Onko 4,5v liian vanha rattaisiin? Oon vienyt lasta kävellen päiväkotiin ja nyt siellä sanottiin, että olis hyvä aika alkaa luopumaan
rattaista. Reilu km on kävelymatkaa päiväkotiin.
Päiväkodin täti sanoi, että ettei toiset lapset ala kiusaamaan ja painorajoituskin alkaa noissa rattaissa ylittymään. Syiksi siis sille, että olis hyvä aika alkaa pois rattaista.
Kyllä lapsi monesti osan matkaa jaksaakin itse kävellä (ehkä n. puolet matkasta), mutta oon ottanu aina rattaat mukaan sen vuoksi, jos lapsi ei jaksakaan kävellä koko matkaa tai matkaan kestää niin kauan jos lapsi kävelis itse koko matkan.
Viimeistään kesällä kyllä aateltiin luopua kokonaan rattaista ja opettelemaan pyörällä ajoa.
Monet muut lapset tuodaan autolla suoraan päiväkodin oven eteen autolla, mutta mulla ei oo sitä mahdollisuutta joten ollaan vielä käytetty apukeinona noita rattaita.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo aloitus. Ei päiväkodeissa ole nykyään mitään tätejä vaan siellä on varhaiskasvattajat.
Moniko oikeasti nimittää heitä varhaiskasvattajaksi lapsen kanssa keskustellessa?
Päiväkodin aikuisista meillä puhutaan.
Jos mamma kuskaa vielä 4-vuotiasta kersaa rattailla, niin hän kasvattaa ylipainoista huonokuntoista lasta, joka ei jaksa tehdä mitään. Sellaiset pöyristyvät ja pelästyvät, kun liikunnassa tulee hiki. Kuvittelevat sairastuneensa.
Myy ne rattaat, niin lapsi ei voi enää päästä laiskottelemaan niihin: vaikea mennä rattailla, kun niitä ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Auto ok mutta rattaat ei. Mitä se kertoo meidän yhteiskunnasta. Bussi myös ok. Pulkka ok.
Koita hahmottaa se tosiseikka, että autoilija on luultavasti työmatkallaan, mutta rattaat on kävelymatkan "apu" ja se sama matka olisi lähtökohtaisesti kävelyä ilman niitä, aikuinenkin kävelee. Eli lapsen kävelymahdollisuus poistetaan kilometrin matkalta, vaikka muuten hänellä olisi liikkumisen paikka. Ja lapset liikkuvat aivan liian vähän, tutkitusta 80% heistä. Jokainen voisi lisätä liikuntaa lapsensa arkeen.
https://ruuhkavuodet.fi/2022/02/02/80-alle-kouluikaisista-liikkuu-liian…
Tuossa ympäryskunnassa asuva kaverini on saanut myös kuittailua hoitajilta, kun on tuonut lasta rattailla tai pulkalla. Autolla tuonti on kuitenkin ihan ok, vaikka matka on sama. Kuulostaa niin hullulta (ja vähän juntilta) logiikalta, että auto antaa vanhemmalle jonkin tärkeyden auran, mihin ei voi puuttua. Siellä on kuulemma joka aamu ja iltapäivä kauhea ralli pihassa, koska lähellä asuvien vanhempien mielestä on ilmeisesti köyhyyden merkki tmv. jos ei autoa näy. Eikä ole kyse mistään pitkien välimatkojen paikasta. Täällä tuollainen tuntuisi pöhköltä, täällä tuodaan autolla vain muutama lapsi, ja loput tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Auto ok mutta rattaat ei. Mitä se kertoo meidän yhteiskunnasta. Bussi myös ok. Pulkka ok.
Jep. Mikä tahansa muu kuin vanhemman lihasvoimaa käyttävä kulkuneuvo olisi ok, mutta rattaissa 4-vuotiasta työntävä tai pyörän tarakalla kuljettava on huono vanhempi.
