Onko sulla ollut stalkkeri häiritsemässä elämääsi?
Kommentit (803)
Jos vainoaja sitten päätyisi itse tai jonkun vastuullisen perheen jäsenen tai ystävän (joka tietää taipumuksesta aivan varmasti jo) saattelemana terapiaan, millainen hoito häntä auttaisi? Tarvitsisi pitkäaikasta terapiaa pakkomielteeseen ja trauman purkuun? Koska stalkkerin sisällä on varmasti onneton ihminen, joka itsekin kärsii tilanteesta. Vaikka selityksenä olisi kosto tai mikä lie.
Minulle tulee joskus tunne, että vaikka hän pyrkii tietoisesti satuttamaan minua ja hyväksyy varmasti itsekin sadisti -määritelmän, hän tuntuu hakevan jonkinlaista helpotusta tai apua. En vain ole oikea osoite, eikä ole minun velvollisuuteni eikä vastuulla häntä auttaa. Velvollisuus on hänen läheisillään hakea apua hänelle.
Minut on ikään kuin väkisin vedetty hänen sisäisen sairaan maailmansa katselijaksi, ja ihan oikeasti minua ei voisi vähempää kiinnostaa ja maailma ja todellisuus, jossa itse elän on ihan erilainen ja kauniimpi. Hän tietää tämän, ja tämä onkin se vaikea pala, että minä voisin hyvin elää tyytyväisenä, tietämättä koko ihmisestä mitään ja se, että elän toisessa todellisuudessa. Psyykosi -nimittelyillä hän yrittää vetää minua omaan kammottavaan maailmaansa, vihjata, että se miten koen ja näen elämän, ympäristön, ystävät ja maailman, olisi harha. Ei se ole harha, oma elämäni ei ole helppoa, kiitos hänen, mutta siinä on hyvätkin puolensa, hyviä terveitä ihmissuhteita, elämänsisältöä, kauneuta ja herkkyyttä. En ole ainoa täällä toisella puolella, suurin osa ihmisistä elää kuten minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stalkkaaminen on tietysti väärin, mutta silti täytyy ihmetellä sitä, että miten stalkkaaja viitsii olla kohteestaan niin kiinnostunut, että vuosiakin jaksaa pyörittää vainoamistaan ja ottaa riski vainoamis -syytteestä, lähestymiskiellosta ym..
Tämä maa on niin täynnä turhautuneita ja syrjäytyneitä nuoria ihmisiä, joilla elämän ainoa ilo on tirkisteleminen, vainoaminen ja tietokonepelien pelaaminen.
Riittää kun katselee jotain tiktokin antia niin siitä suurin osa on täysin tyhjänpäiväistä tikusta asiaa, jonka ei ylipäätään kuvittelisi kiinnostavan yhtään ketään, mutta jotka ovat silti suuria hittejä somen maailmankaikkeudessa, joka täyttää nykyihmisen elämän.
Voi voi ja lämmin leipä. Minun tietämäni tapaukset ovat syntyneet 60-luvulla, eläneet koko nuoruutensa ilman internetiä. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että stalkkaaminen, seurailu ja pakkomielteisyys olisi jokin uusi ihmisyyden ilmentymä? News flash: ei se ole!
