulla muuttamaan nykyajan mukaiseksi. Uskokaa se ja hyväksykää se. Lopettakaa kristittyjen vainoaminen. Jumala ei katso sitä hyvällä.
Miten se on kristittyjen vainoamista, jos ei hyväksy seksuaalivähemmistöjen syrjimistä tai orjuutta?
1. Et ole vieläkään kertonut miten niitä syrjitään. Niitä yksinkertaisesti pidetään SYNTINÄ. Ymmärrä se ero.
2. Kristityillä ei ole orjia.
"He eivät ole saaneet Pyhää Henkeä"
Nekin jotka "ovat saaneet pyhän hengen" ovat tosi kovia riitelemään ja hyvinkin erimielisiä asioista. Monesti kun uskovia seuraa niin keskeinen sisältö on arvostella muita uskovia. Netissäkin riitely on arkipäivää vuodessa toiseen. Lahkoja syntyy kuin sieniä sateella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sinä määrittelet, mikä on syrjimistä? Tässäkin ketjussa on ollut useita kristittyjä homoseksuaaleja, jotka kannattavat perinteistä avioliittonäkemystä. Miksi olet heidän kantaansa vastaan? Älä tule tekemään päätelmiä toisten ihmisten puolesta!
Tää alkaa mennä jo vähän aiheen ohi, mutta ajatusleikkinä uskovaiset:
Onko mielessänne koskaan käynyt, että entä jos tässä uskoanne ja sydämenne viisautta koetellaan? Entä jos Raamattua onkin tulkittu väärin ja tuomiopäivänä Jeesus ilmestyy ja kertoo, että teitte väärin tuomitessanne ja "heittäessänne ensimmäisen kiven" homoihin päin? Useammassa kohdassa Raamattua kenties tuomitaan homous, mutta mielestäni vielä useammassa puhutaan siitä, kuinka vain Jumala voi armahtaa, kuinka "suurin niistä on rakkaus," ja armon tulisi käydä oikeudesta? Vaikka en koe olevani kristitty, minulle kiristinuskon keskeisin sanoma on nimenomaan armossa, (lähimmäisen)rakkaudessa ja nöyryydessä (suhteessa muihin ja Jumalaan). Olenko siis ymmärtänyt jotakin väärin?
Jos teidän mielestä homous on syntiä, niin miten sen homojen elämää parantaa että heitä pilkataan, syrjitään, vihataan, haukutaan, suljetaan kirkon ulkopuolelle yms? Onko tämä lähimmäisenrakkautta? Tekeekö tämä homoista heteroita? Tekeekö tämä homojen elämästä onnellista? Saako tämä homot kääntymään kristinuskoon?
Mä uskon Jumalaan ja Jeesukseen ja lähimmäisenrakkauteen. Näihin asioihin ei kuulu mitenkään vihan kohdistaminen toisiin ihmisiin. Vaikka ajattelisi homojen menevän helvettiin, miksi myös heidän maanpäällisestä elämästään pitäisi tehdä helvetti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Jeesus kiellä homoavioliittoakaan.
Sinua harmiksesi Raamattua ei edelleenkään ole kirjoitettu tekniseksi opukseksi. Raamattu on tarkoitettu niille, jotka ovat tulleet uskoon ja joita Pyhä Henki opastaa sen lukemisessa ja tulkinnassa. Se on uskon kirja, ei pelkkä lakikirja tai mikään google johon voit naputella kyllä-/ei-, kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
"He eivät ole saaneet Pyhää Henkeä"
Nekin jotka "ovat saaneet pyhän hengen" ovat tosi kovia riitelemään ja hyvinkin erimielisiä asioista. Monesti kun uskovia seuraa niin keskeinen sisältö on arvostella muita uskovia. Netissäkin riitely on arkipäivää vuodessa toiseen. Lahkoja syntyy kuin sieniä sateella.
Ai. Missä sellaista on? Tällä palstalla en ole koskaan riidellyt kristittyjen kanssa, vaikka en tunnusta mitään tiettyä kirkkosuuntausta. Kristityt ovat täällä avuliaimmat ja ystävällisimmät keskustelijat aina. <3
Vierailija kirjoitti:
Odotan edelleen, missä jakeessa selkeästi kielletään kahden samaa sukupuolta olevan monogaaminen sitoutunut avioliitto. Irtosuhteet on kielletty, ja avioliitto naisen ja miehen välillä sallittu, tämä on selvää. Mutta missä ilmaistaan selkeästi että avioliitto kahden samaa sukupuolta olevan välillä on kielletty?
Suosittelen sinullekin Raamatun lukemista. Siellä ei myöskään sanota suoraan, että esimerkiksi "pedofilia on väärin", mutta asia tulee kyllä selville monesta kohdasta muulla tavalla.
Raamattu ei ole alakoulun koe, jossa nimeät Euroopan maat ja niiden pääkaupungit. Pitää katsoa myös vähän kontekstia, että asioita ymmärtää. Ota se korkeakoulu-lukutaktiikka käyttöön, jossa katsotaan kokonaisuuksia, ei jumituta pelkästään yhteen lauseeseen.
Uskovaiset eivät tajua, että homofobia saa kristityt homomiehet menemään kaappiin ja sitten kristityt heteronaiset päätyvät seurustelemaan kaappihomojen kanssa. Onpa tosi mukavaa. Tiedän parikin tällaista paria (joissa ero on tullut myöhemmin kun mies ei jaksanut enää kulissielämää).
Minulle on aivan sama, mitä konservatiivit aikuiset uskovat ja puhuvat keskenään, mutta voisitteko lakata pilaamasta seksuaalivähemmistöön kuuluvien nuorten elämiä? Kun uskottelette heille, että heidän seksuaalisuutensa on sairasta ja syntistä, voitte pahimmillaan ajaa heidät itsem*rhaan. Niin kauan, kun tällainen toiminta jatkuu, pitäisi minusta uskonnonharjoittaminen kieltää sen vaarallisuuden vuoksi. Jostain syystä kun ihmisille ei riitä se, että he itse noudattavat oman uskontonsa sääntöjä vaan myös vaikutuksille alttiit nuoret pitää saada uskomaan niihin ja elämään niiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos teidän mielestä homous on syntiä, niin miten sen homojen elämää parantaa että heitä pilkataan, syrjitään, vihataan, haukutaan, suljetaan kirkon ulkopuolelle yms? Onko tämä lähimmäisenrakkautta? Tekeekö tämä homoista heteroita? Tekeekö tämä homojen elämästä onnellista? Saako tämä homot kääntymään kristinuskoon?
Mä uskon Jumalaan ja Jeesukseen ja lähimmäisenrakkauteen. Näihin asioihin ei kuulu mitenkään vihan kohdistaminen toisiin ihmisiin. Vaikka ajattelisi homojen menevän helvettiin, miksi myös heidän maanpäällisestä elämästään pitäisi tehdä helvetti?
Hei sinun pitää nyt rauhoittua. Kukaan ei ole sanonut homojen menevän automaattisesti helvettiin. Sen sijaan on tehty selväksi, että jokainen ihminen on vajavainen ja syntinen jollain tapaa. Toivottavasti saat apua jostain. Kristittyjen haukkuminen ei sitä apua tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan edelleen, missä jakeessa selkeästi kielletään kahden samaa sukupuolta olevan monogaaminen sitoutunut avioliitto. Irtosuhteet on kielletty, ja avioliitto naisen ja miehen välillä sallittu, tämä on selvää. Mutta missä ilmaistaan selkeästi että avioliitto kahden samaa sukupuolta olevan välillä on kielletty?
Suosittelen sinullekin Raamatun lukemista. Siellä ei myöskään sanota suoraan, että esimerkiksi "pedofilia on väärin", mutta asia tulee kyllä selville monesta kohdasta muulla tavalla.
Raamattu ei ole alakoulun koe, jossa nimeät Euroopan maat ja niiden pääkaupungit. Pitää katsoa myös vähän kontekstia, että asioita ymmärtää. Ota se korkeakoulu-lukutaktiikka käyttöön, jossa katsotaan kokonaisuuksia, ei jumituta pelkästään yhteen lauseeseen.
Itselleni kokonaisuudessa on hahmottunut juurikin lähimmäisenrakkaus, armo ja se, että Jumala tuomitsee, ei ihmiset. Ja monet muut kristityt ovat saaneet Pyhän Hengen johdatuksesta juuri tämän saman kokemuksen sydämeensä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan sama, mitä konservatiivit aikuiset uskovat ja puhuvat keskenään, mutta voisitteko lakata pilaamasta seksuaalivähemmistöön kuuluvien nuorten elämiä? Kun uskottelette heille, että heidän seksuaalisuutensa on sairasta ja syntistä, voitte pahimmillaan ajaa heidät itsem*rhaan. Niin kauan, kun tällainen toiminta jatkuu, pitäisi minusta uskonnonharjoittaminen kieltää sen vaarallisuuden vuoksi. Jostain syystä kun ihmisille ei riitä se, että he itse noudattavat oman uskontonsa sääntöjä vaan myös vaikutuksille alttiit nuoret pitää saada uskomaan niihin ja elämään niiden mukaan.
Miksi väität meistä noin rumia asioita, että kiusaamme oikeassa elämässämme teini-ikäisiä ja ajamme heitä itsemurhaan? Minä en ainakaan ole tehnyt sellaista eikä toivottavasti kukaan muukaan tällä palstalla keskusteleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinun pitää nyt rauhoittua. Kukaan ei ole sanonut homojen menevän automaattisesti helvettiin. Sen sijaan on tehty selväksi, että jokainen ihminen on vajavainen ja syntinen jollain tapaa. Toivottavasti saat apua jostain. Kristittyjen haukkuminen ei sitä apua tuo.&nb
Missä kohdassa tuo viesti sisälsi kristittyjen haukkumista? Se ei ole kristittyjen haukkumista, että ei hyväksy vähemmistöjen syrjimistä. Mä olen itse kristitty.
Mä uskon Jumalaan ja Jeesukseen, ja heitä seuraan. Sen sijaan en seuraa muiden ihmisten mielipiteitä tai tuomitse lähimmäisiä. Te ette voi toisen puolesta määräillä, kuka voi olla kristitty.