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tuon ikäinen olisi mielestäni pitänyt jo ajat sitten opettaa kävelemään tuo matka. Päikyntädit ovat ihan oikeassa. Myös tuon ikäiselle voi selittää, että aamulla täytyy kävellä reippaammin ja iltapäivästä sitten, kun ei ole kiire töihin niin voidaan jäädä ihastelemaan vaikka pyöreitä kiviä jne. Teet karhunpalveluksen, kun et tuon ikäistä laita kävelemään ja kuluttamaan energiaa, kilometri ei ole matka eikä mikään.
Ai kuinka ihanaa. Herätät aamulla väsyneen lapsen kuin armeijassa, pistät ehkä patukan suuhun, huudat käskyjä "Syö, pue, juokse" Ja jos käsky ulkona ei kuulu ja lapsi itkee ja heittäytyy maahan, niin nostat äkkiä pystyyn ja kevyesti tuuppaat ja työnnät muun liikenteen kulkiessa ohi. Ehkä käsket myös, että "Tuollaisesta vetelyksestä ei tule ikinä mitään" tai "
Se on hyvä niin ja se on hyvä, jos niin toimii ja katsot, että aika riittää. Kaikilla ei välttämättä riitä aika tai kokee epäinhimilliseksi herättää lapsen arkena tuntia aiemmin kävelyn takia ja päästä kotiin esimerkiksi iltaviideksi- tai kuudeksi, koska kävely on ainoa vaihtoehto. Joillakin voi olla vaikka jokin lapselle mieluinen liikunnallinen aktiviteetti päivän aikana, johon jätettäisiin energiaa. Pienelle lapselle kun päiväkotipäivä voi olla työpäivään verrattavissa oleva kokemus, joten ihan ymmärrettävää jos lapsi haluaisikin vaikka vaan istua ja levätä siirtymät. Päiväkodissa kulutetaan paljon energiaa ja välipalastakin voi olla hakiessa jo pari-kolme tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Jos mamma kuskaa vielä 4-vuotiasta kersaa rattailla, niin hän kasvattaa ylipainoista huonokuntoista lasta, joka ei jaksa tehdä mitään. Sellaiset pöyristyvät ja pelästyvät, kun liikunnassa tulee hiki. Kuvittelevat sairastuneensa.
Lapsihan kävelee osan matkasta. Enemmän olisi syytä olla huolissaan niistä autokyytiin opetetuista, ne ei opi ollenkaan sellaisen arkisen hyötyliikunnan toimintatapaa.
Viis rattaista. Miksi lapsi ei jaksa kävellä? Se on huolestuttavaa.
Mun lapsi piti kuskata vielä ekaluokkalaisena eri paikkoihin kun ei suostunut kävelemään tai ajamaan itse pyörällä. Potkulautaakaan ei jaksanut potkia, ois pitäny olla sähköllä itse kulkeva. No, me mentiin niin pitkään rattailla kunnes sitä lasta itteensä alko nolottamaan että jos ope tai luokkakaverit näkee ja sitten loppui kun ei enää yksinkertaisesti enää mahtunut niihin istumaan. Mutta häikäilemättä käytti vaunukorttia hyväkseen aina kun voi niin kauan kuin pystyi. Muuten heittäytyi maahan, eikä liikkunut millään. Ei lähikauppaan ei minnekkään ilman raivoa ja huutoa. Kyllä jotkut ehkä ihmetteli kun menin metroon ja bussiin pitkäraajaisen taaperon kanssa, mutta toisaalta sai matkustaa ilmaiseksi, siinä säästi samalla hermoja. Ei kukaan tullu koskaan sanomaan mitään ja lapsi nyt 10v ja nyt kävelee jo itse ei ongelmaa. Että tee miten halut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita hahmottaa se tosiseikka, että autoilija on luultavasti työmatkallaan, mutta rattaat on kävelymatkan "apu" ja se sama matka olisi lähtökohtaisesti kävelyä ilman niitä, aikuinenkin kävelee. Eli lapsen kävelymahdollisuus poistetaan kilometrin matkalta, vaikka muuten hänellä olisi liikkumisen paikka. Ja lapset liikkuvat aivan liian vähän, tutkitusta 80% heistä. Jokainen voisi lisätä liikuntaa lapsensa arkeen.