Pakkomielteisen ihastunut ja/tai torjuttu stalkkeri on tietysti se klassikkojen klassikko. Uuden ajan ilmiö sen sijaan on tämä somen kautta tapahtuva joukkovainoaminen, jota harjoittavat näyttäisivät olevan ikäluokkaa 12-35-vuotiaita ja jonka kohteiksi ja "sometähdiksi" joutuvat yleensä jollain tapaa värikkäät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut stalkkeria, mutta muuten on esim seurattu missä kuljen ja puhuttu paljon pahaa. Tämä kiusaamiseen liittyen. Niin, että jos joku on nähnyt minut niin tyylin, että näin sen ja pitää heti muille kertoa jne. On myös kuvattu ja kaduilla ja kaupoissa niin, että olen selvästi sen huomannut. Ymmärrän ettei tämä ole vielä mitään jonkun kokemaan nähden. Silti hyvin ahdistavaakin. Vältän moniakin paikkoja tämän takia ja menen mieluummin hiljaisempaan aikaan ostoksille. Isossa kaupungissa varmaan eri juttu. Pienemmällä paikkakunnalla ahdistavaa. Tämä viesti nyt vähän ohiskin, mutta vaikka jokin kauhea stalkkeri onkin ikävämpi juttu niin silloin se voi olla vaan se yksi ihminen. Itseni tilanteessa en edes tiedä ketkä kaikki ovat mukana ja mitä videoita yms minusta jaetaan. En oikeastaan itse ikinä uskonut käyvän näin. Olin kiusattu, mutta en uskonut myöhemmin käyvän näin. Oik
Tuohan on käytännössä joukkovainoamista. Ja kuvauksesi perusteella se on somen kautta levinnyt niin laajalle, että varmasti useammat sadat ihmiset ovat siitä tietoisia. Elleivät jopa tuhannet. Kertoo paljon siitä miten ihania ihmiset osaavat olla. Joku porukka on jossain mustamaalannut sinut jollain lailla ja nyt ilakointiin ottavat osaa kaikki kynnelle kykenevät kusiaiset kuin pienet piraijat.
Pidä kamera valmiina tai hommaa kehokamera, ne eivät paljoa maksa, ja kuvaa näitä huutelijoita, osoittelijoita ja salakuvaajia. Kun sinulla on materiaalia tarpeeksi, vie se poliisille ja kerro tarinasi. Ja jos oikein hyvä tuuri käy niin saattavat aloittaa tutkinnan. Mutta jos niin ei käy niin julkaise materiaali julkisesti, tee vaikka oma sivusto, ja kerro siellä tarinasi ja laita materiaali sinne. Kyllä siitä pakostakin jotain jatkoa seuraa ja vyyhti lähtee aukeamaan, ja saat ainakin tukea muista ihmisistä.
Olisi kyllä kiinnostavaa tietää mitä miinustajat ajattelevat.
"Ei se ole uusi ilmiö enkä ole missään niin väittänytkään, mutta tosiasia on, että kehittynyt tekniikka on mahdollistanut ja räjäyttänyt kyseisen harrastuksen suuren yleisön uuden ajan kansanhuviksi. "
En tiedä missä porukoissa liikut ja piireissä pyörit, mutta kyllä hakkerointiharrastus, joka kohdistuu ihan vaan huvikseen yksityishenkilöihin, on edelleen marginaaliporukoiden huvia. Syrjäytyneiden ja mielenterveysongelmaisten. Anonymous on sitten ihan eri asia sekä eri valtioiden välillä tapahtuva tiedusteluhakkerointi. Jos kuulut Anonymoukseen, se sitten selittääkin jo enemmän.
Vierailija kirjoitti:
"Ei se ole uusi ilmiö enkä ole missään niin väittänytkään, mutta tosiasia on, että kehittynyt tekniikka on mahdollistanut ja räjäyttänyt kyseisen harrastuksen suuren yleisön uuden ajan kansanhuviksi. "
En tiedä missä porukoissa liikut ja piireissä pyörit, mutta kyllä hakkerointiharrastus, joka kohdistuu ihan vaan huvikseen yksityishenkilöihin, on edelleen marginaaliporukoiden huvia. Syrjäytyneiden ja mielenterveysongelmaisten. Anonymous on sitten ihan eri asia sekä eri valtioiden välillä tapahtuva tiedusteluhakkerointi. Jos kuulut Anonymoukseen, se sitten selittääkin jo enemmän.
Sivusta: nyt puhuttiin stalkkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko edes paljonko noita syrjäytyneitä nuoria miehiä nykyään oikein on? Ns. "pikkuhakkereita" on ihan helvetisti. Ja kuten jo todettua hakkeroiminen ei välttämättä edellytä mitään suurta osaamista nykyään; ohjeet ja ohjelmat löytyvät netistä pienellä vaivalla. Tarvittava teknologia on todella halpaa. Tirkistelyä ja kiusantekoa harrastavia ihmisiä on verrattain paljon. Ynnää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei. Ihan kirjaimellisesti yliopistossa opiskeleva it-harrastaja olisi hyvä veto. "
Ei siis kannata mennä ammattilaiselle tai poliisille?
Psykiatrille.Miten saan vainoajan psykiatrille?
