Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sääntö" ettei saisi syödä illalla klo 18 jälkeen on naurettava

Vierailija
10.03.2024 |

Moni kuitenkin treenaa vielä tähän aikaan ja treenin jälkeen on yleensä nälkä

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa maailman ihmisistä syö illallista todella myöhään. 

Vierailija
42/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto on loistava keino painonhallintaan ja sen muistakin hyödyistä on näyttöä. Jos rytmi on myöhäisempi, voi vika ateria olla vaikkaklo 20. Pyrin pitämään 14-16 tunnin paaston, mutta se voi siirtyä joskus esim. treenien mukaan.

Pätkäpaasto ei sovi kaikille, se on näissä teidän suosituksissa myös aina hyvä muistuttaa. Ihmiset joilla on ongelmia esim. verenpaineiden, kolesteroliarvojen, sokeriarvojen, maksa- tai munuaisarvojen kanssa saavat päinvastoin haittoja pätkäpaastoista. 

Ei toki, olet oikeassa. Viestini oli lähinnä aloittajalle, joka tuomitsi naurettavaksimonen hyväksi havaitseman elämäntavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun ole mikään pakko syödä treenien jälkeen ja olen kilpaurheilija, treenaan kuutena päivänä viikossa ja useampana päivänä useammat kuin yhdet treenit. Voin syödä kerran päivässä esim. klo 14 vaikka treenit olisi illalla. Sun rasva-aineenvaihdunnassa on jotain vikaa, jos et voi olla syömättä.

Ihan oikeasti et syö/ei ole nälkä jos harrastat esim pitkänmatkan juoksua? Kyllä mulla on ja ihan kilpatasolla. Aineenvaihdunnassa ei vikaa. Jos treenaa kunnolla, se aika usein vie energiaa, jonka normaalisti toimiva kroppa yrittää nälkä viestillä paikata.

On tosiaan aika kummallinen kilpaurheilija tämä. Yleensä liikuntasuorituksen jälkeen keho kaipaa energiaa palautumiseen, pienten lihasvaurioiden korjaamiseen ja koska esim. kehon hiilihydraattivarastot on tyhjentyneet. 

Vierailija
44/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 vuorotyöntekijänä syön joskus yölläkin. 

3 vuorotyöntekijät ovatkin tuosta syystä poikkeuksetta lihavia.

Syynä on kylläkin se itse yötyö ja unirytmin muutos/vaje ja sitä myötä stressi kehossa, ei ruoka.

Vierailija
45/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha, okei. Ootko tullut ajatelleeksi, että tuollainen "sääntö" sopii paremmin niille, jotka ovat jotain toimistotyöläisiä, jotka ovat klo 8-16 arkisin töissä ja eivät harrasta erityisemmin mitään mainittavaa liikuntaharrastusta hyvin satunnaista lenkkeilyä, jos sitäkään? Painonhallinnan kannalta voi olla ihan fiksuakin, jos on melko vähän kuluttava yksilö niin rajata vähän esim. iltasyömisiään, ettei lihominen lähde ihan käsistä.

Mä olen tuollainen toimistotyöntekijä. Ja ei sovi mulle tuo sääntö.

Vierailija
46/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö 20 jälkeen ja mulla tulee 10-11h paastoa. Mutta mikä aika käy kellekin,esim. työvuorojen takia. 

Vierailija
47/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä noudatan sääntöä että olen 16 tuntia vuorokaudesta täysin syömättä ja 8 tunnin aikana syön varsin vapaasti. Käytännössä yleensä niin, että klo 20 - klo 12 välisen ajan täysin syömättä. Sen jälkeen kun aloittanut tämän systeemin, niin on ollut selvästi energisempi olo. Ei ole kovin vaikea noudattaa alkutotuttelun jälkeen. 

Vierailija
48/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun ole mikään pakko syödä treenien jälkeen ja olen kilpaurheilija, treenaan kuutena päivänä viikossa ja useampana päivänä useammat kuin yhdet treenit. Voin syödä kerran päivässä esim. klo 14 vaikka treenit olisi illalla. Sun rasva-aineenvaihdunnassa on jotain vikaa, jos et voi olla syömättä.

Ihan oikeasti et syö/ei ole nälkä jos harrastat esim pitkänmatkan juoksua? Kyllä mulla on ja ihan kilpatasolla. Aineenvaihdunnassa ei vikaa. Jos treenaa kunnolla, se aika usein vie energiaa, jonka normaalisti toimiva kroppa yrittää nälkä viestillä paikata.

Ihmiset ovat erilaisia.

Itse en pysty syömään treenin jälkeen. Tulee sellainen olo, että ajatuskin syömisestä alkaa etomaan. Voin syödä pari tuntia ennen treeniä ilman ongelmia, mutta treenin jälkeen menee useampi tunti että pystyisi edes syömään. Jos treenaan illalla niin syöminen saa jäädä seuraavaan aamuun.