Koita myös hahmottaa että se rattailla lapsensa vievä vanhempi on myös menossa töihin ja käyttää niitä rattaita nopeuttaakseen työmatkaansa. Se lapsi ei liiku yhtään sen vähempää, todennäköisesti enemmän kuin se autolla liikkuva lapsi, koska voi kävellä itse osan matkasta, jos ei ole kiire niin vaikka koko matkan.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi piti kuskata vielä ekaluokkalaisena eri paikkoihin kun ei suostunut kävelemään tai ajamaan itse pyörällä. Potkulautaakaan ei jaksanut potkia, ois pitäny olla sähköllä itse kulkeva. No, me mentiin niin pitkään rattailla kunnes sitä lasta itteensä alko nolottamaan että jos ope tai luokkakaverit näkee ja sitten loppui kun ei enää yksinkertaisesti enää mahtunut niihin istumaan. Mutta häikäilemättä käytti vaunukorttia hyväkseen aina kun voi niin kauan kuin pystyi. Muuten heittäytyi maahan, eikä liikkunut millään. Ei lähikauppaan ei minnekkään ilman raivoa ja huutoa. Kyllä jotkut ehkä ihmetteli kun menin metroon ja bussiin pitkäraajaisen taaperon kanssa, mutta toisaalta sai matkustaa ilmaiseksi, siinä säästi samalla hermoja. Ei kukaan tullu koskaan sanomaan mitään ja lapsi nyt 10v ja nyt kävelee jo itse ei ongelmaa. Että tee miten halut.
Miksi ihmiset eivät rankaise lapsiaan tuollaisesta maahan heittäytymisestä? Tuleeko siitä lasu jos lasta rankaisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai rattaiden työntäjä on esimerkiksi työtön? Yhtä lailla rattaiden työntäjällä voi olla kiire työpaikalleen esimerkiksi siirtyä lähimmälle bussipysäkille jatkaakseen työpaikalleen vaikka kuinka kauas, jolloin hänellä ei ole välttämättä liikaa aikaa käytettävissään, jos työpaikalla pitää olla vaikka klo 8 paikalla! Tai sitten menee kotiinsa tekemään työtään, jossa työpäivä pitäisi silti aloittaa samaan aikaan.
Tämä kommentti on taas yksi esimerkki siitä kuinka kulkuneuvosta ja sen käyttäjistä pyritään päättelemään koko perheen elämä ja päivät.
Jokainen kulkee arkeen sopivalla tavallaan ja toivottavasti jokainen heistä tarjoaa lapselle liikuntaa tavalla tai toisella joka tapauksessa. Päiväkodeissa onneksi saa myös liikuntaa aika paljon. Mutta tietysti sitä on hyvä tarjottava itsekin. Siirtymät saa kukin toteuttaa parhaaksi katsomallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattaita käytetään, koska aikuinen kävelee tuplasti nopeammin kuin pieni lapsi. Ei se lapsi loputtomiin niissä rattaissa kuitenkaan istu, kohta se alkaa pyöräillä tai kävellä tuon matkan ja saa siten enemmän liikuntaa kuin se autokyytiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän koomista jos lähes viisi vuotias istuu rattaissa. Normi tuon ikäinen lapsi jaksaa kävellä kilometrin.