Menet sinne ensin itse. Jos on todellinen vainoaja, niin se tulee kyllä sinun perässä sinnekin.
Sinä menet siis aina psykiatrille jos on ongelmia tietokoneen palomuurin tai kännykän tietoturvan kanssa.
No mutta, nehän palomuurit ynnä muut oli kunnossa tuolla tyypillä.
Kyllä psykiatri on oikea henkilö siinä vaiheessa jos puhelin ja numero on vaihdettu kymmenen kertaa, ja silti tuntuu, että puhelinta tarkkaillaan.
Sen erehdyksen vielä korjaan, että vaikka ilmaisin, että tämä vainoaja on arvostettu, niin kukaan häntä arvostavista ei enää kunnioittaisi häntä, jos tietäisi totuuden. Tiedoksi myös sinulle, ennen kuin poistun tästä keskustelusta, etten arvosta sinua pätkääkään, enkä kunnioita, etkä sinä edusta minulle minkäänlaista auktoriteettihenkilöä elämässäni. Niin kuin tunnut luulevan. Edustat minulle ainoastaan omituista vierasta ihmisistä, joka ei ole henkisesti terve ja tarvitsee apua, ja joka luulee harhoissaan hallitsevansa minua ja elämääni tai olevansa yhtikäs mitään siinä todellisuudessa, jossa elän.
Stalkkaaminen ja hakkerointi on kovin vaivalloista, eikä stalkkaaja ehdi elää omaa elämäänsä, jos roikkuu uhrissaan 24/7/365. Siitä syystä en oikein usko, että kukaan jaksaisi stalkata toista vuosikymmeniä ihan vaan omaksi huvikseen. Ja jos jaksaa, niin on selkeästi mielisairas tai häiriintynyt, eikä sille voi sitten mitään. Stalkatkoon sitten, jos ei kerta kaikkiaan kykene lopettamaan. Omapa on häpeänsä. Jos lähelle pyrkii, ota välittömästi yhteys poliisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ostaa uudempi puhelin ja lopettaa epämääräisillä sivuilla käynti.
Miten laitteen hakkerointi onnistuu sivun kautta? Siis hakkerointi, ei haittaohjelman lataus? Sehän olisikin yllätys kun turvallisena pidetyn sivun kautta hakkeroitaisiin ihmisiä mielin määrin eli pelkkä sivulle meneminen tarkoittaisi sitä että käyttäjä hakkeroidaan. Aina kun tätä ehdotetaan, vastaus on, että ei ole mahdollista. Että pelkästään ip-numeron perusteella ei voi hakkeroitua laitteeseen. Mutta jos sivulle meneminen jo lataa haittaohjelman joka seuraa laajasti, niin onhan se.
Tuntemistani ja tietämistäni hakkeriosaajista merkittävä osa on eriasteisen sosiopaattisia. Siis johonkin mittaan. Kai se valta turmelee ihmistä tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei. Ihan kirjaimellisesti yliopistossa opiskeleva it-harrastaja olisi hyvä veto. "
Menet sinne ensin itse. Jos on todellinen vainoaja, niin se tulee kyllä sinun perässä sinnekin.
Sinä menet siis aina psykiatrille jos on ongelmia tietokoneen palomuurin tai kännykän tietoturvan kanssa.
No mutta, nehän palomuurit ynnä muut oli kunnossa tuolla tyypillä.
Kyllä psykiatri on oikea henkilö siinä vaiheessa jos puhelin ja numero on vaihdettu kymmenen kertaa, ja silti tuntuu, että puhelinta tarkkaillaan.
Ei se siltikään ole millään lailla poissuljettua etteikö noin voisi olla esim. valetukiaseman kautta. Valetukiasemaa pitävä voi esim seurata uhrin äidin etc puhelinta ja aina kun siihen tulee upouusi numero niin katsoo kuka siellä soittelee. Nämä ovat todella yksinkertaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta, nehän palomuurit ynnä muut
Jos se on kerta niin yksinkertaista osaat varmaan itsekin kuunnella toisten puhelimia ja käyttää valetukiasemia.