Vierailija
49/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö katukuvassa näe, että paljon hullumpi on tämä sääntö, että pitää syödä kolmesti päivässä kunnon ateria ja sitten vielä pari välipalaa, ettei vaan se verensokeri laske. Todellisuudessa se laskee toki aterian jälkeen, mutta pysyy normaalisti pitkään samalla tasolla, vaikka ei söisi. Sen sijaan verensokerin jatkuva nostaminen napostella ja jatkuvalla syömisellä aiheuttaa kakkostyypin diabetesta, johon muuten pätkäpaasto on hyvä hoito.

Jos aikuiselle ihmiselle tulee huutava nälkä, nälkäkiukku tai heikotus siitä, että on kymmenen tai 20 tuntia syömättä, aineenvaihdunnassa on vikaa. Aikuinen pärjää hyvin vaikka kahdella tai yhdellä aterialla päivässä.

Eikä treenin jälkeen ole mikään pakko syödä. Itse käyn usein salilla illalla ja syön vasta seuraavana aamuna. 

Vierailija
50/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto on loistava keino painonhallintaan ja sen muistakin hyödyistä on näyttöä. Jos rytmi on myöhäisempi, voi vika ateria olla vaikkaklo 20. Pyrin pitämään 14-16 tunnin paaston, mutta se voi siirtyä joskus esim. treenien mukaan.

Pätkäpaasto ei sovi kaikille, se on näissä teidän suosituksissa myös aina hyvä muistuttaa. Ihmiset joilla on ongelmia esim. verenpaineiden, kolesteroliarvojen, sokeriarvojen, maksa- tai munuaisarvojen kanssa saavat päinvastoin haittoja pätkäpaastoista. 

Mulla ei ole edes ongelmia noiden arvojen kanssa. Kilpirauhasarvojen kanssa kyllä on. Aina kun pätkäpaastoan, niin en laihdu vaan päinvastoin lihon. Laihdun vain syömällä pieniä annoksia. Maximi "paastoaika" on mulle 12 tuntia, jos menee sen yli, niin aineenvaihdunta näyttää jotenkin junnaavan ja paino alkaa nousta. Muutenkaan mun elimistö ei näytä toimivan kuten muiden. Esim. monet suosittelee jättämään viljat pois. Ite kun jätin viljat pois, niin aloin siitäkin lihomaan. Muussa olotilassa en huomannut mitään muutosta. Ei mitään ihmepiristymistä tai muuta. Kun otin ne viljat takaisin, niin aloin laihtumaan. Täysjyväviljoista puhun tässä, vaaleaa en ole syönyt aikoihin muutenkaan.

eri

Vierailija
51/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö katukuvassa näe, että paljon hullumpi on tämä sääntö, että pitää syödä kolmesti päivässä kunnon ateria ja sitten vielä pari välipalaa, ettei vaan se verensokeri laske. Todellisuudessa se laskee toki aterian jälkeen, mutta pysyy normaalisti pitkään samalla tasolla, vaikka ei söisi. Sen sijaan verensokerin jatkuva nostaminen napostella ja jatkuvalla syömisellä aiheuttaa kakkostyypin diabetesta, johon muuten pätkäpaasto on hyvä hoito.

Jos aikuiselle ihmiselle tulee huutava nälkä, nälkäkiukku tai heikotus siitä, että on kymmenen tai 20 tuntia syömättä, aineenvaihdunnassa on vikaa. Aikuinen pärjää hyvin vaikka kahdella tai yhdellä aterialla päivässä.

Eikä treenin jälkeen ole mikään pakko syödä. Itse käyn usein salilla illalla ja syön vasta seuraavana aamuna. 

Mä saatan syödä kerran vuorokaudessa, jos olosuhteet sellaiset ovat, eli en esimerkiksi ehdi syödä. Mutta kyllä mua kiukuttaa nälkäisenä. Haluaisitko kertoa tarkemmin tuosta väitetystä viasta aineenvaihdunnassani?

Olisi mukava kuulla myös, ajatteletko eläimillä esiintyvien vastaavien nälkäkiukkujen olevan myös aineenvaihdunnan häiriöitä vai ehkä luonnon keinoja varmistaa ravinnon saanti ja eloonjääminen.

Vierailija
52/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa maailman ihmisistä syö illallista todella myöhään. 

Jep. Näyttää olevan hyvä tapa. Oma äiti on ottanut aikoinaan maailmalta mallia ja syövät isän kanssa koko päivän kevyesti ja päivän kunnon ruoan eli illallisen vasta klo 20. Molemmat on vielä 70+ & 80+ iässä normaalipainoisia ja terveitä. 

Vierailija
53/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen töistä kotiin vasta 22.00.

Vierailija
54/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset kyllä syövät siis ihan koko ajan. Olen ihmetellyt tätä.

Mitä tarkoittaa KOKO AJAN?

Vierailija
55/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoi. 