Niin jaksaa, mutta millä vauhdilla aamulla väsyneenä kaikilla keleillä esim. kaastosateella. Itse ymmärrän autottomana täysin rattaat. Pitää kuitenkin ennättää itsekin jatkaa matkaa töihin julkisilla. Miksi on ok ajaa lapsi autolla, työmatkalla 1 km päiväkotiin. Mitä, jos autoja käyttävät arvostelijat kävelisivät aamutuimaan säästä välittämättä lapsen kanssa ensin päiväkotiin ja sitten kotiin takaisin hakemaan auton työmatkaa varten. Lapsi ja vanhempi saisi aamuliikuntaa, jos edelleen on valmis kommentoimaan autottomia rattaidenkäyttäjiä niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät rankaise lapsiaan tuollaisesta maahan heittäytymisestä? Tuleeko siitä lasu jos lasta rankaisee?
Varmaan tulisi. Varmaan yhtä lailla siitä, että lapsi makaa maassa ja vanhempi toljottaa vaan ja hyssyttää. Nykyään voi tulla mistä vaan, meillekin tullut uhmaiän kiukutteluäänistä jotka tulkittu kaltoinkohteluksi tai pahoinpitelyksi. Varmaan lapsi olisi pitänyt vaientaa näkymättömästi jollain rätillä. :( Ihanaa kulkea jossain kun kaikki mitä tekee tai kulkuneuvot tai tavat kulkea ovat väärin joka tapauksessa jonkun mielestä.
"Jep. Juuri niin. Jos lapsi istuu autossa päiväkodin ovelta kotiovelle, niin tämä kyllä kelpaa. Kun samanikäinen lapsi istuu rattaissa ja saa raitista ulkoilmaa siinä samalla, ehkä pysähtyy välillä jopa kävelemään, niin tämäpä on suuri vääryys. Aivan älytön looginen ristiriita! Joillain ihmisillä nämä rattaat nyt vaan ovat sujuvoittamassa ja nopeuttamassa siirtymiä, eikä se tarkoita etteikö lapsi vaikka liiku kilometrejä tai harrasta muuta liikunnallista päivän aikana. Eli yhtä lailla autolla hakijoilta voisi kysyä, että mites lapsen liikunta, ehkä samalla tarkistaa onko ajantasaiset turvaistuimet."
Eiköhän päiväkoti ymmärrä tuon. Voisikohan olla, että ap nyt jättää kertomatta jotain olennaista, jonka ansiosta mekin ymmärtäisimme, että päiväkoti ihan aiheesta huomautti äidille, että lapsen pitäisi kyetä kävelemään se kilometri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä palstaa. Ei paheksuta autolla 400 metrin ajoja, mutta hirveä huuto, jos lasta kuskaa rattaissa kilometrin.
Autola mennään kun autoilija jatkaa muualle. ei kun palataan kotiin
Ihan kuin se rattailla kuljettava ei jatkaisi muualle😂😂😂😂
Meillä päiväkoti on vain kilometrin päässä, mutta juuri eri suunnassa kuin mun työpaikka. Mä teen 3v ja 5v lasten kanssa niin, että vien heidät aamulla autolla kun on aina kiire. Iltapäivällä sitten ajan kotipihalle ja kävelen hakemaan lapset. Saan sinä itsekin pari kilsaa ulkoiltua ja lapset ovat tottuneet kävelemään kilsan päivittäin. Ja se on iltapäivisin ihan mukavaa kun ei ole minuutti aikataulua ja voidaan pysähtyä ihmettelemään etanoita tai jäniksen papanoita matkalla.
Ehkä ap voisi tehdä samalla tavalla? Aamuisin kiireessä rattaisiin ja iltapäivisin totuttelette kävelemään matkan ilman rattaita?
Olen eri, mutta meillä ei ole mitään tuollaista kuria tarvittu. Itsellä perussairaus, joten en edes pystyisi lumihangessa työntämään isoa lasta rattaissa. Yhdessä kuljetaan, koitetaan varata sopiva aika matkaan ja mukavia jutellaan, vaikka onkin aikataulut takaraivossa ja työt kutsuvat. En missään muussakaan uhkaile tai rankaise, ikätasoisesti perustelen miksi tehdään asiat näin.