Vierailija kirjoitti:
Stalkkaaminen ja hakkerointi on kovin vaivalloista, eikä stalkkaaja ehdi elää omaa elämäänsä, jos roikkuu uhrissaan 24/7/365. Siitä syystä en oikein usko, että kukaan jaksaisi stalkata toista vuosikymmeniä ihan vaan omaksi huvikseen. Ja jos jaksaa, niin on selkeästi mielisairas tai häiriintynyt, eikä sille voi sitten mitään. Stalkatkoon sitten, jos ei kerta kaikkiaan kykene lopettamaan. Omapa on häpeänsä. Jos lähelle pyrkii, ota välittömästi yhteys poliisiin.
Ei se ole vaivalloista lainkaan jos pistät valetukiasema-tietokoneesi tallentamaan uhrin puhelut, tekstiviestit ja piilotat tämän autoon/polkupyörään pienen pienen gps-laitteen. Voit vaikka illalla kotiin tullessasi katsella mitä kaikkea uhrisi on tehnyt päivän mittaan; mitä jutellet, kenen kanssa ja missä käynyt. Helppoa ja halpaa.
Pahimmat stalkkerit tekevät halvalla nykytekniikalla paljon pahempaakin.
Vierailija kirjoitti:
Sen erehdyksen vielä korjaan, että vaikka ilmaisin, että tämä vainoaja on arvostettu, niin kukaan häntä arvostavista ei enää kunnioittaisi häntä, jos tietäisi totuuden. Tiedoksi myös sinulle, ennen kuin poistun tästä keskustelusta, etten arvosta sinua pätkääkään, enkä kunnioita, etkä sinä edusta minulle minkäänlaista auktoriteettihenkilöä elämässäni. Niin kuin tunnut luulevan. Edustat minulle ainoastaan omituista vierasta ihmisistä, joka ei ole henkisesti terve ja tarvitsee apua, ja joka luulee harhoissaan hallitsevansa minua ja elämääni tai olevansa yhtikäs mitään siinä todellisuudessa, jossa elän.
Jos edelleen luulet että minä joka kirjoittelin psykoottistenkin ihmisten saattavan joutua vainotuiksi, olen sinun vainoajasi, olet väärässä. Kyllä on outoa, että sen viestin perusteella jonka sait minulta vastaukseksi, ajattelet sen olleen vainoajaltasi. Yhtä hyvin minä voisin ajatella, että olet vainonnut psykoottista ihmistä ja yrität hämärryttää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&nb
Jos se on kerta niin yksinkertaista osaat varmaan itsekin kuunnella toisten puhelimia ja käyttää valetukiasemia.
Etsi itse ohjeet tuubista, sieltä näet myös miten se tehdään ja miten se kaikki toimii. Äläkä toki usko minun kirjoituksiani, mene ja kysy joltain asiantuntijalta niin kuulet ihan saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta, nehän palomuurit ynnä muut
Keskusteluun saapui nörtti 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vaivalloista lainkaan jos pistät valetukiasema-tietokoneesi tallentamaan uhrin puhelut, tekstiviestit ja piilotat tämän autoon/polkupyörään pienen pienen gps-laitteen. Voit vaikka illalla kotiin tullessasi katsella mitä kaikkea uhrisi on tehnyt päivän mittaan; mitä jutellet, kenen kanssa ja missä käynyt. Helppoa ja halpaa.
Pahimmat stalkkerit tekevät halvalla nykytekniikalla paljon pahempaak
Vai niin. Kuulostaa ihan joltain riippuvuudelta. Stalkkaajan oma henkinen ongelma, ei uhrin, jos ei fyysisesti tätä lähesty. Sama se, mitä sepustaa. Jos se hakkerointi on niin helppoa, niin uhri voi sitten palkata pari nohevaa poikaa hakkeroimaan stalkkerin luurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&nb
Keskusteluun saapui nörtti 👍
Niitä tämä keskustelu oikeasti kyllä tässä kohtaa kaipaisi, voisivat neutraalisti ja seikkaperäisesti kertoa miten helppoa tekniikan mahdollistama vainoaminen nykyään on.
Ei se ole uusi ilmiö enkä ole missään niin väittänytkään, mutta tosiasia on, että kehittynyt tekniikka on mahdollistanut ja räjäyttänyt kyseisen harrastuksen suuren yleisön uuden ajan kansanhuviksi.