Vierailija
56/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katukuvassa näkee vain sen, ettei ruokarytmejä enää ole ja sitä pikaruokaa ja einestä on saatavilla 24/7. Ja 5 x ruokarytmissä on tarkoitus keskittyä määriin ja ruoka-aineisiin, eli sopivasti hiilareita, protskua ja rasvoja. Tämä on = terveellinen elämäntapa. Aikuinen ei pärjää yhdellä aterialla päivässä, viimeistään verikokeet kertoisi sulle että elimistöstä puuttuu kivennäis- ja ravintoaineita ja kärsit anemiasta tavalla tai toisella. Ja kun korvaat sitä ruokavajetta lipittämällä vettä, huuhdot ne vähäisetkin elintärkeät ravintoaineet vatsan kautta vessanpönttöön. Ei tee myöskään suoliston toiminnalle hyvää olla syömättä sillä suoliston pitää saada tehdä töitä säilyäkseen terveenä. On ihan vastuutonta väittää muuta. Treenaavalla ruokavalio korostuu entisestään. Toki sä voit käydä salilla vaikka päivittäin mutta jos sä et anna kehollesi ravintoa jota se tarvii polttoaineeksi niin lihaksistoahan se alkaa syömään kun muuta ei ole saatavilla. Kuulostaa siltä että sulla on vakava syömishäiriö tai ainakin alkava sellainen.

Vierailija
57/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoliongelmaisille ihan hyvä juttu ettei mätä sapuskaa enää ilta/yö aikaan. 

Vierailija
58/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö klo 15 jälkeen. Seuraavan kerran aamulla klo 7.30. Eli paastoan 16 ja puoli tuntia.

Vierailija
59/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole edes ongelmia noiden arvojen kanssa. Kilpirauhasarvojen kanssa kyllä on. Aina kun pätkäpaastoan, niin en laihdu vaan päinvastoin lihon. Laihdun vain syömällä pieniä annoksia. Maximi "paastoaika" on mulle 12 tuntia, jos menee sen yli, niin aineenvaihdunta näyttää jotenkin junnaavan ja paino alkaa noust

Mulla oli samaa ongelmaa. Endo suositteli kokeilemaan gluteenitonta viljaa koska gluteenilla on vaikutusta kilppariongelmiin. Tämä oli mun "pelastus" ja paino alkoi laskemaan ja kilppariarvot tasaantumaan niin että lääkitystä saatu pienennettyä. Tällä tiellä pysynyt vaikka ei keliakiaoireita muuten olekaan. Tietysti vehnän ja rukiin aiheuttama turvotus on nyt myös pois, eli mun viljat on enimmäkseen gluteenitonta kauraa, tattaria, riisiä.

Vierailija
60/129 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saatan syödä kerran vuorokaudessa, jos olosuhteet sellaiset ovat, eli en esimerkiksi ehdi syödä. Mutta kyllä mua kiukuttaa nälkäisenä. Haluaisitko kertoa tarkemmin tuosta väitetystä viasta aineenvaihdunnassani?

Olisi mukava kuulla myös, ajatteletko eläimillä esiintyvien vastaavien nälkäkiukkujen olevan myös aineenvaihdunnan häiriöitä vai ehkä luonnon keinoja varmistaa ravinnon saanti ja eloonjääminen."

Mikä ihmeen eläinten nälkäkiukku? Tokihan eläin ihan huvikseenkin kerjää ruokaa, mutta ei se ole silläkään välttämättä mikään fysiologinen pakko. Luonnossa monet petoeläimet eivät saa saalista välttämättä edes päivittäin. 

https://www.apu.fi/kysymykset/verensokeri-ja-nalkakiukku-naisten-ja-mie…

"Terve elimistö ei anna verensokerin pudota, vaan keho alkaa tuottaa energiaa omista varastoistaan. Ihmisen elimistössä on tehokas verensokeria säätelevä mekanismi, joka pyrkii pitämään verensokerin tasaisena. Tehokkaan puskurijärjestelmän ansiosta kehon oma sokerintuotanto aktivoituu noin kolme tuntia aterioinnin jälkeen. Tämän ansiosta terveen ihmisen verensokeri on melkein aina 45 millimoolia litraa kohden."

Jos ihminen siis kokee jotain merkittäviä oireita oltuaan muutaman tunnin syömättä, jossain on vikaa. Toki se voi olla myös psyykkistä. Mutta usein nämä nälkäkiukkuajat ovat ylipainoisia, epäilemättä metabolista oireyhtymää sairastavia ihmisiä, joille hiilarivaraston tyhjeneminen on hätätila. Terve ihminen alkaa tuossa vaiheessa käyttää rasvavarastoja. 16 tunnin päästä alkaa autofagia eli elimistö alkaa hyödyntää hajonneita solunosia yms.

Jatkuva laiduntaminen ja hiilarien ylensyönti on se, mikä meidät sairastuttaa, ei paasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi