"Sääntö" ettei saisi syödä illalla klo 18 jälkeen on naurettava
Moni kuitenkin treenaa vielä tähän aikaan ja treenin jälkeen on yleensä nälkä
Kommentit (129)
Miksi pitäisi syödä jatkuvasti? Ruuansulatukselle tekee hyvää saada levätä, ja terve ihminen kykenee pätkäpaastoamaan ilman näläntunnetta tai heikentävää vaikutusta treeniin.
Itse syön aina klo 16 ja 20. Helppoa kun ei tarvitse töihin (klo 7-15) eväitä raahata. Kroppa tottunut tähän.
Vierailija kirjoitti:
Syön klo 19-20 ja sitten seuraavana päivänä puolen päivän aikaan.
Sama rytmi täällä. Klo.17 syövät ovat niitä tissiposkia jotka juovat maitoa ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hullu "sääntö" munkin mielestä kun herään vasta aamukympiltä arkisin, syön iltapäiväyhdeltä ja meen töihi illaks nii en sitten töissä saisi muka syyä enkä kotiuduttuakaan.
Silloin kun luoja on tämän "säännön" luonut, niin ei ole ollut mitään töitä tai treenejä. Ihmiselle ei tee hyvää pupeltaa kaupan aukioloaikojen mukaan vaan oikeaan tarpeeseen. Jos ihmiset eläisivät luonnollista elämää luonnon armoilla, niin ruokavalio ja ajankohdat olisivat varmasti jotain muuta kun nykyään lääketeollisuuden ja elintarviketeollisuuden hallitessa "tiedettä"
Salaatti ja proteiini siinä ovat ihan ok. Inhottaa nämä täsmennykset proteiinilisä, proteiini ylipäätään. Kanafile tmv. olisi paljon parempi.
Pätkäpaasto on loistava keino painonhallintaan ja sen muistakin hyödyistä on näyttöä. Jos rytmi on myöhäisempi, voi vika ateria olla vaikkaklo 20. Pyrin pitämään 14-16 tunnin paaston, mutta se voi siirtyä joskus esim. treenien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun ole mikään pakko syödä treenien jälkeen ja olen kilpaurheilija, treenaan kuutena päivänä viikossa ja useampana päivänä useammat kuin yhdet treenit. Voin syödä kerran päivässä esim. klo 14 vaikka treenit olisi illalla. Sun rasva-aineenvaihdunnassa on jotain vikaa, jos et voi olla syömättä.
Ihan oikeasti et syö/ei ole nälkä jos harrastat esim pitkänmatkan juoksua? Kyllä mulla on ja ihan kilpatasolla. Aineenvaihdunnassa ei vikaa. Jos treenaa kunnolla, se aika usein vie energiaa, jonka normaalisti toimiva kroppa yrittää nälkä viestillä paikata.
Vierailija kirjoitti:
Aha, okei. Ootko tullut ajatelleeksi, että tuollainen "sääntö" sopii paremmin niille, jotka ovat jotain toimistotyöläisiä, jotka ovat klo 8-16 arkisin töissä ja eivät harrasta erityisemmin mitään mainittavaa liikuntaharrastusta hyvin satunnaista lenkkeilyä, jos sitäkään? Painonhallinnan kannalta voi olla ihan fiksuakin, jos on melko vähän kuluttava yksilö niin rajata vähän esim. iltasyömisiään, ettei lihominen lähde ihan käsistä.
Miten nämä iltasyömiset liittyy lihomiseen mitenkään? Jos elintavat on kunnossa niin ei se ruoka lihota vaikka söisit ilta 9. Vai meinaatko että koko päivä nähdään nälkää ja sitten illalla syöminen lähtee käsistä? Painonhallinnan kannalta se on se ja sama mihin kellonaikaan sä sen energian saat, kunhan se ei laskennallisesti ylitä vuorokauden kokonaistarvetta.
No en mä siinä mitään huumoripitoista näe.
Nauru on kylläkin iloinen asia.
Se sääntö on tarkoitettu niille aamuvirkuille, jotka nukahtaa jo klo 20 ja herää neljältä yöllä. Normaalit ihmiset voi muokata tuota sääntöä oman rytmin mukaan.
Syön kun haluan, en katso kelloa. Se vaan että tiedän syöväni liian vähän.
Ei tarvetta laihtua. Lääkärin mukaan neljä kiloa lisää niin olisi "turvallinen " paino, mitä se nyt sitten tarkoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista "sääntöä" ole olemassa. Se, että olet jstain lukenut käyttävän tuota paastoa laihtumiseen ei tarkoita että kyseessä olisi joku yleispätevä sääntö jota kaikkien on noudatettava. Jokainen syö siten kun itselleen kokee parhaaksi.
Lapsuudesta 70-luvulta muistan tuollaisen säännön. En vaan muista oliko aikaraja kuusi vai seitsemän. Moni nainen noudatti sitä silloin hyvin tarkasti, mutta lapset saivat syödä illallakin.
Silloin ei puhuttu paastosta, mutta arvostettiin kyllä hoikkuutta vähän turhankin paljon.
Pätkäpaastossa ei puhuta kellonajoista, vaan siitä kuinka monta tuntia paaston pitäisi olla. Jokainen säätää aikansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuorotyöntekijänä syön joskus yölläkin.
3 vuorotyöntekijät ovatkin tuosta syystä poikkeuksetta lihavia.
Se on varmasti yksi syy.
Monet ovat lihavia varmasti myös siksi, että valvovat öisin ja nukkuvat päivisin vaikka eivät teekään töitä. Syövät siis myös väärään aikaan päivästä. Ruokailussa pitäisi huomioida hormonit. Yöllä ihminen erittää niitä hormoneita, jotka on tarkoitettu öiseen toimintaan. Silloin esim ihminen on insuliiniresistentimpi. Ja päivällä taas ihminen on insuliinisensitiivisempi, niin silloin kannattaa syödä.
Jaa. Mä taas luin äskettäin unilääkärin kommentin. Hänen mielestään suomalaiset syövät päivällistä/illallista liian aikaisin. Pitäisi syödä myöhemmin, niin uni tulee paremmin. Nukkuminen auttaa pitämään yllä terveyttä.
Monet ihmiset kyllä syövät siis ihan koko ajan. Olen ihmetellyt tätä.
Ei mulla vaan treenin jälkeen ole yhtään nälkä. Jano on. Puoli litraa vettä kippaan ääntä kohti ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Salaatti ja proteiini siinä ovat ihan ok. Inhottaa nämä täsmennykset proteiinilisä, proteiini ylipäätään. Kanafile tmv. olisi paljon parempi.
Minä syön illalla hyviä hiilareita, niin nukuttaa paremmin. Päivällä syön salaattia ja proteiinia. Usein tulee syötyä ihan kaurapuuroa ja marjoja päivälliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto on loistava keino painonhallintaan ja sen muistakin hyödyistä on näyttöä. Jos rytmi on myöhäisempi, voi vika ateria olla vaikkaklo 20. Pyrin pitämään 14-16 tunnin paaston, mutta se voi siirtyä joskus esim. treenien mukaan.
Pätkäpaasto ei sovi kaikille, se on näissä teidän suosituksissa myös aina hyvä muistuttaa. Ihmiset joilla on ongelmia esim. verenpaineiden, kolesteroliarvojen, sokeriarvojen, maksa- tai munuaisarvojen kanssa saavat päinvastoin haittoja pätkäpaastoista.
Vierailija kirjoitti:
En yleensä syö klo 18 jälkeen, koska vaikuttaa yöuniini. Ei ainakaan mitään viljamössöä, hedelmää tms. En tiedä onko vaikutusta painoon, 170 cm/58 kg olen ollut jo monta vuotta. Mutta kai tämä on tottumiskysymys. En myöskään treenaa iltaisin, aamulla tai päivällä vain.
Viljamössöä on housuissas.
3 vuorotyöntekijät ovatkin tuosta syystä poikkeuksetta lihavia.